Marius Tianu si cuiul pe care l-a facut sa existe

Marius Tianu si cuiul pe care l-a facut sa existe

L-a numit Aeterna, ca doar a absolvit Filosofia, si cu el a castigat primul interviu de angajare, in fata unui absolvent Miami Ad School. Ca toti neofitii, cand a intrat in publicitate, avea un idealism care a dat cu el de pamant. „In final, ramane doar munca”, spune Marius Tianu (Co Creative Director Centrade). A lucrat in doua etape la Saatchi & Saatchi, cu escale pe la Graffiti BBDO, Scala JWT si GMP.

Va imbatrani in publicitate? Depinde de ziua in care il intrebi. Raspunsul de azi este "da".

 

Menire, premeditare sau accident

A fost un accident cu premeditare.

In perioada respectiva predam (sau nu predam – nici acum nu mi-e clar) la SNSPA si, part-time, lucram pentru o agentie de monitorizare a presei. Visul meu era sa ma afirm in zona de marketing politic.

In 2002 am fost sunat de o firma de recrutare, in a carei baza de date ma aflam. Am fost intrebat daca sunt interesat de o pozitie de junior copy. Si eram. Asa am ajuns la ID Studio – Boutique de Creatie. Slogan: “We help brands grow”.

 

Primul interviu

Test scris si interviu; in ordinea asta.

Pentru aceeasi pozitie in agentie se mai lupta si un absolvent Miami Ad School. Nu l-am intalnit niciodata personal. Dar, de dragul naratiunii, il voi numi The Little Fukka. Testul a fost conceput, evident, pentru a ne departaja. Printre alte lucruri (traduceri; descrieri de produs), directorul de creatie a pus un cui pe birou si mi-a spus:

- Fa-l sa existe! Da-i un nume; creeaza-i un slogan; descrie-l intr-un bodycopy. Fa-l sa vorbeasca intr-un TV.

Si am facut-o. Bine, se pare. Numele pe care l-am ales a fost “Aeterna” (nu ma judecati – eram, printre altele, absolvent de filosofie) iar line-ul era “Pentru cei care mai cred in gauri” (inca ma credeam haios).

Se pare ca m-au considerat suficient de interesant incat sa isi parieze banii pe mine.

 

Primul sef

Roxana Farca si Marian Enache. Company Owner si, respectiv, Director de Creatie. Nu imi aduc aminte nici un sfat, dar daca as putea sa imi dau, retroactiv, un sfat ar fi “Don’t try to be a smart ass!” (in engleza si dojenitor).

 

O carte de specialitate care te-a marcat

Fiecare carte de specialiate pe care o citesc ma marcheaza. Un exemplu:

 

Ce credeai despre industrie inainte sa te angajezi

Inevitabil, in momentul in care intri in industrie esti naiv. Ai un idealism care va da cu tine de pamant. Functionezi in paradigma “sex, droguri, violenta”. In final, ramane doar munca.

 

Ce le spui oamenilor care vor sa se angajeze in publicitate

De fapt sunt doua lucruri pe care le repet celor care vor sa intre in advertising: “Trust yourself!” Si “It’s not experience that matters. It’s the uniqueness of your perspective”. Intelepciunea acestei profesii – daca exista asa ceva – sta in elaborarea unui punct de vedere. Iar experienta trebuie sa ia forma pragmatica a lui “asa vad EU lucrurile!”.

 

Invataturi

Chimia dintre doi sau mai multi oameni care lucreaza impreuna pe acelasi proiect sau in aceeasi agentie este esentiala. Foarte greu poti lucra in conditii de adversitate.

 

Primul proiect

Pagini Aurii.

Pe Catalin Rulea, art director si leading vocal, desenand.

 

Greseli si reusite

Cea mai mare greseala: sa plec din Saatchi in 2009. Cea mai mare reusita: echipa cu care lucrez in momentul asta.

 

Cand ti-ai dat seama ca ai devenit “senior”

Nu ma consider senior.

 

Cea mai importanta schimbare din industrie

Interactivitatea si viteza.

Nu vreau sa vorbesc despre Facebook si smartphone. Ci despre consecintele pe care le-au avut. Un exemplu: pana la finalul secolului XX, durata medie de viata a unei companii de succes era de 75 de ani; acum este la 15 ani.

 

Interviuri cu noua generatie

Autenticitate. Asta imi doresc sa vad in cei pe care ii angajez.

Minus: necunoasterea limbii romane. Stiu ca suna foarte George Pruteanu. Dar reactionez visceral la mutilarea limbii romane.

 

Ce iti doreai sa te faci cand erai mic?

Doream sa fac, nu sa ma fac. Nu imi doream sa fiu ceva anume; imi doream sa scriu o carte care sa fie citita si in mileniul 4.

 

Te vezi imbatranind in publicitate?

Depinde de ziua in care ma intrebati. In momentul in care raspund la intrebarile IQads, raspunsul este da.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related