[BTL] Alexandru Doru Spataru (Front Line Marketing): Spectacolul nostru este in vazul tuturor, iar scuza pentru erori este inutila

[BTL] Alexandru Doru Spataru (Front Line Marketing): Spectacolul nostru este in vazul tuturor, iar scuza pentru erori este inutila

Cum se integreaza componenta de BTL-ul in mixul de comunicare, ce s-a schimbat in organizarea de evenimente in ultimii ani, ce tehnologii influenteaza domeniul, care sunt pretentiile clientilor acum si cum le raspund agentiile specializate? Un articol despre ce se intampla in agentiile si diviziile de BTL in Romania, semnat de Alexandru Doru Spataru (Owner, Front Line Marketing).

Asteptarile clientilor din Romania in ce priveste BTL-ul

Extrag din briefurile primite in ultima perioada cerintele care se repeta cu frecventa mare: idei “out-of-the-box”, experiential, eficienta financiara, cea mai buna oferta, termen de plata cat mai mare.

Chiar daca bugetele au scazut in ultimii ani, clientii sunt la fel de pretentiosi si doresc sa aiba actiuni BTL cu impact mare atat in constructia brandului dar si, mai ales, in vanzare.

In agentia noastra avem tot felul de cerinte. De la grandios, la rapid-si-ieftin, proiectele trebuie sa-si atinga scopul si anume sa creeze o interactiune eficienta cu consumatorul.

Tipuri de proiecte solicitate in ultimul an si schimbari fata de anii trecuti

Stabilitatea relatiei pe care o avem cu clientii nostri face ca profilul activitatilor sa fie acelasi ca si in anii anteriori. Asta inseamna ca activarea consumatorului pe canalele in-store (magazine) si in locatii de tip HoReCa, impreuna cu activitatile de sampling au reprezentat cea mai mare parte a businessului nostru.

Cat e creativitate si cat e implementare in BTL

Front Line Marketing are propria retea de resurse de implementare si se afla in punctele de contact cu consumatorul. Acolo este nevoie de un show relevant al brandului care sa antreneze consumatorul intr-o atmosfera speciala. De aceea creatia este importanta, dar nu definitorie. Degeaba ai un text bun daca interpretarea lasa de dorit. Asa ca cele doua componente trebuie sa aiba o pondere echilibrata pentru ca actiunea sa aiba success.

Inovatii si trenduri in BTL

Nu as putea spune ca sunt niste inovatii majore. Diferentele intre campanii tin de inteligenta creatiei, de modul in care consumatorul ia contact cu brandul intr-un mod imprevizibil.

Am constatat o inmultire a actiunilor de tip “street-guerilla” sau “experiential marketing”, o legatura tot mai mare dintre off-line si on-line, “augmented reality” si asa mai departe. Nu stiu daca pot sa numesc “o moda”, ci cred ca e mai mai degraba o aliniere la ceea ce s-a intamplat deja in alte tari. Cert este ca agentiile si clientii lor cauta din ce in ce mai mult sa creeze o exprienta unica in punctul de intalnire cu consumatorul si de aceea vom vedea tot felul de “noutati” sau “inovatii”  cu scopul de a influenta toate simturile.

Evaluarea proiectelor de BTL

Fiecare proiect are un set specific de indicatori de evaluare. De la rata de conversie a consumatorului, la numarul de contacte, la coeficientul de succes al promotiei s.a.m.d.,  toti acesti indicatori au un singur scop, acela de a determina nivelul de “return on investment” al actiunii intreprinse.

Ce inseamna sa lucrezi in BTL

In BTL, ca si in celelalte agentii de publicitate sau PR, munca este ne-normata. Incepi dimineata si termini cand ai predat proiectul zilei. In plus, mai lucram si in weekend. Vacantele le luam cand putem, respectiv iarna pentru ca in timpul verii avem cele mai multe campanii… asa ca cei care intra in acest domeniu trebuie sa aiba pasiune declarata pentru a nu avea frustrari ce tin de lipsa unui program de lucru ”batut in cuie”. Pe langa pasiune, oamenii trebuie sa aiba o gandire mult mai pragmatica decat in alte zone ale publicitatii, precum si determinarea in obtinerea rezultatelor. In plus, trebuie sa aiba simtul umorului, sa lucreze usor cu echipe mari si sa iubeasca brandurile pentru care lucreaza.

Diferentele intre munca in BTL si cea de ATL (ex: teatru vs. film)

Comparatia teatru-film este interesanta si cred ca trebuie sa ne uitam la ceea ce face ATL vs. BTL ca sa intelegem mai bine diferenta. In ATL vorbim despre promisiunea brandului facuta consumatorului, iar in BTL construim conexiunea cu acel consummator. Asa ca in BTL este dificil sa ratezi “reprezentatia”,  pentru ca ai in fata ta o persoana in carne si oase si nu un target-group neindividualizat, amorf… Spectacolul nostru este in vazul tuturor, eroarea nu poate fi scuzata, iar scuza este inutila.

De ce nu sunt la fel de promovate activitatile agentiilor de BTL ca cele de ATL

Nu stiu si nu pot da un raspuns generic. In ceea ce priveste activitatea noastra se intampla ca de multe ori clientii sa nu agreeze comunicarea in masa a mecanismelor utilizate sau a rezultatelor etc. Poate pentru ca de multe ori avem actiuni tactice ca raspuns la ceea ce fac brandurile concurente, sau actiunile strategice au la baza niste “proprietary tools” dezvoltate de client.

Pe de alta parte, campaniile de BTL nu sunt asa de vizibile ca cele de ATL. Ma intreaba prietenii ce fac si nu pot sa le spun decat “veniti si vedeti”,  fata de colegii din ATL care la aceeasi intrebare au raspunsul  “uita-te la televizor”.

Cele mai mari evenimente (in ce priveste incasarile) organizate de Front Line Marketing

No comment

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related