Drumul artiștilor începători - de la muzică la industrie muzicală - cu Anca Lupeș și Cosmin Marcu

Drumul artiștilor începători - de la muzică la industrie muzicală - cu Anca Lupeș și Cosmin Marcu

Se spune că muzica este artă și atât. În schimb, industria muzicală este mașinăria care transformă actul artistic într-un obiect al muncii, în care se investește și din care se câștigă. Dincolo de tendința de speculare a valorii comerciale, apărută din nevoia de a se susține financiar, artistul tot artist rămâne. Diferitele contexte de susținere apărute în ultimii ani îi ajută mai curând în motivarea lor, în dezvoltarea carierelor și în obținerea unor rezultate imediate.

La Sibiu, încă de acum 3 ani, s-au pus bazele unei asociații care încearcă să creeze aceste contexte pentru viitorii și actualii artiști. Întâi, prin programe și evenimente ce le arată copiilor că e cool să învețe să cânte la un instrument muzical, apoi prin festivaluri precum Sibiu Sounds, care să îi aducă în fața unui public ce le hrănește dorința unei cariere, construită după principiile industriei, în ideea de a deveni o activitate sustenabilă din punct de vedere financiar.

Vedem ce spune Cosmin Marcu, președintele Asociației Culturale Play, despre proiectele inițiate la Sibiu, ce devin baza viitorilor artiști.
În final, Anca Lupeș ne prezintă perspectiva sa asupra industriei muzicale din România și oferă sfaturi din interior artiștilor tocmai formați, care trebuie să profite de avântul pe care l-au primit în urma diferitelor platforme de lansare.

 

Cosmin Marcu

Care sunt obiectivele pe termen scurt și lung pe care vi le-ați propus în cadrul asociației?

Deși am început cu inițiative punctiforme menite să completeze lipsa unor oferte locale de educație culturală, provocarea de a grupa aceste inițiative în proiecte și programe extinse a venit rapid. Prin urmare, ne-am propus pe termen lung să oferim comunității sibiene, dar și - în anumite cazuri - naționale, cadre atent gândite de dezvoltare și promovare prin cultură: așa au apărut programul Pune mâna pe chitară, festivalul-manifest Sibiu Guitar Meeting, programul pentru copii Classic Junior Festival, Școala de Arte Play și, din acest an, Festivalul Sibiu Sounds. Pe termen scurt urmărim să identificăm, să găsim, să dezvoltăm cele mai bune instrumente de intervenție și educație prin cultură, să susținem creațiile originale ale artiștilor, astfel încât, de la an la an, să venim cu soluțiile și ideile cele mai potrivite.

 

Ne dorim ca Asociația Culturală Play să își întărească rolul asumat de vector de dezvoltare culturală.

 

Ați văzut o schimbare în ultimii ani în comunitate datorită proiectelor pe care le-ați implementat?

Cu siguranță, da. La nivel fotografic, am putea remarca numărul de copii și tineri care umblă pe stradă cu o chitară în spate. :) Însă e, evident, mult mai mult decât atât. Concret, în urma derulării programului Pune mâna pe chitară, sunt copii, tineri care cântă la chitară de 3 ani, de când am început. Practic, îi vedem cum cresc având acest hobby. Pentru unii începe să devină mai mult decât atât, încep să-și facă trupe, să cânte împreună, unii devin încet-încet creatori, artiști. Suntem foarte mândri de asta și credem că e cel mai important câștig. De fapt, cred că asta caracterizează proiectele noastre: au impact real, imediat și inclusiv pe termen lung asupra copiilor și a tinerilor.

Pentru că ținem foarte mult la două lucruri, nu facem nici un compromis: 1. plecăm de la nevoi sau probleme reale și 2. încercăm să producem, să creăm experiențe pentru public. Sună banal, a clișeu, dar ăsta este adevărul. De exemplu, să cânți după 6 luni de când te-ai apucat de chitară cate o piesa împreună cu Adrian Despot sau Mircea Vintilă din repertoriul acestora este o experiență. Suntem conștienți că o parte din schimbările așteptate de noi în comunitate necesita mai mult timp (cum ar fi cea legată de valorizarea creațiilor artistice prin susținerea financiara a actului artistic), însă rezultatele programelor noastre ne mențin optimiști. Acum, sibienii au devenit conștienți că orașul lor devine în fiecare toamna o capitală națională și chiar europeană a chitaristului și se interesează de acest lucru, se implică și chiar îl promovează. 

 

Ce așteptări aveți de la acest nou proiect demarat?

Fiind la prima ediție, a fost greu să formulăm așteptări precise, mai ales că aveam cunoștințe mai multe doar despre o parte a celor implicați, respectiv artiștii. Evenimentul însă ne-a depășit toate așteptările, iar implicarea comunității în ceea ce noi am cerut de la acest festival (respectiv susținerea scenei muzicale locale) a fost incredibilă: de la numărul mare de spectatori veniți să își cunoască artiștii locali, până la vânzarea de CD-uri, promovarea spontană a clipurilor în mediul online și solicitarea sistematică a unei noi ediții. De exemplu, nu știam că în Sibiu există aproape 30 de trupe, grupuri, formatii și peste 90 de artisti, muzicieni, capabili să susțină concerte, recitaluri la un nivel înalt, care să atragă câteva mii de spectatori. Surpriza a fost mare. Asta ne-a dat curaj să gândim acest proiect într-un cadru de viitor ambițios, însă cu impact important: ne propunem nu doar continuarea cu ediția a 2-a, ci și cartografierea tuturor resurselor disponibile local pentru susținerea artiștilor și exploatarea lor comună pentru găsirea de acțiuni cu caracter semi-permanent care să mențină vie, activă comunitatea creativă din Sibiu.

 

Anca Lupeș

 

În ce direcție merge mișcarea muzicală la nivel mondial și cum se apropie de aceasta mișcarea din România?

Cifrele industriei muzicale globale arată în continuare o scădere a veniturilor din vânzări de muzică înregistrată (indiferent dacă vorbim de produs fizic sau de produs digital). Cresc însă în continuare veniturile din streaming, cele care au readus balanța câștigurilor din industrie pe plus în ultimii 3 ani, după 15 de ani de declin. O știre foarte importantă mi s-a părut aceea că nivelul cotei de piață globală de venituri pentru artiștii care își exploatează muzica în mod direct prin diverse platforme online de tip TuneCore sau CD Baby, a crescut de la 1,7% în 2015 la 2,7% în 2017. Având în vedere ca muzica înregistrată a produs 17,3 miliarde de dolari în 2017 la nivel global (conform raportului IFPI din 2018), asta înseamnă că artiștii independenți care și-au vândut muzica în mod direct au produs în 2017 aproape o jumătate de miliard de dolari. Observ aici un trend crescător într-un ritm destul de alert, ceea ce mă face să cred că va continua la fel în anii următori.

Concertele rămân în continuare sursa principală de venituri pentru majoritatea artiștilor de toate dimensiunile. Important de spus la acest capitol este că internetul sprijină foarte mult artiștii în deschiderea de teritorii noi, dincolo de granițele țării de origine, cu sprijinul unor platforme de tipul Sonicbids sau Gigmit.

În România, concertele rămân principala sursă de venit, urmată de drepturile din comunicare publică (pentru difuzare pe radio, TV și în ambiental a muzicii inregistrate). Suntem la început în ceea ce privește utilizarea și eficientizarea utilizării platformelor online de marketing și vânzări. Mulți artiști români nu știu de existența acestor platforme, dintre cei care știu nu mulți le utilizează, iar dintre cei care le utilizează nu mulți le utilizează eficient. Dar progresăm.

În concluzie trăim într-o perioadă destul de efervescentă în care artiștii independenți au cele mai multe oportunități de a se dezvolta pe propriile picioare. Este perioada care le este cea mai favorabilă din întreaga istorie a muzicii, așa că ar fi bine să profite de ea.

Dacă ar fi să fac o paralelă, cred că trăim o perioadă similară Renașterii. Așa cum atunci apariția tiparului a ajutat la răspândirea ideilor, similar, acum, internetul le poartă dintr-o parte în alta a planetei cu viteza luminii. Iar industria muzicala se reașează pe principii noi.

 

Ce șanse are o trupă tânără să se facă remarcată pe piața muzicală?
Care ar fi principalii pași pe care ar fi bine să-i facă?

Șansele cresc direct proporțional cu efortul pe care tânăra trupă îl face pentru a se face remarcată. Există extraordinar de multe variante de a se promova care nu costă nimic sau sunt extrem de ieftine. Cred că o trupă tânără ar trebui să se informeze despre asta și să facă toate eforturile pentru a aduna în jurul ei o bază de fani care să o facă remarcată pe piața muzicală. Online-ul ar fi prima zona in care ar trebui să fie foarte prezenți, cu conținut de calitate. Apoi să afle și să încerce să participe la evenimentele (cu număr în creștere) de tipul Sibiu Sounds sau MMB Live Showcase, unde își pot prezenta recitalul live în fața publicului și a profesioniștilor și care pot genera mai apoi conținut pentru promovarea în online. Este obligatoriu să participe la toate conferințele, cursurile și alte evenimente profesionale care le sunt dedicate pentru a învăța cât mai multe despre meseria lor și a cunoaște alți oameni din industrie care îi pot ajuta sau îndruma. Apoi, să citească și să se informeze permanent despre industrie: există atât de multă informație publicată on și off line încat e imposibil să nu o gasești.

Când nu dai ocazia oamenilor să te cunoască și aștepți permanent ca altcineva să facă asta, nu ai să atingi niciodată succesul sau o să se întâmple foarte tarziu, indiferent de cantitatea de talent și de aptitudinile muzicale extraodinare. Iar asta va da naștere la frustrări care te vor impiedica să progresezi și iată un cerc vicios din care este extrem de greu să ieși.

 

Cum ți s-a părut Sibiu Sounds Festival?
Cum poate o astfel de platformă să sprijine comunitatea?

Sibiu Sounds este o inițiativă extraordinară și cred că marchează o premieră în România. Mi-ar plăcea tare mult ca această inițiativă să se extindă la nivel național. Nu am reușit să ajung la scenă în serile de festival, însă am ascultat albumul lansat în cadrul festivalului și pot spune că există multe trupe foarte valoroase la Sibiu chiar și printre cele ale căror membri nu au înca buletin (sau îl au de foarte puțin timp!). :)

Spuneam că, din păcate, în Romania tinerii care încep să învețe să cânte la un instrument nu au foarte multe condiții care să-i motiveze să continue și să facă performanță, în afară de propria pasiune. Evenimente de tipul acesta le oferă ocazia de a se evalua periodic, constituie pentru ei obiective imediate și motivația pentru a se pregăti în continuare, pentru a deveni mai buni. Sper din suflet să aud și în anii urmatori de Sibiu Sounds!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related