Clubhouse: mai avem nevoie de încă o rețea socială?

Clubhouse: mai avem nevoie de încă o rețea socială?

Fără selfie-uri, fără filtre, fără video, fără text. Anul acesta, senzația-unicorn-disruptiv în peisajul rețelelor sociale este Clubhouse. O platformă care mizează pe cel mai simplu model de comunicare: vorbitul. Oamenii intră pe Clubhouse, vorbesc despre ceea ce îi interesează sau îi ascultă pe ceilalți. Cum a devenit un fenomen acest format simplu, câte rețele sociale mai pot duce oamenii în viața lor, de ce este Dragoș Stanca cel mai urmărit român pe Clubhouse? Am pornit de la aceste întrebări și în căutarea a cât mai multor răspunsuri am ajuns să facem un debate Clubhouse și o emisiune radio. Iar acum ne-am întors cu concluziile. 

 

Politețe, snobism, FOMO

Aici nu contează aparențele, iar oamenii sunt politicoși, nu se înjură ca pe Facebook, vorbesc lucruri serioase, e liniște. E un refugiu ciudat față de lumea agitată din restul online-ului. Așa ar putea suna o descriere Clubhouse. Avem, însă, și o altă variantă: un mediu exclusivist, iPhone only, care se hrănește cu FOMO și gâdilă puțin orgoliul utilizatorilor (și snobismul lor). Cele două variante nu se exclud, o să vedeți de ce. 

Sunt doar câteva concluzii ale discuției noastre de la UPGRADE 100 LIVE by IQads @ Guerrilla. Dar cel mai bine ascultați toată emisiunea pentru a vă face o părere.

Să o luăm ușor, cu începutul. Vineri seară am descălecat pe Clubhouse pentru a afla direct care e atmosfera acolo și de ce a devenit noul tip de clubăreală din oraș. Nu am vrut să mergem de bunăvoie, dar ne-a convins Dragoș Stanca, cel mai urmărit român de pe platformă. Dragoș este neobosit în a testa și a explora teritorii noi online sociale, așa că alături de el, Marius Cristea - șeful de aici, de la IQads, și vreo sută și ceva de oameni care au venit la debate-ul nostru, am vrut să înțelegem direct de la sursă care e secretul Clubhouse. Nu avem ce link să vă dăm, va trebui să ne credeți pe cuvânt. Clubhouse nu încurajează înregistrarea dezbaterilor de pe platformă, din contră, mizează mai mult pe ideea de efemeritate și încredere. (Deși titlurile recente din media de specialitate despre problemele de privacy și securitate spun altceva).

Am continuat apoi discuția luni seară, la UPGRADE 100 LIVE by IQads @ Guerrilla, unde am făcut un fel de takeover IQads: Dragoș Stanca ne-a împrumutat emisiunea pentru discuția cu Clubhouse, trecând din rolul de moderator în cel de invitat și influencer Clubhouse. Subsemnata, Alexandra Bădicioiu-Matei, alături de colegul Marius Cristea de la IQads, i-am mai avut alături în emisiune pe:

  • Cristian Manafu - Managing Director Evensys
  • Călin Buzea - Managing Director, Digitas România
  • Alexandra Caciur - Head of Data and Business Intelligence, Digitas România
  • Mădălina Tătaru - Data & Analysis Manager, Digitas România
  • Alina Silivestru - Innovation Manager, Digitas România

Am dat legătura pentru câteva minute și în Republica Moldova, lui Vitalie Eșanu, care a făcut un fel de Clubhouse local, Ascult.eu, pentru a afla mai multe despre partea tehnică din spatele unei astfel de platforme. 

Colegii de la Digitas au realizat recent un studiu despre Clubhouse, așa că ne-au povestit care au fost concluziile și surprizele cercetării lor, dar au vorbit și despre interesul brandurilor față de astfel de platforme, generația Z sau cum a devenit audio un mediu atât de interesant pentru noile generații. 

 

Cel mai exclusivist club din oraș

Avem, așadar, câteva concluzii despre Clubhouse, pe care le puteți asculta la podcastul UPGRADE 100 LIVE by IQads @ Guerrilla

Nu o să vă plictisim cu prea multe în scris, doar un teaser pentru a da play.

Într-un context de prietenii potrivite de la Silicon Valley, Clubhouse a devenit acest unicorn al rețelelor sociale, senzația lui 2021, care încearcă să reconfigureze harta online și să clatine puțin tradiționalismul Facebook. 

Oamenii au fost încântați de simplitatea mediului, de o posibilă ieșire din bulă, șansa de a întâlni oameni noi și de un tip special de apropiere umană, aceea prin voce, care duce automat înspre o mai mare responsabilitate și politețe.

Poate, cine știe?, dezlegați de presiunea selfie-urilor și a emoji-urilor, oamenii chiar vor începe să discute lucruri importante și vom afla ce e pe bune în mintea celorlalți

Un factor disruptiv e oricând binevenit, crede Dragoș Stanca, și suntem de acord.

Plus că e bine să intri, să vezi, să testezi și să fii deschis la nou, adaugă Cristian Manafu. 

Alexandra Caciur crede că era nevoie de o rețea socială unde oamenii să se retragă obosiți de zgomotul și superficialitatea de pe Facebook, TikTok și Instagram.

Deși milenialii și Gen Z sunt generații vizuale, mediul audio este foarte atractiv pentru ei, iar asta poate fi o explicație pentru succesul CH, adaugă Alina Silivestru. 

Utilizatorii întâlniți până acum pe Clubhouse sunt responsabili și asumați. Își pot asuma argumente fără trolling și hate, spune Călin Buzea

Va rămâne totuși un mediu elitist, de nișă, este reticent Marius Cristea. 

Momentan, e sigur că Clubhouse împlinește niște nevoi de care nici măcar nu eram conștienți. După un an de pandemie, aduce o intimitate umană stranie și necesară. 

Ironic totuși că cea mai nouă platformă socială se întoarce la spiritul de bază al comunicării tradiționale: oamenii vorbesc unii cu alții și învață să asculte.

Dincolo de astfel de filosofii, mai vorbim la UPGRADE 100 LIVE by IQads @ Guerrilla despre bani, prietenii de la Silicon Valley, exclusivism, noul tip de influenceri și de conținut încurajat de Clubhouse:

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related