2012 vs. 2000: Ce s-a schimbat in mai bine de zece ani de publicitate?

2012 vs. 2000: Ce s-a schimbat in mai bine de zece ani de publicitate?

Mai tineti minte cum era inainte de criza? In Romania, la inceputul anilor 2000, toata lumea voia si putea sa-si cumpere ceva cu buletinul. Dobanda? Ce dobanda? Nimeni nu se preocupa cu detalii atat de mici. Asta se vede si in comunicarea brandurilor de acum zece ani, cand se multumeau sa vorbeasca doar aspirational, cu glumite, cu poveste si poate mai aminteau, uneori, de cate-un pret, de cate-o promotie. In prezent obiceiurile de cumparare ale publicului s-au schimbat. Studiul "Ghid de conversatie de la roman la roman", realizat de SMARK Research in colaborare cu Unlock Market Research, arata care sunt valorile romanilor in prezent, ce, cum si cat mai cumpara. Dar pana va lamuriti din studiu, sa vedem cum arata reclamele din 2012 versus reclamele de la inceputul anilor 2000.

Pe vremuri
In trecut "Viitorul suna bine". Asa zicea Connex in reclama asta si nu vorbea nici macar de un singur pachet de servicii care costa 50 de lei. Cu 99 dupa virgula. Brandului Booster ii ardea de glume in 2004. O sa spuneti ca e normal ca o vodka sa transmita ideea de distractie. Si-o sa fiu de acord cu voi. Dar fara sa faca macar o referire la pretul senzational al produsului? Kreskova si-a tesut o intreaga poveste in jurul capacitatii extraordinare a bauturii de a alunga singuratatea si a ramas in istorie pentru cat de sumar erau imbracate fetele din reclama asta, printre altele.

In 2002 Bucegi nu era atat de preocupat cu a arata cat de ieftin este noul PET, ci era mai degraba interesat sa transmita ideea ca e alaturi de consumatori si cand pot sa vada meciul la TV, si cand se intrerupe curentul. Iar Antrefrig nu anunta aici o noua promotie la pate pentru ca era prea ocupat cu a transforma Porcul Albastru in personaj iconic si a-si intari pozitia de "brand cu umor" pe piata romaneasca. Milka aducea in scena pe vremuri marmote care inveleau ciocolata in staniol, iar Altex nici nu aducea in discutie chestiunea dobanzii mici (chiar daca e important sa asiguri publicul ca nu e vorba de o dobanda mare) si incuraja clientii sa cumpere si sa tot cumpere, acum ca puteau face asta folosind doar buletinul.

Acum
Vodafone comunica aspirational, daca ne uitam la recenta schimbare de platforma care s-a petrecut in anul 2012. Chiar si pe platforma asta, in activarea "Floraria digitala" Vodafone nu poate sa ignore mentalitatea consumatorilor si trebuie sa arate clar preturile buchetelor, desi intregul scop al proiectului a fost acela de a contribui la schimbarea in bine a romanilor. Efix e si el subtil, dar daca urmariti cu atentie reclama o sa vedeti ca si-aici se pune accentul pe beneficiul banesc. "Sa nu dai bani pe intretinere" face parte din discursul care convinge consumatorul in reclama asta care, de altfel, e foarte distractiva.

Si-acum o sa inchei cu subtilitatile si-o sa trec la branduri care se axeaza in totalitate pe comunicarea preturilor mici si a investitiei avantajoase. Mega Image implineste deja doi ani cu campania asta, care ii incurajeaza pe cetateni sa-si pastreze calmul pentru ca lantul de magazine are preturi mici tot timpul. Praktiker comunica si el despre cat e de usor acum sa-ti cumperi ce-ti doresti pentru casa, chiar si-atunci cand ai venituri modeste. ING se straduieste sa ramana brandul creativ cu o comunicare fun, pentru o banca, dar nici macar el nu scapa fara sa faca referire la nevoia romanilor de a face economii, usor de observat in ultima perioada. Cel mai recent exemplu ar fi campania pentru Carrefour in care angajatii pur si simplu lupta cu preturile ca sa le faca mai accesibile pentru cumparatori.

Odata cu obiceiurile de cumparare se va schimba si comunicarea brandurilor de pe piata romaneasca. Studiul "Ghid de conversatie de la roman la roman", realizat de Unlock Market Research sub umbrela SMARK Research, sugereaza ca deocamdata trendul este orientat catre economisire si gestionarea atenta a cheltuielilor. Ramane de vazut cand se vor intoarce romanii la cumparaturile de altadata si daca, intre timp, brandurile vor face campanii in acelasi stil sau vor gasi vreo metoda de a ocoli referirile la preturi, fara sa dauneze cotei de vanzari.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related