Ai inventat roata pătrată. Cum faci să nu vină un cap pătrat și să-ți fure ideea?

Ai inventat roata pătrată. Cum faci să nu vină un cap pătrat și să-ți fure ideea?

Ai creat un slogan, un logo sau o idee de campanie. În momentul în care le-ai prezentat clientului sau unor amici la bere, porumbelul a zburat, așa că e bine să ai o asigurare că munca ta nu e “la liber” și nu e folosită de alții fără a fi plătită.

Pentru asta, trebuie să-ți protejezi creația și să-ți înregistrezi dreptul de autor, care certifică faptul că ideea ta e unică, precum și data la care ai înregistrat ideea.

Dar știi când ai drepturi de autor?
Când dovedești că lucrarea respectivă e a ta.
Iar treaba asta se face respectând două criterii: originalitatea creației și certificarea momentului creării.

Originalitatea e o treabă mai „tricky”.
Lucrarea ta poate semăna cu o alta, într-un anumit procent. Însă dacă tu știi că nu ai copiat-o și ești dispus să te lupți pentru susținerea unicității/ originalității creației tale, singurul „judecător” rămâne publicul. Sau un judecător pe bune, în cazul in care ești acționat în instanță.

Dacă ceea ce ai creat nu s-a mai făcut, atunci lucrarea ta este originală și deci valoroasă.
Pentru cine? Pai, în primul rând pentru tine ar trebui sa fie (work hard & get proud!). Apoi pentru un eventual client, pentru domeniul/ piața căreia i te adresezi.

Mai rămâne să te ocupi de al doilea aspect, dovada momentului sau perioadei în care ai realizat lucrarea respectivă.

Mulți creatori nu-și dau seama sau nu pun preț pe acest aspect. Deși certificarea datei creației devine o armură legitimă, dar și juridică.

Poate că toate chestiile astea juridice ți se par complicate și costisitoare, însă cum ți se pare să ai protecție pentru un slogan sau un logo timp de 5 ani pentru 15 euro, și asta după ce completezi un formular de câteva minute?

Nimic mai simplu: pentru creațiile grafice, vizuale, literare, interpretative, inclusiv cele digitale intră pe copyright-online.eu, iar pentru mărci intră pe inregistrare-marci.ro.

Diferența dintre cele două?
Ne-o spune cineva din domeniu, Radu Bozocea de la Weizmann Ariana & Partners:

"Prima dată, creația generală (fie că este parte verbală, grafică sau combinație între ele) se înscrie ca drept de copyright de către omul sau colectivul de creație. După ce se va afla exact domeniul sau domeniile pentru care ea se va folosi (asta probabil va decide clientul), se face înregistrare ca marcă, design sau brevet de către cel care o va promova (clientul)".

Mare atenție la cele două atribute: originalitatea și momentul creării!
Împreună, ele transformă efortul tău intelectual într-o valoare economică recunoscută ca drept de proprietate intelectuală și doar așa o vei putea vinde sau da spre folosință în mod legitim. Sau te vei putea opune când utilizarea se face fără acordul tău.

Tu cum îți protejezi ideile?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Sectiune

Dictionar



Branded