Experiment Guardian: Oamenii au nevoie de știri pozitive

Experiment Guardian: Oamenii au nevoie de știri pozitive

”Oamenii au obosit de atâtea știri groaznice. Dar când citesc ceva pozitiv, se opresc și observă”, scrie The Guardian, la începutul concluziilor despre experimentul lor. Acum 18 luni, publicația a lansat un proiect de a vedea lumea cu ochi mai buni. Ce însemna asta: să caute, în mod special, și lucrurile bune care există în jurul nostru și să scrie despre ele. Au publicat, de atunci, 150 de materiale despre micro-case, căței, grădini. Cititorii au apreciat și au dat mai departe: 1 din 10 a distribuit pe rețelele sociale astfel de articole pozitive, după ce le-au citit.

Știrile nu trebuie să fie rele. Planeta este complexă. Dincolo de orori și conflicte, de urlete și furie, de tragedii, dezastre și mizantropie, există o lume întreagă de răspunsuri, susținere, curiozitate și inovație, scrie Mark Rice-Oxley, cel care conduce echipa proiectelor speciale The Guardian, într-un articol cu concluzii despre acest experiment. 

Proiectul continuă acum cu seria Upside, într-o mișcare mai mare a jurnaliștilor din Europa, prin ceea ce se numește jurnalism constructiv (sau, în mod înșelător spune Rice, jurnalism pozitiv).

Asta nu înseamnă că ne vom reduce eforturile să descoperim nedreptățile sau să îi tragem la răspundere pe cei responsabili. Înseamnă doar că, în mod complementar, vom căuta și pionieri, eroi necunoscuți, idei și inovații, scrie Rice.

Unul dintre primele articole ale seriei este despre Finlanda și se intitulează așa: Safe, happy and free: does Finland have all the answers? Și pentru a echilibra entuziasmul, Guardian dedică spațiu și criticilor acestei inițiative, venite de la cititori.

În România, ideea asta venea oarecum forțat de la politicieni. Acum 10 ani, parlamentarii români voiau ca instituțiile de media din România să difuzeze, ca normă, jumătate de știri pozitive, în urma unei inițiative făcute de Gheorghe Funar și Ioan Ghișe. Câteva opinii și argumente de-ale parlamentarilor merită reamintite:

Petre Daea: "In ultimii ani de zile am vazut numai stiri negative care inoculeaza, prezinta haosul, depravarea - doar partea neagra a vietii. Nu am vazut stiri in care sa se prezinte, de exemplu, pe agricultura cum se lucreaza campul sau terenurile din tara, nu am vazut din economie sau invatamant nimic pozitiv. Tot timpul se prezinta batai in scoli, violuri etc".

Gavrila Vasilescu: "Mie nu-mi place sa ma uit la televizor si sa vad tot timpul violenta, schimb canalul imediat.Trebuie sa educam tinerii, sa le dam exemple de urmat si sa poata sa-si faca o scara de valori si modele de urmat. Mi-ar placea sa vad, de exemplu, subiecte de hotricultura - cum sa ingrijesti o planta, ca nu mai avem timp de citit, emisiuni de-astea educative, informative".

După experiența TVR din timpul comunismului și a altor perioade, de după 90, în care totul trebuia să fie bine în România, inițiativa a stârnit în mod firesc critici și indignare din toate părțile. Proiectul a fost respins pe motiv de neconstitutionalitate. Curtea Constitutionala a decis, in acel context, ca partajarea stirilor in "pozitive" si "negative" poate duce la "manipularea populatiei prin selectarea subiectiva a informatiilor sau prin neinformare".

"Aceasta partajare a stirilor, lipsita de orice criterii, poate pune in dificultate pe cei chemati sa asigure selectarea si redarea stirilor si, totodata, este de natura sa introduca subiectivismul in informarea opiniei publice", au motivat magistratii CCR. 

Anul trecut, ideea a revenit printre politicieni. Doina Pană, ministrul de atunci al Apelor și Pădurilor (guvernul s-a mai schimbat de două ori între timp) spunea așa:

”M-am gândit la un fel de pact între femeile din politică și cele din presă, în sensul să creeze un val, prin dezbateri, prin invitați lideri de opinie... să se creeze valul necesar pentru a se solicita această lege", a susținut Doina Pană.

"Noi avem tineri foarte buni, dar trebuie să ne îngrijoreze gradul de violență la care s-a ajuns în țara asta, de ură, de dezbinare, și astea sunt toate efectele unor propagări doar a știrilor negative în România. Iar tânărul care se uită la TV se identifică cu ceea ce vede".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related