EthicalMediaMarketplace | România Vorbește. Alexandra Nistoroiu, Snoop: Cred că e important să ne amintim că o conversație nu e o competiție sau o luptă

EthicalMediaMarketplace | România Vorbește. Alexandra Nistoroiu, Snoop: Cred că e important să ne amintim că o conversație nu e o competiție sau o luptă

Societatea nu poate funcționa dacă este divizată în tabere și orice subiect devine o ocazie de luptă și ceartă înverșunată. Și poate asta reprezintă un punct asupra căruia toți suntem de acord. Dar cum găsim mai multe repere de dialog sănătos, chiar și între oameni cu opinii diferite?

România Vorbește este inițiativa Snoop care își propune să inspire oamenii să poarte discuții reale, în care empatia și deschiderea să câștige în fața diferențelor de opinii. Proiectul este o adaptare în România a programului My Country Talks, dezvoltat inițial în Germania, în 2017, de publicația Zeit Online, și a fost realizat cu sprijin și expertiză din partea publicației germane. Partenerii Snoop în acest proiect sunt Antena3.ro, Golazo.ro și Hotnews.ro. 

Exercițiul dialogului e parte esențială din cultura democratică, crede Alexandra Nistoroiu, coordonatoarea proiectului România Vorbește

"Am pornit cu speranța că mai mulți oameni vor crede ca noi: că e important să vorbești cu oameni care gândesc diferit, să încerci să le înțelegi perspectiva și să găsești o formă de a coexista, indiferent cât de radical opusă e această perspectivă de a ta", spune Alexandra.

În ultimii opt ani, oameni din peste 100 de țări au luat parte la un eveniment organizat sub egida My Country Talks: peste 90.000 de perechi cu poziții politice divergente au fost puse în legătură de algoritmul MCT. Rezultatele au fost surprinzătoare: 80% din participanți au fost mulțumiți de discuția facilitată, iar 60% au rămas în legătură cu partenerul lor de dialog.

Primul pas pentru ieșirea din bulă este dialogul, crede Alexandra Nistoroiu. Și oricine poate face acest pas, prin inițiativa România Vorbește. Pentru a participa, trebuie să răspunzi la chestionarul România Vorbește și apoi vei primi un partener de conversație, cineva care a răspuns diferit întrebările din chestionar. Întâlnirea va avea loc în weekendul 1-2 noiembrie. Înainte de întâlnire, e important să citește ghidul oferit de Snoop, menit să vă sprijine o conversație reală pe teme care deseori ne împart în două tabere greu de conciliat.

Cu ce speranțe a fost gândită inițiativa România Vorbește, cum a fost gândit proiectul și cât de important e dialogul în aceste vremuri tulburi, povestește Alexandra în rândurile de mai jos: 

 

Daca lucrezi in marketing, media sau PR si iti place acest proiect pentru compania ta sau pentru un client de-al tau, ia legatura cu Monica Mandoiu / Ethical Media Alliance, email: [email protected].

 

Contextul în care ați pornit proiectul România Vorbește

România Vorbește s-a născut din observația că societatea în care trăim și lucrăm e mai polarizată ca niciodată, lucru scos în evidență de cele mai controversate alegeri din istoria recentă a României. În primăvara aceasta ne întrebam în redacție ce mai putem face pentru a contribui la o dezbatere publică cu adevărat sănătoasă și ne-am dat seama că ar trebui să ieșim din granițele muncii pur jurnalistice. Nu mai știam toate detaliile, dar mi-am amintit că Zeit avusese un proiect prin care aducea la dialog oameni din tabere politice diferite. Și am zis să vedem dacă putem face ceva similar, în scopul de a crea punți, acolo unde simțeam că există deja prea multe ziduri. I-am contactat pe cei de la Zeit și ne-au ajutat enorm, punându-ne la dispoziție atât suportul lor tehnic, cât și sfaturi din experiența My Country Talks.

 

Speranțe. Așteptări

Am pornit cu speranța că mai mulți oameni vor crede ca noi: că e important să vorbești cu oameni care gândesc diferit, să încerci să le înțelegi perspectiva și să găsești o formă de a coexista, indiferent cât de radical opusă e această perspectivă de a ta. Am zis că încercăm să facilităm, în primă fază, 200 de astfel de întâlniri. O cifră care, sigur, poate să pară mică într-o țară cu 18 milioane de votanți. Dar, în primul rând, ne concentrăm pe calitate, nu pe cantitate. În al doilea rând, credem că un astfel de proiect, dacă iese bine, poate și să aibă efectul unei bulgăre de zăpadă.

Temerea era să nu fi venit cu propunerea asta prea târziu, când deja ne-am pierdut, ca societate, exercițiul dialogului cu adevărat democratic. Dar am încredere că această temere se va risipi pe 1 și 2 noiembrie :)

 

Ce presupune acest proiect

Primul pas și prima provocare a fost să ieșim noi înșiși din bulă și să încheiem niște parteneriate care pot să pară surprinzătoare la prima vedere. România Vorbește este o colaborare între Snoop, HotNews.ro, Antena3.ro și Golazo.ro.
Știu că multe lume a ridicat din sprâncene, de exemplu, la o colaborare  Snoop-Antena3. Dar această colaborare (și toate din cadrul proiectului) au fost vitale pentru a ne asigura că ne adresăm unei plaje largi de potențiali participanți, oameni cu gânduri diverse pe teme ca Uniunea Europeană, legalizarea căsătoriilor între persoane de același sex sau vaccinarea.

Proiectul funcționează, în primă fază, ca o campanie online: același chestionar promovat pe toate cele 4 site-uri, fie integrat în articolele de actualitate (pe Hotnews, Snoop, Antena3), fie cu ajutorul unor bannere online (Golazo, Snoop).

Cititorii răspund la 7 întrebări cu DA sau NU pe teme politice polarizante și două întrebări deschise. Apoi, dacă sunt de acord să întâlnească o persoană aflată la polul opus al spectrului politic, își lasă și datele lor de contact. Pe 25 octombrie închidem înscrierile și un algoritm, pus la dispoziție de partenerii noștri Die Zeit, combină perechile, similar unei aplicații de dating - un Tinder de idei, dacă vreți. Perechile sunt formate între oameni care au răspuns diferit și stau la cel mult 20 de kilometri distanță unul de celălalt. Dacă ambii acceptă match-ul, sunt puși în contact, iar în weekendul 1-2 noiembrie pot să iasă la o cafea sau în parc și să discute, calm și cu dorință de înțelegere, pe aceste teme și nu numai.

 

Cum ați conceput chestionarul 

Pentru prima ediție România Vorbește, am creat destul de empiric chestionarul. M-am oprit la teme care au polarizat foarte mult societatea în anul electoral 2024. De exemplu, există o întrebare legată de raportarea la identitățile de gen care a plecat de la cum a fost instrumentalizată politic această temă în campaniile electorale și cum a ajuns să cântărească mai mult pentru unii votanți decât amenințări reale, precum cele inflația sau schimbările climatice.

 

Ghidul de conversație

Ghidul, publicat pe Snoop.ro pentru publicul larg și pe care îl vor primi și participanții la România Vorbește, este inspirat de materiale informative realizate de jurnaliștii de la Zeit pentru edițiile Deutschland Spricht.

La rândul lor, ei s-au bazat pe input-ul mai multor cercetători pe conflict și dezacorduri. Cu alte cuvinte, e fundamentat științific.

Pentru ediția din România am încercat să fac o variantă foarte concentrată și foarte practică (unul din modele era un pdf de 26 pagini :)

Regulile din ghid par banale la prima vedere, dar nu sunt așa de ușor de implementat când se încing spiritele. De pildă, prima regulă e să practici ascultarea activă. Doar că azi mulți dintre noi sunt foarte dornici să vorbească spre celălalt, nu cu el. Ascultarea activă înseamnă inclusiv să faci un fel de rezumat a ceea ce a argumentat interlocutorul tău, ca să fii sigur că ai înțeles cu adevărat cum și-a construit raționamentul.

Un alt lucru foarte important  e să pui cât mai multe întrebări deschise, ceea ce arată disponibilitatea ta de a vedea lucrurile din perspectiva celuilalt.

Cel mai util sfat pentru mine  e să aplici  „principiul bunăvoinței”. Ce înseamnă asta? Să nu te arunci asupra punctelor slabe evidente din argumentele interlocutorului tău, ci să încerci să interpretezi fiecare argument în cea mai bună lumină posibilă și să abordezi cea mai puternică versiune a punctului de vedere exprimat – chiar dacă interlocutorul tău nu reușește să dezvolte perfect acel argument.

 

Cât de des ai avut astfel de conversații în ultima perioadă

Destul de des, dar cred că asta are legătură și cu meseria mea. Ca jurnalist, trebuie să vorbești cu oameni din toate bulele Altfel îți cam minți meseria. E motivul pentru care, de pildă, în decembrie 2024 am vorbit cu oameni care au votat Călin Georgescu pentru un articol din Snoop. Tocmai pentru că simțeam că mare parte din presă vorbea despre ei, dar și nu cu ei.

Apoi, am vorbit des cu antivacciniști, pentru că e un subiect pe care l-am abordat frecvent în munca mea în ultimii 10 ani.

Dincolo de job însă, fiecare drum cu un taxi sau un uber sau călătorie cu trenul poate deveni o ocazie să ieși din bulă, când ai energia să faci asta. O fac de multe ori, cu intenție, tocmai pentru că mă îngrijorează acest fenomen de a ne exprima strict în camere de ecou, care e caracteristic vremurilor noastre dominate de interacțiuni în social media.

 

Ce funcționează

Pentru mine, cele mai constructive discuții sunt acelea în care ambii interlocutori (sau măcar unul) abordează subiectul cu empatie și curiozitate. Cred că e important să ne amintim că o conversație nu e o competiție sau o luptă. Ceea ce nu e ușor, pentru că presupune o suspendare a egoului.

 

Cum a fost primit proiectul

România Vorbește a fost primit foarte bine până acum, atât de oamenii din jurul nostru, cât și de colegii de breaslă. Și ne bucurăm că, la jumătatea perioadei de înscrieri, avem deja mai mult de 1000 de participanți: 1050 la momentul luni, 13 octombrie.

 

Cum asociați parteneriatele de dialog

Algoritmul, cum spuneam, funcționează ca un app de dating, în sensul că potrivește oamenii după distanța dintre ei (cerem codurile poștale la înscriere) și, apoi, după numărul de întrebări la care au răspuns diferite. Vor fi oameni care au răspuns altfel la două, trei, poate chiar toate cele 7 întrebări.

 

Ce obstacole anticipați în mobilizarea oamenilor pentru întâlniri reale

Suntem conștienți că o parte din oamenii care s-au înscris pentru întâlnirile față în față nu vor ajunge neapărat la ele. Pentru că, deși ești bine intenționat și dornic să faci experimentul, poate că ai cold feet în ziua Z. Sau poate apar evenimente neprevăzute. S-a întâmplat în fiecare țară în care a mai fost implementat un proiect asemănător. Dar ne concentrăm pe întâlnirile care vor avea loc, nu pe cele care vor pica :) Apoi, pentru că e prima ediție a proiectului, am zis să oferim și șansa de-a face întâlnirile online. Nu e varianta ideală, pentru că și empatia, și dialogul, și succesul oricărei interacțiuni umane au șanse mai mari în carne și oase. Dar este o alternativă bună pentru cei care nu se simt încrezători din prima să vorbească live cu un necunoscut.

 

De ce ne este din ce în ce mai greu să vorbim unii cu alții

Cred că este o combinație de factori, dar cei mai mari vinovați sunt ambele forme de media: mass-media și social media. Algoritmii au încurajat polarizarea. Platforme ca Facebook, TikTok, YouTube sau X (Twitter) favorizează conținutul care generează reacții puternice — furie, indignare, entuziasm. Asta creează „bule informaționale”, unde oamenii văd mai ales opinii care le confirmă propriile convingeri. Oamenii devin tot mai siguri că doar ei au dreptate, iar ceilalți „nu înțeleg nimic”. Postările moderate sau nuanțate se distribuie rar. În schimb, mesajele emoționale, extreme, șocante devin virale. Un fenomen pe care l-a alimentat și mass-media, contribuind la percepția că lumea este împărțită în tabere ireconciliabile. În România, multe canale media au devenit portavoce a unor partide sau ideologii, prezentând informațiile într-un mod părtinitor. Și, din nou, publicul ajunge să consume doar surse care confirmă propriile credințe, întărind polarizarea.

 

Efectele rețelelor sociale 

În 2025, rețelele sociale sunt principalele locuri în care oamenii discută pe teme politice și sociale, valori sau identitate. Bună parte din dialogul social, dar asta nu înseamnă că a devenit mai sănătos. În teorie, ele au adus o democratizare a dialogului social, pentru că oricine își poate face un cont pe Facebook, X etc și poate posta ce crede. Realitatea e însă că algoritmul dă volumul mai tare anumitor voci, uneori în feluri foarte nocive pentru societate. Sunt încă destul de slab reglementate și pot deveni foarte ușor spațiu de manipulare și de divizare a societății.

 

--------  Sprijina proiectele independende de presa  ----------

Acest proiect este dezvoltat de Snoop.
El este sustinut si prin Ethical Media Alliance

Daca lucrezi in marketing, media sau PR si iti place acest proiect pentru compania ta sau pentru un client de-al tau, ia legatura cu Monica Mandoiu / Ethical Media Alliance, email: [email protected].

Aici e Project Overview

 -----------------------------------------

 

Cum ieșim din bulă

Nu am nici eu un manual, dar cred că putem începe de la a scoate mai des ochii din telefon (oricât de preachy sună) și de la a observa ce se întâmplă în jurul nostru. Cred că sunt suficiente și gesturi mici: schimbat trei vorbe cu casiera când ne facem cumpărăturile (și nu e coadă) sau cu cealaltă persoană care așteaptă de 20 minute același tramvai sau să intre la același medic. Și, desigur, vă puteți înscrie la România Vorbește.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Subiecte



Branded


Related