[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de branding] Simona Straut: Am sesizat o scadere a numarului de freelanceri si gruparea lor in mici “enclave” creative care ofera un grup de servicii in functie de solicitarile clientului

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de branding] Simona Straut: Am sesizat o scadere a numarului de freelanceri si gruparea lor in mici “enclave” creative care ofera un grup de servicii in functie de solicitarile clientului

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei  si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de branding si al agentiei Cocoon Group, Simona Straut (Managing Director):

Tendinte in business
Ultimii 7 ani au adus schimbari majore in industria de branding in Romania, schimbari care tin pe de o parte de tendinta de consolidare a acestei industrii (inca aflata la inceputuri in Romania) demers sustinut de agentiile care ofera astfel de servicii pe piata, iar pe de alta parte, de reorientarea focusului din partea proprietarilor de business-uri mici si medii in periode defavorabile economic spre aspecte mai ‘arzatoare’ gen: volume de vanzari zilnice/lunare, mentinere clienti actuali, eficientizare procesului de lucru, reducerea costurilor, etc.

Relatia Client - Agentie
Un raspuns corect ar fi – DEPINDE -. In unele cazuri relatia client-agentie s-a consolidat in aceasta perioada si a devenit mai stabila, chiar mai personala in anumite situatii, aici fiind vorba de clientii care au derulat deja mai multe proiecte cu agentia si care au fost interesati de construirea  unor parteneriate cu agentia de branding/packaging.  Sun insa si situatii in care s-au produs rupturi, contractele nu au fost reinnoite si nu s-a ajuns la intelegeri amiabile intre parti in ceea ce privesc noile conditii contractuale (aici ma refer in principal la noile termene de plata propuse, costuri orare sau lunare, numar de propuneri creative, echipa dedicate, etc.)

Am remarcat ca cerintele clientilor pentru proiecte de branding /re-branding s-au redus simtitor in ultimii ani, insa zona de packaging design si design de POS (point of sales materials) a avut o cerere relative liniara, cu mici cresteri in anii 2010-2012.

Modelele de plata Client - Agentie
Modalitatile de plata asa cum mentionam si mai sus au constituit baza negocierilor noilor termeni contractuali, incepand cu anul 2009/2010.

Evolutia economiei in perioada de varf a crizei si lipsa de cash in piata a fost simtita serios si in cazul industriei noastre.  Ceea ce s-a remarcat in aceasta perioada in majoritatea parteneriatelor este cresterea numarului de zile la termenele de plata de la data finalizarii/prestarii serviciului de la 15 - 30 zile (cum se intampla pana in 2010) spre 60 - 90 zile in perioada curenta.

WorkFlow
Schimbarile in flow-ul de lucru au vizat mai ales activitatile externe sau conexe design-ului de ambalaj (eg. ilustratie, fotografie de produs & food styling, design 3D, productie mock ups) pentru care s-au redus simtitor bugetele si astfel a fost necesara o analiza a bazei curente de colaboratori si renegocierea unor termeni de lucru ce tin nu numai de costuri dar si de termenele de livrare. In aceste conditii am sesizat o scadere a numarului de freelanceri care lucreaza in acest gen de servicii si gruparea lor in mici “enclave” creative care ofera un grup de servicii in functie de solicitarile clientului.

Evolutia business-ului Cocoon Group
Cocoon Bucharest si-a demarat activitatea la final de 2007, deci chiar in anul premergator crizei.

Primii 3 ani au fost de “asezare” si de pozitionare pe piata, fapt care s-a reflectat si in activitatile de new business dar si in rezultatele financiare obtinute si numarul de persoane din echipa.

Din 2007 pana in 2010 au fost pasi marunti in evolutia business-ului, in care ne-am concentrat pe cresterea notorietatii de piata a brand-ului Cocoon, realizarea de proiecte complexe pentru marci locale cunoscute, extinderea bazei de client spre diferite zone si segemente de piata.

Ulterior in 2011-2012 au urmat ani de consolidare a afacerii si a echipei locale, cu deschiderea spre noi servicii (design structural, corporate identity, POS design) iar din 2013 am gandit o nou model de business la nivel regional integrand activitatile cele 3 birouri Cocoon (Praga, Moscova, Bucuresti), model care a inceput sa dea roade de la mijlocul anului 2014.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related