Redacția DoR, premiul pentru Inovație la European Press Prize

Redacția DoR, premiul pentru Inovație la European Press Prize

Redacția DoR a câștigat premiul pentru Inovație la European Press Prize, o organizație care promovează și premiază jurnalismul de calitate, considerată în industrie un echivalent european al Premiilor Pulitzer.

Juriul, format din editori de la cele mai cunoscute publicații europene, precum Le Monde și The Guardian, a acordat premiul pentru DoR Pop Up la Târgu Mureș, o redacție mobilă care s-a remarcat prin „inovare editorială” în jurnalism local.

În iulie 2019, redacția DoR s-a mutat la Târgu Mureș timp de o săptămână în formulă completă: de la reporteri și editori, la stafful administrativ și financiar, la managerul comunității de membership. Echipa a organizat întâlniri cu comunitatea, a aflat nevoile și problemele locale și a identificat povești relevante despre viața orașului care nu erau reflectate în presa locală sau națională. În total, a publicat 26 de articole (plus patru traduceri în limba maghiară), 29 de portrete ale oamenilor din comunitate (și cinci portrete de câini), a făcut o hartă afectivă a orașului cu ajutorul liceenilor, a publicat o revistă dedicată satului Saschiz și a organizat șase evenimente, totul în patru zile propriu-zise de teren.

 

„O redacție pop up, cum se numește ce am făcut noi la Mureș, vine cu incertitudini – dacă nu va fi timp să găsim poveștile relevante? dacă le vom imprima cu propriile noastre prejudecăți de străini? dacă vom înțelege ceva greșit? – dar are avantajul că produce un spațiu temporar în care toată lumea are ocazia să se uite la același lucru nou și să vină cu perspective complementare despre ce îl definește. Iar un astfel de proces, realizat cu intenția de a produce materiale de profunzime despre statu-quo-ul unui loc, nu poate să se întâmple fără un dialog constant cu oamenii din acest loc, pentru a calibra și valida ce a descoperit echipa pe teren. Pe aceste valori am construit experiența de la Târgu Mureș și așa am abordat toate poveștile pe care le-am documentat acolo, pentru a putea reflecta în ele un univers în care târgumureșenii să-și recunoască lumea, iar restul să înțeleagă cum e viața într-unul dintre cele mai vechi orașe românești”, explică echipa DoR.

 

În poveștile publicate zilnic, atât pe site-ul dor.ro, cât și pe Instagram și Facebook, sub hashtagul #dorlamures, reporterii au documentat subiecte despre inechitate socială și discriminare, nevoia unui alt primar după 19 ani, cum arată 48 de ore în Saschiz și ce e cu rubarba, cum văd tinerii viitorul orașului și ce poți să faci un weekend în Transilvania.

 

„Ideea de a scoate redacțiile din centrele metropolitane e cu adevărat importantă. E corect să spunem că ar trebui să facem asta, dar tot mai puține ziare o fac din cauza lipsei de resurse. Cred că trebuie să depui cu adevărat efort ca să ieși și să nu fii doar un corespondent străin în propria țară, ci chiar să prinzi rădăcini într-un loc și să înțelegi la un nivel profund ce anume definește o comunitate. Cred că e o lecție importantă pe care organizațiile media trebuie să o învețe.”, Alan Rusbridger, fost redactor-șef The Guardian, președintele Reuters Institute for the Study of Journalism.

 

„Totul despre proiectul ăsta e inovativ. Nu înseamnă doar să trimiți un grup de reporteri într-un loc și să vezi ce pot să facă. Există inovare editorială aici și e semnificativă. Mai ales în această parte a Europei, în Transilvania, și mai ales într-un timp cu multe probleme pentru jurnalismul local.”, Sylvie Kauffman, președintele juriului, directorul editorial Le Monde.

 

Un alt premiu important este locul II la categoria Opinie, acordat Andreei Giuclea, reporter sportiv și colaboratoare DoR. Eseul ei, Goluri mai multe, glezne mai fine, premiat și la Gala Superscrieri cu locul I la Opinie, a fost numit de juriul European Press Prize „o bucată feministă importantă despre femeile din sport, un subiect adesea neglijat”.

DoR s-a mai aflat printre laureații European Press Prize în 2017, când articolul despre noaptea incendiului din Colectiv a câștigat Premiul Special, un premiu pe care juriul decide să îl ofere „pentru jurnalism excelent” unui singur material înscris „care sfidează categoriile competiției”.

De 10 ani, DoR spune povești online, într-o revistă trimestrială de jurnalism narativ, în podcasturi, pe social media și pe scenă. Pornită ca un experiment care trebuia să se întâmple o singură dată, revista (pe atunci „Decât o Revistă”) a continuat datorită susținerii financiare și emoționale a unei comunități extinse de români din țară și străinătate. Misiunea DoR e să spună povești adevărate pentru a-și sprijini comunitatea să înțeleagă, să empatizeze, să descopere soluții și să acționeze. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related