Fake news, un fenomen care da de furca brandurilor

Fake news, un fenomen care da de furca brandurilor

Acum aproape 4 ani lansam proiectul “Gaina care a nascut pui vii”, un proiect de educare a tinerilor in ceea ce priveste fake news.

Intr-un studiu pe care l-am realizat anul trecut in cadrul proiectului am aflat de la tineri ca ei stiu ce e fake news, dar ca nu are cum sa ii afecteze acest fenomen pentru ca este un fenoment strict legat de zona politica… si, cum ei nu prea au interese in zona asta, se simt protejati. Cu toate acestea, acelasi studiu ne arata ca 43% dintre ei au share-uit in ultimul an o stire pe FB despre care au aflat ulterior ca e falsa.

Ne uitam adesea la stiri si vedem cum in cazul povestilor unde interesul publicului este crescut presiunea pe jurnalist de a da o exclusivitate, de a gasi acea informatie pe care nimeni nu o are este foarte mare. Cine apuca sa dea primul informatia? Aici se duce batalia. Si in aceasta batalie apar erorile si informatiile care nu apuca sa fie verificate. Evident daca este o situatie dramatica cu impact emotioanal asupra multor oameni, sansele sa se intample asta sunt cu atat mai mari. S-a intamplat in cazul incendiului de la Notre-Dame, s-a intamplat la Colectiv, s-a intamplat la Caracal.
Si intr-o situatie de criza a unei companii se poate intampla acelasi lucru, daca interesul publicului este foarte mare.

Dar, fake news nu este o stire neverificata, nu este o eroara jurnalistica ci este o poveste special gandita pentru a induce in eroare cititorul, o poveste care are si un sambure de adevar, tocmai pentru a face lucrurile si mai greu de descifrat si mai usor de preluat si “inghitit” de cititor. Aici apare dificultatea!

Daca ne uitam la companii si branduri, ele nu sunt la adapost de fake news? Nu doar in politica se intampla fake news! A gestiona o criza pornita de la un fake news este o adevarata provocare.

Fake news este ca furtul de identitate - doare si iti ia ceva timp sa reusesti sa convingi lumea de adevar.

Am pus aici, pe hartie, cateva sfaturi pentru companiile care investesc in crisis prevention, au planuri de criza si vor sa se puna la adapost si de fake news.

1. Reactioneaza rapid si spune versiunea ta a povestii. “Lupta” cu fiecare bucatica neadavarata din poveste, demonteaza si ofera explicatii. Este o munca de Sisif, dar nicio poveste nu trebuie sa ramana fara adevarul spus de tine.

2. Fapte! Fapte! Fapte! Cea mai buna aparare impotriva fake news sunt datele concrete, fapte, actiuni, detalii tehnice, dovezi concrete. Aici compania trebuie sa aiba un sistem de colectat informatii din intern foarte bine pus la punct. Sa nu astepti 24 de ore pentru o informatie, o verificare de date. Un fake news circula cu o viteza naucitoare, nu avem prea mult timp la dispozitie pentru a corecta povestea.

3. Dezvolta canale de comunicare care sa te ajute sa transmiti rapid, catre un public cat mai larg, povestea ta: website, Facebook, YouTube, Instagram etc.

4. Uneori si comunitatea te poate ajuta. Daca reusesti sa construiesti o comunitate care sa aiba incredere in tine sa si fie dispusa sa iti ia apararea, poti sa iesi castigator intr-o poveste de fake news

5. Report fake news! Nu comenta la ele si nu interactiona cu aceste stiri, pentru ca asa nu faci decat sa ajuti la cresterea traficului

Daca ar fi sa catalogam fake news intr-o categorie de criza, atunci vorbim despre o criza pe care nu o putem prezice, dar, ca orice alta criza din categoria asta, ne putem pregati pentru ea. Astfel, principala arma este increderea! Cu cat reuseste brandul sa castige increderea stakeholder-ilor, cu atat sunt sanse mai mari sa se pazeasca mai bine in cazul unui posibil fake news attack.

Deci, dragi oameni de PR, cand ati masurat ultima oara gradul de incredere pe care stakeholder-ii il au in compania pe care “o aveti in grija”?

 -------------------

Ana-Maria Diceanu este Managing Director Brain 4 Strategy si Presedintele Global Women in PR Romania. Are o experienta de aproape 19 ani in domeniul comunicarii si relatiilor publice. Este expert în comunicarea de criză și, de-a lungul carierei, a lucrat pentru companii din industrii precum asigurări și bănci, farma, FMCG și retail, oil&gas. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune

Dictionar



Related