[Digitalul in PR] Hortensia Nastase (GolinHarris Bucuresti): Pentru 2014, estimez un business digital de 35-40% din total revenue al agentiei

[Digitalul in PR] Hortensia Nastase (GolinHarris Bucuresti): Pentru 2014, estimez un business digital de 35-40% din total revenue al agentiei

Anul acesta la Gala PR Awards, categoria cu cele mai multe inscrieri e Digital PR & Social Media. Am vorbit cu reprezentantii agentiilor de PR din Romania despre felurile in care dezvoltarea digitalului le-a influentat business-ul. Vedeti raspunsurile oferite de Hortensia Nastase (Managing Partner, GolinHarris Bucuresti).

Le ofera mediul digital oportunitati mai creative agentiilor de PR?
La toate competitiile, se jurizeaza de fapt un singur lucru: IDEEA. Iar ideea poate sa vina din orice directie - de la PR, de la media, de la creatie, de la contabilitate. Clutterul din categoriile Digital PR si Social Media nu este decat o reflectare a realitatii zilnice din teren si a luptei pe care o dam in fiecare secunda pentru amprentarea consumatorilor. Iar ancorarea solutiilor de PR in teritoriul digital vine ca o consecinta a comportamentului consumatorilor, a stilului lor de viata, a cutumelor sociale. Astazi, nu cred ca mai exista brief pe care il primim in agentie care sa nu aiba o componenta de comunicare digitala.

Mediul digital in sine nu ofera oportunitati mai creative, el este pana la urma doar un mediu pe care transpunem IDEEA creativa. Oportunitatea vine de peste tot din jurul nostru, mai ales in lumea frematatoare de azi, in care consumatorii sunt atat de eterogeni, locurile in care ii prinzi cu mesajul sunt atat de dispersate, iar granitele dintre mediile de comunicare au devenit atat de fine.

Proportia din cifra de afaceri a agentiei care se datoreaza proiectelor digitale si evolutia ei in timp
Structura agentiei GolinHarris a evoluat enorm in ultimii ani. Am angajat oameni cu competente extrem de diverse, despre care n-am fi visat acum 4-5 ani ca isi pot gasi rostul intr-o echipa de PR. Am fost prima agentie din Romania care a anuntat angajarea unui blogger. Am creat un hub unic in industria noastra, The BridgeTM, care este o creatie originala GolinHarris Chicago – un centru multimedia in care digitalistii din echipa vaneaza pentru clientii nostri, in sistem 24/7, oportunitati in mediul online si mai ales identifica posibile riscuri pe platformele digitale. Gratie BridgeTM-ului, clientii nostri beneficiaza de oportunitati de Real Time Marketing aproape in fiecare zi.

La inceputul anului 2011, aveam un singur specialist in zona digitala si porneam cu o felie care nu depasea 5% din businessul total al agentiei. Astazi, Bridge-ul are 4 specialisti in Digital PR si genereaza aproape 25% din veniturile GolinHarris. Pentru 2014, estimez o crestere de 50% a numarului de specialisti in Digital PR in GolinHarris si un business digital de 35-40% din total revenue.

Serviciile oferite in aria digitala
Cea mai mare schimbare in PR in ultimii ani provine din realitatea ca absolut orice om are o voce, orice om este generator de continut, orice om este un influentator, orice om poate fi astazi jurnalist – conceptul de citizen journalism aproape ca a devenit vetust. Deprinderile generatiei pentru care cititul ziarului era un ritual zilnic, trait domol si aproape acronic, sunt inlocuite astazi de babilonia ametitoare in care consumatorii apasa flamanzi pedala acceleratiei pana fac gaura in podea: smartphone-ul a devenit o extensie a fiintei noastre, pe care o activam inainte de a ne spala pe dinti dimineata, fara de care abia traim cele 10 minute de sub dus si fara de care nu ne putem imagina viata noastra frumoasa, nebuna, traita in ritm demonic, intre facebook, twitter, bloguri, Youtube, wikis.

In acest context, brandurile au mult mai multe sanse sa ajunga la consumatori la momentul cel mai potrivit si in contexte aproape intime de dialog, iar in BridgeTM-ul GolinHarris ne-am pregatit temeinic sa amprentam consumatorii atunci cand trebuie, cum trebuie si cat trebuie. Acoperim asadar tot ceea ce inseamna CONTENT in mediile online: Strategie de comunicare in mediile digitale, Pozitionare si planificare mesaje, Creare de content digital (de la web copy pana la online video), Community Management si Real-Time Marketing (diseminarea controlata a mesajelor in facebook, tw, instagram, forumuri, moderare 24/7, identificare riscuri si oportunitati etc.), Gestionarea situatiilor de risc/ criza in mediile digitale, Social media marketing si OIE - Online Influencer Engagement (relatii cu influentatorii online - bloggeri etc.), Analitice si masurare digitala.

Investitiile agentiei in dezvoltarea competentelor de digital ale echipei
Unul dintre cele mai frumoase avantajele de care beneficiaza echipa noastra este oportunitatea continua de a invata de la cei mai buni specialisti in Digital PR din tari care sunt foarte departe de Romania din punctul de vedere al standardului si competentelor digitale. Oamenii din echipa GolinHarris, si nu doar cei care lucreaza in BridgeTM, merg in retea de doua pana la patru ori pe an, de cele mai multe ori la Londra, pentru a participa la trainingurile pe care colegii mei din UK si USA le organizeaza pe teme de comunicare digitala. Ultimul training de digital a fost in luna august, iar specialistii nostri au avut o oportunitate rarisima de a sta fata in fata cu Head of Planning de la Twitter. Doua zile au dezbatut Real Time Marketing, cu studii de caz din foarte multe industrii, cu arii de risc si culoare de posibile solutii, timing-uri si bugete. Cred ca nu gresesc cand spun ca suntem singura agentie de PR din Romania care a trimis unul din specialistii sai intr-un exchange de o saptamana cu un birou din State, GolinHarris Dallas, care este unul dintre cele mai digitalizate din reteaua GolinHarris. O saptamana de transfer de know-how direct din BridgeTM-ul din Dallas nu poate fi egalata de nicio alta experienta de invatare.

Odata pe an, unul din Head of Digital GolinHarris fie din USA, fie din UK, viziteaza biroul din Romania, pentru latest trends in digital. Sunt fabuloase intalnirile cu echipa, pentru ca oamenii nostri sunt extrem de vii, alerti, pasionati si insatiabili cand au astfel de oportunitati.

In fine, exista webcasturi lunare la care echipa este libera sa aleaga teme si speakeri. Si, last but not least, este extrem de reconfortant si eficient sa stii ca poti suna oricand, pe orice subiect, un coleg din reteaua GolinHarris, indiferent ca vorbim despre San Francisco, Singapore sau Stockholm, care te poate sfatui pe specialitatea lui sau cu care poti confrunta pur si simplu o idee. Priceless.

Influenta dezvoltarii digitalului in procesul de recrutare in agentie. Noi cerinte obligatorii
Criteriile pe baza carora angajez colegi noi la GolinHarris sunt de doua tipuri: generale si specifice. Cele generale au fost si raman aceleasi: tin de mult bun simt, onestitate, o limba romana desavarsita, mega atentie la detalii si viata in privire. Sunt multe povesti de succes la GolinHarris despre tineri pe care i-am angajat fara o ora de experienta, dar care au bifat la criteriile acestea. Si au ajuns departe. Sigur ca diversitatea oamenilor din echipa este ceea ce ne face sa ne simtim mai bine impreuna si sa invatam mai mult unii de la altii. Astazi, avem in GolinHarris un doctorand la stiinte politice, un doctor in economie, un absolvent de psihologie, dar si oameni pasionati de teatru, photoshop si html. In ceea ce priveste echipa de digitalisti, pana cand vom avea cursuri acreditate de Digital PR in Romania :), recunoasterea mixului de succes intre competentele hard si soft ale acestor oameni tine foarte mult de intuitia si experienta angajatorului.

Cat de bine s-au adaptat agentiile de PR nevoii brandurilor de a fi prezente in mediul online
N-as putea sa ma aventurez si sa raspund in numele pietei de PR. Strict din perspectiva mea, iti spun ca PR-ul a devenit o disciplina mult mai complexa, mai solicitanta si mai ofertanta decat acum 10 ani. Comunicarea fiind multi-directionala si simultana, specialistul in PR jongleza cu un ou, o bila de bowling si un mar, pe care il si mananca intre timp. Si, culmea, nu scapa nimic. Traim timpuri in care hiper-specializarea si hiper-targetarea sunt vitale, deci este important ca talentul fiecaruia dintre noi sa fie speculat la maximum. Noi, la GolinHarris, ne-am pregatit deja in acest sens, prin aplicarea deja cunoscutului model g4, care tocmai asta face: pune accentul pe specializarea si talentul fiecarui om, astfel incat clientii nostri primesc best quality in cel mai eficient mod. Fiindca fiecare om face ce stie el cel mai bine, lucreaza mai eficient si mai rapid.

Si, pentru ca avem specialisti foarte buni pentru fiecare micro-teritoriu de comunicare, argumentati si focusati, unele dintre cele mai tari momente sunt acelea de dezbatere, in care digitalistii, writerii, echipa de media relations si creatorul intra pe teren comun si isi desfasoara munitia. Pentru mine, sunt momente de invatare activa de la fiecare dintre ei. Orice client s-ar bucura sa vada asa ceva :).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related