Ioana Chira, comunicator & mentor în programul Accelerator: „Din punctul meu de vedere stagiul de mentorat din Accelerator poate fi privit ca un poliedru, în care cele șase laboratoare sunt laturi ale aceleiași realități de descifrat.”

Ioana Chira, comunicator & mentor în programul Accelerator: „Din punctul meu de vedere stagiul de mentorat din Accelerator poate fi privit ca un poliedru, în care cele șase laboratoare sunt laturi ale aceleiași realități de descifrat.”

Nu de multe ori avem ocazia de a vorbi despre PR sau comunicare în domeniul artei contemporane, unde „clientul” poate fi un muzeu, o galerie de artă sau chiar artiștii. Există anumite elemente comune, cum ar fi dimensiunea strategică cu obiective clar stabilite. Însă, cel puțin limbajul și discursul provin dintr-un registru extrem de diferit față de know-how-ul familiar majorității specialiștilor din MarCom: fie că ei vin din comunicarea corporate, comercială sau de brand.

Deschidem acum „dicționarul de comunicare în artă”, alături de Ioana Chira, fost jurnalist de calibru în domeniul cultural timp de 18 ani, în prezent managerul galeriei Gaep din București. Ioana este mentor în programul Accelerator. Mentorat și producție pentru artiști emergenți, implementat de Asociația Culturală Eastwards Prospectus și finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA. În lunile iunie-iulie, ea a susținut laboratorul intitulat PR, comunicare în artă și redactare în contextul practicii artistice, care a făcut parte din etapa de mentorat a programului, compusă din 6 laboratoare tematice la care au participat cei 10 artiști emergenți selectați în primăvară.

Cei 10 artiști sunt un grup fantastic de oameni care caută să înțeleagă cum funcționează lumea artei contemporane, domeniu încă destul de opac pentru începători, fie ei artiști, curatori, galeriști sau colecționari. Ei știu ce vor, dar poate nu știu exact cum să obțină ceea ce își propun. De aceea, sunt interesați de exemple și scenarii concrete, de precedente, best-practice-uri și abordări care s-au dovedit reușite. Au curiozitatea de a înțelege cum au navigat alții prin diverse situații și deschiderea de a afla lucruri auxiliare practicii lor pentru a-și da seama cum să se raporteze la ceilalți actori de pe scena sau din piața de artă.

„Pot spune că stagiul de mentorat din Accelerator poate fi privit ca un poliedru, în care cele șase laboratoare sunt laturi ale aceleiași realități de descifrat.”, ne spune Ioana, referindu-se la structura programului Accelerator și la felul în care acesta aduce valoare carierei artiștilor

În același timp, însă - apreciază Ioana - nu există rețete pentru că artiștii sunt foarte diferiți între ei. Arta contemporană este o entitate multiformă, iar succesul e construit pe standarde mult prea personale pentru ca același plan de acțiuni să poată fi aplicat de toată lumea.

Tocmai de aceea, adaugă ea, „în sesiunile de grup față în față, am urmărit să le dau informații utile tuturor, iar în cele online să vorbim despre decizii și obiective pe care fiecare dintre ei le consideră potrivite pentru el/ea. Bineînțeles, având ocazia de a se inspira unii din ideile celorlalți.”

Dacă ar fi să le facă o recomandare, acum, la finalul stagiului de mentorat, aceasta ar fi să fie deschiși. Este important ca, în prima parte a carierelor lor, ei să nu excludă prematur anumite oportunități: să nu decidă, ferm și de neclintit, că o acțiune sau alta de comunicare nu li s-ar potrivi. Dimpotrivă, să o analizeze din mai multe perspective și să o personalizeze astfel încât să beneficieze cat mai mult de avantajele pe care le poate aduce. 

Referindu-se la top trei lucruri importante pe care cei 10 artiști emergenți ar trebui să le rețină și să le pună în practică după participarea la laborator, Ioana Chira punctează:  

  • Identificarea stakeholderilor cheie către care vor să-și direcționeze prioritar acțiunile de comunicare (fie că sunt curatori, manageri culturali, critici de artă, sau jurnaliști);
  • Gândirea / strategia pe termen lung, abordare care să fie valabilă și în privința comunicării, nu exclusiv în practica artistică;
  • Dialogul constant cu interlocutorii cu care au avut conversații bune, care îi inspiră.

„Este super fain când un curator sau un critic de artă urmărește, de la bun început, activitatea artiștilor și îi însoțește la fiecare expoziție sau moment important din carieră, având background-ul necesar pentru a înțelege noile evoluții.”, precizează Ioana

  • Conștientizarea faptului că rezultatele de comunicare sustenabile și relevante se vor vedea când mesajul artiștilor va fi auzit din mai multe direcții - multiplicat fiind de oameni și canale diverse. În plus, propriile canale și cele asupra cărora au o amprentă puternică - cum ar fi pagina de artist de pe site-ul galeriei cu care colaborează - dau substanță și consistență comunicării unei practici vizuale.

Din rolul de manager al galeriei Gaep, Ioana Chira dedică o marte parte din timp proiectului de expoziții online Time Lines, desfășurat pe site-ul gaepgallery.com până pe 21 august. Seria Time Lines  prezintă lucrări foarte noi ale artiștilor Ignacio Uriarte, Raluca Popa și Răzvan Anton, oferind publicului familiarizat cu artiștii Gaep ocazia de a vedea ce au lucrat în decursul ultimelor luni sau al ultimului an. Proiectul reprezintă o punte între expozițiile lor personale din galerie, care au, de obicei, periodicitate de trei-patru ani. Din perspectiva anvergurii, seria de expoziții online Time Lines facilitează accesul unui public național sau global, român sau străin, la un conținut substanțial de artă contemporană.

Ca profesionist în comunicarea în domeniul artei contemporane, pe Ioana o preocupă microtargetarea, care este pentru ea atât o practică, precum și o ambiție.

„Într-un scenariu ideal, pentru fiecare persoană-cheie sau microgrup-cheie, aș ști care sunt canalele lor preferate de comunicare și unde există o probabilitate mai mare să reacționeze și aș avea resursele necesare pentru a modula mesajele astfel încât să răspundă intereselor lor specifice.

De asemenea, concluzionează Ioana, „Și în lumea artei, storytelling-ul (forma și tipul de mesaje care ajung la audiență) este esențial pentru a capta atenția, pentru a aduce diverse categorii de public mai aproape de lucrări și de artiști și pentru a crea experiențe care să rămână întipărite în mintea oamenilor.”

Programul Accelerator este finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA și implementat de Asociația Culturală Eastwards Prospectus (ACEP). Partenerii săi sunt galeria i8 din Islanda și galeria Gaep din București.  

Echipa Accelerator
Ana-Ilinca Macri, mediator cultural
Albert Kaan Tilkioglu, coordonator tehnic
Andreea Drăghicescu, coordonator program mentorat
Andrei Breahnă, președinte al Asociației Culturale Eastwards Prospectus, manager de proiect

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related