[Creative Power] Daniel Truică: Multe business-uri mici și mijlocii au fost fondate de generația care s-a trezit din somn. Odată cu societatea civilă s-au trezit și companiile

[Creative Power] Daniel Truică: Multe business-uri mici și mijlocii au fost fondate de generația care s-a trezit din somn. Odată cu societatea civilă s-au trezit și companiile

După 20 de ani de antreprenoriat, Daniel Truică, CEO & Co-Founder Vola.ro, are o concluzie frumoasă și extravagantă: companiile depind de oameni. Și au un rol social esențial în comunitățile din care fac parte. E ceea ce ne place să auzim, evident. Dar ultimii ani au fost un test al realității și al sincerității, prin care companiile au trebuit să treacă, dând dovadă de solidaritate. Și de înțelegere a frământărilor sociale. 

Daniel a început pe cont propriu în 2002, după ce și-a dat seama că o carieră în contabilitate nu este visul lui. Atunci, mediul antreprenorial era un fel de (V)estul sălbatic, o lume a patronilor și a profitului cu orice cost. Acum e mai bine. A contat și trezirea societății civile în 2013, crede el.  

Cred că din punct de vedere al responsabilității sociale un moment de cotitură a fost debutul protestelor Roșia Montana din 2013, urmate de Colectiv și tot ce a urmat după, apoi OUG 13 în 2017 și protestele ce au urmat. Dar Roșia Montana pentru mine este momentul în care societatea civilă s-a trezit în România după un somn adânc de 25 de ani. Și odată cu societatea civilă s-au trezit și companiile. Apoi corporațiile mari au descoperit că nu mai pot sta tăcute când societatea se frământă pentru că o să fie trase la răspundere.

Pentru Vola, care implineste anul acesta 15 ani pe piață, momentul cheie a fost 2020, când vânzările s-au dus la 0 și au rămas acolo săptămâni în șir. După doi ani de criză profundă pentru industria de travel, 2022 este un an foarte important pentru companie. Vorbim în continuare cu Daniel Truică, în seria Creative Power, susținută de BT, despre zonele noi în care vrea să dezvolte compania, rolul social al mediului de business și care este puterea pe care se bazează când face scenarii de orice fel pentru viitor.

 

Drumul în antreprenoriat

Drumul meu în antreprenoriat începe cu primul job pe care l-am avut, cred că era primul an de facultate și mi-a intrat în cap că ar trebui să fiu contabil pentru că făceam multă contabilitate la școală. Așa că mi-am luat un job de vară la o firmă de contabilitate. Cred că am rezistat cu greu o lună de zile și a fost un moment important pentru că mi-am dat seama de ce nu vreau să fac (să fiu un contabil) și că aș vrea să fac ceva pe cont propriu.

Apoi pe la 23 de ani am co-fondat ceea ce avea să devină IQads, împreună cu prietenul și colegul meu de facultate Marius Cristea. Îl știi, tipul ăla înalt, deștept foc și bun ca pâinea caldă.:)

În 2004, am co-fondat în România o companie care se numea Student Adventure și care se ocupa cu o serie de programe de muncă și călătorie în Statele Unite. Am ajuns la asta pentru că eu însumi am fost un participant la un astfel de program în timpul facultății. 

În 2007, această companie s-a transformat în Vola.ro, proiectul care mi-a umplut de atunci toată viața profesionala. Ăsta este și proiectul care m-a definit din punct de vedere profesional și pentru care încă mă scol dimineața cu entuziasm după, iată, 15 ani.

 

Momente esențiale

Primul moment important a fost în 2001, când, student fiind, am locuit în Statele Unite timp de un an jumătate. A fost călătoria mea inițiatică. Am plecat din Sibiu, orașul meu natal, și am ajuns în Silicon Valley. A fost experiența care m-a energizat și m-a scos dintr-o letargie a unei vieți de student care nu mi-a plăcut. Uite, am spus-o, nu mi-a plăcut facultatea și nici nu am crezut că o să o termin, am făcut-o la insistențele mamei mele. Cred că experiența SUA m-a setat mental pentru a începe ceva pe cont propriu.

Al doilea moment important a fost reunirea cu Marius (co-fondatorul și CEO IQads) la întoarcerea din SUA. Fusesem colegi de facultate și ne-am revăzut la întoarcerea mea în țară. Pot să zic că în toți anii ăștia nu am mai întâlnit pe nimeni ca el, a fost și este omul căruia îi caut sfatul și iată că acum află că-l folosesc ca pe o busolă, de business și de viață. Experiența proiectului IQads a fost unică, dar și extrem de grea, însă faptul că îl am pe Marius ca o constantă în viața mea este marele meu câștig.

Legat de Vola… sunt foarte multe momente și nu avea cum să fie altfel pentru că reprezintă 15 ani din viața mea profesionala. Însă cred că un alt moment cheie a fost anul 2020 și debutul pandemiei. Am văzut cum vânzările noastre s-au dus la 0 și au rămas acolo săptămâni în șir. A fost terifiant. Acum, dacă privesc în urmă, este momentul în care echipa noastră s-a format și s-a călit cu adevărat și asta este partea pozitivă a unei perioade extrem de dificile.

 

Cu ce misiune ai pornit Vola.ro

Noi am pornit la drum în momentul în care ecosistemul de e-commerce era incipient în Romania. Am lucrat la Vola 1.0 când operam altă afacere în paralel, așa că 2006 a fost un an cu extrem de multă muncă. Când am lansat Vola în 2007, eram la capătul puterilor. Apoi a venit prima rezervare și apoi foarte curând primele 500 și asta ne-a energizat.

Provocările la început de drum au fost multe pentru că nu știam cum să operăm un business online. Au fost însă două provocări mari. Prima a fost chiar la început, când ne-a fost greu să discutăm cu diferiți parteneri cheie din zona de travel pentru că nu aveam o agenție de turism, așa cum s-au născut principalii noștri competitori. Eram nou apăruți pe piață, nu aveam o agenție de turism din anii ’90 în spate și peste toate mai eram și niste puști.

Apoi business-ul a trecut prin prima faza de hiper-creștere, iar asta s-a dovedit o provocare și mai mare. Ne-am chinuit câțiva ani să ținem trenul pe șine și sună poate contra intuitiv, însă a fost extrem de dificil.

 

Cum s-a schimbat și a evoluat până acum compania

Anul ăsta împlinim 15 ani, în ani de companie cred că e destul de mult, mai ales în Romania. Inevitabil, Vola s-a schimbat foarte mult, odată cu noi, cu oamenii care “șurubărim” la ea. Cred că cea mai palpabilă schimbare este faptul că noi ne-am maturizat și Vola odată cu noi. Și când zic noi, mă refer la echipa de management în primul rând. Dacă în primii ani cred că eu eram principala forță care mișca lucrurile înainte, sunt fericit că acum nu mai e așa și suntem un grup de oameni care iau deciziile importante. Principala mea preocupare este să ne mișcăm la fel de repede ca  un start-up chiar dacă compania este mult mai mare și mai complexă decât acum 5 sau 10 ani.

 

Planuri, zone noi

2022 este un an foarte important pentru noi. Venim după doi ani de criză profundă pentru industria de travel și 2022 este anul în care cred că business-ul nostru va depăși 2019, ultimul an înainte de pandemie. Evident, nu am anticipat că o să înceapă un război pe continentul european, așa că lucrurile pot să evolueze într-un mod imprevizibil. Deocamdată suntem peste buget și se simte o dorință palpabilă a oamenilor să călătorească după doi ani de restricții. Din multe puncte de vedere anticipăm cel mai bun an din istoria companiei.

Din punct de vedere al produselor, am început să explorăm o zonă de fintech. Am lansat anul trecut un produs care se numește Fast Refund prin care clienții afectați de anularea zborurilor nu mai trebuie să aștepte rambursarea de la compania aeriană, ci primesc banii de la Vola în maxim 24 de ore. Am creat acest produs pentru că pandemia a dereglat procesul de rambursare al companiilor aeriene și clienții noștri au fost nevoiți să aștepte 30, 60 sau 90 de zile să-și primească banii pe biletele anulate.

O să mai lansăm în următoarele doua luni încă două produse din zona asta, unul este chiar acum în teste pe Vola.ro. 

Pe scurt o să ne dezvoltăm într-o zonă în care o prestăm diferite servicii care să elimine puțin din stresul achiziției de bilete de avion, probabil una din cele mai stresante achiziții pe care poți să o faci. Iar asta înseamnă că o să ieșim din zona asta de agenție în care acționăm în numele clientului nostru sau în numele companiei aeriene, adică o zonă de “market place” dacă vrei, și o să dezvoltăm produsele noastre. Este cea mai mare schimbare prin care trecem de la fondarea noastră și sunt extrem de entuziast.

 

Momente vulnerabile

Cel mai greu moment a fost debutul pandemiei și în general anul 2020. Nu am crezut vreodată că o să trecem printr-un moment atât de traumatic că business. Peste noapte ni s-au evaporat vânzările, flotele de avioane au fost consemnate la sol, iar noi am intrat în lockdown și business-ul părea pierdut. Am trecut literalmente de la cele mai bune luni din istoria companiei (Ianuarie și Februarie 2020) la un coșmar.

Cea mai mare satisfacție profesională este că am supraviețuit acestui moment și că acum compania este mult mai puternică decât în februarie 2020. Am făcut multe schimbări, de la management, la structura de costuri, la strategie de produs. Chiar ne spunem acum unul altuia că suntem o altă companie decât cea de acum doar doi ani. Iar asta s-a întâmplat doar pentru că am intrat în pandemie cu echipa potrivită. Am avut și am alături o echipă de management fantastică. Suntem “veteranii” celei mai mari crize prin care a trecut industria de travel în istoria ei, iar legăturile dintre oameni formate în această “luptă” sunt extrem de puternice. Teambuilding? Pentru noi a fost anul 2020. 

 

Ce te motivează

Nu am avut niciodată probleme cu motivația când mi-a plăcut ceva, e ceva pur intern, nu o iau de undeva. Dar musai să-mi placă, altfel nu funcționează. Energia vine din munca în sine. Să lucrezi împreună cu echipa la un produs, să-l vezi că se materializează și este cumpărat și apreciat de către clienți este magic.

 

Rutina care funcționează

Sunt matinal, mă trezesc pe la 6:30 și pe la 7 încep ziua de muncă. Între 7 și 10 este perioada mea de “deep work”. Apoi încep meetingurile și zoom-urile (pe care le ținem la un minim rezonabil) sau plec către birou acum că ne pregătim să ne întoarcem fizic la birou. Singura rutina este să aloc câteva ore de “muncă în pace” în fiecare zi. Și să mă uit către orizont pentru că restul zilei o să fiu ocupat cu niște probleme punctuale și mai imediate. Încerc să țin minim 3 ore de genul ăsta pe zi.

 

Cea mai grea întrebare: Cât timp liber ai

Nu e o întrebare grea, chiar m-ai mai întrebat de asta în “Out of office”:) Am suficient timp liber, însă nu simt nevoia să-l măsor în ore sau zile. Și nici nu încerc să fac aceasta separație exactă între muncă și timp liber. Dacă mă simt obosit, îmi iau timp liber să-mi reîncarc bateriile. Asta nu înseamnă neapărat vacanță, ci poate un weekend în care mă decid să nu deschid laptopul.

Am învățat să nu mai fac excesele pe care le făceam acum câțiva ani când lucram prea mult și eram tot timpul obosit mental. Și mai sunt de părere că daca simți nevoia să pui o delimitare strictă între timp liber și muncă, s-ar putea să nu-ți placă foarte mult ceea ce faci. 

 

Provocări în 2022

Marea provocare este să ne executăm bine planurile. Sunt foarte încrezător că avem o strategie bine gândită și îmbrățișată de toată echipa, un plan de produse puternic, anul 2022 este anul execuției. Iar așa cum se știe, execuția este procesul cu cele mai mari riscuri, pentru că planuri poate să facă oricine.:)

 

Rolul companiilor în comunitate

Cred că din punct de vedere al responsabilității sociale un moment de cotitură a fost debutul protestelor Roșia Montana din 2013, urmate de Colectiv și tot ce a urmat după, apoi OUG 13 în 2017 și protestele ce au urmat. Dar Roșia Montana pentru mine este momentul în care societatea civilă s-a trezit în România după un somn adânc de 25 de ani. Și odată cu societatea civilă s-au trezit și companiile, pentru că multe business-uri mici și mijlocii au fost fondate de generația asta care s-a trezit din somn. Apoi corporațiile mari au descoperit că nu mai pot sta tăcute când societatea se frământă pentru că o să fie trase la răspundere.

Deci da, companiile au indiscutabil responsabilități sociale, pentru că “stakeholder-îi” lor trăiesc în societate, iar compania este un construct abstract doar la Registrul Comerțului, nu și în lumea reală. Trebuie să ne uitam doar la ce s-a întâmplat cu criza refugiaților ca să înțelegem că ecosistemul de companii are un rol major în societate: primii care au alergat să dea ajutor au fost membri ai societății civile, apoi au fost companiile și ONG-urile și apoi statul care a fost cel mai lent.

 

 

Cum s-a schimbat mediul antreprenorial în România

Față de 2002, când am avut prima experiență antreprenorială, lucrurile s-au schimbat mult în bine. Din punctul meu de vedere lent, însă indiscutabil în bine. În 2002 era vestul sălbatic (sau estul sălbatic). Principala schimbare este faptul că acum 20 de ani nu exista antreprenoriat, existau patroni și nu exista niciun sistem de suport. Acum există un ecosistem care ajută antreprenorii, de la finanțări la mentorat.

Există în mod evident și părți mai puțin bune, dar majoritatea vin din zona de educație în care statul a sub-investit de 30 de ani. Dar hai să rămânem pe partea pozitivă și să spunem că mediul antreprenorial în 2022 este incomparabil mai bun decât acum 20 sau 10 ani.

Nu prea frecventez circuitul de conferințe așa că am relații mai puține, dar mai profunde cu alți antreprenori. 2022 ar fi avut un vibe foarte bun daca nu s-ar fi declanșat războiul prin invadarea Ucrainei de către Rusia. Acum cred că toată lumea așteaptă și nivelul de anxietate e mare.

 

3 lecții de supraviețuire :)

Totul e un proces iterativ. Deci continuă să șurubărești.

Clasicul “e un maraton, nu un sprint”. Dozează-ți efortul și privește în perspectivă.

Nu poți face mai nimic singur, deci caută-ți suflete pereche (în business și în viață).

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Puterea adevărată este blândă. Vrei să i te alături, nu-ți provoacă teamă. Puterea adevărată mai e colaborativă. Nu poți avea cu adevărat impact de unul singur. O societate este cu adevărat puternică, un individ puternic are limite.

 

Cum putem da putere României

Există mai multe potențiale răspunsuri, însă dacă vrem să construim cum trebuie, de la fundație, răspunsul e prin educație. Tot restul (bunăstare, societate puternică, politicieni luminați etc.) vin ca o consecință a unei educații solide.

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată in parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Sectiune



Branded


Related