[Creative Power] Alin Roșca: Nu prea m-am asociat niciodată cu un loc de muncă stabil, chiar dacă performam foarte bine

[Creative Power] Alin Roșca: Nu prea m-am asociat niciodată cu un loc de muncă stabil, chiar dacă performam foarte bine

Un job stabil, cu program de la 9 la 5, nu a fost niciodată pe lista de priorități sau dorințe a lui Alin Roșca. Preocupat de soluții creative și perspective noi, Alin a lucrat în Olanda și Marea Britanie și a pornit mai multe afaceri și start-up-uri în domeniul digital. Întors în România în 2019, a vrut să se angajeze ca agent de vânzări, pentru a înțelege mai bine piața. Căutând diverse sisteme care să îl ajute în acest domeniu, i-a venit ideea unui start up nou. Așa a pornit RepsMate, o platformă care ajută agenții din departamentele de vânzări și relații clienți, în timp real, cu sugestii de răspunsuri, astfel încât toate interacțiunile să fie personalizate conform mai multor factori cheie. 

Inițial a fost o nevoie personală, care ulterior pe baza feedback-ului potențialilor clienți și a investițiilor primite, a ajuns un start-up cu contracte enterprise la doar 2 ani de la înființarea companiei. Consider că ne-am dezvoltat foarte bine, în condițiile în care platforma dezvoltată de noi este una foarte complexă, din prisma modulelor de deep learning, dar și a tuturor limbajelor de programare folosite pentru a putea acoperi toate aplicațiile, spune Alin. 

Alin crede că ecosistemul antreprenorial din România a evoluat destul de bine în ultimii ani, datorită acceleratoarelor din piață și programelor de antreprenoriat din facultăți. În seria Creative Power, susținută de BT, vorbim cu Alin Rosca, Founder & CEO RepsMate, despre formarea lui ca antreprenor, lecțiile învățate pe parcurs și provocările din acest mediu în 2022. 

 

Drumul în antreprenoriat

Cred că totul a început încă din copilărie, deoarece părinții mei m-au susținut în toate activitățile pe care am vrut să le fac (gimnastică, fotbal, dans modern, înot, șah, box, actorie) așa că îmi este foarte greu să mă încadrez într-un set de reguli, fiind foarte creativ și competitiv. Nu prea m-am asociat niciodată cu un loc de munca stabil chiar daca performam foarte bine.

Am avut ocazia să plec în Olanda și să ajut la administrarea unui restaurant în 2013, iar la scurt timp după ce m-am întors am început să lucrez la prima mea companie, startup-ul 'Top World Traders' - o platformă de tranzacționare online, care avea ținta de a ajuta traderii retail să reducă riscul pierderii investițiilor pe bursă.

 

Momente esențiale în formare

Un prim pas a fost posibilitatea de a interacționa cu persoane din afara României încă de mic, prin cadrul activităților pe care le aveam, din domeniul filmelor și al reclamelor. 

Apoi, niciodată nu mi-a adus împlinire programul de lucru 9-5, și tot timpul găseam idei la care să lucrez în fiecare seară până noaptea târziu.

Și a mai fost o carte care a constituit un punct important în formarea perspectivei mele de viață: "Secretul" și filosofia din spatele legii atracției.

 

Povestea RepsMate

M-am întors din Marea Britanie în octombrie 2019, după 2 ani în care am avut 3 business-uri de servicii acolo. Fiindu-mi destul de greu să identific un business care ar putea avea succes în Romania, am vrut să mă angajez ca agent de vânzări. În momentul în care am luat această decizie, m-am gândit că pot folosi diverse tool-uri care m-ar putea ajuta să fiu eficient mai rapid, iar în același timp să măsor eficiența răspunsurilor date pentru obiecții.

În urma research-ului am văzut că nu există astfel de tool-uri nici măcar pentru limba engleza (pe limba română șansele erau oricum foarte mici). Așa că am început procesul dezvoltării acestui start-up, care într-o primă fază se numea 'Sales Agent Assistant'. Prima și cea mai mare provocare, de până acum, a fost să găsesc o persoană tehnică care să fie la fel de dedicată și motivată să parcurgă acest maraton. Consider că nu există o persoană mai potrivită decât George Tarida, cofondator-ul și CTO-ul RepsMate.

 

Evoluția companiei

Inițial a fost o nevoie personală, care ulterior pe baza feedback-ului potențialilor clienți și a investițiilor primite, a ajuns un start-up cu contracte enterprise la doar 2 ani de la înființarea companiei. Consider că ne-am dezvoltat foarte bine, în condițiile în care platforma dezvoltată de noi este una foarte complexă, din prisma modulelor de deep learning, dar și a tuturor limbajelor de programare folosite pentru a putea acoperi toate aplicațiile care formează platforma RepsMate.

Facem parte din programul Microsoft for Startups și suntem în procesul de a ne lista pe marketplace-ul acestora, astfel încât toate organizațiile care folosesc serviciile Microsoft vor putea folosi curând platforma RepsMate.

Avem clienți lideri în industrii variate, precum: BPO, Ecommerce, Banking, Medical, Telecommunication și Automotive. 

 

Planuri și obiective 

Targetăm venituri de 1m ARR până în luna Decembrie. Dorim să atingem investiția targetată de 350k prin campania desfășurată pe platforma WeRonin.com.

Suntem în plină dezvoltare și căutăm trei noi colegi în departamentul de R&D - 2 Senior Full-stack Engineers și 1 Senior Artificial Intelligence Engineer.

 

Direcții de dezvoltare

Încă de la început, viziunea platformei RepsMate a fost să ajute agenții din departamentele de vânzări și relații clienți, în timp real, cu sugestii de răspunsuri, astfel încât toate interacțiunile să fie personalizate conform mai multor factori cheie. Așa că Roadmap-ul nostru de produs este construit pentru această direcție.

Suplimentar, explorăm și zona prin care putem aduce mai multă valoare, utilizând factori motivaționali pentru adaptarea feedback-ului dat către agenți. Astfel încât satisfacția locului de muncă să fie crescută, iar obiectivele personale și profesionale să fie atinse.

 

Satisfacții profesionale. Și momente grele

Printre cele mai recente satisfacții profesionale se numără contractele încheiate cu lideri de piață, minimul investiției atins - cei peste 100k euro din cadrul campaniei de pe platforma WeRonin.com și eligibilitatea companiei RepsMate pentru finanțări din fonduri europene.

Personal, văd orice moment greu ca pe o provocare și nu mă focusez pe dificultatea situației, ci pe soluții astfel încât să trecem peste (sunt foarte optimist și văd intotdeauna partea plină a paharului).

 

Motivație și energie

Motivația vine din faptul că sunt foarte competitiv și vreau să ating target-urile pe care mi le impun. De asemenea, îmi doresc să pot avea un impact real asupra oricărei persoane care are nevoie de ajutor.

 

Rutina care funcționează

Pentru că momentan lucrăm Remote, mă trezesc de obicei în jurul orei 9 și închei ziua foarte târziu, în jurul orelor 2-3 dimineața. Meditez înainte de a adormi, iar prima masă este în jurul orelor 15-16.

Momentan nu mi-am format un echilibru între viața personală și RepsMate, fiindcă în continuare avem foarte multe lucruri de finalizat, dar îmi și place activitatea pe care o desfășor, și nu fac o diferență între zilele lucrătoare și cele libere. Bineînțeles, am nevoie și de momente în care să mă deconectez pentru a putea fi la fel de productiv, iar atunci plec din București pentru 1-2 zile cu laptopul la mine.

 

Ecosistemul antreprenorial din România

Din păcate, ecosistemul investitorilor din Romania nu este dezvoltat suficient de mult, sunt foarte putini investitori care au avut exit-uri, așa că și fondurile de început - FFF și Pre-Seed (cele mai necesare pentru o creștere inițială) sunt limitate și vin destul de greu, dar consider că ține de noi, antreprenorii, să avem succes, iar odată cu noi vor exista mai multe fonduri pentru transformarea ideilor într-un MVP.

Ecosistemul a evoluat foarte mult, acest lucru datorită tuturor acceleratoarelor care prezintă foarte sintetizat informațiile/acțiunile care trebuie realizate pentru a-ți creste șansele de succes într-un startup, de asemenea vreau să felicit și toate programele de antreprenoriat din cadrul universităților.

În cazul nostru, am observat foarte multă susținere din partea clienților care înțeleg conceptul de early adopter și ne susțin în toate procesele necesare pentru implementarea produsului nostru. Când vorbim de un proces de implementare într-o corporație, lucrurile pot dura foarte mult, dacă nu exista susținere.

De asemenea, îndemn fondatorii să ofere părți sociale advisorilor doar pe baza unor KPI.

 

3 lecții de supraviețuire în antreprenoriat

1. Într-un startup este vorba despre execuție, nu despre idee - feedback-ul de la potențialii clienți încă din stadiul de idee este cel mai important pentru a avea un product market fit!

2. Echipa și motivația acesteia sunt cele mai importante aspecte inițiale, nu banii/finanțările - de aceea este recomandat realizarea unui Smoke Test ca prim pas (mergeți la incubatoare/acceleratoare de business pentru a afla mai multe)!

3. Dezvoltarea personală și profesională a tuturor membrilor simultan cu progresul startup-ului este necesară pentru a putea duce cât mai departe startup-ul!

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Asociez acest termen cu conceptul lui Friedrich Nietzsche - the will to power.

Putem da putere României prin susținerea startup-urilor prin fonduri nerambursabile, prietenoase și non-equity din stadii incipiente.

 

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related