[Creative Power] Laura Țeposu: Puterea înseamnă proiecte de suflet care schimbă comunități și care se duc dincolo de cifrele din business

[Creative Power] Laura Țeposu: Puterea înseamnă proiecte de suflet care schimbă comunități și care se duc dincolo de cifrele din business

Laura Țeposu, CEO Libris, este un antreprenor atipic. Nu a fost genul acela întreprinzător, cu gândul la posibile afaceri încă din facultate. Din contră. Și-a dorit un job stabil și o profesie sigură, de expert contabil, pe care să se poată baza orice s-ar întâmpla. Și chiar dacă între timp perspectiva s-a schimbat, o dată cu afacerea pe care o construiește de 12 ani, a avut mereu un back-up plan cu care să întâmpine orice decizie riscantă sau îndrăzneață. Laura a devenit antreprenor la 33 de ani, când a lansat Libris.ro, combinând o perioadă rolul de salariat și având, în același timp, propria firmă de contabilitate. 

Una dintre provocări a fost capitalul redus necorelat cu planurile ambițioase, deși consider că acest aspect a avut și un plus, m-a învățat să fiu foarte atentă la cheltuieli și să privesc fiecare alocare de resurse ca pe o investiție. La nivelul anului 2009, lipsa de cunoștințe și lipsa accesului la resurse educaționale, mai ales în domeniul e-commerce se știa foarte puțin atunci, nu existau prea mulți profesioniști, iar majoritatea erau în București, povestește Laura.

Platforma online a fost combinația fericită între pasiunea pentru cărți a Laurei și înclinația ei spre matematică. Și-a dezvoltat, pe parcurs, competențele de antreprenor. A înțeles că puterea unui business constă în impactul pe care îl are asupra oamenilor și asupra pieței. 

În cadrul seriei Creative Power, susținută de BT, vorbim cu Laura despre drumul ei de la statutul de angajat la cel de antreprenor, provocările și greutățile acestui parcurs și cum s-a schimbat mediul antreprenorial în ultimii zece ani. 

 

Contabilitate, cărți, antreprenoritat

Nu pot spune că sunt antreprenor înnăscut sau că m-am văzut așa în liceu, nici chiar în anii facultății. Prima etapă profesională în viața mea a fost mult despre siguranță, un loc de muncă stabil, o profesie (cea de expert contabil). Întâi am fost angajat, apoi am combinat cu rolul de liber profesionist. Aveam o firmă de contabilitate, lucram pe cont propriu, nu aveam niciun angajat, dar în paralel lucram și ca angajat în librărie.

Abia la 33 de ani, când a apărut un proiect suficient de atractiv și palpabil, libris.ro, pot spune că m-am avântat în antreprenoriat fără a renunță însă o bună perioadă de timp nici la rolul de salariat, nici la firma de contabilitate. Pentru mine a funcționat combinația între obiectiv provocator și stabilitatea unei profesii la care mă puteam întoarce oricând daca eșuam. Pe tot parcursul, am luat și decizii îndrăznețe, uneori riscante, dar întotdeauna cu plan de back-up în spate, întâi pentru mine personal; ulterior, când lucrurile au crescut și nu a mai fost vorba doar despre mine, am aplicat același model și în firmă.

 

Momente esențiale

Primul a fost momentul în care m-am angajat în librăria Libris St.O. Iosif în timpul facultății. Librăria aparținea lui Virgil și Anei Oniță care au avut și au un rol foarte important în tot parcursul meu profesional și sufletesc. În librărie am dobândit o experiență foarte valoroasă. Faptul că am făcut cam tot ce se poate face într-o librărie mi-a oferit un bagaj de cunoștinte care m-a ajutat mult. În plus, m-a legat definitiv de lumea cărții.

Următorul moment a fost legat tot de librărie. Urma să dezvolt site-ul libris.ro că un proiect al librăriei existente. Atunci am lansat propunerea de a veni cu capital (economiile mele + un credit bancar) și de a deveni partener în acest proiect. Schimbarea de rol din angajat în partener a fost definitorie pentru succesul proiectului, o dată pentru că mi-a dat libertatea de a acționa, apoi, având toate resursele în joc, mi-a direcționat energia și focusul într-un singur sens.

 

Povestea Libris.ro

Pot spune că libris.ro este o combinație fericita intre un hobby al meu - cărțile, o inclinație spre matematica ce m-a ajutat să înțeleg logica sistemelor, și caracterul meu introvert. Mi-au plăcut mai mult liniștea și logica din spatele cifrelor decât experiență tumultului emoțional din lucrul cu oamenii, deci am preferat ordinea sistemelor. Ulterior, acesta a fost însă un aspect la care a trebuit să lucrez în mod conștient, deoarece nu poți clădi nimic fară oameni.

În copilărie mi-au lipsit cărțile. Am suferit pentru că nu aveam acces la câte aș fi dorit. Am fost adolescentă în perioada anilor `80-`85 când accesul la cărți nu era deloc facil. Evident, un proiect despre milioane de cărți la un loc și în același timp despre tehnologie a fost suficient de atractiv încât să mă convingă să îmi depășesc fricile. N-am luat în calcul foarte bine de la început toate competențele și resursele de care aveam nevoie, dar m-a ajutat foarte mult faptul că îmi place să învăț, sunt foarte curioasă și mă provoacă tot ce este nou. Așa că am învățat să le dobândesc pe parcurs.

 

Greutățile de început

Una dintre provocări a fost capitalul redus necoralat cu planurile ambițioase, desi consider că acest aspect a avut și un plus, m-a învățat să fiu foarte atenta la cheltuieli și să privesc fiecare alocare de resurse că pe o investiție. La nivelul anului 2009, lipsa de cunoștințe și lipsa accesului la resurse educaționale, mai ales în domeniul e-commerce se știa foarte puțin atunci, nu existau prea mulți profesioniști, iar majoritatea erau în București. Nu în ultimul rand competentele pe care a trebuit să le învăț, atât eu, cât și oamenii din Libris care au crescut odată cu firma.

Astăzi, accesul la informație este mult mai facil, există mult mai mulți specialiști în domeniu, platforme, automatizări, toate sunt la ani lumină distanță față de ce se întâmplă acum 12 ani. Însă, piață este deja matură. Sunt jucători importanți în piață cu pași serioși în avans. Toată lumea are acces la informație, iar dacă vrei să intri ca start-up ai nevoie de un proiect care să te diferențieze semnificativ pentru a reuși.

 

Planuri & obiective

2022 este un an care a început lin, pe un val de optimism, dar se pare că este plin de surprize. Am reconfigurat planurile în funcție de evenimentele recente, dezvoltăm categorii noi de produse. De asemenea, lucrăm mult la dezvoltarea platformei, adaugăm tool-uri noi pentru a îmbunătății experiența utilizatorilor, și nu în ultimul rand, lucram la noi, la echipă, la dobândirea de abilitați și cunoștinte astfel încât să devenim cât mai adaptabili și agili.

 

Satisfacții. Momente grele

Momentele de cumpănă în business au fost 2-3, când nu reușeam să întrevăd drumul mai departe datorat în general necorelarii cas-flowlui cu proiectele de dezvoltare. Pe scurt, am avântat prea mult fără capital. Iar cea mai mare satistfactie are legătură tot cu aceste momente și cu faptul că am reușit să le depășim împreună, adică echipa, oamenii au fost alături de mine și nu au abandonat.

 

Ce te motivează

Familia, copiii. Chiar dacă în aparență sunt consumatori de energie, ei de fapt sunt generatori de energie. Familia mi-a dăruit iubirea, motivația și, de ce nu, disciplina de a face unele lucruri. În momentele de cumpănă, când îmi este greu, mă uit la copii cât de senini și fară griji sunt, și am atunci am cumva certitudinea că totul vă fi bine.

 

Rutina care funcționează

De obicei mă trezesc devreme, la 5:30 - un obicei bun învățat tot de la copii. Îmi organizez ziua, a mea, a copiilor, și nu în ultimul rand, îmi iau doza de liniște, apoi ora de sport și îmi încep activitatea. Serile sunt aproape întotdeauna în familie. Faptul că îmi iau un moment de respiro înainte de orice, sportul, mișcarea mă ajută foarte mult atât fizic și mental. Efectiv simt diferență de energie și claritate intre zilele în care sunt activă și zilele când nu reușesc să fac sport.

 

Timp liber

Activitățile mele sunt destul de complexe și variate: învăț, citesc, fac sport, discut cu oamenii, călătoresc și, sincer, au început să se întrepătrundă foarte mult. Nu am întotdeauna o delimitare clara muncă - timp liber. De exemplu, faptul că eu mă duc la niste cursuri în alt oraș, muncesc, depun un efort, dar în același timp călătoresc și cunosc oameni noi, mă îmbogățește. Iar din vacante mă întorc întotdeauna cu un fișier întreg de planuri, care se concretizează mai mut sau mai puțin. La birou, de asemenea, multe discuții. Ședințe sunt informale, spontane, despre creație și dezvoltare, mai puțin despre rutina. Sunt lucruri care îmi aduc bucurie. Deci unde ar fi delimitarea?

Stiu că sună simplist și viață mea pare a fi o continuă relaxare, desigur nu este chiar întotdeauna așa. Doar că totul se petrece în capul nostru: și munca, și timpul liber. De fapt e vorba de percepție, iar asta am învățat-o în timp. Sună clișeic, dar într-adevăr, dacă faci ce îți place, nu simți că este muncă.
Nu a fost însă întotdeauna așa. Am în spate ani mulți de muncă, îndârjire, greutăți care se suprapun și cu perioada în care copii erau mici și un sentiment acut de vină parentală.
Este un proces, sunt niste etape în viață, cred.

 

Provocări în 2022

Inflație, impredictibilitate, anxietatea legată de război, toate acestea au impact asupra comportamentului de cumpărare și a oamenilor din echipa.

 

Piața de carte din România

Piața de carte din România este încă mică, dar cu potențial mare de creștere, corelat și cu nevoia tot mai mare de educație, de informare. A crescut oferta de cărți tipărite, dar și variantele digitale, fie că vorbim de ebook-uri, audiobook-uri disponibile online pe diverse platforme. Avem oferta! Se tipărește mult, și asta e bine. Creștem autori, dar trebuie să avem grija să creștem și public. Este în sarcina noastră, a tuturor celor care activăm în lumea cărților (librarii, edituri, autori etc) să invităm oamenii în lumea lecturii, să ne fie alaturi la evenimente, să răsfoiască, să citească.

Cei doi ani de restricții au ținut publicul conectat doar online la ceea ce înseamnă întâlnirea cu autorul. 2022 promite să fie anul târgurilor de carte cu prezenta fizica, iar lansările care se vor desfășură în cadrul acestor târguri să aibă parte de interacțiunea nemijlocită, mult așteptată dintre scriitori și cititori.

 

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial

În primul rand, s-a schimbat percepția oamenilor asupra antreprenoriatului. Acum vorbim despre antreprenor, nu despre "patron", și asta s-a datorat în mare parte modelelor antreprenoriale de succes care au reușit prin munca, inteligenta și inovație.

Accesul la educația antreprenoriala, accesul la informație, cursuri, școlile internaționale de business ajută foarte mult. Din instinct poți crește o firmă până într-un anumit punct, după aceea ai nevoie de educație să treci la un alt nivel.

Partea mai puțin buna este că Romania încă nu poate oferi un mediu suficient de atractiv pentru un tânăr talentat și, prin urmare, mulți aleg să plece. Iar pentru a construi afaceri inteligente cu valoare adăugată mare, avem nevoie de oameni pe măsură.

Recent am observat multă prudență, justificată de altfel. Și multe proiecte puse în așteptare. Dar în același timp o căutare febrila de alternative și lucrul asta se în întâmplă întotdeauna în momente de criză. Este, să zicem, partea luminoasă a unei crize.

 

Lecții din antreprenoriat

Ce m-a ajutat pe mine:
- să fiu optimistă și să văd întotdeauna partea plina a paharului, și faptul că fiecare problema are o soluție;
- atunci când nu văd o soluție, mă îndepărtez puțin de miezul problemei și lucrurile devin mai clare;
- să dorm bine. Oricât de complicată a fost o situație, în 99 % din cazuri am lăsat problema departe, m-am culcat liniștită știind că voi găsi o soluție a doua zi. Desigur mai sunt și excepții:)

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Puterea ți-o dau valorile pe care le ai în business, combinat cu impactul pe care îl are ceea ce faci asupra oamenilor din jurul tău și asupra pieței. Înseamnă proiecte de suflet care schimba comunități, oameni și care se duc dincolo de cifrele din business. Înseamnă voința de a nu te opri, indiferent ce se întâmplă, și atunci când poți, să împrăștii mai departe binele din jurul tău.

 

Cum putem da putere României

Dezvoltând afaceri și oamenii din jurul nostru, acționând după niste valori corecte, pe care să le popularizezi, respectandu-ți promisiunile și arătând astfel oamenilor că se poate, plătind taxele corect, ajutând oamenii din jurul tău. Poate sună clișeic, însă dacă un grup semnificativ de antreprenori face acest lucru și îi ajuta și pe alții să crească, asta influențează, la nivel mai mare sau mai mic, și comunitatea din care fac parte, și poate puțin și comportamentul oamenilor. În felul nostru, pe lângă cele de mai sus, noi dam putere și acționând pe sublinierea importanței educației și cititului, dându-le oamenilor refugii, informații în care să se regăsească în momente mai mult sau mai puțin plăcute. 

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related