Furnizorii de materiale pentru productia publicitara – ultima veriga din lant

Furnizorii de materiale pentru productia publicitara – ultima veriga din lant

PIN a luat nastere acum 28 de ani, cand tatal Laviniei Pop (Managing Partner, PIN) a devenit liber profesionist si s-a orientat catre meseria de pictor decorator. Pe atunci, ca pictor decorator facea lucruri asemanatoare cu cele de care se ocupa industria de productie publicitara de azi: firme luminoase, decorari de vitrine, print serigrafic, colaborari cu tipografii. Asa ca, atunci cand a venit Revolutia, orientarea catre distributia de materiale pentru productia publicitara a venit ca un pas firesc. Astazi, PIN este un importator si distribuitor cu traditie, ce activeaza in domeniul materialelor pentru productia publicitara, primii din  Romania care au importat folii autocolante.

Cand vezi pe strada o executie dintr-o campanie publicitara de obicei te intrebi „oare ce agentie a venit cu ideea?”. Noi am facut putin invers, si ne-am intrebat  „oare de unde vin materialele astea?”. Lavinia Pop ne-a raspuns.

IQads: Crezi ca agentiile de publicitate ar trebui sa intre in contact si cu furnizorii de materiale pentru productia  publicitara?
Lavinia Pop: Ar fi benefic pentru ambele parti daca ar exista un mediu de comunicare mai bun pentru agentii – producatori - furnizori. Noi ne straduim tot timpul sa aducem produse noi pe care le vedem in afara si care vedem ca functioneaza in alte piete, dar ne este foarte greu sa ajungem sa le promovam la agentii. De obicei acestea nu au timp, nu au oameni specializati pe productie sau pur si simplu nu sunt interesate. Consecintele: pe de-o parte se intampla ca agentiile sa vina cu idei care nu pot fi realizate, ceea ce intarzie finalizarea proiectelor,  pe de alta parte, pentru ca nu cunosc noile materiale si tehnologii, nu pot propune clientului idei inovatoare. Produsele pe care le distribuim deschid usi si catre noi medii de promovare – asfalt, pereti exteriori si alte suprafete care nu au fost pana acum accesibile pentru publicitate. E nevoie de forta financiara si de o armata de oameni de vanzari pentru a duce o campanie de promovare agresiva incat agentiile sa ajunga sa cunoasca toate posibilitatile.

IQads: Ati incercat sa desfasurati actiuni pentru educarea oamenilor din publicitate cu privire la zona de productie?
Lavinia Pop: E nevoie de educatie in domeniu si la nivelul oamenilor din agentii, dar si la al celor din companiile de productie. Noi am organizat cursuri de colantari, pe cont propriu sau impreuna cu producatorii pe care ii reprezentam in Romania. La asta se adauga seminarii de informare despre produsele noi si de instruire cu privire la folosirea lor. Urmeaza sa facem, cel mai probabil din primavara viitoare, seminarii mai dese si intr-un cadru mai organizat. Dar asta este o problema generala, pe care nu stiu daca o putem rezolva doar prin astfel de seminarii. In Romania insa nu sunt scoli, nu sunt acreditari si nici profesori in domeniul aceasta. Noi am incercat sa depunem prin APIIP (Asociatia Producatorilor si Importatorilor din Industria de Publicitate) un dosar pentru obtinerea de fonduri in vederea instruirii si calificarii oamenilor din domeniul de productie, dar e greu pentru ca trebuie sa existe norme si profesori calificati ca asta sa se poata intampla. E un cerc vicios, dar e nevoie de o institutie din care sa iasa generatii de oameni instruiti macar teoretic.

IQads: Este lipsa de cunostinte despre productie cea mai mare problema a acestei industrii in Romania?
Lavinia Pop: Nu cred ca e asta cea mai mare problema pentru ca de obicei nevoia te invata si compensezi din mers lipsa de cunostinte. Problema este cand incerci sa dai o alternativa mai ieftina, mai usoara, mai noua, si te lovesti de un zid al indiferentei pentru ca oamenii nu au timp sa se informeze sau nu vor sa iasa din zona lor de confort. Cred ca sunt alte probleme mai grave decat faptul ca nu cunosc produsele sau ca efortul de le face suficient de cunoscute in piata este enorm.

PIN au fost cei care ne-au ajutat sa punem mesaje colorate pe diferite suprafete la conferintele SMARK Know How

IQads: Cum se folosesc clientii de knowledge-ul pe care PIN l-a acumulat de-a lungul timpului? Cat de specifice sunt cerintele lor?
Lavinia Pop: Depinde de vechimea firmei care apeleaza la noi, depinde si de proiect. Firmele cu care lucram in mod constant sau care sunt de mult timp pe piata cunosc deja oferta si ne dau comenzi specifice. Daca e vorba de o aplicatie noua sau de lucrul pe o suprafata pe care n-au mai aplicat autocolant, atunci ne cer sfatul. Facem si partea asta de consultanta tehnica, desi noi practic nu lucram cu produsele. Dar avem informatii din piata, cunoastem problemele de care s-au lovit clientii si solutiile pe care le-au gasit. Pe baza asta le putem recomanda produse care sa se potriveasca nevoilor, asta daca nu exista deja un produs dedicat de la producator. Iar firmele noi, clientii mai micuti ne intreaba pas cu pas sa se asigure ca nu folosesc produsul gresit.

IQads: Cat de utile sunt pachetele speciale pentru clienti?
Lavinia Pop: Avem campanii promotionale mai ales atunci cand introducem un produs nou pe piata si mai sunt campaniile pe care le facem in functie de sezon. De exemplu, in perioadele de reduceri avem oferte speciale pentru foliile autocolante electrostatice care sunt usor de aplicat si de indepartat de pe geam. Dar pachetele speciale influenteaza mai putin mersul business-ului.

IQads: S-a intamplat ca un client sa vina cu o idee de proiect inovator si sa sacrifice din creativitate din cauza costurilor?
Lavinia Pop: Noi ajungem sa cunoastem latura asta pentru mai putine proiecte pentru ca atunci cand ajung la noi sunt triate deja de catre firmele de productie publicitara. Dar cand ajung la noi proiecte, de obicei este pentru ca firmele de productie nu sunt sigure ce solutie se preteaza cel mai bine pe cerintele clientului. Iar cand le prezentam solutia se intampla ca ea sa fie peste bugetul clientului sau sa coste mai mult decat ar fi fost dispus sa dea. Asa ca da, am pierdut proiecte din cauza asta, si am mai pierdut proiecte din cauza lipsei materialelor deosebite care sunt aduse doar pe comanda, mai ales cand ajung la noi proiecte care trebuie livrate urgent.

IQads: Putem gasi la PIN vreun material unic in Romania?
Lavinia Popa: Avem cateva materiale pentru care suntem unici importatori. Sunt foliile Asphalt Art care pot fi aplicate pe asfalt, chiar si in zonele carosabile, si care sunt folosite pentru circuitele de Formula1, de exemplu. Avem si un material special care poate transforma terenurile de baschet sau volei, de exemplu, in medii de promovare, care poate fi util cand se doreste promovarea in cadrul competitiilor sportive.

IQads: Care este viitorul productiei publicitare?
Lavinia Pop: Ce intrebare grea! Tendinta este spre tehnologii si produse inovatoare. Daca in anii trecuti vindeam tot aceleasi produse si toata lumea voia acelasi lucru, oamenii sunt mai deschisi spre schimbare acum. Nu le e frica sa testeze produse si tehnologii noi. Asta se datoreaza probabil si maturizarii pietei. Tototdata, vedem o tendinta spre materiale textile ecologice, mai ales pe partea de publicitate indoor – magazine, expozitii, cinematografe.

IQads: Ce parere ai despre parteneriatele si exclusivitatile dintre unele agentii si companii de productie sau dintre unii furnizori si anumite companii de productie?
Lavinia Pop: Pana la urma, in orice domeniu lucram cu oameni, nu cu companii. Daca tu ai o relatie cu o anumita firma pentru ca stii ca oamenii de acolo au livrat tot timpul ceea ce ai cerut, la preturi si timpi ok, mi se pare normal sa lucrezi tot cu ei. Si nici clientii nu vor sa isi asume riscuri - cand s-au obisnuit cu un anumit produs, le e greu sa-l schimbe. Dar ma bucur ca avem si clienti care ne sunt loiali.

IQads: Care este cel mai spectaculos si cel mai drag proiect?
Lavinia Pop: Imi sunt foarte dragi campaniile facute cu folii magnetice pentru ca sunt un material mai special si fac produsul final sa fie mai deosebit. Dar nu pot sa dau nume de proiecte, nu neaparat pentru ca nu as vrea, ci mai ales pentru ca de multe ori nu stiu ce se mai intampla cu materialele pe care le furnizam, nu apuc sa vad produsul finit. Suferim de o secretomanie in industria asta. Companiile de productie nu ne spun pentru ce client lucreaza, de frica sa nu le fure cineva ideea. Si agentiile, la randul lor, de putine ori fac public cine s-a ocupat de productia unui proiect.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related