[UnViitorMaiBun] Iulian Stanciu: Ar trebui investit în infrastructură, digitalizare, educație și dezvoltarea antreprenoriatului pentru a pune bazele economiei viitorului

[UnViitorMaiBun] Iulian Stanciu: Ar trebui investit în infrastructură, digitalizare, educație și dezvoltarea antreprenoriatului pentru a pune bazele economiei viitorului

Mediul privat a impresionat în perioada aceasta prin mobilizarea fără precedent și prin felul în care și-a pus la dispoziție resursele pentru binele comun prin donații, spune Iulian Stanciu, CEO eMAG. O arată și rezultatele: 5.700 de companii și peste 75.000 de oameni s-au implicat în demersul inițiat de eMAG, Donează pentru linia întâi. Împreună au strâns peste 12,2 milioane de lei cu care au fost achiziționate materiale de protecție și aparatură de primă necesitate.

După o primă donație de aproape un milion de măști sanitare plus alte echipamente și după discuțiile avute cu Ministerul Sănătății și Ministerul de Interne, am înțeles că este nevoie de o implicare mai mare, povestește Iulian Stanciu

Așa a fost creată platforma Donează pentru linia întâi, prin intermediul căreia au fost donate peste 5 milioane de măști de protecție către medici, polițiști, jandarmi și 350.000 de măști N95 (FFP2), cu grad ridicat de protecție către medicii din spitale.

Doar împreună, prin eforturile fiecăruia din noi, putem trece peste crize ca cea declanșată de pandemie și putem crea un viitor mai bun. Solidaritatea este cea care dă putere comunității. Iar poveștile oamenilor care știu să ajute, atunci când e nevoie, sunt o sursă de inspirație necesară. Aceasta este menirea seriei editoriale #unviitormaibun, realizate în parteneriat cu Mastercard. Să dăm mai departe inspirația, prin poveștile celor care aduc viitorul mai aproape. Cum e cea a a platformei Donează pentru linia întâi, despre care puteți citi în rândurile de mai jos. 

 

Donează pentru linia întâi

Ne-am dat seama încă de la început că ne confruntăm cu o criză medicală fără precedent și că, pentru a o depăși era nevoie de implicarea fiecăruia dintre noi. Ne-am mobilizat rapid, am căutat și identificat stocuri de măști pe care le-am achiziționat și le-am donat către autorități la mijlocul lunii martie. 

După o primă donație de aproape un milion de măști sanitare plus alte echipamente și după discuțiile avute cu Ministerul Sănătății și Ministerul de Interne, am înțeles că este nevoie de o implicare mai mare.

Dar ca să avem resursele necesare gestionării unei astfel de situații, ne-am dat seama că avem nevoie de parteneri. Astfel, împreună cu Mobexpert, Bitdefender și Banca Transilvania am lansat platforma Donează pentru linia întâi. Prin intermediul acesteia, ne-am propus să îi ajutăm pe cei mai expuși virusului și să le oferim și altor oameni posibilitatea de a contribui.

Inițiativa s-a bucurat de deschiderea și susținerea unui număr mare de companii, care au făcut donații importante: Mastercard, Baupartner Group, Metropolitan Life sau PayU. Lor li s-au adăugat, spre bucuria noastră, peste 5.700 de companii și peste 75.000 de oameni, cărora vrem să le mulțumim mult pentru implicare.

 

Provocări de logistică

A fost o provocare să achiziționăm produsele, din cauza cererii foarte mari la nivel internațional, apoi să reușim să le transportăm. Pentru că modalitățile clasice de aprovizionare nu au mai putut fi folosite, a trebuit să apelăm la avioane cargo charter, inclusiv aeronave Tarom de pasageri transformate în cargo.

Până să înceapă pandemia, noi nu am avut în ofertă măști de protecție, nu aveam furnizori și nu cunoșteam categoria, astfel că am pornit de la zero, prin înțelegerea produsului. Sunt mai multe tipuri de măști, cu diferite tipuri de materiale sau specificații, iar obiectivul nostru a fost să le putem identifica și să le achiziționăm pe cele de calitate. Așa au fost filtrați zeci de intermediari, unii dintre ei nu aveau marfă, alții aveau, dar de proastă calitate, iar alții erau pur și simplu speculanți.

 

Rezultate

Obiectivul inițiatorilor acestui demers a fost transmiterea unui mesaj de speranță, prin ajutorul acordat medicilor și celor care au grijă de noi, astfel încât să trecem cu bine de criza medicală, iar economia și societatea să își revină rapid la normal.

Noi am abordat acest proiect sistemic și am alocat resursele necesare pentru a-l lansa în timp record. Faptul că am făcut lucrurile transparent și organizat a câștigat încrederea miilor de companii și a zecilor de mii de oameni care ni s-au alăturat.

 Am reușit, în acest fel, să direcționăm, prin platforma Donează pentru linia întâi, peste 5 milioane de măști de protecție cu trei pliuri către medici, polițiști, jandarmi și 350.000 de măști N95 (FFP2), cu grad ridicat de protecție către medicii din spitale.

Lor li se adaugă două ventilatoare de înaltă performanță, care au fost donate către Spitalul Județean Suceava și la Spitalul Clinic Victor Babeș din București, sub coordonarea Departamentului pentru Situații de Urgență.

 Tot din donații, am dotat Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției, „creierul” operațiunilor de intervenție de la începutul crizei medicale generate de COVID-19 cu echipamente de ultimă generație în valoare de peste 500.000 de lei, astfel încât să poată reacționa și mai rapid atunci când viețile noastre sunt amenințate.

Împreună cu companiile și oamenii care au crezut în această idee am strâns peste 12,2 milioane de lei cu care am cumpărat materiale de protecție și aparatură de primă necesitate.

 

Ce a însemnat această perioadă de pandemie pentru eMAG

Pandemia a generat mai multe transformări care, pe termen lung, pot deveni oportunități. eMAG este o companie de tehnologie și, de-a lungul anilor, ne-am provocat constant să ne depășim limitele. Cele nouă ediții de Black Friday pe care le-am organizat au fost un antrenament foarte bun care ne-a învățat să gestionăm un volum mare de muncă prin tehnologie, să menținem un ritm alert și să funcționăm eficient ca echipă.

Într-o primă etapă ne-am temut că adoptarea work from home va fi o barieră în comunicare și că vom fi mai puțin creativi fără o interacțiune directă. Am fost însă și noi plăcut surprinși de rapiditatea cu care oamenii s-au adaptat, chiar cu o creștere a productivității.

După ce am trecut prin perioada de adaptare, am lansat foarte multe proiecte într-o perioadă de timp extrem de scurtă, proiecte precum platforma Donează pentru linia întâi, categorii noi de produse - băcănie și băuturi, serviciul pentru livrare rapidă, în maximum o oră, Tazz by eMAG, iar de curând, Genius, serviciul premium care asigură cumpărături nelimitate cu livrare rapidă și gratuită, plus alte beneficii exclusive pentru membrii săi.

 

Implicarea sectorului privat 

Cred că această criză a evidențiat nevoia de digitalizare și va conduce la creșterea accelerată a economiei digitale. Acest domeniu este încă la început la noi, iar potențialul de creștere este enorm. Statul va trebui să investească în digitalizare și în interfețe ușor de utilizat, care pot genera efecte pozitive în lanț. Adopția serviciilor digitale este acum extrem de importantă, mai ales în contextul în care IT-ul reprezenta deja peste 6% din PIB și are potențialul să depășească industria în câțiva ani.

Fiecare ramură a economiei a fost afectată mai mult sau mai puțin de această criză. Noi am fost printre norocoși și am înregistrat creșteri, ne-am adaptat serviciile pentru a-i ajuta pe oameni să se simtă în siguranță. Pentru ca economia să reintre pe creștere, avem nevoie de investiții in dezvoltarea infrastructurii de transport, în digitalizare, educație si dezvoltarea antreprenoriatului. 

Mediul privat a impresionat în perioada aceasta prin mobilizarea fără precedent și prin felul în care și-a pus la dispoziție resursele pentru binele comun prin donații.

 

Mesaje cheie

Comunicarea din această perioadă a fost centrată în jurul unui mesaj de responsabilitate și solidaritate pentru a-i sprijini pe cei din linia întâi. Ce ne-a diferențiat de alte inițiative a fost faptul că am comunicat permanent, în mod transparent, valoarea donațiilor, dar și ce produse am achiziționat și unde au fost livrate.

În plus, în ultima perioadă, publicul a fost expus mai mult ca oricând la fapte bune și ne așteptăm să fie și mai receptiv data viitoare când va apărea o nouă nevoie și, în general, mai receptivi la inițiative care vor binele și au impact.

 

De ce e nevoie în acest moment

Deocamdată, gradul de incertitudine este mare, probabil că un vaccin va fi disponibil abia peste un an-un an și jumătate, așa că trebuie să continuăm să arătăm cu toții un comportament responsabil. În perioada următoare, sănătatea va rămâne prioritară pentru guverne, însă multe companii sunt deja sau vor fi afectate, iar șomajul este de așteptat să crească.

În aceste condiții însă, după cum spuneam deja, administrația va fi nevoită să devină mai eficientă și să ofere servicii mai bune pentru cetățeni prin intermediul digitalizării. În acest context în care tehnologia poate deveni un instrument care să crească productivitatea, companiile care se bazează pe tehnologie vor crește. Astfel, comerțul online va crește, și-a demonstrat utilitatea în ultimele trei luni și a devenit principalul canal de comerț. Probabil adopția accelerată va continua, clienții salvează timp și bani cumparând online.

 

Ce urmează pentru economia din România

Consider că ar trebui investit în infrastructură, digitalizare, educație și dezvoltarea antreprenoriatului pentru a pune astfel bazele economiei viitorului.

 

Ce ar trebui să învățăm cu toții din această pandemie

Cred că cel mai important lucru pe care îl descoperim în această perioadă este cum putem să împărțim mai eficient timpul între viața profesională și cea de familie. Perioada aceasta ne-a dat ocazia să fim mai aproape de cei dragi.

Ne-am dat seama că o criză (sanitară, de data aceasta, care se transformă într-una economică) accelerează niște trenduri, cum a fost acum cel al digitalizării. Se vede acest lucru și la nivel individual, și la companii, sperăm să vedem asta la scară largă și la nivelul statului.

 

Primul pas pentru Un viitor mai bun pentru România

Pentru un viitor mai bun, avem nevoie de oameni educați și pregătiți, pornind de la ceea ce se întâmplă în economia reală, în concordanță cu nevoile de pe piața muncii. Trebuie să investim în educație și în dezvoltarea competențelor digitale, care s-au dovedit extrem de utile și în această perioadă.

#unviitormaibun se face cu oameni curajosi si inimi mari. Despre ei vorbim in seria editoriala Un viitor mai bun, realizată în parteneriat cu Mastercard. Faptele bune trebuie date mai departe. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Campanii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related