E important să construim spații în care să vorbim deschis despre problemele, poverile, fricile pe care le purtăm, ca femei, în România zi de zi, crede Mălina Gîndu, Social Media Manage PressOne Romania. Project F este un astfel de spațiu-comunitate creat de PressOne, unde se dezbat problemele femeilor, se caută soluții, iar vocile lor sunt reprezentate corect.
În cadrul acestui proiect, femeile pot găsi informație utilă, verificată, relevantă pentru viața lor, fără clișee și simplificări artificiale.
"Nu promitem răspunsuri perfecte pentru probleme complexe, dar nu ne vom feri de nicio întrebare - acesta e pariul Project F", spune Mălina.
Povestim cu Mălina, managerul de proiect, despre misiunea Project F, de ce este nevoie de un astfel de spațiu media pentru femei, cum a evoluat presa vizavi de stereotipiile de gen și care sunt abaterile pe care le-a observat recent în abordarea subiectelor.
Daca lucrezi in marketing, media sau PR si iti place acest proiect pentru compania ta sau pentru un client de-al tau, ia legatura cu Monica Mandoiu / Ethical Media Alliance, email: [email protected].
Contextul în care a apărut Project F
Țin minte cum vara trecută eram pe terasa redacției împreună cu Ioana, directoarea editorială PressOne, care m-a întrebat out of nowhere: „Mălina, tu urmărești vreun produs media pentru femei?”. Mi s-a părut o întrebare ciudată. Și mai ciudat mi s-a părut că nici nu mă gândisem la asta până atunci.
Tot ce cunoșteam din peisajul media românesc având ca target audience femei se încadra fie într-un tipar de kitsch, mondenități și diete/rețete, fie într-o nișă în care personal nu mă regăsesc, pe zona de fashion sau reviste pentru mame.
Mai mult, niciunul dintre numele care mi-au venit în minte pe moment nu avea o prezență consolidată pe social media, acolo unde, incontestabil, se află acum agora de unde ne informăm și unde se dezbat subiectele zilei.
Am realizat, în discuția cu Ioana, că în acest spațiu informațional pe care îl catalogăm adesea ca suprasaturat, există acest gol. Că există o mulțime de subiecte de interes pentru femei care nu sunt destul de serioase pentru presa generalistă din România (dar pe care le regăsești în corespondentele internaționale), din care o parte devin inevitabil teren fertil pentru propagarea miturilor și a dezinformării. Am realizat că am putea face noi ceva în legătură cu asta și am păstrat ideea.
Undeva în mijlocul haosului alegerilor anulate din 2024, am primit tot de la Ioana vestea: avem finanțare pentru proiect, hai să-i dăm drumul.
Ideea de start
Sunt două idei care se împletesc la baza proiectului:
Prima, să creăm un spațiu în care femeile pot găsi informație utilă, verificată, relevantă pentru viața lor. Iar asta implică o provocare constantă în modul în care ne alegem și abordăm subiectele: uneori le lăsăm deoparte pe cele care ne-ar aduce satisfacție nouă, ca jurnaliste, dar nu ar aduce neapărat ceva util sau relevant pentru viața urmăritoarelor noastre.
A doua idee de la baza proiectului a fost să construim în timp o comunitate în care vocile femeilor sunt ascultate și reprezentate corect, un loc în care întrebările importante își găsesc răspunsuri argumentate, fără clișee sau simplificări artificiale. Asta înseamnă să ascultăm. Mult. Și să ne încurajăm urmăritoarele să ne spună constant ce cred, ce ar vrea să vadă, ce putem face mai bine.
Din acest motiv, am lansat proiectul alături de un sondaj care să ne permită să ne construim planul editorial pornind de la nevoile reale ale femeilor din România. Am primit sute de răspunsuri, ceea ce a însemnat un semnal pozitiv în ce privește relevanța proiectului.
Însă ele ne-au relevat (și confirmat) un aspect amar din ce înseamnă viața ca femeie, în România anului 2025:
La întrebarea „Care este cea mai mare teamă pe care o ai, ca femeie?”, majoritatea covârșitoare a răspunsurilor se coagulează în jurul violenței de gen: mi-e frică să fiu agresată, hărțuită, violată, să ajung într-o relație abuzivă, să mi se ia drepturile.
Ce presupune Project F
Project F e un proiect jurnalistic social media first, adică ne gândim și producem materialele, în primul rând, pentru conturile de Instagram și TikTok. Atunci când sunt mai multe de spus și nu ne ajung 2 minute cât înseamnă un reel sau avem un interviu mai lung cu informație utilă, publicăm un longform video pe canalul de YouTube PressOne.
Ca mod de lucru, ne străduim să asigurăm un feedback loop: Vrem să vorbim despre sănătate reproductivă? Ne întrebăm comunitatea ce ar vrea să știe sau despre ce cred ele că ar trebui să se vorbească mai mult. Publicăm un explainer despre inegalitățile din piața muncii din România? Suntem atente la ce întrebări sau discuții pornește și le abordăm într-un nou material.
Scopul e să construim o platformă de jurnalism comunitar: în care vocile femeilor care ne urmăresc sunt nu numai ascultate, ci amplificate și implicate direct în procesul editorial.
Nu promitem răspunsuri perfecte pentru probleme complexe, dar nu ne vom feri de nicio întrebare - acesta e pariul Project F.
Echipa Project F înseamnă: Ioana Epure - coordonator editorial, subsemnata - manager de proiect, Ana Coman, Luiza Popovici, Laura Popa și Lavinia Niță - reportere.
De ce e important acest proiect
Cred că e important să avem spații, atât în online cât și în viața reală, în care să vorbim deschis despre problemele, poverile, fricile pe care le purtăm, ca femei, în România zi de zi și despre care am internalizat, poate chiar fără să ni se spună direct, că sunt normale și firești. Oare nu ar putea fi altfel? Oare nu merităm mai mult?
Avem nevoie de spații în care să ne punem aceste întrebări, să îndrăznim să căutăm soluții și să cerem decidenților și autorităților să facă tot ce ține de competența lor ca să reducă acei factori care ne plasează la coada clasamentului european în ce privește egalitatea de gen.
Îmi doresc ca Project F să cultive un astfel de spațiu, în care nu ne ferim să spunem lucrurilor pe nume de frica de a suna „biased”, dar în care să găsească ceva util și femeile care se feresc de termenul „feministă”. Util poate să însemne și că vezi alte femei vorbind public despre o problemă cu care te-ai confruntat și tu, dar poate nu ai spus nimănui.
Cum a evoluat presa față de stereotipurile de gen?
Cu siguranță s-au făcut pași importanți către o reprezentare media mai corectă și echitabilă în ultimii ani, cu siguranță e mult loc de mai bine.
Ne aflăm într-un punct în care munca jurnalistelor care documentează violența de gen, accesul la servicii de sănătate, inechitățile și ce face sau nu statul în legătură cu aceste lucruri e mai vizibilă și produce mai mult ecou în societate, în care avem redacții care se preocupă activ de aceste subiecte.
Dar aceste lucruri coexistă, încă, cu titluri și unghiuri de abordare care banalizează violența față de fete și femei, blamează victimele sau transformă în senzațional cazuri de femicid. În același timp, senzația mea e că, în continuare, critica legitimă la adresa unor politiciene se împletește cu comentarii și glume profund misogine, iar presa are o parte din vină și aici.
Abateri
Îmi vin în minte titluri și pasaje de presă despre cel mai vizibil caz de femicid de anul acesta - cel din Cosmopolis.
Așa cum am semnalat și într-o postare pe pagina Project F, dacă contează mai mult participarea victimei la o emisiune televizată decât faptul că a fost hărțuită de atacatorul său timp de ani de zile, dacă putem admite existența unei relații între o fată de 14 ani și un bărbat cu 26 de ani mai în vârstă, atunci înseamnă că avem în continuare de lucru la modul în care înțelegem și scriem despre aceste subiecte.
Cum abordați astfel de teme la PressOne
Aș spune că abordarea noastră față de stereotipurile de gen din media e de a le submina tocmai prin responsabilitatea și grija cu care ne abordăm subiectele. Și ne mai place să le provocăm legitimitatea, prin întrebările și temele de discuție pe care le lansăm.
Problemele cu care se confrunta femeile în business în România
Îmi vine în minte o cifră de la INS asupra căreia s-a aplecat colega mea, Lavinia, într-un material Project F: În România sunt de 3,6 ori mai puține antreprenoare decât antreprenori. Și nu, nu e pentru că femeile ar fi, în general, mai puțin atrase de ideea de a-și deschide o afacere, ci – surpriză – pentru că nu prea au cum și când, în condițiile în care treburile casnice rămân, preponderent, pe umerii lor. Iar munca asta invizibilă le ocupă aproape 5 ore din zi.
Deci până să vorbim despre eventuale probleme de legitimitate, lipsă de respect sau atitudini sexiste, avem, în primul rând, o problemă de acces care survine din inechitate.
-------- Sprijina proiectele independende de presa ----------
Acest proiect poate sa fie dezvoltat de PressOne.
El este sustinut prin Ethical Media Alliance.Daca lucrezi in marketing, media sau PR si iti place acest proiect pentru compania ta sau pentru un client de-al tau, ia legatura cu Monica Mandoiu / Ethical Media Alliance, email: [email protected].
Aici e Project Overview
-----------------------------------------