Studiu Starcom România: Dezvăluind Feminitatea - Întâlnirea dintre tradiție și modernitate

Studiu Starcom România: Dezvăluind Feminitatea - Întâlnirea dintre tradiție și modernitate

În luna dedicată femeilor, Starcom România a lansat studiul „Dezvăluind Feminitatea - Întâlnirea dintre tradiție și modernitate”. Prin intermediul acestuia, agenția de media și-a propus să pună încă o dată sub lupă feminitatea, pentru a afla cu ce este asociată de către români, ce percepții există legate de rolul femeii în societate si provocările cu care se confruntă femeile la locul de muncă.

„În prezent, campaniile despre feminism devin din ce în ce mai prezente în societatea românească, iar oamenii încep să fie mai deschiși, totuși percepțiile care ne-au fost puternic înrădăcinate sunt depășite mai greu.

Studiul nostru analizează modul în care feminitatea este privită de români, statutul femeii în societate, de la gospodărie la locul de muncă, precum și încercările întâmpinate de acestea în mediul profesional.”, a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom România.

 

Explorarea feminității în cultura românească

Aspectul fizic este, poate, primul lucru care ne atrage atenția când întâlnim pe cineva, iar în ciuda faptului că punem destul des accentul pe trăsăturile noastre, românii sunt de părere că feminitatea este mai degrabă determinată de comportamentul și valorile pe care le promovează o femeie. 9 din 10 români susținând că feminitatea este fără vârstă.

Astfel, naturalețea, eleganța și încrederea în sine sunt calități care susțin în ziua de azi feminitatea, atât în rândul femeilor cât și în cel al bărbaților. Însă, recent există o tendință ca femeile să asocieze feminitatea cu caracteristici precum independența și puterea, care nu de mult, erau destinate mai degrabă bărbaților. Acest fapt este parțial în contradicție cu asocierile bărbaților care leagă feminitatea de sensibilitate, delicatețe și nevoia de protecție.

Deși majoritatea românilor au declarat că feminitatea nu este definită exclusiv de fizic, trăsăturile și stilul vestimentar nu sunt complet ignorate: bărbații percep într-o mai mare măsură o femeie ca fiind feminină în funcție de cele doua considerente.

 

Feminitatea este asociată de 57% dintre romani cu “rolul de mamă”

Mai mult de jumătate dintre români fac legătura între feminitate și rolul maternal, iar această asociere este mai accentuată în rândul bărbaților (54% femei vs. 65% bărbați). În schimb, femeile asociază feminitatea, într-o mai mare măsură, cu cariera (51% femei vs. 38% bărbați), demonstrând nevoia acestora de a fi independente și de a nu rămâne ancorate doar în rolurile tradiționale de mamă, partener de viață sau gospodină.

Rolul romantic este adesea asociat în societate cu feminitatea, în special de către bărbați, reflectând importanța relațiilor și a parteneriatelor ca repere în dezvoltarea și exprimarea identității feminine.

Analizând în mod specific rolurile de mamă, iubită și soție, am observat că acestea sunt mai degrabă asocieri făcute de către bărbați, reflectând așteptarea socială tradițională ca femeile să fie parteneri și susținători ai gospodăriei și familiei.

 

Norme și așteptări: Cum sunt percepute femeile în contextul relațiilor?

Femeile asociază feminitatea atât cu rolul de mamă, cât și cu cel de “femeie de carieră” – există o așteptare ca ele să fie dispuse să facă sacrificii în carieră pentru a se dedica în principal familiei. 32% dintre români se așteaptă ca femeile să renunțe la locurile lor de muncă pentru a avea grijă de copii sau de membrii vârstnici ai familiei.

Unul din trei români consideră că femeile ar trebui să prioritizeze familia în detrimentul carierei. În plus, 32% afirmă că gestionarea treburilor casnice, cum ar fi curățenia și gătitul, reprezintă responsabilitatea femeilor (30% femei vs. 36% bărbați).

Tradițional, distribuția sarcinilor gospodărești a fost împărțită, cele mai multe femei fiind responsabile în principal de gospodărie și de îngrijirea copiilor, în timp ce bărbații se ocupă de aspectele financiare precum luarea deciziilor și plățile necesare. Totuși, perspectivele se schimbă, iar cei mai mulți dintre părinții copiilor Alpha sunt de părere că responsabilitatea pentru îngrijirea lor nu cade exclusiv asupra mamei.

În ceea ce privește relația dintre parteneri, există o percepție predominantă că responsabilitățile financiare ar trebui împărțite egal, susținută de 67% dintre români. De asemenea, 56% dintre respondenți cred că femeile sunt mai bune la gestionarea bugetului familiei. Cu toate acestea, 41% dintre respondenți consideră că bărbatul este capul familiei.

Perspectivele asupra căsătoriei și fericirii în relații variază – aproximativ jumătate dintre români declară că în cuplu, toate activitățile ar trebui făcute împreună, iar 45% consideră că adevărata familie este reprezentată de cuplul căsătorit care are cel puțin un copil.

Totuși, 59% dintre români sunt de acord că nu toate femeile își doresc să aibă copii, însă este important să recunoaștem că acest subiect rămâne unul controversat. În continuare persistă ideea preconcepută că femeile își doresc mai mult să se căsătorească comparativ cu bărbații, dar trebuie să avem în vedere și faptul că femeile sunt supuse unei presiuni sociale mai mari în ceea ce privește mariajul.

 

Provocări și percepții întâmpinate de femei la locul de muncă

În timp, femeile au demonstrat că pot face totul, încă există totuși percepția că cele care se dedică carierei își vor neglija automat familiile (27% femei vs. 42% bărbați).

Aproximativ jumătate dintre femei (49%) se confruntă cu dificultăți în echilibrarea vieții profesionale și a celei personale, în timp ce 39% simt că le lipsește accesul la oportunități de avansare în carieră.

În plus, una din trei femei a observat o lipsă de reprezentare feminină în poziții de conducere sau în deciziile importante, iar discriminarea pe bază de gen rămâne o problemă semnificativă (29%).

22% dintre femei declară că se simt subevaluate sau li se atribuie responsabilități mai mici decât a colegilor lor bărbați, iar 17% au experimentat la locul de muncă hărțuire sexuală sau hărțuire bazată pe gen. Aceste constatări subliniază necesitatea unor politici și practici clare pentru promovarea unui mediu de lucru sigur, echitabil și inclusiv pentru toate angajatele.

Pe lângă concluziile menționate, studiul cuprinde capitole dedicate părinților, copiilor din generația Alpha, percepții legate de femeia la menopauză, percepții legate de aplicațiile de dating.

 

Metodologia

Studiul „Dezvăluind Feminitatea -   Întâlnirea dintre tradiție și modernitate” a fost realizat de agenția de media Starcom România, în perioada 28 februarie – 05 martie 2024, prin metoda CAWI (Computer Assisted Interviews) pe un eșantion de 600 femei și 200 bărbați cu vârsta peste 18 ani, reprezentativ la nivel național, în rândul online users.

HumanGraphExperience este o serie de infografice lunare, bazate pe studii cantitative, care analizează caracteristicile unor grupuri țintă, în raport cu anumite categorii de produse (dulciuri, bere sau consumul de produse de lux), la o anumită ocazie (Paște, Crăciun, Black Friday) sau un nou fenomen de comunicare (de exemplu, marketing influencer, adoptarea tehnologiei).

Agenția Starcom România este parte din cea mai mare rețea de media din lume, Starcom Worldwide. Înființată în 2000, Starcom este prima agenție de media din România premiată la Cannes, dar și alte festivaluri, precum Eurobest, Ad’Or, Golden Drum, Effie și Webstock. Cu o experiență de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziția clienților săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovație, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Starcom MediaVest

Agentia Starcom MediaVest Group este parte din cea mai mare retea de media din lume, SMG Worldwide, si din grupul de comunicare Leo Burnett. Infiintata in 2000, Starcom este prima agentie de media din Romania... vezi detalii »

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related