"Animest se construiește cu fiecare persoană care vine la cinema"

"Animest se construiește cu fiecare persoană care vine la cinema"

Festivalul Internațional de Film de Animație Animest revine pe marile ecrane din București, între 3 - 12 octombrie, cu ediția aniversară de 20 de ani. Festivalul celebrează două decenii de călătorie în universul fascinant al filmului de animație, parcurse alături de o comunitate extraordinară: publicul Animest.

Călătoria de anul acesta însumează 349 de scurtmetraje și 26 de lungmetraje din întreaga lume, grupate în 94 de proiecții, majoritatea în premieră, precum și peste 120 de realizatori de film de animație invitați la București.

Din 2006 festivalul a crescut constant, a devenit din ce în ce mai complex și relevant. Ce a rămas la fel? Ce s-a schimbat? Ce urmează? Ce este de neratat la ediția de anul acesta? Răspund patru oameni-cheie din culisele Animest: co-fondatorii Mihai Mitrică și Ligia Soare, directorul executiv Filip Mănișor și Tamina Bojoancă, responsabilă de dezvoltarea și gestionarea parteneriatelor comerciale.

 

Animest atunci. Animest acum

Mihai Mitrică - Mitrix: Simplu și la obiect: drumul de la 35mm la DCP. Dar mereu festivalul a rămas, prin tot ce a propus ediție de ediție, o experiență.

Ligia Soare: De la o colecție de filme animate de vizionat între prieteni într-o mică sală de cinema, la un eveniment cinematografic recunoscut, apreciat și validat internațional, cu o latură educativă puternică, oportunități de creștere profesională pentru tinerii realizatori, totul construit cu și pentru o comunitate tot mai largă și mai diversă.

Filip Mănișor: Aș zice că am prins Animestul când era pe un drum care, pe vremea când eram voluntar, mi se părea imens, și acum a ajuns să își continue călătoria pe o autostradă, care, în calitatea de organizator, mi se pare că e neîncăpătoare și avem nevoie de ceva și mai mare.

Tamina Bojoancă: Traseul festivalului este pavat de curaj, pasiune și reziliență. De-a lungul timpului, s-a dezvoltat în tot mai multe direcții, toate necesare societății și orașului, lansând proiecte conexe relevante pentru comunități diverse.

 

Cea mai importantă călătorie Animest

Mitrix: Călătoria prin cinematografe timp de zece zile la începutul lunii octombrie. Sute de povești animate, zeci de Universuri imaginate la care au acces.

Ligia: Poate cea de la „desene animate” (pentru copii) la animația ca gen pentru toate vârstele și toate preferințele. Animest este (și) momentul din an în care vezi la cinema cea mai mare concentrație de animație pentru adulți.

Filip: Una dintre călătoriile centrale ale festivalului este fiecare competiție de scurtmetraje internaționale. Timp de aproximativ 70 minute, toți spectatorii din sală trec prin cele mai variate stiluri, genuri și teme, cum nu poți vedea decât în animație.

Tamina: Cred că o promisiune pe care Animest a respectat-o de-a lungul timpului, și căreia i se poate observa impactul direct, este aceea de a investi în animația locală. Publicul poate urmări această călătorie de la ediție la ediție: 20 de ani de animație românească care s-a dezvoltat cu sprijinul și alături de festival.

 

Proiecții de neratat

Mitrix: Pentru mine este Wood & Stock: Sexo, Orégano e Rock'n'Roll (r. Otto Guerra), animație braziliană, prima proiecție sold-out din istoria festivalului, din 2006. Nostalgicii pot călători în timp să (re)vadă provocările cu care se confruntă 2 hippies ajunși la bătrânețe. Se regăsește în program în ultima zi de festival, duminică 12 octombrie, de la 19:00 (Cinema Eforie).

Ligia: Eu recomand La mujer ilustrada, colecție retrospectivă a regizoarei Isabel Herguera, o voce distinctă în animație, între activism și implicare socială, cu o notă feministă distinctă. Proiecția va avea loc vineri 10 octombrie, de la 20:30, la Institutul Cervantes. Isabel va fi prezentă anul acesta la București, ca membră a juriului competiției românești și a celei de lungmetraj.

Filip: Pentru mine recomandarea pe care o voi da tuturor la aceasta ediție este Space Cadet, un film superb, fără dialog și cu o coloană sonoră perfectă, la care garantez că o să plângă și alte persoane, nu doar eu. Este o adaptare a romanului grafic omonim semnat de Kid Koala, cunoscut DJ, muzician și artist de benzi desenate canadian, despre o tânără astronaută și robotul ei protector. Îl proiectăm în ambele weekend-uri de festival, în zilele de duminică: pe 5 octombrie, de la 12:30 la Cinema Muzeul Țăranului și pe 12 octombrie, de la 11:00 la Cinema Elvire Popesco.

Tamina: Dacă tot vorbim despre călătorii, abia aștept să mă întorc la zilele mele de adolescență petrecute în universul oniric al lui Michel Gondry - de data aceasta prin noul său film, Maya, give me a title. Este o fabulă vizuală despre o adolescentă care suferă de o boală rară ce o fimobilizează la pat, iar pentru a-i oferi o evadare din realitate, tatăl ei, artist, decide să-i aducă lumea exterioară în camera de spital, folosindu-și propriile creații. Din fericire are două proiecții programate în cadrul festivalului, ambele seara la 18:30 - pe 4 octombrie, la Cinema Elvire Popesco și pe 10 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului.

 

Cum speri că va arăta festivalul în 2035

Mitrix: Back to the roots. Ne vom intoarce la 35 mm, precum ne-am intors la vinyl și casete.

Ligia: În pas cu publicul, cu artiștii și cu domeniul atât de vast și de bogat al animației. Animest se construiește cu fiecare persoană care vine la cinema, iar felul cum va arăta peste zece ani depinde și de comunitatea din jurul festivalului. Sper să fim din ce în ce mai prietenoși cu persoane cu abilități cât mai diverse.

Filip: Sunt sigur că va fi și mai mare, cu mult mai multe proiecte conexe, cu mai mult accent pe educație, incluziune, sustenabilitate, cu o comunitate și mai numeroasă în jurul lui. Pe de altă parte nu m-aș mira ca tema să fie „Câini” sau așa ceva. Nu putem să ne luăm chiar mereu în serios, doar suntem festival de desene animate.

Tamina: Sunt sigură ca festivalul va rămâne la fel de atent la nevoile pe care comunitatea le are și va continua astfel să fie relevant pentru viitoarele generații, va continua să le provoace și să le inspire. Tema va depinde exclusiv de felul în care societatea va evolua și ceea ce va avea nevoie.

 

SHORT BIOS

Mihai Mitrică este co-fondatorul Festivalului Internațional de Film de Animație Animest și, în calitate de director al festivalului, este responsabil cu deciziile artistice și de direcție ale acestuia. Este principalul selecționer al mai multor categorii din competiție și retrospective și este inițiatorul celui mai de succes eveniment din cadrul festivalului, Creepy Animation Night, program pe care l-a curatoriat de-a lungul anilor și pentru festivaluri din Germania, Slovenia, Brazilia, Japonia. Este invitat adesea în jurii internaționale și prezintă selecții de scurtmetraje românești de animație la festivaluri și piețe de film europene. Este producător de filme de animație și lucrează cu câteva dintre numele cele mai promițătoare din noua generație de regizori și animatori din România.

Ligia Soare este co-fondatoarea și co-organizatoarea Festivalului Internațional de Film de Animație Animest, precum și coordonatoarea proiectelor de accesibilizare și educație audiovizuală incluzivă din cadrul festivalului. Ligia urmează un master în accesibilizare pentru cultură, artă și media, a coordonat proiectul educativ incluziv Ochi și urechi, este partener în accesibilizare al Institutului Francez din București în proiectul european Cinema fără bariere și coordonează accesibilizarea în cadrul rețelei europene de festivaluri de film AFN - Animation Festival Network și în cadrul proiectelor Asociației Animest. De formare filologică, Ligia activează ca traducător audiovizual cu o lungă experiență de colaborare cu festivaluri de film, case de producție și distribuție.

Filip Mănișor face parte din echipa Festivalului Animest din 2009 - a început ca voluntar, iar din 2019 este în mod oficial Directorul executiv al evenimentului. Filip coordonează și o parte din restul proiectelor derulate de Asociația Animest, pe tot parcursul anului: Cartoon Cocktail, ediții de Animest în afara Bucureștiului, expoziții.

Pe lângă activitatea sa în Animest, este doctorand în domeniul Inteligenței Artificiale și lucrează ca Data Scientist, având o pasiune pentru algoritmi, tabele și grafice, elemente pe care încearcă să le integreze și în munca sa din cadrul Animest, ori de câte ori este posibil. Însă în ultima vreme a ajuns să fie descris mai des drept ”manager cultural” decât ”inginer” și e din ce în ce mai puțin surprins de asta.

Tamina Bojoancă este manager cultural interdisciplinar, cu o viziune axată pe consolidarea sectorului cultural prin abordări colaborative. Are experiență în designul și implementarea de programe de dezvoltare profesională dedicate sectorului cultural, precum și în coordonarea unor proiecte care promovează dialogul și valorile europene la nivel local și național. Colaborează cu Festivalul Animest de peste 10 ani, unde, în prezent, este responsabilă de dezvoltarea și gestionarea parteneriatelor comerciale.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related