[SoMe 2020] Eva Coșa: Social Media a devenit ocazional un festival internațional de fake news

[SoMe 2020] Eva Coșa: Social Media a devenit ocazional un festival internațional de fake news

La început, înainte de a lucra în domeniu, Eva Coșa, Social Media Specialist at Interactions, credea că social media e joacă de copii: pui o imagine și un text și e gata postarea. A înțeles repede că în spatele a ceea ce pare simplu, e multă muncă.  Și analiză. Și strategie: Să înțelegi brandul, să te folosești de un insight, să vorbești pe același tone of voice și către targetul potrivit. Nici măcar meme-urile nu sunt simple glumițe:

Meme-urile te ajuta să digeri mai ușor evenimentele din societate, mai ales pe cele negative. Multe din ele abordează și normalizează subiecte tabu (mental health, politică, religie). 

Proud member al generației Z, Eva e mereu atentă la meme-urile zilei și știrile despre digital, iar GIF-urile și emoji-urile au devenit parte din comunicarea obișnuită. În textul de mai jos, Eva povestește câte ceva din culisele procesului de social media, un proces în continuă updatare și optimizare.

 

Bio pe scurt

Sunt Eva, am 23 de ani. În agenție am venit cu gândul să învăț cât mai mult și mi-am dat seama rapid că Interactions e o școală bună de Digital Marketing. Știam ca nu prea contează ce scrie pe diploma de la REI ASE, așa că baza mi-am format-o mai mult în ONG-urile studențești și cu ajutorul câtorva internshipuri. Primele joburi m-au ajutat să îmi dau seama la ce mă pricep. Așa că m-am orientat spre industria creativă.

 

Începutul în social media 

Am aterizat la Interactions acum 2 ani. Social Media mi s-a părut o direcție naturală, eram fericită să pot să transform în job ceva ce îmi făcea oricum plăcere. Tocmai terminasem o competiție care a presupus mult efort pe parte de Marketing pentru a-mi crește brandul personal. Am văzut că prin Social Media se ating rezultate cel mai rapid/ușor/ieftin. Apoi mi-a încolțit în minte dorința de a face asta la nivel mai mare, pentru branduri consacrate.

 

Așteptări

Am venit crezând că știu cam tot ce-i de știut. Nimic mai greșit. Pe parcurs, cu cât am acumulat mai mult, am văzut cât de puține știam de fapt. Frumusețea în digital e că mereu se transformă - algoritmi, trenduri, apar noi platforme. Asta te forțează să înveți, te ține în priză. N-ai timp să te plictisești. Recent am deschis cont de Tik Tok agenției. Acolo, toate legile Facebook-ului se dau peste cap. Altfel de conținut prinde la public, iar rolul omului de Social Media e să se adapteze rapid la orice platformă nouă.

 

Cum s-a schimbat perspectiva

La prima vedere, credeam că-i un domeniu easy, joacă de copii. Că alegi un vizual, îi pui un text și gata, post! Mare mi-a fost surpriza când am văzut câtă muncă stă în spatele unui mesaj de impact. Să înțelegi brandul, să te folosești de un insight, să vorbești pe același tone of voice și către targetul potrivit.

Apoi, te uiți la rezultate și vezi ce îți spun. Continui așa sau schimbi strategia? Cum construiești o comunitate în jurul brandului tău? Social Media vine cu multe provocări. E un proces care trebuie gândit cap - coadă și optimizat mereu.

 

Cum ții pasul cu tot ce se întâmplă pe internet 

Ca orice proud member al generației Z, sunt atentă mereu la mema zilei și la știrile despre digital. GIF-urile și emoji-urile au devenit parte din comunicarea obișnuită, chiar și în chatul cu părinții le folosesc. Iar meme-urile sunt, la bază, niște glumițe care te ajuta să digeri mai ușor evenimentele din societate, mai ales pe cele negative. Multe din ele abordează și normalizează subiecte tabu (mental health, politică, religie). Orice te pasionează, sigur găsești o memă pe subiect. Iată câteva din publicitate (Sursa): 

 

Surprize

Mă surprinde zilnic creativitatea echipei. Cum vin ideile în momente neașteptate.

Am descoperit arta de a cere ajutorul. În loc să te chinui să cauți inspirația unde nu-i, mai bine întrebi echipa de o idee. Diana și Irene sunt colegele de pe copywriting care te salvează mereu când ești în pană de idei.

 

Oamenii cred...

În ideea asta, am primit de Crăciun un tricou de la colegi cu mesajul “Good Luck explaining your job to your parents”. Așa am și făcut, după care mi-am dat seama că despre oamenii de social media nu se știe că lucrăm în mod egal atât cu idei creative cât și cu cifre. Iar datele nu mint niciodată. Ele îți spun ce concept a funcționat și trebuie păstrat, dar și căruia trebuie să-i spui pa-pa.

 

Efectele pandemiei

Contextul actual a venit cu noi provocări pentru toată lumea, iar oamenii de comunicare nu fac excepție. Social Media a devenit ocazional un festival internațional de fake news. Rolul nostru e sa fim și mai responsabili și corecți în mesajele pe care le transmitem. Să dăm către useri informația corectă, pe un ton calm și profesionist, care să nu creeze panică.

 

Clienții & noile nevoi 

Am resimțit puternic dorința clienților de a se orienta spre proiecte de digital transformation. Dacă pandemia ne-a impus limite fizice, asta nu înseamnă că nu putem continua lucrurile în online. La nivel de agenție, am creat pachete care oferă soluții de automatizare și de transformare digitală din zona Martech.

Am pus accentul pe soluții de vânzare și generare de leaduri și am reușit să obținem clienți noi în era Covid. Pentru ei, am construit campanii ce combină consultanță, PPC, o licență de HubSpot, email marketing, software development și serviciile clasice de agenție.

 

Învățături

Clienții au văzut că prezența lor în digital e mai importantă ca niciodată. Iar pandemia a avut rolul unui profesor care strigă la tine “învață, ca să nu pici!”. În agenție, am avut fiecare un plan creionat de învățare. O parte din noi și-a luat examenele de certificare de consultanți HubSpot. Altă parte a dezvoltat module de integrare între HubSpot și alte tool-uri. Iar alta a scris conținut relevant pentru aceste noi servicii dezvoltate. Learning-ul principal a fost - “Adaptează, învață, pivotează!”

 

 

Comunitățile lui 2020

Comunitățile sunt în principiu dictate de canalul pe care se formează. Tik Tokerii sunt cei care creează conținut snackable - video-uri scurte și amuzante. Și aici s-au format diverse bule - unii dansează, alții gătesc, cântă, postează animalele de companie etc.

Instagram e platforma cea mai estetică vizual. Aici orice poză e bine gândită și prelucrată înainte să i se dea voie în lumea virtuală. E canalul preferat al influencerilor și o inspirație bună pentru cei pasionați de fotografie. Și meme-urile au locul lor bine stabilit pe Instagram, pe pagini cu milioane de urmăritori, precum: Memes, MemezarKalesalad etc.

Facebook are mai multe valențe, depinde foarte mult de cum filtrezi conținutul, ca să ajungi în bula care trebuie. Un like greșit și nici nu știi cum te trezești cu reclame la lenjerie intimă imprimată. Aici umorul e rege, iar brandurile sunt cele mai expuse la comentariile publicului. Un community management prompt face diferența dintre succes și scandal.

 

Canalele de comunicare 

Brandurile au început să înțeleagă că nu e okay să ai același mesaj pe toate canalele. Adaptarea contentului e cheia. Să luăm, spre exemplu, un articol scris de noi, la Interactions. Pe Facebook îl distribuim ca să poată fi citit de public:

Pe Instagram, îl transformăm în carousel și îi punem un text mai funky:

Următorul pas e pe Tik Tok, unde îl vom ruga pe Marius de la SEO să ne spună ideile din articol în 3 propoziții, sub formă de vlog.

 

Trenduri 2020

Deloc surprinzător, conținutul video domină în continuare scena digitală. Un studiu recent ne spune că până în 2022, 82% din tot conținutul online va fi sub formă de video. Asta ne arată cât de important e să începem să apăsăm butonul de record din ce în ce mai des pentru a rămâne relevanți în Social Media.

Topicurile sunt diverse, în funcție de bula în care ești și de domeniul de interes. De aceea vedem o creștere a comunităților private, grupuri de Facebook bazate pe interese: breaking news, parenting, fashion, etc. Contextul actual a acutizat nevoia de a ne simți parte dintr-o comunitate. De aici și zecile de grupuri de Facebook de tipul “a group where we all pretend to do something”. Astfel de grupuri au sute de postări de zi și contribuie la nevoia de comunitate.

 

Limbajul din social media în 2020

Un limbaj universal. Unde meme-urile, gif-urile și abrevierile înlocuiesc încet, dar sigur frazele lungi și greoaie. În felul ăsta se dărâmă și bariera de limbă, iar oameni din colțuri diferite ale lumii pot purta o conversație formată în totalitate din gif-uri.

  

Meme 2020

Sunt chiar cele despre anul 2020:

În topul personal intră sigur și meme-urile cu Bună dimineața la cafeluță.

 

Ghid de supraviețuire al omului de social media

1. Never stop learning. Pleacă urechea la noile trenduri, chiar dacă ți se par ciudate.

2. Păstrează comunicarea constantă și nu-ți fie frică să experimentezi.

3. Vorbește cu publicul tău, fă-l să se simtă auzit.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Interactions

INTERACTIONS este o agentie de comunicare interactiva si eCRM fondata in 2009. INTERACTIONS este un partener de cursa lunga: parteneriatul dintre agentie si clientii majori depaseste in media cifra de 3 ani, recordul... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related