Cum a imaginat Raluca Băraru grădina ignoranței și a cruzimii umane

Cum a imaginat Raluca Băraru grădina ignoranței și a cruzimii umane

Eram cu totii in izolare cand a aparut campania ”Daruieste ziua ta”, un indemn la altruism si o invitatie sa ne sarbatorim zilele de nastere facand si o fapta buna. Numarul faptelor bune a crescut in pandemie, mai ales in lock-down, cand petrecerile din online au fost completate de donatii pentru diverse cauze. Pe Galantom.ro s-au strans deja 1600 de zile de nastere daruite, iar cadourile in bani au mers catre 306 ONG-uri. 

Campania, semnata de Jazz Communication si ilustrata de artista Raluca Bararu, continua, pentru ca este nevoie de 3651 de oameni care sa isi daruiasca ziua de nastere. Doar asa, cele 10 stiri rele despre care auzim in medie zilnic in mass-media se vor transforma intr-unele bune anul asta.

”In momentul lansarii campaniei eram in carantina. Si ne era greu tuturor, dar aveam sentimentul ca ne e greu impreuna. Si o sa tragem un pic si o sa fie bine. Am gandit fresca in asa fel incat sa fie un indemn la exercitarea empatiei si altruismului”

Vorbim cu artista Raluca Bararu despre creatie si despre reinterpretarea “Gradinii desfatarilor umane” a lui Hieronymus Bosch pentru Campania ”Daruieste ziua ta”.

 

Tu si munca ta

Am inceput sa dau semne ca imi cam place cu desenul pe la 6 ani. De atunci si pana acum am incercat sa ma las de acest “sport sangeros” de multiple ori, in ciuda faptului ca am urmat toate scolile de arta posibile. Dupa ce am absolvit Universitatea de Arte din Bucuresti am intrat in advertising si am stat acolo cuminte pana in 2013 in calitate de art director.

In decembrie voi face 7 ani halucinanti de cand am decis sa revin la desen sub forma de ilustrator comercial, pentru ca asta fac acum dpdv profesional. Sau cel putin incerc. Zic “incerc” pentru ca ultimul an a fost suficient de slab in materie de joburi incat sa imi pun la indoiala propria titulatura.

 

Motivatia

Pentru mine desenul e o necesitate. Sunt lucruri pe care trebuie sa le pun pe foaie in diverse forme ca sa pot dormi noaptea mai bine. Sunt monologuri menite sa imi reconcilieze relatia cu mine si lumea inconjuratoare, lucruri ce nu incap in scris sau vloguri. Si sunt multe, motiv pentru care imaginile mele sunt mereu foarte incarcate si complicate. Prin urmare prefer sa desenez lumi imaginare, obiecte sau fiinte inexistente si multa cruzime.

 

Lumea de acum prin culorile si formele tale

Toxica, intr-un singur cuvant.

 

Creativitatea in pandemie

Creativitatea nu a avut de suferit, ba chiar a beneficiat. Am primit un sut in fund si am cazut inapoi in mine. Act neplacut din partea universului care s-a soldat cu obligativitatea de a pune mana sa lucrez la proiectele personale pe care le tot amanam. Ceea ce fac si acum. #nospoilers
In schimb, a fost un an la fel de nesigur ca si primul meu an pe cont propriu in zona de ilustrarii, in care joburile rare, platile amanate, negocierile de discount-uri si cererile de lucrari fara plata au atins cote alarmante. Pe scurt mult zbucium si o incertitudine a perspectivei lipsita de haz.

 

Proiecte 2020

Am lucrat ca de obicei comisioane in zona comerciala (tobacco, food& drinks, fashion) dar am si iesit cu contributii la proiecte de grup precum Cordon Network, o initiativa a celor de la Amural si pro-bono pe indemnul #staminacasa pentru cei de la Komiti care mi-au dat un sentiment de apartenenta intr-o lume gradual mai alienata.

Vara insa pentru mine a fost compusa din 2 serii de proiecte personale. Una legata de interpretari din lumea tarot-ului si una despre obiecte intime. Asteptau de mult pe raft sa le vina momentul.

 

Campania Daruieste ziua ta

Campania a ajuns la mine prin intermediu agentiei Jazz, in persoana lui Valentin Suciu. Am mai lucrat in trecut iar colaborarea si rezultatele au fost mereu bune asa ca nu m-am gandit de 2 ori. In plus m-a atras aspectul implicarii sociale. Eu de felul meu sunt “proasta aia” care salveaza animale si doneaza pe la ONG-uri, strange gunoiul dupa altii si in general incearca sa traiasca distrugand cat mai putin posibil. Ca asa am invatat acasa: “Raluca, sa nu faci umbra pamantului pe degeaba.”

Iluzia “facutului de bine” a fost unul dintre motivele pentru care am rezistat in publicitate atata timp. Prin urmare a lucra pentru o platforma care se ocupa de asta… oh, well, dream come true.

 

Conceptul

Conceptul a venit din partea agentiei si tema catre mine a fost de a reinterpreta “Gradina desfatarilor umane” a lui Hieronymus Bosch in directia de abuzuri din lumea contemporana. Ceea ce am si facut. O gradina a ignorantei si cruzimii umane.

Lucrand pe o structura compozitionala asemanatoare operei de referinta am construit scene pentru diverse probleme: abuz domestic, lipsa de scolarizare, defrisari, starea sistemului medical, abuzuri fata de animale etc. In scenele respective au fost ulterior amplasate filmari care descriau aceste situatii. Toate asortandu-se cu multitudinea de pet-uri, ruine si cadavre ilustrate de mine.

A fost un proiect de anvergura cu un proces anevoios si de durata, cu multe randuri de modificari si resincronizari dar, vazand filmuletul de final de campanie, eu zic ca a meritat.

 

Ce ai vrut sa ajunga la oameni

Am gandit freca in asa fel incat sa fie un indemn la exercitarea empatiei si altruismului. E important sa ne gandim si la ce se intampla in jurul nostru, cu oamenii si mediul, sa ajutam cat putem.

Mi se pare ironic sa spun asta cand acum cateva zile, in mijloc de pandemie, am vazut o aniversare cu artificii intr-o carciuma de cartier. Asta in timp ce spitalele nu mai fac fata numarului de bolnavi. Ironic cand concetatenii refuza sa poarte masca, sa se gandeasca macar la binele apropiatilor lor, ce sa mai vorbim de binele mediului. Ironic cand, in satul in care imi petrec weekendurile, un oarescare Buli face o petrecere de 3 zile in timp ce alt vecin otraveste cativa caini mai la deal si apoi intra in casa sa isi mai bata o data nevasta.

In momentul lansarii campaniei eram in carantina. Si ne era greu tuturor, dar aveam sentimentul ca ne e greu impreuna. Si o sa tragem un pic si o sa fie bine. Ne vom vedea peste cateva luni pe strada in afara pericolului si ne vom bucura ca am reusit sa trecem peste.

6 luni mai tarziu nu am trecut peste nimic. Poate am trecut eu peste ideea ca daca le oferi oamenilor posibilitatea de a se comporta decent aleg sa o faca.

 

Important pentru tine in perioada asta

Mi se pare amuzant ca in ultimele luni am trait exact in scena pe care am creat-o pentru Galantom. Asadar cel mai important a fost sa imi mentin echilibrul pe dealurile acelea. Nu stiu daca am reusit. Am invatat ca traiesc intr-o bula si as face bine sa raman acolo ca lumea din afara nu e de mine. Cat despre optimism, l-am pastrat lucrand, stand in mintea mea, selectand atent ganduri si situatii.

 

In continuare

Momentan am in lucru o serie de ilustratii pentru un producator de bijuterii si un pattern textil. Sunt joburi in zona lovely-dovey asa ca probabil le voi echilibra cu ceva un pic mai creepy in proiectele personale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related