Dragos Bucurenci despre CSR-ul made in Romania

Interviu cu Dragos Bucurenci, Director si membru fondator al Asociatiei "Mai Mult Verde"

"Mai Mult Verde" nu e doar o nuanta coloristica, ci si o asociatie neguvernamentala de mediu care a adunat, in doar patru luni de la lansare, un portofoliu impresionant de proiecte si clienti-practicanti de CSR. Cum se face conexiunea dintre corporatie si ecologie, aflam dintr-un interviu cu Dragos Bucurenci.

IQads: De ce a ales asociatia MaiMultVerde sa faca ecologie cu banii companiilor si nu din finantari publice sau fonduri europene?
Dragos Bucurenci: MaiMultVerde este o organizatie a actiunii, nu a protestului: identificam o problema de mediu, gasim cele mai bune mijloace pentru a o rezolva sau ameliora si initiem o actiune in acest sens.
Experienta de pana acum ne-a invatat ca cel mai eficient mod de a face asta este cu ajutorul banilor privati, bani ai unor actori puternici, care doresc sa-si faca simtita prezenta in comunitate si, nu in ultimul rand, bani care impun obiective concrete si rezultate masurabile.
Nu excludem finantarile publice (ma refer aici si la fondurile europene, pentru ca tot bani publici sunt), doar ca suntem mai compatibili cu proiectele de CSR decat cu, dau un exemplu aleatoriu, proiectele Phare, care implica o birocratie si un timp de asteptare pe care ritmul nostru de lucru nu si le poate permite in prezent.

IQads: Consideri ca MaiMultVerde s-a lansat pe o piata mai putin exploatata in Romania? Este CSR-ul de mediu profitabil?
Dragos Bucurenci: Mai putin exploatata, poate, dar nu lipsita de competitori. Sunt organizatii puternice cu care concuram in zona aceasta, organizatii care au inteles, exact ca si noi, ca exista o nisa pe care se pot dezvolta proiecte de mediu de succes si ca pe aceasta nisa se poate construi o strategie de finantare serioasa. Daca acum 3-4 ani, la "Salvati Delta", ne simteam singulari pe piata sponsorizarilor pentru mediu, astazi lucrurile nu mai stau deloc asa, E un lucru foarte bun ca s-a intamplat asta, pentru ca intre organizatiile neguvernamentale singura competitie care poate exista este competitia faptelor bune. Si da, sectorul CSR de mediu incepe sa devina din ce in ce mai "profitabil", dar nu pentru organizatiile neguvernamentale, care sunt non-profit, ci pentru intreaga societate.

IQads: V-ati pozitionat in zona in care companiile nu va considera doar un act de caritate, ci un mijloc de a-si construi o reputatie responsabila si credibila social. Sunteti un ONG de mediu puternic sau o altfel de agentie BTL?
Dragos Bucurenci: Nu ne-am propus niciodata sa concuram agentiile de BTL. Ele au expertiza lor, noi pe a noastra. Diferenta principala intre noi si o agentie de BTL este ca, in vreme ce agentia porneste de la o problema de comunicare, noi pornim de la o problema de mediu. Sigur ca exista proiecte de CSR exemplare propuse si implementate de agentii de BTL sau chiar de cate o companie pe cont propriu, dar acestea sunt mai degraba exceptii decat regula. Un ONG care functioneaza in baza unei strategii proprii si ale carui proiecte au dat deja rezultate in rezolvarea problemelor de mediu, va oferi intotdeauna o mai mare garantie si credibilitate unei companii dornice sa dezvolte o politica de CSR.
Sigur ca, in cadrul oricarui proiect exista si o componenta de comunicare si as fi ipocrit sa nu admit ca suntem uneori cautati de companii tocmai pentru rezultatele foarte bune pe care le avem in zona asta. Dar asta nu ne impiedica sa impunem ceea ce noi numim "proportia de aur" in proiectele de CSR: companiile care ne finanteaza trebuie sa respecte o proportie de cel mult 1 la 3 intre bugetul alocat comunicarii si cel destinat proiectului.

IQads: Cum sunt companiile care fac CSR in Romania? Tu cum ti-ai caracteriza clientii?
Dragos Bucurenci: Mari, ar fi primul raspuns care imi vine in minte. CSR e venit pe filiera de import si atunci e limpede ca multinationalele sunt primele care vor aloca bugete pentru asta. Vorbim de companii puternice, care au preluat si adapteaza local bunele practici sustinute de corporatia-mama. In cazul nostru particular, multi finantatori au un obiect de activitate care produce un impact destul de puternic asupra mediului. Oricum, tot despre oameni e vorba in cele din urma si aici. Scriam mai demult ca ma bucur aproape zilnic ca exista in zona de Corporate Affairs de la noi niste persoane minunate care reusesc sa inteleaga diferenta intre a se asigura ca au mai obtinut putina vizibilitate pentru un brand si a construi cu adevarat o reputatie.

IQads: De ce folositi VIP-urile in campanile pe care le implementati? Care sunt atuurile "Mai Mult Verde" in asocierea cu VIP-urile?
Dragos Bucurenci: Noi credem in purtatorii de mesaj pe care publicul ii percepe ca pe modele demne de urmat. Nu lucram cu VIPuri pur si simplu, lucram cu acele persoane publice care proiecteaza o imagine compatibila cu valorile si actiunile noastre. Cred ca e un truism sa spun ca aceasta asociere functioneaza si ca un carlig pentru presa si ca asa merg lucrurile de la inventarea rotativei, nu? Cat despre atu-urile noastre in atragerea VIP-urilor, ele sunt destul de banale: suntem un brand premium, suntem non-profit si ne facem bine treaba. In plus, ne tinem departe de pasiunile politice sau mediatice si incercam sa mentinem bunele relatii cu toate Palatele si cu toate trusturile de presa. Asa ca, pana acum, n-am prea fost refuzati cand am invitat pe cineva sa ni se alature in cadrul unui proiect.

IQads: Ati lansat cea mai mare platforma online de voluntariat de mediu. Functioneaza mai bine decat anunturile de recrutare prin media traditionala?
Dragos Bucurenci: Publicul nostru tinta este unul tanar si provine, cu mici exceptii, din mediul urban, deci vorbim de oameni care petrec mult timp pe Internet. A fost un pas firesc sa ne canalizm eforturile catre acest mediu si sunt multumit de rezultatele pe care le-am obtinut pana acum. Nu am facut o analiza comparativa riguroasa intre mediul online si media traditionale din perspectiva eficientei instrumentului de recrutare, dar as spune, fara mari ezitari, ca Internetul e cu mult mai eficient.

IQads: Exista branduri consacrate pentru proiectele de CSR derulate in Romania? Care ar fi acestea?
Dragos Bucurenci: Daca vorbim despre companiile care finanteaza astfel de proiecte (si am sa ma refer doar la zona de mediu), cred ca se contureaza cativa jucatori de calibru pe piata, cum ar fi, intr-o ordine aleatorie: Coca Cola HBC, Petrom, Unicredit Tiriac, BRD, Unilever, principalii operatori de telefonie - Romtelecom, Cosmote, Orange, Vodafone si o parte dintre marii producatori de bere - URSUS Breweries, Tuborg, Heineken. Daca vorbim de organizatiile care implementeaza astfel de proiecte, cred ca este prematur sa vorbim de branduri consacrate. Le-as numi mai degraba branduri active si as vorbi de Copacul de hartie, Tasuleasa Social, Salvati Delta, MaiMultVerde, WWF, Bate saua.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related