Un pic despre advertising. Piesa in doua acte inegale

Actul I. Ceva merge prost? Avem un client pe care putem da vina.
Azi, mai mult decat oricand, lumea vorbeste despre noul mod de a face advertising, despre consumatorul destept care nu mai inghite ca guvidul orice, despre creatia care vinde, despre comunicarea integrata, despre experienta de brand data in cel mai mic detaliu de implementare. Totul e minunat, iata ca publicitatea evolueaza si pe la noi. Dar din umbra, ca un ecou, inca se aude ceva care nu se pupa cu imaginea asta idilica.

Sunt discutiile cu colegii mei de ieri si de azi din agentiile de publicitate. Ne intalnim la bere, vorbim de una-alta, si invariabil se ajunge la "nesansa de a lucra pentru un client care nu stie ce vrea". Ca sunt briefurile incomplete sau inexacte, ca nu exista briefuri deloc, ca omu' nu aude sau nu asculta ce are agentia de spus, ca "vrea neaparat sa-si vada filmata ideea lui, care oricum nu e pe target". Uneori apar in poveste si "aia de la creatie care n-au inteles brieful", "accountii care habar n-au pe ce lume sunt", "DTP-ul care mi-a facut layoutu' zob" sau "productia care in afara de offset nu stie sa faca nimic".

Forma este intotdeauna alta, mesajul acelasi: ceilalti sunt de vina. Si in special clientul. Clientul este un fel de bau-bau cu probleme serioase de comunicare si relationare, care nu stie marketing, nici sa scrie un brief, habar n-are cat dureaza sa deschizi un Photoshop, iar din web nu intelege decat Google search.

Ei bine, daca advertisingul in Romania evolueaza, e timpul sa evoluam si noi, cei care il formam. E timpul sa nu mai cautam tapi ispasitori si sa incepem sa ne uitam in propria ograda. Clientul nu trebuie sa-ti dea mesajul campaniei, el trebuie sa stie ce probleme de marketing are. El trebuie sa-si cunoasca afacerea suficient de bine incat sa stie de unde vine si incotro se duce. Sa stie ce oportunitati ii ofera piata si sa aiba curajul sa se miste si sa riste. Si sa stie la cine trebuie sa apeleze pentru ca acest risc sa fie cat mai mic. Daca acest client mai este si dispus la un parteneriat deschis cu agentia, atunci vorbim de premize excelente.

Actul II. Profesionalism. Implicare. Munca multa. Si standarde tot mai sus. 
Cam asta e ceea ce o sa ne ajute pe fiecare din noi, publicitarii, sa tinem pasul cu industria din care facem parte. Asta o sa-l faca pe client sa asculte cand deschidem gura si sa accepte recomandarile noastre. Asta o sa justifice fee-ul pe care il cerem. Asta o sa il faca pe client sa renunte sa-ti dea o lista de deliverables in brieful de agentie si sa prefere sa ne sune, spunand "Avem o problema. Hai pe la mine sa vedem cum o putem rezolva". Asta o sa ne faca sa devenim cu adevarat consultanti.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Pozitii

Sectiune



Related