[INSIDER | Business-ul Grayling in 2015] Cristi Cretan: PR-ul se va transforma intr-o ramura a consultantei in afaceri, centrata pe comunicare si cu obiective clare de performanta de business

Tragand linie dupa 2014, am vorbit cu managerii agentiilor de creatie, PR, BTL si digital despre statusul business-ului lor la inceput de an - cifre de afaceri, servicii nou dezvoltate, portofolii de clienti - ajungand pana la evolutia pietei in 2015 si planurile de crestere a profitabilitatii fiecarei agentii.

Despre business-ul Grayling Romania ne spune Cristi Cretan (General Manager).

Cifra de afaceri Grayling in 2014

Din punct de vedere al rezultatelor financiare am ramas relativ constanti, cu aceleasi venituri si acelasi marje de profitabilitate. Din pacate, nu putem oferi cifre locale datorita faptului ca Huntsworth, compania mama a Grayling, este listata la London Stock Exchange, iar raportarile rezultatelor financiare se supun restrictiilor grupului.

Ceea ce vreau sa remarc este ca si-n acest an peste 96% din veniturile noastre reprezinta exclusiv venituri din tarife pentru activitatea de consultanta, ceea ce ne plaseaza in fruntea companiilor de profil de pe piata.       

Evolutia pietei de PR in 2015

Din punct de vedere al veniturilor, nu pot face o estimare pentru ca nu exista date suficiente pentru a face o astfel de estimare. Avem o crestere economica modesta si un mediu de afaceri care nu este suficient de predictibil pentru a incuraja investitiile majore. In plus, tarifele pentru serviciile de PR clasice au scazut extrem de mult – companiile fie internalizeaza acest serviciu, fie ofera sume derizorii pentru colaborari pe baza de proiecte.

La aceasta situatie, au contribuit si fee-urile scazute practicate de unele agentii mari, care au preferat sa renunte la marjele de profitabilitate doar pentru a aduna un portofoliu de clienti cu nume. Se ofera in piata tarife de cateva sute de euro pe luna pentru o paleta larga de servicii de consultanta doar pentru a adauga un client in portofoliu (avand speranta ca se vor obtine de la acel client venituri suplimentare din activitatile de productie de materiale.)

In plus, ce mai inseamna piata de PR? Dupa parerea mea, PR-ul clasic este aproape mort, va sucomba datorita inabilitatii industriei de a modela si dovedi o legatura directa intre eforturile de PR si rezultatele de business.

Spunem, in industrie, ca reputatia are directa influenta asupra business-ului, dar nu reusim sa cuantificam si sa dovedim acest lucru. Mai mult, PR-ul n-a fost in stare sa-si creeze o reputatie proprie, sa castige respectul necesar ca profesie. In aceste conditii, cum ar putea supravietui?

Se vorbeste de reinventarea PR-ului odata cu aparitia retelelor sociale si a dezvoltarii tehnologice, dar este gresit. Nu este suficienta modernizarea uneltelor pentru a schimba radical conceptul dupa care functioneaza o industrie.

Consultanta in comunicare se poate reinventa doar prin transformare radicala, in consultanta de afaceri, in management consulting. PR-ul se va transforma intr-o ramura a consultantei in afaceri centrata pe comunicare, dar cu obiective clare de performanta de business. Putem atunci sa vorbim de o noua piata, care se naste chiar acum, putem sa-i gasim si un nume bombastic – "piata serviciilor de consultanta strategica in pozitionare corporatista."   

Pana atunci, piata de PR, asa cum se defineste astazi, va continua sa scada in 2015. Tarifele se vor micsora si mai mult, si chiar si entuziasmul prezentei in social media se va diminua, atunci cand clientul va incepe sa se intrebe daca like-uri sunt mai relevante sau mai eficiente decat o campanie de Google Ads.

O sa continuam sa vedem ca apar si dispar agentiile mici, de 3-4 oameni, a caror existenta efemera depinde doar de relatiile personale pe care proprietarii le au cu anumite companii. Iar marile agentii independente vor avea de ales intre a se reorienta catre consultanta de afaceri sau de a castiga bani din ce in ce mai putini din adaosurile productiei de materiale de promovare.  

Cresterea profitabilitatii agentiei

Ne propunem mentinerea si consolidarea profitabilitatea agentiei. Noi am inceput deja reorientarea catre consultanta de afaceri iar o astfel de abordare necesita investitii in oameni, in expertiza.   

Structura portofoliului de clienti

Avem un portofoliu de clienti extrem de valoros: APMGR, British Airways, Discovery Networks, Erste Group, General Electric, Google, Grampet Group, Herbalife, Hilton Worldwide, MOL Group, Panfora Oil, Pokerstars, Sanofi Pasteur, SES, UKTI, Vienna Insurance Group, Visa Europe. I-am pus in ordine alfabetica pentru ca ii tratam pe toti cu aceeasi atentie. Cu toti acesti clienti avem contracte de colaborare permanenta.  

Consultantii nostri sunt specializati pe domeniile pe care lucreaza, pentru ca trebuie sa cunoasca in detaliu business-ul fiecarui client.

Din aceasta cauza, suntem impartiti pe mai multe sectoare: servicii financiare si profesionale; industrie si energie; consumer brands si IT&C. Separat, avem departamentul de Public Affairs, care este implicat in proiecte complexe din domeniile serviciilor financiare, pharma, IT&C, energie s.a.  

Specializari si servicii dezvoltate in 2014

Ne-am dezvoltat capacitatea de a lucra pe proiecte complexe care combina consultanta de management cu lobby-ul si consultanta in comunicare.  

Domenii/sectoare cu know-how sau expertiza nevalorificata

Ne-ar interesa sa avem din nou clienti din zona de Private Equity.

New Business: sectoare si domenii de activitate

Ne dezvoltam in special in domeniile in care avem deja expertiza. Pentru dezvoltarea afacerilor ne bazam pe capacitatea noastra de a aborda proiecte extrem de complexe, care includ consultanta de management, comunicare si lobby.    

Politica de participare la pitch-uri

Raspundem aproape tuturor invitatiilor, atunci cand nu exista un conflict de interese cu alti clienti.  



Oameni

Subiecte

Sectiune



Related