[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de PR] Sorana Savu: Ultimii cinci ani au fost o ilustrare perfecta a proverbului american "when the going gets tough, the tough get going"

[INSIDER 2007-2014 | Schimbari in business-ul de PR] Sorana Savu: Ultimii cinci ani au fost o ilustrare perfecta a proverbului american "when the going gets tough, the tough get going"

Cum s-a schimbat business-ul agentiilor in ultimii 7 ani, in contextul crizei si al consecintelor ei, al evolutiei media si al aparitiei noilor tehnologii? Discutam la INSIDER cu managerii agentiilor de creatie, branding, PR, media, BTL si productie, ca sa aflam cum au afectat acesti factori business-ul in care activeaza si agentia lor.

Despre evolutia business-ului de PR si al agentiei Premium Communication,  Sorana Savu (Senior Partner):

Tendinte in business-ul de PR
2007-2014 e o perioada interesanta pentru ca include doi ani de euforie, urmati de mai multi ani de realism si reasezare. Principalele mutatii – asa cum s-a vazut de la bun inceput – au fost generate de utilizarea tot mai vasta a internetului si de contextul economic.

Singurul lucru la care nu ma asteptam sa devina atat de proeminent este apetitul companiilor pentru dezvoltarea platformelor proprii de comunicare – fie ca ne referim la site-uri, platforme social media, bloguri sau reviste proprietare traditionale, tiparite.

Relatia Client - Agentie
Pe portofoliul nostru, relatia client-agentie a evoluat foarte bine. Criza a fost, intr-adevar, un "acid test" pentru PR. Acolo unde era privit ca o componenta mai mult sau mai putin facultativa din mixul de marketing, bugetele s-au restrans, s-au realocat sau au disparut cu totul. In schimb, acolo unde PR-ul era vazut ca o functie de management, o componenta esentiala a comunicarii, relatia client/agentie s-a strans, a evoluat. Am trecut prin multe impreuna, am castigat incredere din partea clientilor, ne-am inteles unii altora mai bine rolurile si activitatile, am deschis zone noi de colaborare.

Cerintele de servicii de PR ale clientilor
Din nou, facand referire doar la portofoliul nostru, ne-am bucurat sa vedem ca, din 2009 incoace, serviciile cele mai valorizate au fost cele de consultanta strategica. Bugetele au fost alocate cu atentie, mesajele au fost cantarite cu grija, ca in croitorie s-a masurat de zece ori si s-a taiat o data.

Au crescut solicitarile pe partea de social media, mai ales la companiile care au nevoie si de comunicare de marketing, nu numai de comunicare corporate, dar social media a avut si are un context clar de business.

Modelele de plata Client - Agentie
In cazul nostru, modelele de plata nu s-au schimbat. Atunci cand esti foarte aproape de business-ul clientului, cand te implici foarte mult si reusesti sa demonstrezi (nu doar sa afirmi) ca esti un consultant pentru acesta, relatia nu se modifica dramatic. Am facut concesii acolo unde a fost cazul, dar nu am facut compromisuri si, de altfel, nici nu ni s-au cerut. Am avut conturi pe care fee-urile au scazut, dar a scazut si intensitatea activitatii. Au fost, pe de alta parte, conturi pe care am crescut mult implicarea, si asta s-a reflectat si in venituri.

Nu in ultimul rand, ultimii cinci ani au fost o ilustrare perfecta a proverbului american "when the going gets tough, the tough get going". Conturile au reclamat mult mai mult decat in trecut implicare la nivel senior. Nici aici nu au fost probleme, dat fiind ca echipa noastra de consultanti are o medie de experienta in agentie de 6 ani.

Online/social media
Mediul online si social media sunt, din punct de vedere strategic, alte cai de comunicare, pe langa cele de care dispuneam deja. Asa stand lucrurile, nu putem sa le privim cu totul separat de toate celelalte medii.

Evident, evolutia lor ne-a obligat la multitasking, ne-a obligat sa invatam si ne-a obligat sa organizam altfel echipele pe conturi si ponderea activitatilor pentru fiecare consultant in parte.

Asta nu inseamna, insa, ca am creat specializari inguste, pentru ca social media, la fel ca oricare alt mediu, are nevoie de discernamant, de intelegerea business-ului, de acces in interiorul companiei-client oricand e cazul, de luciditate. Pe scurt, are nevoie de aceiasi oameni care sunt capabili sa scrie si un comunicat de presa, si un memo intern important, si o invitatie pentru un eveniment si un briefing pentru un interviu.

De asta, majoritatea consultantilor nostri sunt activi in social media pentru clientii lor, dupa cum o reclama fiecare cont in parte. Facem permanent transfer de cunostinte si experienta intre noi si pornim intotdeauna de la content.

Workflow
Nimic la nivel structural. Nici macar programul de lucru la birou. Ne verificam mai des mail-urile, inclusiv in weekend-uri, dar asta cred ca se datoreaza mai degraba omniprezentei smartphone-urilor, deci s-ar fi intamplat indiferent de circumstantele economice.

Evolutia business-ului Premium PR
La nivelul cifrei de afaceri am avut fluctuatii, nu mari insa, pentru ca nu ne-am pozitionat niciodata ca o agentie "de rulaj". Am fost si am ramas un business de consultanta, de continut, de strategie. Dupa o perioada de stagnare in 2009-2010, am reinceput sa crestem ca fee billings, iar anii de criza au fost, in fapt, ani buni financiar. Foarte solicitanti, dar buni.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related