Un festival cuminte, de care avem nevoie. Weekend Sessions transformă muzeele și grădinile acestora în spații de întâlnire pentru bucureșteni

Un festival cuminte, de care avem nevoie. Weekend Sessions transformă muzeele și grădinile acestora în spații de întâlnire pentru bucureșteni

O lume deschisă către frumos e o lume mai bună, crede Silvia Floares, fondatoarea Weekend Sessions. Și într-o lume deschisă către frumos, e firesc ca oamenii să se întrebe: ”la ce muzeu mergem câteva ore azi?”. Sună utopic poate, dar asta este ambiția Weekend Sessions @ muzeu: să tranforme mersul la muzeu în ceva natural, o ocazie de întâlnire și conectare cu frumosul, muzica, arta & istoria. Începând din 20 mai, în cele mai frumoase muzee și grădini din București sunt deschise pentru picnic & brunch, poezie, jazz, muzică clasică, sesiuni de relaxare, proiecții de film, ateliere pentru copii și tururi ghidate speciale. 

”Ne dorim ca invitații noștri să știe că rămâne o atmosferă la fel de relaxată ca în anii trecuți, nu e nimic intimidant de sofisticat, nu ne dorim să devenim exclusiviști și elitiști, primim oaspeții în continuare ca la un picnic relaxat, cu prieteni, cu copii, cu încrederea că se vor întâlni cu oameni ca ei și cu artiști & invitați care au nevoie de public educat”, spune Silvia. 

Programul Weekend Sessions reunește sub o misiune comună 5 mari muzee din București. În rândurile următoare povestim cu Eliana Radu, Muzeul Municipiului București, Serviciul Marketing, Proiecte Culturale și Relații Publice, Virgil Stefan Nitulescu, Manager Muzeul National al Taranului Roman, Erwin Kessler, director MARe - Muzeul de Artă Recentă și Călin Stegerean, Manager Muzeul Național de Artă al României și Silvia Floares despre cum devin muzeele spații de întâlnire în cadrul celui mai cuminte festival din România. 

 

Weekend Sessions @muzeu

Silvia: Avem experiența a doi ani de evenimente realizate cu succes la Grădina Botanică "D. Brandza" şi știm că a funcționat și îl putem pune în slujba mai multor spații emblematice pentru România.

Cu Weekend Sessions ne dorim ca muzeele, spațiile și grădinile acestora să fie în topul opțiunilor pentru petrecerea timpului liber, să devină firesc să se întrebe oamenii ”la ce muzeu mergem câteva ore azi?”. Poate sună idealist, dar o lume care se deschide către frumos nu are cum să nu fie o lume mai înțelegătoare și mai bună.

Începând din 20 mai suntem în cele mai frumoase muzee și grădini din București, 10 weekenduri cu picnic & brunch în muzeu sau în grădinile și terasele acestora, poezie, jazz, muzică clasică, sesiuni de relaxare, proiecții de film, ateliere pentru copii sau tururi ghidate speciale. Primele muzee care au dat curs invitației Weekend Sessions sunt Muzeul Național de Artă a României, Muzeul Bucureștiului: Casa Filipescu Cesianu, Muzeul de Artă Recentă, Muzeul Național al Țăranului Român, precum și Muzeul Bucureștiului: Grădina & vila Nicolae Minovici – invitația este deschisă, este un program pilot alimentat de mult optimism.

Fiecare muzeu are deja un program vast de activități proprii, evenimente, tururi, colaborări și credem că ușor ușor aceste instituții se deschid spre un public și mai larg, dincolo de mediul academic, specialiștii din domeniul artistic, elevii din săptămânile altfel pe care îi activează periodic. Ne-am propus să deschidem muzeele ca destinații de socializare pentru weekend așa cum am văzut în vizitele din vacanțe. 

 

Participarea la Weekend Sessions

Călin: Am descoperit prin Silvia Floareș activitățile Weekend Sessions la sesiunea din toamna anului 2022 de la Grădina Botanică și am rămas plăcut surprinși atât de programul propus de organizatori cât și de publicul tânăr și numeros care emana joie de vivre. Atmosfera și oferta de activități ni s-au părut compatibile cu direcția care ține de interdisciplinaritate din programul MNAR și am propus Consiliului de administrație să colaborăm, pentru ca publicul lor să descopere că și muzeul este un loc excelent pentru relaxare, conectare și îmbunătățirea stării de spirit. Evident, ne-a atras profesionalismul Silviei Floareș și a echipei ei, care ne-au convins prin dinamismul și capacitatea lor de organizare. Weekend Sessions va fi încă o ocazie ca MNAR să demonstreze că palatul și patrimoniul muzeului sunt deschise la propriu și figurat pentru tot ce ține de om, umanitate, atingerea stării de bine.

Erwin: Atunci cînd am primit propunerea să participăm la Weekend Sessions am considerat de la sine înțeles răspunsul afirmativ, pentru că MARe este nu doar un muzeu recent construit, ci și singurul muzeu efectiv modern, ca dotări tehnice, activități și spații inovatoare din București. Arhitectura, programul și serviciile oferite de MARe au flexibilitate și vitalitate, într-un spațiu deschis și transparent, la propriu și la figurat, atractiv și accesibil direct din stradă.

Este un Cultural Plaza cu program artistic premium, într-un cartier premium dintr-o metropolă vibrantă, așa cum este Bucureștiul. La MARe este simțită nemijlocit creșterea calității vieții culturale și sociale a vremurilor actuale.


Erwin Kessler, directorul MARe

Eliana: Am decis să participăm la acest program pentru că promovează sustenabilitatea consumului de artă și cultură și ajută publicul din București și nu numai să perceapă muzeele și grădinile publice din oraș ca puncte de socializare urbană. De asemenea, activitățile incluse în program – muzică clasică, jazz, sesiuni de poezie contemporană, proiecții de film, ateliere pentru copii – se potrivesc cu cele două muzee din componența Muzeului Municipiului București, care vor fi incluse în programul Weekend Sessions: Casa Filipescu-Cesianu și Muzeul Nicolae Minovici.

Virgil: Mi s-a părut că este o inițiativă foarte bună și îmi place ca în muzeul nostru să fie, tot timpul, evenimente diverse, care să atragă publicul.

 

Colaborarea cu muzeele

Silvia: Oamenii sfințesc locul și muzeele. O parte dintre partenerii de discuție știau deja de Weekend Sessions la Grădina Botanică, ceea ce a făcut începutul discuțiilor mai ușor, dar au fost și muzee care așteaptă să vadă cum ies primele ediții și apoi revin cu o decizie. Ne bucurăm de fiecare ”da, ne place, care sunt următorii pași?” este o chestiune de implicare și decizie – care sunt rare și prețioase oriunde, dar mai ales în România, când nu știi pe cineva care știe pe cineva. Sperăm să aducem venituri constante pentru fiecare dintre muzeele partenere și să extindem această listă și la alte grădini & muzee.   

 

Da idee la concretizare

Silvia: Pentru unele instituții cu care am intrat în dialog a fost dificil birocratic să explicăm de ce este important pentru noi să finanțăm activitățile și din bilete – într-o țară în care consumul cultural activ este cel mai mic din Europa (potrivit Barometrului Cultural 2022), biletul de 70 lei este un antrenament pentru normalitate. Este important să existe și evenimente culturale cu intrare liberă, dar au un rol important și proiectele care încearcă să se autosusțină nu doar din sponsori și finanțări publice, care sunt de multe ori fragile.     

Suntem convinși că muzeele pot deveni o destinație de weekend, unde să petreci 4-5 ore cu prietenii, familia, cei dragi, să-ți încarci bateriile conectându-te la frumos. Se întâmplă asta în toate muzeele europene, aducând conținut din mai multe domenii, facem apel la diferite interese și implicit la un public mai larg. Este nevoie însă și de bugete de promovare & consecvență pentru a atrage publicul Weekend Sessions: segment comercial, adulți, așezați, unii cu familii tinere, cu job în corporații, profesii liberale, care știu cum arată o factură sau un extras de cont, care se bucură responsabil de un pahar de vin sau bere artizanală, care strâng după ei când pleacă, care apreciază atmosfera liniștită.

Este o onoare pentru noi să unim sub o misiune comună 5 mari muzee din București și sperăm să punem bazele unei colaborări pe termen lung, e multă muncă, dar nu ne place să facem proiecte cu obiective pe termen scurt.

 

Relația oamenilor cu muzeele

Călin: Pot vorbi de ceea ce se întâmplă la muzeul nostru, care este literalmente asaltat de vizitatori. Anul trecut, în luna august, am înregistrat un record de 16.000 de vizitatori dar acesta a fost depășit în luna ianuarie a acestui an, o lună "moartă" în anii precedenți. În martie s-a atins un nou record, de peste 22 de mii de vizitatori.


Călin Stegerean, Manager Muzeul Național de Artă al României.

Erwin: De la înființare, în 2018, pînă la ora actuală, avem o rată constantă de creștere a publicului vizitator și a participanților la evenimentele MARe. Doar timp de 2 luni, în anul pandemic 2020, MARe a fost închis, dar imediat după aceea fluxul vizitatorilor a crescut, în unele luni cu peste 20%. Remarcabilă este tendința de creștere masivă a publicului foarte tînăr - în ultimii doi ani nu doar a crescut numărul vizitatorilor, ci și media de vîrstă a publicului a scăzut rapid, iar acum majoritatea publicului nostru este sub 30 de ani.

Eliana: Cred că relația s-a schimbat în special în contextul evoluției tehnologiei și a pandemiei, prin digitalizarea și prezența online sporită a muzeelor. Mai multe muzee au investit în digitalizarea colecțiilor și în crearea unor platforme online interactive care pot fi încă folosite. Acest lucru le-a permis oamenilor să acceseze virtual expozițiile și să exploreze colecțiile fără a fi prezenți fizic în muzeu. În timpul pandemiei, când restricțiile de călătorie și distanțarea socială au limitat accesul fizic la muzee, accesul online a devenit o modalitate populară de a interacționa cu arta și cultura, creând resurse online care sunt încă accesate de oameni, chiar dacă s-a revenit și la vizitarea normală a muzeelor.

Virgil: Cred că publicul s-a diversificat și, încetul cu încetul, se schimbă percepția că muzeele ar fi niște locuri plictisitoare și că, dacă ai văzut un muzeu o dată, nu mai merită să te duci și a doua oară. Cu alte cuvinte, muzeele sunt percepute, tot mai mult, drept instituții „vii“.

 

Prejudecăți

Virgil: Noi încercăm să demonstrăm că în muzeul nostru se întâmplă, tot timpul, evenimente interesante. Pentru asta, colegii mei își dovedesc, permanent, creativitatea, pentru că munca de muzeograf este, în primul rând, una creativă.


Virgil Stefan Nitulescu, Manager Muzeul National al Taranului Roman

Erwin: Cei care cunosc MARe știu deja că acesta nu poate fi asociat prejudecăților enumerate mai sus. Arhitectura provocatoare a muzeului îl face o experiență în sine, diversitatea expozițiilor și a evenimentelor atrage mereu re-vizitatori, iar programele noastre de educație, la fel ca gift shop-ul și cafeteria muzeului constituie deja repere lifestyle ale consumatorilor de cultură (și nu numai) din București (și nu numai). Dar MARe înseamnă nu doar o clădire frumoasă, colecții și activități, ci și o echipă cu totul aparte, foarte tînără, competentă și caracterizată de competență, entuziasm și solicitudine, ceea ce face ca experiența la MARe să fie chiar mai plăcută, relaxantă și captivantă decît cea de la mare, de pe litoral. La MARe se discută afaceri, se fac dezbateri, lansări de produse, conferințe de presă, filme de absolvire, videoclipuri muzicale, cursuri de artă, de fotografie și cinematografie și multe recitaluri și concerte. 

Este un hub cultural demn de orice metropolă occidentală și a devenit deja un reper în istoria recentă a Bucureștiului.

Călin: De fapt, muzeul nostru este un loc anti-plictiseală! Organizăm cu o cadență, cred, fără concurență, activități complexe care includ expoziții, proiecții de filme, conferințe, concerte de muzică clasică sau de jazz, sala Auditorium are o acustică excepțională, suntem parteneri în multe festivaluri. Activitățile educative ocupă un loc important, ating toate categoriile de vârstă și sunt de mare succes.

Eliana: Încercăm să integrăm din start persoane tinere în conceperea și organizarea de activități la muzeele noastre, de exemplu studenții în practică au contribuit la conceperea unor programe de formare pentru profesori, organizate la muzeu, sau de Noaptea Muzeelor, când am avut un grup de tineri voluntari coordonați de Andreia Petcu, care au conceput & susținut ghidaje în Muzeul George Severeanu și Muzeul Victor Babeș.

 

Spații de întâlnire

Silvia: Ne dorim ca invitații noștri să știe că rămâne o atmosferă la fel de relaxată ca în anii trecuți, nu e nimic intimidant de sofisticat, nu ne dorim să devenim exclusiviști și elitiști, primim oaspeții în continuare ca la un picnic relaxat, cu prieteni, cu copii, cu încrederea că se vor întâlni cu oameni ca ei și cu artiști & invitați care au nevoie de public educat, care nu ezită să cumpere biletul de 70 lei. 

Timp de 7 luni, din mai până în octombrie, Weekend Sessions transformă muzeele și grădinile acestora în spații de întâlnire pentru bucureșteni. Vizitatorii se vor bucura de sesiuni acustice de jazz, muzică clasică, pop Indie de la artiști independenți, proiecții de film, momente de poezie contemporană, DJ sets cu invitați speciali, tururi ghidate de terapeuți, arhitecți, designeri, istorici şi alți invitați speciali, precum şi de sesiuni de mindfulness și yoga, discuții & dezbateri, ateliere creative pentru copii.

 

Ce își doresc oamenii de la astfel de evenimente

Silvia: Uneori nu avem nevoie decât să știm că există oameni ca noi, să îi vedem, să ne zâmbim unii celorlalți, publicul nostru se bucură la fel și la o sesiune cu artiști cu experiență, dar și la proiectele tinerilor artiști de la UNMB & UNATC IL Caragiale. Importantă este atmosfera, să nu simtă că trebuie să se pregătească în vreun fel special, dar să se bucure de toate micile descoperiri pe care le fac la Weekend Sessions.

 

Bariere în comunicarea cu publicul larg

Călin: Cea mai mare provocare este să-i aducem pe oameni prima oară la noi. O dată dialogul deschis și legătura creată, ne urmăresc activitatea și revin la muzeu. Folosim mijloace de marketing similare marilor companii cu ajutorul Asociației Prietenii MNAR. Spre exemplu, publicitate outdoor pe marile bulevarde ale Capitalei, spoturi la radio, clipuri în rețeaua metroului, direcționale pe Calea Victoriei, am colantat autobuze cu anunțuri ale expoziției M.H.Maxy etc. Un mijloc important îl reprezintă rețelele de socializare, unde comunicare este instantanee și oferă feed-back.

Erwin: Marea barieră o constituie chiar comunicarea publică - dacă în mediul virtual MARe este foarte prezent în social media (ceea ce explică și afluența masivă a publicului tînăr), pe stradă sau în mijloacele de transport în comun nu avem o prezență efectivă, pentru că aceste mijloace de comunicare și de promovare rămîn extrem de costisitoare, iar MARe este un muzeu independent, în permanentă căutare de finanțări externe.

Provocarea cea mai mare constă în aducerea în muzeu a publicului de pe stradă, care nu are știință despre activitățile noastre și care nu se consideră ca fiind parte din ceea ce pare un fel de elită socială - aceea care gustă și frecventează arta contemporană, considerată (în mod eronat) drept încifrată și exclusivistă.  

Eliana: Există mai multe bariere și provocări în comunicarea cu publicul larg pentru muzee din București în general, care se aplică și pentru Muzeul Municipiului București. Cea care îmi vine prima dată în minte este lipsa de conștientizare, în sensul că mulți oameni nu știu de existența tuturor muzeelor din București și de evenimentele culturale pe care le organizează. Lipsa de promovare adecvată și de campanii de conștientizare poate fi o provocare majoră în atragerea unui public mai larg, mai ales din cauză că, de obicei, instituțiile publice de cultură nu au un buget care să permită astfel de strategii de promovare.

Virgil: Lipsa de interes a media pentru activitățile noastre. Practic, trebuie să ne promovăm singuri. Pentru noi, cea mai mare provocare vine de la comunicarea cu categoriile defavorizate și cu oamenii care au un nivel scăzut de educație.

 

Ce nu știu oamenii despre muzeul vostru

Erwin: MARe este un muzeu al tuturor - acest fapt aparent banal pare puțin știut de publicul de peste 50 de ani. MARe este singurul muzeu din țară care are o colecție permanentă de artă românească postbelică, intitulată Diversitate stilistică cu răspundere limitată, care face vizibile resorturile istorice, culturale, sociale și spirituale determinante pentru felul  în care existăm, ne comportăm și visăm noi, cei de acum. MARe are un discurs antropologic complet deghizat într-o expoziție de artă, care ne ajută să ne înțelegem și să ne acceptăm pe noi înșine, cu amestecul nostru unic de inovație și tradiție, de credință și blasfemie, de intelectualism, misticism și miticism.

Călin: Majoritatea oamenilor nu știu cât este de mare! Expozițiile permanente sunt doar o parte din patrimoniul nostru și de aceea organizăm constant expoziții cu lucrări din depozite. MNAR deține un patrimoniu care poate fi considerat tezaur național, atât cu lucrările cele mai importante din arta românească cât și cu lucrări excepționale din arta universală realizate de Tintoretto, Rembrandt, Rubens, El Greco și mulți alții. Muzeul nostru este o sursă de cunoaștere și divertisment, un spațiu de coeziune socială și relaxare.

Virgil: Cei mai mulți nu știu că suntem un muzeu înființat în 1906, adică, unul dintre cele mai vechi muzee din România. Pe de altă parte, fiecare muzeu este unic. Acum patru decenii, când toate muzeele din România păreau copii ale altor muzee de același tip din România (și aveai impresia că un muzeu de istorie din Constanța e foarte asemănător cu unul din Oradea), acum, fiecare muzeu își dovedește propria personalitate. În ceea ce ne privește, sloganul nostru este exact acesta: Mereu actual. Din 1906. Tocmai din acest motiv trebuie revizitat: suntem aceiași și, cu totuși, mereu diferiți față de precedenta vizită.

Eliana: Oamenii nu știu de obicei că Muzeul Municipiului București este un muzeu pavilionar. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă ca suntem mai multe muzee, sub umbrela Muzeul Municipiului București. Avem 9 muzee deschise în componență – Palatul Suțu, Observatorul Astronomic Amiral Vasile Urseanu, Casa Filipescu-Cesianu, Muzeul Theodor Aman, Muzeul Nicolae Minovici, Muzeul George Severeanu, Muzeul Frederic Storck și Cecilia Cuțescu Storck, Muzeul Victor Babeș și Colecția de Artă Ligia și Pompiliu Macovei. Iar în ‘pregătire’ avem Palatul Pinacotecii & Casa Tattarescu, care se vor deschide după reabilitare & amenajarea spațiilor expoziționale.

Așadar la MMB poți găsi un muzeu care să te atragă din mai multe domenii, precum artă, istorie, arheologie, numismatică, biologie, antropologie, astronomie etc., oferta noastră pentru public este extrem de variată. 


Eliana Radu, Muzeul Municipiului Bucuresti

 

De ce e ”cel mai cuminte festival” din România

Silvia: Am simțit nevoia unui festival cald, prietenos, să aducem împreună oameni liniștiți și educați care împărtășesc în mare aceleași speranțe și valori, ne-am imaginat un spațiu al jocului & colaborărilor, care nu intimidează participanții. În afara secțiunii de poezie unde i-am avut curatori pe Ioan Maxim, Anastasia Gavrilovici și din acest an pe Ligia-Verkin Keșișian – recomandările au stat la baza programului Weekend Sessions,  pornite de la Codrin Lazăr, StartRec Studios & Bogdan Munteanu, apoi artiștii au recomandat alți artiști.

Am avut și avem parteneri din diferite domenii care au prezentat o parte din sesiuni sau ne-au conectat la comunități la fel de cuminți și talentate: Universitatea din București, Universitatea Națională de Muzică din București, UNATC I. L. Caragiale, dar și comunități de antreprenori și operatori culturali independenți – Andreea Roșca – The Vast and Curious, Fundația Calea Victoriei, Institutul Francez, Festivalul Filmului Eurpean, Asociația Cortul Terapeutic, Ordinul Arhitecților din București, RSS Reloaded, Europa FM, Societatea Omului Sănătos, Radio România Cultural, Recorder, Igloo, The Institute, Euromedia, IQads.

Urmărim și suntem conectați la zona de evenimente – știm festivalurile cu zeci de mii de participanți, dar și zona evenimentelor specializate cu zeci de participanți. Am pus bazele unui program la intersecția acestor două extreme. Sunt foarte mulți oameni care știu de el, care au fost, care au prieteni care au fost sau care au în plan să vină împreună cu prietenii, ceea ce înseamnă că este loc pe piață pentru genul acesta de festival - program – cultural, așezat, relaxat, cuminte, cu o misiune pe termen mai mai lung.

Avem nevoie de mai mulți sponsori care să fie alături de noi, exinderile din acest an vor pune o presiune financiară mare la care ne uităm cu atenție și îngrijorare, dar și cu sentimentul că există potențialul unui program extraordinar pentru toți partenerii implicați. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related