[Creative Power] Dragoș Iliescu: Am energie pentru că muncesc la proiecte care au sens, pentru mine și pentru alții. Nu te poți plânge atunci când în viață ai privilegiul de a face asta

[Creative Power] Dragoș Iliescu: Am energie pentru că muncesc la proiecte care au sens, pentru mine și pentru alții. Nu te poți plânge atunci când în viață ai privilegiul de a face asta

I se spune workaholic și recunoaște că probabil chiar așa e. Mai ales că are și competența să observe că bifează ambele caracteristici ale diagnosticului: muncește excesiv și compulsiv. Dar munca are sens pentru Dragoș Iliescu. Constituie cea mai importantă sursă de energie și motivație. Conștient că nu mulți oameni au acest privilegiul, Dragoș se implică în proiectele care generează transformări profunde în comunitate. Specialist în psihologie organizațională si măsurare psihologică, cu 22 de ani de experiență în proiecte de testare psihologică și educațională, în România și în alte țări, Dragoș Iliescu a fondat platforma de testare și evaluare online Brio și este partener D&D Research, companie de cercetare cu 22 de ani de istorie pe piața din România. 

Drumul lui spre antreprenoriat este o combinație fericită a trei factori esențiali: E o provocare? E fun? + E bine? Ajută pe cineva? + Dacă nu noi, atunci cine? Acum înțelegem mai bine de ce munca are sens pentru Dragoș. Și dacă am început cu munca, să continuăm cu banii:

Cred că sunt mai mulți bani în piață la acest moment decât erau acum 10 sau 20 de ani – teribil de mulți bani. Dar nu sunt întotdeauna ”smart money”. Dacă mi se permite un sfat față de alții care bat acest drum: cred că e critic să găsească bani ”deștepți”, care se potrivesc cu tipul de business, de industrie, de viziune personală etc. – oameni care te pot ajuta să faci ce vrei tu, nu care să te deraieze spre ce vor ei, spune Dragoș.

Vorbim cu Dragoș în continuare despre cum s-a schimbat mediul antrepenorial din România, despre start up-uri și bani deștepți, dar și despre motivație și munca cu rost, despre rolul social al companiilor și puterea care vine din libertate. Interviul face parte din seria Creative Power, susținută de BT.

 

Drumul tău în antreprenoriat

Asta e o întrebare dificilă. Mă rog, nu întrebarea e dificilă, ci răspunsul. Pentru că de obicei, atunci când antreprenorii, sau în general oameni cu vreun succes în vreun domeniu, vorbesc despre felul în care au avut acel succes, explică cu detalii cum au avut un plan clar, pe care l-au urmat cu perseverență și l-au împins înainte cu muncă grea... Nu spun, e nevoie de plan, de perseverență și de muncă grea – dar uitându-mă în urmă cu 20 de ani îmi dau seama că șansa și momentele providențiale sunt poate mai importante decât planurile. În mod cert nu mi-am propus acum 20 de ani să fac ceea ce fac acum.

Cred că pentru mine ce m-a dus pe drumul către antreprenoriat, sau în locul unde sunt acum, este o combinație de provocare personală (e o provocare? e ”fun” să facem acest lucru?), bine social (contribuim la o cauză, îmbunătățim viața și a altcuiva decât a noastră?) și poate un dram de sindrom al salvatorului (”dacă nu noi, atunci cine?”).

Capitolele unui antreprenor sunt sigur companiile fondate, sau la care a contribuit – poate despre acestea ar trebui să vorbesc. Dar cred că primul și ultimul capitol la mine au fost partenerii de care am avut noroc: oameni competenți și loiali și de multe ori mai buni ca mine, în domeniile lor de activitate.

 

Momente esențiale în formarea ta

Probabil primul moment providențial momentul în care profesorul Horia Pitariu, unul din cele mai rezonante nume din psihologia românească, m-a chemat să urmez doctoratul sub coordonarea lui, la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj. L-am avut în comisia de licență, atunci mi s-a părut spontan – aveam să aflu mai târziu că îi fusesem recomandat de unul din profesorii mei. Oricum o fi fost, m-am trezit doctorand sub bagheta unui profesor ultra-sever dar hiper-competent – niciodată nu îmi propusesem până la acel moment să urmez un doctorat.

Al doilea moment, acela în care prietenul și partenerul meu de business Dan Petre m-a motivat sa încep să predau. Din nou, un lucru pe care niciodată nu mi-l propusesem înainte dar care avea să mă marcheze pe viață și să îmi dea unul dintre cele mai semnificative la nivel personal registre din viața mea.

Al treilea moment, acela în care l-am întâlnit pe profesorul Tom Oakland, mentorul meu. Profesorul Pitariu decedase cu un an înainte, eu începeam timid să am activitate internațională în domeniul meu de expertiză (evaluarea psihologică și educațională) și Tom m-a luat sub aripa lui. Un om cu valori foarte puternice și un exemplu de bunătate umană – deveneam un om mai bun după fiecare interacțiune cu el. Lui îi datorez în mare parte cariera mea internațională.

Vezi, 3 momente importante și 3 oameni providențiali în viața mea. Dar probabil că toți avem astfel de momente semnificative, nu știu ...

 

Cu ce misiune ai pornit Brio

BRIO a pornit evident ca proiect de cauză – dar cu specialiști de primă mână de la bun început. Cred, că fără să mă/ne laud, am avut încă de la început în echipă ”best in class” în România. Asta e mai degrabă atipic, zău așa: multe start-up-uri se dezvoltă mai mult din entuziasm decât din competență. Apoi, nu am avut niciodată mirajul inițiativelor not-for-profit. Văzusem prea multe inițiative extraordinare în educație prăbușindu-se după câțiva ani de succes bazat pe darea de mână a vreunui Mecena local, sau denaturându-se și devenind doar niște alergători înfometați după sursa de bani care să le asigure supraviețuirea și uitând de misiunea lor inițială.

Deci ne fusese absolut clar de la început că învelișul pe care îl punem proiectului BRIO este un ”for-profit”. Nu am crezut nici eu și nici partenerii cu care am plecat la drum că putem genera valoare veritabilă și pe termen lung în această inițiativă care era atunci puternic anti-curent (poate și acum e la fel într-o oarecare măsură), altfel decât spunând răspicat că e un business onorabil, creator de valoare pentru sine, pentru cei implicați pentru comunitatea pe care o deservește și da, pentru națiunea română.


Partenerii Brio

 

Provocările de început

Haha, nu avem loc aici în revistă dacă încep să fac lista cu provocările. Cele științifice, apoi cele tehnice, cele umane, cele financiare, ohoho. Dar cred că cea mai importantă a fost găsirea unui echilibru funcțional între cele 3 mari nevoi pe care le aveam atunci: produsul științific, anvelopa digitală a businessului și acțiunile de branding, comunicare, poziționare strategică. Odată ce echilibrul ăsta a început să fie atins, am început să vedem impact.

 

Cum s-a schimbat și a evoluat până acum

Teribil de mult. De altfel, un start-up care nu se schimbă masiv, nu evoluează, probabil că piere – în mod special într-un domeniu ca acesta, unde nu există piață, unde piața și teritoriul tu îl generezi în timp ce te dezvolți. Ne-am schimbat teribil, am avut cel puțin 3 modificări majore de direcție și de poziționare strategică. Și acum suntem în mijlocul unei alte schimbări de acest tip.

Cred că un prim punct important de evoluție au fost cel în care am realizat că nu suntem un provider de ”test” ci un provider de progres educațional. Al doilea, când am realizat că e nevoie să gândim mult mai mare decât o făceam – progresul fiecărui utilizator al sistemului e important, dar putem avea impact asupra progresului fiecărui elev din România, asupra progresului sistemului educațional și în acest fel asupra rezolvării acestei probleme majore a națiunii române. Acestea au fost reorientări strategice, mai profunde ... în rest, schimbări și evoluții tactice am avut atâtea că nu mai merită menționate ...

 

Obiective în 2022

Anul acesta avem un obiectiv mai degrabă general – consolidarea poziției în România pe baza soluțiilor existente deja – și două obiective punctuale de dezvoltare: în primul rând soluția SaaS care va pune BRIO în mâna profesorilor și școlilor, cu posibilitatea de personalizare a măsurării educaționale și de integrare în activitatea cotidiană din clasă, iar în al doilea rând soluția mobilă de învățare prin antrenament (prin testare) bazată pe inteligența artificială, soluție super-inovativă și pe care vrem să o multiplicăm internațional.

Acestea sunt doar obiectivele majore – căci avem atât de multe altele mai micuțe, milestone-uri din diverse alte proiecte începute, de ex. în domeniul competențelor digitale a elevilor, a formării digitale a profesorilor etc etc.

 

Zone noi. Schimbări

Cel mai incitant proiect pentru mine este cel care ține de dezvoltarea unei soluții tehnologice de AI pentru generarea automată de itemi, pentru matematică. Soluția este deja funcțională pentru clasele 1-4, va fi funcțională în această lună și pentru clasele 5-8 și probabil în iunie pentru clasele 9-12. În felul acesta practic pornim o culegere infinită de itemi, o resursă de exerciții pentru elevi, dar și pentru profesori. Proiectul acesta are o componentă tehnologică foarte inovativă și sunt sigur că poate fi baza expansiunii noastre internaționale.

Un alt proiect la care țin mult, deși a pornit ca proiect tangențial mai degrabă, este proiectul de măsurare a competențelor digitale pentru elevi – testul există în format beta din octombrie și se finalizează acum în mai, este un test extraordinar și o premieră în Europa. Dezvoltăm deja în oglindă o versiune pentru testarea competențelor digitale ale profesorilor și module de formare pentru aceste competențe digitale.

 

Momente grele. Satisfacții 

Au fost momente grele destule, în mod speciale legate de momentele dificile de negociere financiară – momentele în care atragi finanțarea necesară pentru a crește nu sunt deloc simple. Uitându-mă în urmă, au fost cele mai stresante mai ales pentru că nu deții în mod direct controlul. Orice probleme tehnice, științifice sau de chiar comerciale legate de produs și piață știm că le putem rezolva, e acel sentiment că da, asta facem cu ochii închiși – negocierile cu posibili viitori parteneri sunt însă mult mai complicate și incerte.

Principalele satisfacții ... Cred că acestea sunt de două feluri. În primul rând, îmi e imposibil să nu mă entuziasmez atunci când reușim să rezolvăm o problemă științifică legată de un test sau alte aspecte ale testării. Unele din lucrurile pe care le-am făcut aici sunt world-class, premiere în lume – și lucrez la câteva articole care să expună în reviste științifice soluțiile găsite de noi. Cred că asta e cumva în ADN-ul meu, partea asta de cercetare, deci îmi e imposibil să nu mă aprind când ceva ”ne iese”.


Echipa Brio

Apoi, e la fel de imposibil să nu ai trăiri de bucurie intensă atunci când faci bine unor copii. Am avut situații – de exemplu la concursul nostru digital de matematică, BRIO Challenge – în care am identificat copii absolut geniali. Sunt de bună seamă destui copii foarte buni, chiar geniali, despre care știm, părinții lor îi știu, alții îi știu, sunt ajutați să crească ... dar să găsești în fundul Bărăganului un copil sărac, absolut genial, despre care nimeni nu știa cât este de bun și ce potențial are și să reușești să îl ajuți ... emoția pe care o resimți în astfel de cazuri e extraordinară. Și am avut nu unul ci muuulte astfel de cazuri. Este bine ”pe scară mică” – dar poate de aceea cu semnificație mai concentrată.

 

Ce te motivează

Nu știu. Pe de o parte mi se spune că sunt workaholic și probabil că așa e: bifez ambele caracteristici ale acestui diagnostic, adică muncesc excesiv și muncesc compulsiv – deci poate că o parte din energie vine dintr-o zonă care nu e deloc de lăudat ci mai degrabă de evitat; compulsia aceasta internă de a nu sta, spiritul acela ”protestant” (în sensul Weberian) că a sta degeaba e un păcat duce direct la burnout și alte probleme din acel registru.

Munca are semnificație pentru mine – și prin muncă bifez criteriile de stare psihologică de bine sugerate de Marie Iahoda - un foarte influent psiholog care a fundamentat ideea conform căreia munca ne dă sens și a munci la ceea ce e semnificativ pentru noi este principala sursă de echilibru în viața noastră.

Deci, ce să spun, am energie pentru că muncesc la proiecte care au sens, pentru mine și pentru alții. Nu te poți plânge atunci când în viață ai privilegiul de a face asta – prea mulți oameni nu au acest privilegiu, din păcate.

 

Rutina zilnică

Asta variază, pandemia și statul acasă mi-au cam schimbat rutina. Obișnuiam să mă trezesc la 7 pentru a avea grijă de copii – spălat, mâncat, dus la școală etc. Acum... mai degrabă la 8, un pic de sport, la 9 sunt funcțional și ”în priză”. Deci nu mai sunt atât de matinal cum eram odată. Am o rutină atunci când muncesc: închid orice distractor: telefon, mesagerie, email ... închid totul. Mă opresc cam din oră în oră pentru a verifica dacă nu e ceva urgent – când am lucruri importante sau foarte interesante mă izolez chiar mai puternic, mă prinde munca, intru în flow și mă trezesc după ore bune sau seara că am stat toată ziua cu antenele către lume închise. Dar nu cred că aș putea să fiu la fel de eficient altfel.

 

Timpul liber 

Nu prea mai am timp liber – puținul timp liber pe care îl am îl petrec cu principala mea relaxare: cititul. Dar și asta fac din păcate mai puțin decât făceam mai demult, poate nu mai mult de 30 de minute pe zi acum, din păcate. Încerc să îmi fac mai mult timp liber, da ... fără teribil de mult succes deocamdată :)

 

Provocările în 2022

Nu văd nimic special sau nemaiîntâlnit venind spre mine în 2022 – a nu se înțelege că va fi un an ușor, dar nu văd să vină nimic atât de special și de nemaiîntâlnit. Pe de altă parte evenimentele neprevăzute de aceea sunt atât de dure și de greu de gestionat, pentru că sunt ... neprevăzute.

 

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial în România 

Cred că sunt mai mulți bani în piață la acest moment decât erau acum 10 sau 20 de ani – teribil de mulți bani.

Aici sunt cel puțin 2 lucruri de spus. În primul rând, sunt bani, dar nu sunt întotdeauna ”smart money”. Noi am alergat după un anumit tip de investitor – am discutat cu mai multe tipuri de fonduri, cu abordări diferite, adică discuțiile le-am purtat dar am vânat ceva anume, cu foarte mare grijă. Dacă mi se permite un sfat față de alții care bat acest drum: cred că e critic să găsească bani ”deștepți”, care se potrivesc cu tipul de business, de industrie, de viziune personală etc. – oameni care te pot ajuta să faci ce vrei tu, nu care să te deraieze spre ce vor ei.

În al doilea rând, nu sunt doar mulți bani în piață ci în același timp sunt și teribil de multe start-up-uri – unele nimic altceva decât niște elucubrații ieftine, o spoială fără sens ... asta a dus în general la o scădere a calității discursului antreprenorial, în care toți sunt o apă și-un pământ, în care grâul e dificil de cernut de neghină.

 

Relațiile cu ceilalți antreprenori

Adevărul e că nu prea țin legătura cu această comunitate – nici nu știu dacă există cu adevărat o comunitate a antreprenorilor în România. Țin legătura cu prieteni care au și ei propriile proiecte, dar cam atât. Ce simt din toate aceste contacte este un vibe pozitiv: lumea e optimistă – România crește, suntem pe drumul cel bun, parcursul acesta european a fost cea mai mare șansă la dezvoltare pentru națiunea română și promisiunea asta acum se îndeplinește. Da, sunt destule lucruri unde avem ceva de behăit (inclusiv eu) – dar per ansamblu trebuie să fim orbi să nu recunoaștem că da, creștem și asta e de bine.

 

Lecții de supraviețuire :)

Eh, nu știu dacă sunt cel mai bun în a da lecții aici, căci am făcut destule greșeli – și unele cred că le-aș repeta dacă aș fi pus din nou în acele situații.

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Nu știu, nu m-am gândit niciodată la mine din acest punct de vedere. Sigur că pot să dau aici o definiție a puterii, na ... Cred că referitor la mine, principalul lucru pe care mi-l dă puterea, atât cât o am este libertatea de a mă implica în ceea ce vreau mai degrabă decât în ceea ce vor alții. Adică în ceea ce e semnificativ pentru mine, nu pentru alții. Se răsfrânge asupra libertății de a face propriile opțiuni și de a croi propriul drum.

 

Cum putem da putere României

Ha! De ce crezi că misiunea noastră este să contribuim la educație? Cred că este principala sursă de dezvoltare a acestei națiuni, pe termen mediu și lung. Puterea României stă în români – și o populație needucată, incultă, acrită, bigotă, obtuză ne va trage pe toți în jos. În schimb o populație educată, citită, cultivată, cu gândire critică, cu orizont cultural (și intercultural) – aici ar sta puterea viitoare a României!

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată in parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related