[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de comunicare online] Vlad Popovici: Toate agentiile stau la aceeasi masa inca din faza de briefing

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de comunicare online] Vlad Popovici: Toate agentiile stau la aceeasi masa inca din faza de briefing

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei  si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, comunicare online, branding, PR, media, BTL si productie sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de comunicare online si al agentiei Kubis Interactive, ne spune Vlad Popovici (Managing Director):

Relatia Client - Agentie
Se spune ca fiecare agentie are clientii pe care ii merita.

E ca intr-o relatie: increderea trebuie castigata, respectul trebuie sa fie reciproc. In momentele bune se deschide sampania, iar in momentele importante trebuie sa ramanem uniti. Si nu trebuie sa ii aduci o suta de flori doar de ziua ei, ci mai bine o singura floare, dar sa fie in fiecare zi.

Timpul a dovedit ca agentiile care au mizat pe un parteneriat pe termen lung au avut de castigat. Cele care au avut un puternic rol de consultanta si guardian pentru brand, nu doar de implementare a unui singur proiect. Cele care au avut curajul sa estimeze corect si complet un cost de proiect, si cele care au stiut sa isi aprecieze forta si valoarea adaugata aduse.

Desi multora le este frica sa faca acest lucru de fiecare data, intrucat risca sa piarda un client, pot spune cu certitudine ca aceasta strategie aduce, pe termen lung, rezultatul dorit si respectul clientului, dar si al propriilor oameni din agentie.

Cerintele de comunicare ale clientilor
Clientii au invatat sa nu mai gandeasca doar in tactici si mecanici (ex: uite key visual de campanie, hai sa declinam un landing page sau un banner) ci sa-si defineasca o viziune si o strategie de digital pe termen mediu si lung pe baza obiectivelor de business. Si, mai important, sa puna accent pe rezultate si KPI-s.

Aici, si agentiile si-au luat rolul in serios - au trecut clientii printr-un proces de educare.

In acelasi timp, agentiile nu mai vin doar cu tactici si mecanici, ci propun concepte si idei de campanii integrate fundamentate pe insight-uri puternice si relevante – adica departamentele de strategie incep sa aiba un rol din ce in ce mai important.

Modelele de plata Client - Agentie
In zona de financiar, departamentele de Procurement decid din ce in ce mai mult in privinta stabilirii fee-urilor si a metodelor de plata. Se merge mult pe flat fee, pentru ca asigura o predictibilitate buna de venit pentru agentie, dar si o vizibilitate buna pentru client care stie ce si cat va cheltui pe urmatoarele 6-12 luni. Apoi, pentru ca zona de rezultate conteaza din ce in ce mai mult, se adauga bonus-malus – adica success fee daca depasesti KPI-ii sau chiar o parte din fee dat inapoi daca nu iti atingi zona de performanta promisa.

Totodata, termenul de plata s-a extins de la 30 la 60 si chiar 90 de zile, atat pentru plata fee-urilor dar si costurile de 3rd party suportate tot de agentii. Asadar, vor rezista agentiile care au un cashflow foarte bun si rezerve puse deoparte sau o linie de credit.

Workflow
Client-agentie: in primul rand, toate agentiile stau la aceeasi masa inca din faza de briefing. E foarte important ca intr-o echipa fiecare sa stie ce are de facut.  De cele mai multe ori, exista un leading-agency, cel care a propus ideea sau agentia care are canalul cel mai important ca pondere in acea campanie de comunicare.

Intern: traseul briefului incepe sa semene foarte mult cu cel din agentiile clasice de advertising (cu strategia si planning-ul avand un rol important), dar apare si zona de performance – cum facem ca acea campanie sa aiba suportul necesar de viralizare si cum optimizam campania in mers, astfel incat sa avem rezultate maxime. Daca, de cele mai multe ori, de aceasta zona se ocupa agentiile de media, agentiile de digital au inceput sa aiba experti in-house care se ocupa de performanta campaniilor, mai ales in zona de seeding social media, astfel incat success fee-ul sa fie garantat :)

Evolutia business-ului Kubis Interactive
Evolutia cifrei de afaceri a fost pozitiva de la an la an, in 2013 fiind de circa 1.9 milioane de euro, pozitionand Kubis in topul agentiilor de digital din Romania. Tot in 2013, am fost prima agentie de digital care a anticipat trendul video local si a investit in propriul studio Audio-Video; am inaugurat biroul din Houston, care s-a dezvoltat rapid dintr-un simplu birou de vanzari intr-unul cu peste 10 angajati; cel din Romania are deja 65 si in curand vom inaugura deschiderea unui nou birou, mai aproape, in Europa. Asadar, vorbim de o echipa extinsa de peste 80 de profesionisti in domeniu, intr-o organizatie flexibila si pregatita pentru provocarile curente.

Pozitionarea in urmatorii 7 ani
E greu sa pozitionezi agentia in urmatorii 7 ani, intrucat lucrurile evolueaza si se schimba rapid. Pentru viitor, Kubis si-a propus sa investeasca in oameni si in tehnologie, pentru ca, pana la urma, asta formeaza ADN-ul agentiei. Nu cred ca vom ramane pozitionati doar in online, ci mai degraba in digital – care include partea de tehnologie, atat de utila si indispensabila in viata de zi cu zi a userilor; vom continua totodata sa ne extindem si pe alte piete, dar Romania va ramane cea mai importanta pentru noi.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Kubis Interactive

Kubis Interactive este una dintre cele mai mari agentii de digital de pe piata din Romania si ofera solutii de marketing online adaptate nevoilor clientului. De la campanii de consumer engagement pana la productie si... vezi detalii »

Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related