[Newsletter Collection] Dana Dobrescu: Am simțit nevoia să dau din ce știu unor persoane care își doresc să aibă energie, să treacă de la faza de „visez ca într-o zi…” la „fac asta zi de zi”

[Newsletter Collection] Dana Dobrescu: Am simțit nevoia să dau din ce știu unor persoane care își doresc să aibă energie, să treacă de la faza de „visez ca într-o zi…” la „fac asta zi de zi”

Alege trei subiecte pe ediție, se documentează despre ele și prezintă informații verificate atent, într-un newsletter pe care l-a început în 2023. De atunci, Dana Dobrescu scrie 3X Better și a strâns în jurul său o comunitate virtuală de oameni care cred că, prin instrumentele și strategiile potrivite pentru ei, își pot transforma în orice moment viața în bine și se pot pregăti pentru viitoarele etape.

Dana spune că citește foarte multe studii, articole științifice și își alege cu grijă sursele de informare. Etapa de documentare a fiecărui newsletter îi ocupă cel mai mult timp în procesul de creație.

"Nu îmi iau informația de pe site-uri de știri. Dacă e o știre despre un studiu, mă duc să văd studiul, care are trimiteri la alte studii, pe care le urmăresc mai departe. Am zeci de taburi deschise în browser și zeci de agende. La fel de mult cum îmi place să scriu, îmi și place să descopăr informații", spune Dana.

Dana Dobrescu a terminat Facultatea de Jurnalism, are experiență în presă și o formare în coaching pentru nutriție și stil de viață sănătos. Newsletterul ei, 3X Better, aduce în fiecare marți în inboxurile abonaților săi informații și studii despre nutriție, importanța sportului pentru sănătate, somn, obiceiuri de viață bună și longevitate.

 

Etape formatoare

Sunt trei elemente care au contribuit major la modul în care am evoluat personal și profesional: facultatea de jurnalism și experiența în presă, meseria de relații publice pe care o practic de peste 20 de ani, formarea și experiența de coach de nutriție și stil de viață sănătos. Toate domeniile sunt axate pe o interacțiune directă cu oamenii, dar, cel mai important, fiecare dintre acestea a contribuit la dezvoltarea mea în moduri diferite.

Punctez doar câteva direcții: jurnalismul mi-a dat curiozitate, dinamism, flexibilitatea de a trece cu ușurință de la un domeniu la altul, din relații publice am învățat gestionarea proiectelor complexe și gândirea strategică, networking și business, iar coachingul m-a învățat să ascult mai bine și să creez valoare pe cont propriu, să redescopăr plăcerea de a învăța intens, ca în școală.

 

Pasiunea pentru scris

Am o pasiune atât pentru caligrafie, cât și pentru tehnica scrisului. M-am dus la facultatea de jurnalism pentru că îmi plăcea să scriu, dar nu cred că aveam vreun talent special și nici nu îmi doream să devin scriitoare. Am studiat presa scrisă și mi-a plăcut foarte mult să îmi exersez capacitatea de a transforma informația brută într-o știre clară sau într-un articol bine structurat, în care textul să curgă simplu și captivant. Apoi, în relații publice, am învățat importanța și greutatea fiecărui cuvânt.

Dacă în jurnalism am deprins simplitatea și eficiența, în PR am învățat exactitatea, să caut cuvintele potrivite care să dea precizie exprimării și care să nu lase nicio ezitare din perspectiva substanțierii unei afirmații. O parte din inima mea a rămas agățată de profesia de jurnalist. Asfel au apărut site-ul meu wellbeingcircle.ro și newsletterul 3X Better, pe care îl scriu acum, din zona de coaching, în care activez în paralel cu profesia de manager de comunicare. Îmi acoperă acestă nevoie, de a mă documenta cu interes pe o temă, de a selecta și de a reîmpacheta informația iar apoi de a o da mai departe celorlalți.

 

Ideea newsleterului

Citesc foarte mult si absorb multă informație din zona mea de interes – nutriție, mindset, stil de viață sănătos, formarea obiceiurilor. Descopăr foarte multe idei interesante și știu că sunt multe persoane pe care le-ar putea ajuta aceste informații transpuse în aspecte foarte practice, în viața de zi cu zi. Dar mai mult de atât, le-ar putea schimba viața în bine.

Am simțit nevoia să dau din ce știu unor persoane care își doresc să performeze optim, să aibă energie, să treacă de la faza de „visez ca într-o zi…” la „fac asta zi de zi”, dar care nu știu de unde și cum să înceapă. Așa am început newsletterul 3X Better. L-am gândit să fie simplu de parcurs, am ales trei subiecte cheie pe ediție, pe care le documentez și le prezint. De aici vine 3X din numele newsletterului. Rar ies din structura aceasta, doar dacă este un subiect mai complex care merită parcurs mai îndeaproape, cum am avut recent despre longevitate.

 

Ce rol are newsletterul tău

Să transforme. În piramida nevoilor lui Maslow, ultimele zone de atins, cele din vârf, sunt self-actualization și transcendence. Fiecare dintre noi își dorește să aibă locul său definit în lume și să simtă că se dezvoltă potrivit valorilor individuale și aduce o contribuție. Uneori, din rutină, uităm să ne conectăm la ce ne dorim. Alteori o facem, pasager, dar ne speriem sau ne frustrăm sau ne e teamă pentru că realizăm că suntem pe o altă traiectorie. Că nu știm unde se duc timpul și energia noastră. Mulți dintre noi trecem prin momente în care vrem să reconstruim ce am pierdut din vedere și rămânem blocați la start. E posibil să avem nevoie doar de un zvâc – de o idee care să ne inspire, de o tehnică pe care să o aplicăm cu succes, de un exemplu al altora, de o informație care să ne explice de ce se întâmplă anumite lucruri cu noi. E posibil să avem nevoie de un zvâc și atunci când suntem bine structurați și știm ce vrem, dar avem un moment de renunțare, ceva nu se leagă.

Liantul ideilor mele din newsletter este că putem oricând să ne transformăm, pentru a găsi sens în ce facem, zi de zi, și că există multiple variante și dimensiuni de a aborda schimbarea. Cred că atunci când descoperim mai multe despre cum ne putem îmbunătăți viața prin nutriție, sport, somn, managementul stresului, mindfulness, reframing în gândire etc și dacă aplicăm un filtru personal, luând puțin câte puțin din ce ni se potrivește în acel moment, ne dăm seama că avem mai multă energie, suntem mai focusați pe ce contează cu adevărat, funcționăm mai bine. La un moment dat, ne este atât de bine încât ne dorim să fim din ce în ce mai buni și să rafinăm metodele care ni se potrivesc, descoperind nu doar un stil personal, ci o filosofie de viață, ajungând, ca să închid cercul, în vârful piramidei lui Maslow.

 

Comunitatea strânsă în jurul 3X Better

O comunitate a oamenilor care își doresc mai mult de la ei înșiși și au nevoie de reconfirmarea că se poate sau că nu sunt singuri pe drumul acesta. Inserez și exemple personale, pentru că eu însămi sunt într-un proces cotinuu de fine-tuning.  Primesc săptămânal mesaje de la cititorii mei, în care îmi spun că apreciază ce scriu sau că folosesc din informațiile mele și funcționează sau că le aduc un pic de inspirație în viață. Unii apreciază tocmai exemplul personal, alții că informațiile sunt bine documentate sau că ofer o perspectivă nouă.

 

Subiecte și teme abordate

Nutriție, importanța sportului pentru sănătate, mindset – cât de important e ce și cum gândim, somn, managementul stresului, productivitate, schimbarea obiceiurilor, longevitate. Scriu dspre cum ne responsabilizăm zi de zi pentru toate acestea, cum le prioritizăm plecând de la obiectivele personale, cum monitorizăm progresul, cum ajustăm, cum ne resetăm. Zona de wellbeing este foarte generoasă și captivantă, având în vedere că este vorba despre fiecare dintre noi. Când scriu că exercițiile cu greutăți ne ajută să ne menținem masa musculară și să scădem riscul de deces din toate cauzele, încerc să îi fac pe cititorii mei să conștientizeze că e vorba despre masa lor musculară și despre viața lor. De pildă, ca să traduc fraza de mai devreme, ce fac azi determină dacă la 70 de ani sunt în formă sau fragil, dacă ies din casă, cobor scările și mă duc la cumpărături sau mă dau jos din pat folosind un cadru, pentru că am căzut și mi-am fracturat un șold.

 

Cum decizi ce este important și relevant să apară în newsletter

Am multe teme în așteptare, pe care mi le notez. Citesc zilnic, ascult podcasturi de afară, urmăresc foarte mulți cercetători de top. Am un fișier în Evernote „idei pentru newsletter” cu zeci de idei. Apoi am altul cu „idei pentru follow-up”, pe care să le investighez să văd dacă descopăr ceva interesant. Se întâmplă uneori să fiu atât de entuziasmată de un subiect pe care abia l-am descoperit, încât abia aștept să îl documentez și să îl scriu în newsletter.

 

Etapele de creație

Documentarea îmi ia cel mai mult timp. Am idei în pending pentru că știu că durează mult documentarea și vreau să le dedic timpul pe care îl merită. Uneori documentarea îmi ia zile întregi. După ce văd că subiectul prinde contur, îmi e ușor să pun ideile cap la cap. Scriu primul draft și apoi îl recitesc să se lege ideile coerent, să simplific exprimările, să mai scurtez – am tendința să pun prea multă informație, din prea mult entuziasm față de subiect. Mai iau o pauză, îl mai recitesc.

 

De unde îți iei informațiile

Din cărțile pe care le citesc, din studii, din surse de încredere. Am învățat - și încă studiez pe tema asta - cum să fac diferența între studii, să caut ca informația dintr-un anumit studiu să fie revalidată, să citesc limitările unui studiu. Sunt unele studii recente pe care diverși cercetători le interpretează și le comentează împreună cu alți specialiști – mi se pare uimitor să avem acces la astfel de informații, la prima mână. Nu îmi iau informația de pe site-uri de știri. Dacă e o știre despre un studiu, mă duc să văd studiul, care are trimiteri la alte studii, pe care le urmăresc mai departe. Am zeci de taburi deschise în browser și zeci de agende. La fel de mult cum îmi place să scriu, îmi și place să descopăr informații de care se leagă alte informații, să mă documentez.

 

Impactul

Cred că textele sunt primite bine pentru că am o rată de deschidere mare. Faptul că oamenii simt nevoia să îmi scrie să îmi spună când le place o idee, nu doar cunoscuți care sunt abonați, ci și persoane pe care nu le cunosc, îmi dă elan să mai scriu. Primesc des feedbackul că se simte că scriu din suflet.

Am aceleași tematicile generale pe care le-am menționat anterior exact ca atunci când l-am lansat, în septembrie 2023. Singura diferență e că la început scriam mai succinct.  Acum am un flow bine structurat – știu când fac documentarea, când aloc timp pentru scris – mă organizez mai bine și sunt mai eficientă, am timp să aloc mai mult timp anumitor subiecte de interes.

 

Ce este frumos acum. Ce e provocator

Mereu am scris cu drag. Scriu cu drag și acum. Îmi place să scriu, să văd cum ideile prind contur.

Mă bucur când știu că am pus ceva simpatic în intro. Intro-ul este cel mai provocator, pentru că nu are o temă anume, dar încerc să găsesc ceva care să dea de gândit, ceva simpatic, o curiozitate. Când ies la alergat în weekend e momentul meu de inspirație, atunci mă gândesc la ce intro să scriu.

Fiecare temă din newsletter se încheie cu o concluzie: ok, cu ce mă ajută informația asta, ce fac cu ea. Îmi place când închid acest curiosity loop, pentru că simt că dacă am extras o informație utilă pentru mine, va fi utilă și pentru cititorii mei.

 

Ce te-a surprins, odată cu editarea newsletterului

Că mi-am luat un commitment pe termen lung și că orice ar fi, marți dimineață trebuie să trimit newsletterul. Nu cred că m-am gândit serios la asta când am început. Uneori am perioade foarte aglomerate la serviciu, sau sunt plecată de dimineață devreme, dar știu sigur că newsletterul trebuie să fie gata de lansare pentru marți dimineață.

 

Ce te interesează cel mai mult în rolul de editor

Conținutul este prioritar, e important să fie de interes. Urmăresc rata de deschidere. Îmi confirmă că ce scriu eu e de interes.

 

Poți prezice care texte se vor descurca mai bine decât altele?

Uneori pot să îmi dau seama. Simt că am pus mult suflet într-o temă și apoi primesc un mesaj drăguț. Dar uneori cred că aș fi putut face mai bine și primesc două mesaje. Cred că fiecare rezonează cu ce i se potrivește din ce scriu și în funcție de etapa în care se află. Unii rezonăm mai bine cu teme legate de sport, alții cu partea de mindset, pe unii ne interesează meditația, pe alții nu. Dar încerc să ofer o perspectivă interesantă pentru ambele părți, după care fiecare decide cum folosește informația.

 

Cum te asiguri că newletterul tău nu trece neobservat în inboxul abonaților tăi

Cu primul newsletter pe care cineva îl citește își dă seama care e stilul meu. Același stil îl va găsi și peste o săptămână și peste 3 luni. Cine se rezonează cu abordarea mea îl va deschide și cred că asta se și întâmplă, pentru că am abonați fideli. Sunt cunoștințe care îmi spun că îl citesc săptămânal sau că nu au apucat să citească ultimul newsletter, dar l-au pus deoparte. Principala mea preocupare este să păstrez standardele, să aloc timp suficient, să nu scriu pe fugă, să fiu mereu conectată la informație, să mă documentez riguros.

 

Recomandări de newslettere din colecția ta

Sunt abonată la foarte multe newslettere, zeci, pe diverse teme. Dar am trei preferate: Three Minute Monday al lui Chris Williamson, newsletterul lui Arnold Schwarzenegger și al echipei lui de la Pump Club, the Psychitect al lui Ryan A Bush. Urmăresc și conținutul, și, de când am newsletterul meu, și stilul.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related