Expoziţia Redesign Crafts 2.0 – tradiţii pentru viitor se deschide pe 7 decembrie la The Institute Space

Expoziţia Redesign Crafts 2.0 – tradiţii pentru viitor se deschide pe 7 decembrie la The Institute Space

Redesign Crafts 2.0 - tradiţii pentru viitor, expoziție despre meșteșuguri și tradiții revitalizate, va avea loc în perioada 7-10 decembrie la The Institute Space, pe Bulevardul Dacia nr. 12, în Cartierul Creativ.

Accesul publicului este gratuit și se va face în intervalul 14:00-21:00, exceptând ziua vernisajului, 7 decembrie, când programul este 19:00-22:00. 

După prima ediție care a avut loc în cadrul Romanian Design Week, Redesign Crafts 2.0 își propune să evidențieze importanța revitalizării patrimoniului imaterial, dar și potențialul ascuns al revalorizării tradiţiilor şi meșteșugurilor prin design contemporan.

Expoziția aduce in atenția publicului simboluri ale tradițiilor românești din ultimii 100 de ani, prezentate prin eforturile a șase initiative de succes: DeltaCraft / KraftMade / Meșteshukar ButiQ / PATZAIKIN / Pro Patrimonio / Prodid.Batem Fierul la Conac, care dovedesc că dialogul între meșteșuguri și design se traduce cel mai ușor prin creativitate.

 

DeltaCraft

Designul românesc progresiv și meșteșugurile din zona Deltei Dunării se întrepătrund în realizarea obiectelor DeltaCraft. Meșteșugarii din această zonă lucrează din 2015 cot la cot cu designeri și artiști români, împreună dând naștere unui manifest al practicilor și discursurilor celor 12 grupuri etnice care împart tărâmurile dintre ape.

Aplicarea tehnicilor meșteșugărești tradiționale se face cu o preocupare pentru utilitatea contemporană, evoluând într-o estetică comună care rezonează atât cu înțelepciunea străveche, cât și cu problematica stilului de viață actual.

 

KraftMade

Echipa KraftMade, formată din Marlene Stanciu și Alex Herberth, cercetează sursele armoniei estetice săsești și motivele pentru care lucrurile erau realizate după o rânduială anume, testează practicalitatea contemporană a ideilor arhaice, a materialelor naturale și a circuitului lent de design, producție și consum (slow design). Referințele estetice sunt naturalism, gestalt, steampunk și maximalism, cu accent pe procesul de realizare și semnificațiile sale personale, sentimentale și culturale.

Obiectele create vorbesc despre granițele dintre meșteșug, artă și design, despre resurse sustenabile și upcycling, tehnici provenite din patrimoniu, contemporaneitate și puterea mâinilor.

 

Mesteshukar ButiQ

Mesteshukar ButiQ este o rețea de mesteșugari și întreprinderi de economie socială care a reușit revalorizarea meşteşugurilor tradiționale rome. 

MBQ oferă produse rezultate printr-un mix de tehnici străvechi de producție, combinate cu design contemporan de produs. Gama de produse cuprinde bijuterii, haine și obiecte de home-décor, iar fiecare produs vândut generează venituri directe pentru meșteșugarii care îl produc. 

În ultimii ani, obiectele rezultate au fost expuse la importante evenimente de design precum Vienna Design Week, Stockholm Design Week sau Romanian Design Week.  

 

PATZAIKIN

Brandul PATZAIKIN spune povești scrise în material textil și nu numai. Sunt istorii transmise de la o generație la alta, care ilustrează detalii complexe ale vieții oamenilor și ale locurilor din care se trag. Povestea cânepii cuprinde trecerea de la planta de cânepă la fir, de la material la produse, și este motorul creativ al hainelor PATZAIKIN. Acestea prelucrează materialitatea și sensibilitatea fibrelor de cânepă, preluând din înțelepciunea arhaică a patrimoniului românesc.

Colecția „de cânepă” se joacă cu arhitectura formelor, cu asimetria suprafețelor, cuprinzând în viziunea artistică texturi și culori din atmosfera fantastică a Deltei Dunării, lăsând în urmă trendul sezonier al fast fashion.

 

Pro Patrimonio

Colecția Honest Goods semnată de Pro Patrimonio prezintă o familie de obiecte - marcă a locului de unde provin, ce pun împreună designul contemporan cu tradiția meşteşugului local. Aceasta prezintă variante de ustensile, vase pentru gătit şi luat masa, corpuri de iluminat şi țesături, serii de obiecte versatile prin care se subliniază procesul, experimentul și relația designer-meşter. Fără a impune un stil anume, proiectul respectă următoarele principii: funcționalitate în raport cu materiale locale, practica contemporană de folosire, multifuncționalitate și versatilitate - obiectele pot fi folosite în interior şi exterior, în mediul rural şi cel urban, în spațiul domestic şi public, cu obiecte compacte, modulare, ergonomice.

Colecția conține obiecte realizate în spiritul exploratoriu al Fundației Pro Patrimonio: utile şi oneste în raport cu istoria şi peisajul cultural din jurul Vilei Golescu, din Câmpulung Muscel. 

 

Prodid.Batem Fierul la Conac.

"Batem fierul la conac!" este numele sub care coexistă o şcoală continuă de fierărie adresată în mod gratuit localnicilor din Ţibăneşti (Moldova), o serie de workshopuri de meşteşuguri tradiţionale şi tehnici experimentale găzduite de Conacul Carp şi o colecţie de obiecte create în acest context.

Obiectele se nasc în colaborare cu arhitecţi, companioni-fierari, elevi locali şi voluntari. Anual, un companion fierar, o calfă călătoare, urmaşă a constructorilor de catedrale din Evul Mediu vine în Ţibăneşti pentru a transmite meşteşugul elevilor din sat. 

Proiectul a fost generat de dispariţia meşterilor care pot restaura sau lucra confecţii de fier forjat la monumente istorice sau clădiri noi şi a fost încurajat de inexistenţa ofertelor economice și culturale pentru tinerii din sat.

Coordonate de arhitecţii Şerban Sturdza şi Alexandra Mihailciuc, de companionul fierar Gabriel Padioleau, cele 3 direcţii ale programului cultural “Batem fierul la conac!” se îmbogăţesc reciproc, formând dincolo de obiecte, un substrat educativ, atitudini şi interacţiuni necesare în peisajul contemporan. Astfel a putut apărea și manualul de fierarie care în prezent se află la a doua ediție.

 

Redesign Crafts 2.0 - Tradiții pentru viitor este un proiect organizat de Fundația The Institute și finanțat de Ministerul Culturii și Identității Naționale, în cadrul manifestărilor dedicate Centenarului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related