10 sfaturi pentru activitatea online a marketerilor din FMCG

1. Sa fie prezente pe Internet cu marcile lor

Sunt foarte multe marci de produse de consum rapid fara nicio prezenta pe Internet. Aceasata situatie nu are nicio explicatie. Internetul a devenit tot mai important si pana acum acest efort financiar ar fi trebuit sa fie inclus intr-un buget sau intentia sa fie cuprinsa cel putin intr-un plan de marketing. Ai un produs de consum rapid? Cu siguranta ai si cateva zeci de mii sau chiar milioane de consumatori. Ei ar aprecia daca te-ar gasi pe Internet. Asadar, fii pe Internet! Cum faci asta repede? Daca nu vrei sa dai multi bani pe productia unui site, atunci mizeaza cel putin pe un artwork cat mai inteligent! Nu munci la sectiuni cat mai multe, axeaza-te pe ceea ce este elementar: despre, produse, media, companie, contact. Scurt si eficient. Doar artwork! Multi nu vor realiza ce slab este site-ul din punct de vedere tehnic, dar vor ramane impresionati de imaginea super pe care o vad acolo. O poti lua dintr-un poster realizat pentru trade activities sau (cel mai simplu) dintr-un spot TV (stop-cadre), pe care le adaptezi. Nu sustin o astfel de practica, dar cred ca e mai bine decat deloc sau decat un site html, fara nimic decat text si logo.

2. Sa integreze Internetul cum trebuie

Aproape ca nu ar mai trebui sa existe o actiune in planul de marketing, care sa nu fie promovata si pe Internet. De la caz la caz, promotiile pot fi centrate in jurul unui site sau pot fi parte a unui mecanism combinat: SMS + Web, de exemplu. Sau pot fi campanii de imagine bine propulsate catre publicul tinta prin virale si care au rolul de a atrage utilizatorii la un site de marca.

3. Sa gandeasca strategii de Internet

Strategia de Internet pentru FMCG, dupa parerea mea, ar trebui sa contina doua directii:

- construieste un site "pasiv", care sa ofere informatii de baza despre marca si produse (eventual sa fie corporate, mai ales pentru relatia cu presa);

- construieste mai multe site-uri "active", pentru diferite promotii, concursuri sau activitati neconventionale.

Spre ambele e bine sa incepi sa atragi constant trafic si sa construiesti o relatie cu vizitatorii, eventual sa initiezi activitati de marketing direct. Site-urile active si pasive trebuie sa trimita de la unul la altul, adica ai grija sa pui ceva in fiecare site care sa-l promoveze pe celalalt. Orice plan de marketing ar trebui sa aiba si activitati detaliate pentru Internet. De la website la promovare online. Strategia de atingere a publicului tinta trebuie astfel gandita incat potentialii consumatori sa fie atrasi spre site-ul de marca in final.

4. Sa inteleaga Internetul din punct de vedere tehnic

Ar fi bine sa fie totul simplu, dar pe Internet nu este deloc asa. Incearca sa intelegi minim cum se sustine Internetul, te va ajuta foarte mult. De la servere, conexiuni, programe de Internet si email, la pagini html sau Flash, rezolutii si formate, de la video si sunet la animatii, la procesoare si memorii, la utilizatori si furnizori de Internet, la spam si politici de IT... Incearca macar sa intelegi ce se intampla cu "pagina de Internet" pe care vrei sa vina toti, dar pe care o vad doar unii, iar altii o incarca foarte greu.

5. Sa investeasca corect!

Daca doresti sa faci ceva mare pe Internet, nu te gandi ca poti investi 100 de euro. La fel ca si in agentiile de publicitate cu care esti obisnuit sa lucrezi, si intr-o agentie interactiva sunt mai multi oameni care lucreaza pe mai multe segmente din proiect. E adevarat ca a fost o perioada, cand Internetul se afla la inceputuri, cand exista obiceiul ca cel care realiza tehnic site-ul sa-si asume si rolul de client service, de creative, de server management, poate si de administrator de business. Si multi s-au obisnuit sa dea putini bani si sa obtina multe servicii, dar calitatea era extrem de slaba. Insa "legenda" ca "Internetul este atat de ieftin!" a continuat. Nu si pentru tine, draga investitorule in Internet cu concurenta puternica pe piata ta de FMCG.

Cere mult dar plateste pe masura! Dar ai grija sa alegi bine cui ceri!

6. Sa aiba curaj

Internetul a fortat agentiile de publicitate sa gandeasca diferit orice actiune de marketing. Putine au reusit. De ce? Nu au avut curaj sa iasa cu ceva mai... indraznet. Internetul a adus mai multa sare si piper, prin faptul ca a permis tuturor sa acceseze orice! Oamenii au explorat prin Internet tot ce era mai important pentru ei: de la lucruri nostime, la unele incredibile, pana la cele mai intime. Deci, daca vrei sa razbati cu mesajul tau pe Internet, daca vrei sa iei clickuri pe ceea ce tu promovezi, priveste cu atentie cui te adresezi si vezi ce ii ceri de fapt sa faca.

7. Sa integreze idei noi

Da, daca tot ai prins curaj, atunci urmareste cu atentie tot ce este "la moda" pe internet in materie de concept, de obisnuinta, de tendinta, de atractivitate si dezvolta idei de Internet care sa hraneasca interesul general, mai ales al consumatorilor vizati. Pentru FMCG-uri, proiectele de Internet trebuie sa plece mai ales de la concept. Conceptul trebuie sustinut apoi cu cea mai buna realizare tehnica. Se mai intampla ca oportunitatea unei realizari tehnice sa determine si gasirea unui concept in acest sens, dar, de regula, "concept rulz!".

8. Sa lucreze cu agentii dedicate de Internet

Advertising Agencies can't jump! Nu si cand e vorba de Internet. Dar pot colabora foarte bine cu agentiile interactive, iar clientul trebuie sa caute aceasta combinatie. Important este ca agentia de internet sa fie contractata direct. De ce?

Pentru ca:

- agentiile de publicitate se duc dupa "best deal", nu dupa best performance. Deci mai bine iti evaluezi singur agentia de Internet.

- iti trebuie o agentie de Internet pentru mai multe nevoi: pentru a lucra proiecte complexe dezvoltate impreuna cu agentia de publicitate, dar si pentru nevoi mai mici, cum ar fi: administrarea unui site, un proiect online, un club, un banner, un newsletter, un server, un domeniu, un email sau o aplicatie locala de marketing, adica ceva pur functional care nu are nevoie de creatie, planning sau orice alt serviciu adaugat de agentia de publicitate.

9. Sa gandeasca "click-uri" inaintea "good branding"-ului

Nu exagera cu branding-ul! Nu uita ca e important ca vizitatorului sa-i placa si sa-i foloseasca timpul petrecut pe site-ul tau.

10. Nu-ti face blog de companie! Nici forum!

Desi par "la moda", ambele sunt periculoase pentru companii, deoarece consumatorii au in general tendinta sa critice orice, daca li se da ocazia. Nu numai ca deschizi un front nou, pe care va trebui sa lupti destul de sustinut si care iti va consuma resurse, dar nici nu vei obtine beneficii.

In plus, pentru a sustine un blog, trebuie ca cineva sa preia aceasta responsabilitate. Din ce am vazut pana acum, intentia a fost buna, dar nimeni nu s-a tinut de ea cu responsabilitate. Din motive de buget si chiar de birocratie. Blogurile dau bine, dar cred ca mai degraba iti faci reclama pe blogurile altora.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related