De la o temă de curs avută la Facultatea de Arte din București, Alina Stuparu și-a creat un brand. După ce a terminat studiile de licență, a participat la un târg de design cu lucrarea ei de dizertație care a constat în jur de 100 de cocori de origami din porțelan. Acela a fost momentul decisiv pentru ea, când s-a hotărât să devină ceramist și să trăiască din meșteșugul ei.
„Cred că ceea ce diferențiază obiectele mele este întâlnirea dintre delicatețea porțelanului și mesajele scrise de mână. Lucrez cu nuanțe pastelate, accente de aur prin cuvinte pictate cu pensula, astfel încât fiecare obiect să poarte o mică emoție, nu doar o formă”
Vorbim cu Alina despre creația handmade și despre brandul său de obiecte din ceramică, Alina Ceramics.
Despre tine
Vin din Ploiești și lucrez cu lutul de când eram copil. Studiind la Liceul de Artă, am avut un parcurs firesc - ceramica nu a fost o alegere târzie, ca o schimbare de direcție, ci un parcurs natural.
Pasiunea pentru meșteșug și creație
Nu a existat un moment precis în care să apară pasiunea. Am desenat și am modelat de când eram foarte mică, iar nevoia de a crea a venit firesc, ca o formă naturală de exprimare. Primele mele obiecte handmade au fost niște broșe din lut, cu mesaje scrise, făcute pe vremea școlii. Le-am creat mai mult din curiozitate, iar faptul că s-au vândut aproape toate a fost primul semn că lucrurile pe care le fac pot ajunge la oameni.
Procesul creativ
Procesul meu creativ începe aproape întotdeauna pe hârtie. Fac multe schițe până când forma se așază și ideea devine clară. Abia atunci când ideea se clarifică, urmează lucrul cu materialul și etapele tehnice ale ceramicii - turnare, modelare, uscare, decorare, printre care sunt mai multe arderi. Fiecare etapă cere timp și ajustări, până când obiectul ajunge la forma finală.
Unde îți găsești inspirația și pofta de a crea
Inspirația vine dintr-un amestec de online și viața de zi cu zi. Îmi place să urmăresc oameni pe care îi admir, dar am nevoie și de natură, de pauze. Mă inspir practic din ce e viu în jurul meu: din online, din natură și mai ales din oameni. Mesajele de pe obiecte apar din conversații reale, din fragmente de dialog auzite între prieteni, în contexte relaxate. Sunt cuvinte care cer să fie păstrate.
Rutina ta de lucru
O zi de lucru începe în atelier, într-un ritm destul de clar. Lucrez alături de sora mea, într-un mic atelier din Ploiești, într-un program 9-17. Îmi place să știu când încep și când se termină munca - e modul meu de a avea grijă de mine, mental și fizic.
Cum a apărut brandul tău, Alina Ceramics
Brandul meu a apărut în timpul facultății, ca parte a unui curs. Am avut o temă în care trebuia să ne creăm un logo personal, iar atunci s-a conturat, aproape firesc, întregul pachet de brand. După terminarea Facultății de Arte din București, am participat la un târg de design cu lucrarea mea de dizertație - aprox 100 de cocori origami din porțelan. S-au vândut toți, iar acela a fost momentul în care am știut că trebuie să continui, să îmi fac un site și să încep să trăiesc din asta.
Sustenabilitatea în creația handmade
Cred că sustenabilitatea este importantă și în creația handmade, pentru că presupune responsabilitate - față de materiale, față de timp și față de oameni. Pentru mine, sustenabilitatea nu înseamnă perfecțiune, ci alegeri conștiente. Lucrez în serii mici și tratez fiecare obiect ca pe ceva menit să rămână. Îmi organizez munca într-un ritm sănătos, care îmi permite să creez constant fără epuizare, iar asta face brandul sustenabil și pe termen lung. În plus, pun accent pe obiecte cu valoare emoțională - lucruri pe care oamenii le păstrează și le folosesc, nu le înlocuiesc ușor. Pentru mine, un brand sustenabil este unul care respectă atât materialul, cât și omul care îl creează și pe cel care îl primește.
Produsele tale și materialele din care lucrezi
Creez atât obiecte funcționale, cât și obiecte decorative și de bijuterie. Lucrez cu cești, farfurii, boluri și vaze, dar și cu piese de bijuterie - broșe, cercei și coliere. Toate sunt realizate exclusiv din porțelan, materialul cu care lucrez constant și care definește practica mea. Nu folosesc alte materiale, pentru că porțelanul îmi oferă echilibrul perfect între fragilitate, rezistență și finețe.
Diferențiatorul obiectelor tale
Cred că ceea ce diferențiază obiectele mele este întâlnirea dintre delicatețea porțelanului și mesajele scrise de mână. Lucrez cu nuanțe pastelate, accente de aur prin cuvinte pictate cu pensula, astfel încât fiecare obiect să poarte o mică emoție, nu doar o formă. Super-puterea lor este că sunt obiecte simple, dar personale - rămân funcționale, însă creează o legătură directă cu omul care le folosește.
Oamenii care îți cumpără obiectele
Obiectele mele ajung, în general, la oameni care apreciază lucrul manual și arta, oameni care caută obiecte făcute cu grijă și atenție la detalii. Nu toate piesele sunt accesibile ca preț, așa că de multe ori sunt alese de persoane cu un venit cel puțin mediu, care înțeleg valoarea procesului din spatele fiecărui obiect. Cei mai mulți clienți ajung la mine online, prin site și social media, dar și fizic, la târgurile la care particip. Mulți dintre ei revin - îi recunosc, îmi scriu, mă recomandă mai departe - iar asta e una dintre cele mai frumoase confirmări pentru mine.
Cele mai căutate produse
Sunt cele cu mesaje personale - fie drăguțe și afectuoase, fie amuzante și jucăușe. Ele creează legături și stârnesc zâmbete.
Strategia de promovare
Promovez obiectele în principal pe Instagram. Postez atunci când pot, fără să am o strategie strictă - totul e natural și autentic, așa cum sunt și obiectele mele. Îmi place ca mesajele și conținutul să reflecte personalitatea brandului și felul meu de a crea, mai mult decât să urmez trenduri sau reguli de marketing.
Între rigorile antreprenoriatului și libertatea creației
Chiar dacă sunt antreprenor și o parte importantă din timp merge către organizarea atelierului, comenzi, site și târguri, mare parte din munca mea rămâne creativă. Încerc să păstrez un echilibru printr-un program fix și prin prioritizarea atelierului pentru momentele de creație. Astfel, nimic nu e neglijat: îmi văd de partea de business fără să pierd contactul cu procesul creativ.
Învățăturile antreprenoriatului creativ
Am învățat că antreprenoriatul creativ cere echilibru între creație și organizare, răbdare multă și disciplină, pe lângă inspirație și talent. Lecția aceasta mă ajută cel mai mult zi de zi.
Comunitatea ceramiștilor
Nu îi cunosc pe toți ceramiștii din România, dar în București ne-am creat o mică comunitate unită, ca o gașcă de prieteni, care se ajută și se inspiră reciproc. Ne leagă pasiunea pentru ceramică și creația.
Frumusețea pentru tine
Frumusețea pentru mine este în detaliu, în lucrurile simple care aduc bucurie. O găsesc în natura de zi cu zi, în oameni și gesturile lor mici, dar și în obiectele pe care le creez. Frumusețea e atunci când ceva te face să zâmbești sau să simți că momentul e complet.




























