Despre modestie

de Liviu David, Creative Director, Next Advertising
Award School e scoala de publicitate a Australiei. David Droga, Leo Premutico, Adam Hunt si toti ceilalti creativi de top din zona au trecut prin ea. Unii au facut-o de mai multe ori si recunosc ca la inceput nu s-au descurcat prea bine. Daca o faci, nu inseamna ca esti bun, dar daca n-o faci, nu esti privit in breasla cu prea mare incredere.

Dupa un an de ezitari, la insistentele celor din Ogilvy, iata-ma in prima zi de curs. Christian Finucane (Cannes, One Show, D&AD) ne tine primul speech. “Numai o treime din voi meritau sa fie in sala asta, dar ar fi mult mai bine sa va imaginati ca ati fost in celelalte doua treimi. Eu as zice sa invatati cat puteti de mult si sa puneti osul la treaba. Cei care vor cu adevarat sa reuseasca vor avea cele mai grele trei luni din viata lor.”

Dupa cativa ani in D’Arcy Romania, am crezut ca imi va fi mult mai usor. A fost, dar nu cu mult mai usor. Se pare ca mai aveam multe de invatat, inclusiv despre ceea ce inseamna modestia. “In spatele unei idei bune e foarte multa munca. Asa ca lasati aerele si la treaba!” Cu filozofia asta se cresc creativii intr-o industrie pentru care 12 premii la Cannes inseamna un an prost. Primul contact e un mesaj care te trezeste la realitate. Nu-i de mirare ca oamenii cu adevarat valorosi de acolo sunt incredibil de normali si de modesti. Toti au trecut prin scoala umilintei. Toti stiu ce inseamna sa o iei de la zero, de la receptie, de la departamentul postal, de la junior de junior, pe un salariu aproape inexistent, si sa-ti croiesti cu greu un nume, intr-o piata ingrozitor de competitiva.

In Romania, competitivitatea e o notiune abstracta. La intrarea in agentie nu stau la coada sute de tineri bine antrenati, ci niste prescolari in scutece. Si atunci ce facem? Ii recrutam pe toti care pot tine o arma in mana, in speranta ca vor invata din mers sa traga cu ea. Iar cand invata cat de cat, se ridica in patutz si ne ameninta cu arma ca pleaca. Nu exista scoala umilintei, ci o nesanatoasa scoala a arogantei. Suntem la cheremul unei generatii de pretentiosi sub-educati.

Vreau art director. Printre cateva zeci de mailuri mediocre si sub-mediocre, primesc si CV-ul unui regizor, care cauta orice fel de job ar exista pe lume. Ca el e foarte bun. Ii raspund ca n-am ce face cu regizorii, oricat de talentati ar fi, si-l sfatuiesc prieteneste sa-si remedieze greselile din CV inainte de alt SEND. Imi raspunde ca el cauta un job, nu sfaturile unui smecher.

Anuntul nostru de DTP cuprindea un test. Nimic prea greu si nici prea serios. Ni se raspunde, textual, cu CV atasat: “In ceea ce priveste "dot gainul"...daca ai chef de joaca, joaca-te cu p*tza. :)) Sa nu facem pe desteptii... Daca vrei sa afli cauta si tu pe net.”

In timpul asta, aflu ca la PR au venit numai visatoare care cer o mie de coco pe experienta unui promoter chior. Botzanu imi trimite ingrozit CV-uri uluitoare, Munteanu imi povesteste de cele doua junioare care au plecat dupa cateva saptamani, iar Kit imi arata sutele de mesaje din care n-are ce alege. 
Ce se intampla doctore? Cat mai dureaza boala asta? Unde sunt bunul simt, pasiunea si modestia? Ah, iertati-ma. De fapt, pa$iune exista.

Cred ca ar trebui sa invatam ceva de la sistemul australian. Doar nu degeaba lor le iese si noua nu prea. Award School slefuieste anual talentul local generand un spirit competitiv foarte sanatos. Acolo ti se reamintesc standardele si exigentele industriei. Acolo te inveti cu munca, prin contact cu the real thing.

Dupa ani si ani de Award School, nu-i de mirare ca intreaga industrie impartaseste aceleasi valori. Ne trebuie o scoala adevarata, care sa descarce pe piata cateva sute de tineri talentati, antrenati, cuminti, pe care-i pui intr-un colt si-ntr-o ora au zece idei bune, pe brief, in buget. Ne trebuie oameni modesti, ambitiosi, talentati si pregatiti. Ne trebuie o scoala care sa scuture toti oportunistii din breasla. Si peste cativa ani, sa putem pune intrebarea: “Ai facut Ad School? ..... Atunci ce cauti aici? Vorbim dupa.”

Pana atunci, nu-mi ramane decat sa sper ca voi gasi art director-ul pe care-l caut. Talentat, super-exigent, cu idei, tehnic, artistic, modest si, mai ales, ambitios. Sa import unul, sau sa mai astept vreo doi-trei ani?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Branduri

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Korosy Claudiu
acum 16 ani
Am admirat cariera ta si pasiunea cu care ai facut-o. Evident nu ne cunoastem si ceea ce stiu despre tine este ca ai un copil de 7 ani pe care nu l-ai vazut pentru ca te-ai angajat in publicitate (mi-a placut tare spotul ala) :-) Am flacara aprinsa si ma gandesc ca am multe de facut, inca. Dintre calitatile pe care le-ai amintit m-as aventura sa cred ca 6 stau langa mine pentru prima insa as vrea sa judece altii. Numai bine. Sper sa ajung sa te cunosc intr-o zi.
Korosy Claudiu
acum 16 ani
www.kvision.ro
mario giotta
acum 16 ani
Io's DTP-ist si stau si ma-ntreb... In Australia DTP-istu' tre' sa stie ce-i aia "dot gain"? Ca la noi in tara asta-i treaba pre-press-ului... Ori, altfel pusa problema... nu se cere prea mult unei tari care produce becali sau vadimi sau manele?... Inainte de modestie mi-ar placea mai putina ura si incrâncenare, mai putin egoism si mai putina invidie. Apoi, 'om mai vedea...

Respect si multe salutari de la un fan.

Ionut Nicolae Constantinescu
acum 16 ani
esti dispus sa incerci????? tu dispus?? omu vorbea de modestie. si sincer nu cred ca trebuia sa stie juma de tzara povestea vietii lui. it is called private life, modestule. Lasa pupincurismu si mai numara o data calitatile alea. Modestie si umilinta pentru toata tzara.
Korosy Claudiu
acum 16 ani
m-ai ghicit. asta era ideea "kiss ass" poate iese ceva. baby de ce nu te duci tu la vreun meeting ca acolo se vorbeste mult si aiurea. Treaba cu copilul era dintr-un spot care ti-a scapat...
Korosy Claudiu
acum 16 ani
uitat-te la patratzica ta, incadreaz-o bine si stai acolo pana te invita cineva sa ei parte la o discutie. Altfel mult respekt pentru oamenii de bine care vor sa guste inainte de a mirosi.
Dan Petre
acum 16 ani
liviu,

ai perfecta dreptate, subscriu total. si eu ma confrunt cu aceasta problema, dar de pe cealalta parte a unei baricade. "invatamantul". este un haos total, nu exista un sistem coerent pentru invatarea si trainuirea aspirantilor, iar acestia dupa ce au fost la un curs teoretic, cateva conferinte publice si au vazut 2 cannes-uri cred ca sunt creativi. cand ii intreb unde se vad intr-o agentie de publicitate 95% spun creatie..so, rabdare si tutun :)

Ionut Nicolae Constantinescu
acum 16 ani
una la mana e monkey, modestule, apoi patratica mea e destul de mare incat sa cuprinda un job, chiar in domeniu, care mi-a permis de cateva ori sa-l cunosc pe Liviu David. si l-ai gresit pe ala care vb mult. Baby.
Eros Nicolau
acum 16 ani
Exact acelasi trend - sub-calificati cu pretentii disproportionate - se regaseste si-n alte zone - iar IT-ul pare printre cele mai lovite. Atat de similara mi se pare situatia/problema, incat ma socheaza.
Petrica Barbieru
acum 16 ani
Din pacate aceasta situatie afecteaza toate domeniile, ca doar noile exemplare s-au format in mult iubita tranzitie. Vazand doar concursuri de bani-viteza, cat de repede pot sa obtin cat mai multi bani, ce sa inteleaga noile exemplare cand tunurile financiare si imobiliare sunt expuse peste tot? Bani/timp = accelaratia noului val... cu efectele adverse prezentate in articol; sansele de revenire la o situatia acceptabila tind spre zeroo
Matei Nanu
acum 16 ani
Sper ca nu modestia te'a impins sa scrii articolul asta! Cand esti pe val, modestia pare un subiect bland pentru disectii ieftine, rezumate la cat de incompetenti sunt cei care fac "10 pasi" pentru a intra in advertising. Lasa modestia in grija celor care cred in ea! Tu continua ceea ce ai invatat sa faci... Ce sa zic! Citez: "In spatele unei idei bune e foarte multa munca. Asa ca lasati aerele si la treaba!"
vbbsgsgb bsgfsg
acum 16 ani
stimati domni care tineti discurs despre modestie si umilinta, cu AROGANTA va rog sa va ascultati propriul discurs... de', daca n-am scoala ... nici nu stiu multe ... ;)

Din pacate, acesta este comportamentul tipic al omului care nu stie sa arate ca a trait prin tari civilizate (nu ca Romanica asta, vai de capul ei, plina de oameni prosti) prin alte metode decat sa TZIPE in gura mare... of, A u s t r a l i a !

DAR, oare de ce nu a ramas stimatul domn acolo, intr-o tara in care sa realizeze lucruri, de ce sa traiesti intr-o tara care nu te merita daca alta pe masura te asteapta cu bratele deschise.

Frumoasa ROMANIE tot mai draga imi esti!.. cu prostii tai, cu ignoranti si gropi si cu trafic.

"Acolo te inveti cu munca, prin contact cu the real thing." mda, aici ai ocazia de a trage in piept patronii si ca iti faci firma apoi ca doar nu ai sa ramai o viata un amarat de angajat. Tu tre' sa fii patron !

"Pana atunci, nu-mi ramane decat sa sper ca voi gasi art director-ul pe care-l caut. Talentat, super-exigent, cu idei, tehnic, artistic, modest si, mai ales, ambitios. Sa import unul, sau sa mai astept vreo doi-trei ani?"

R: sa importi unul ! daca ti-l permiti sau daca te lasa sufletul sa ii dai atatia bani :)

vbbsgsgb bsgfsg
acum 16 ani
recunosc ca next are si reclame ok. mai mult decat altii, cel putin. asta conteaza, nu ?
adrian lupu
acum 16 ani
Liviu, cred ca stii ce te asteapta dupa o proza din asta. Generatia pe care o cauta Alexandrescu, aia semi-ingropata cum nuanteaza el (ca prost n-a zis nimeni ca e), e in Occident toata. Doar nu era sa ramai tu cu coada jos. Asa ca ai plecat in Australia. De ce n-ai plecat in Bangladesh, in Peru? Crezi ca aia nu au scoala de publicitate si niste peruani cu nume grele care stiu ce e umilinta? Hai sa privim lucrurile putin mai barbateste: publicitatea e, dupa scop, manipulare. scopul defineste un individ, deci unii chiar sunt manipulatori din fire ca sa zic asa si ii stii si tu. dar scopul nu defineste intreaga conditie umana. adica nu toti oamenii sunt manipulatori, chiar daca manipuleaza si ei pentru o bucata de paine.
adrian lupu
acum 16 ani
Revin: pentru advertising iti trebuie o memorie vizuala pe care un copywriter care scrie din pasiune nu prea are de unde sa o obtina if you see what I mean. Mai poti sa pui mana si pe o carte (ca nu frige). Eu cred ca te proiectezi un pic cam derutant pentru ca la varsta asta nici un mare nume nu iti mai poate servi drept model formativ, in sensul ca forma in care scrii e deja cristalizata. De multe ori agentiile cu o mana iti dau si cu zece iti iau, adica iti imprima obiceiuri stilistice imposibil de inlaturat. Pe de alta parte, daca nu ai nimic de spus si vrei doar sa fii un as ca tehnician (vezi anii nouazeci), poti sa faci si o suta de doctorate si scoli ca... tot roman ramai!


Branded


Related