[Creative Business] Lucian Haritonov: Poate ar fi mai profitabil să facem lucruri în serie, dar am pierde acea stare de bine pe care o avem în fiecare dimineață la atelier

[Creative Business] Lucian Haritonov: Poate ar fi mai profitabil să facem lucruri în serie, dar am pierde acea stare de bine pe care o avem în fiecare dimineață la atelier

”Cu cât muncești mai mult, cu atât ai mai mult noroc”. Ne-a plăcut vorba asta, un fel de motto după care se conduce Lucian Haritonov, fondatorul Metal Creativ, și am zis să o dăm mai departe, să inspirăm cât mai mulți oameni cu ea. De altfel, întreaga poveste a lui Lucian și a afacerii sale este o sursă frumoasă de inspirație în antreprenoriat. Parcursul său dovedește că unele eșecuri chiar te pot antrena pentru succes și ai ce învăța din toate, și din suișuri, și din coborâșuri. Lucian a avut, de-a lungul timpului, mai multe încercări de antreprenoriat de la bar, magazin de piese auto sau magazin foto, la firmă de curățenie și drogherie.

Până la urmă, afacerea care a avut succes este una în care și-a pus amprenta personală: Metal Creativ a fost pornit din pasiune la începutul lui 2016, atunci când a lansat o nouă tehnică de design, cea a cusutului pe tablă perforată din oțel. Din joaca lui cu metalul, creează piese unicat mobilier cu design special. 

Am învățat din fiecare experiență. Mi-a fost greu să înțeleg că de fapt eșecurile sunt lecții necesare pentru a te putea numi antreprenor, spune Lucian.

Lucian și-a dat seama cât de importantă e amprenta personală când vrei să pornești o afacere. Fără semnătură proprie și creativitate, lucrurile se blochează la un moment dat. E important să ai răbdare, să fii deschis la direcțiile pe care le impune piața, dar nici să nu îți pierzi pasiunea și creativitatea urmărind profitul.

Vorbim cu Lucian Haritonov despre drumul său în antreprenoriat, de la eșecurile și obstacolele începutului, lecțiile dobândite pe parcurs, pierderile asumate și cum păstrezi echilibrul când afacerea are succes, în cadrul Creative Business, o serie editorială inspirată de BT Mic.

 

Semnătura a ceea ce facem

Ca orice om, am avut și am planuri și visuri. Unele din ele rămân la stadiu de vis, altele se materializează, așa cum s-a întâmplat cu Metal Creativ. De-a lungul timpului am avut diverse proiecte de antreprenoriat: bar, magazin de piese auto, magazin foto, firmă de curățenie, drogherie. Au fost unele proiecte în care m-am băgat singur sau asociat și în care am crezut, dar care nu au devenit surse stabile de venit. Mereu au alternat perioadele de antreprenoriat cu perioade în care eram angajat. 

Proiectul H Metal, afacerea de familie, care a început cu banii obținuți prin vânzarea locuinței familiei, a început la momentul potrivit și merge și în ziua de azi, din 2009. Probabil că am acumulat și experiență din eșecurile trecutului și a contat că erau toți banii familiei, nu mai aveam soluție alternativă, ca în cazul proiectelor anterioare.

Proiectul Metal Creativ a apărut când mă ocupam full time de afacerea familiei, respectiv administram sc H Metal srl, care se ocupa - ca și acum - cu distribuția de produse metalurgice. Clienții noștri principali erau firme de construcții metalice și industriale dar aveam și clienți care realizau lucruri frumoase din metal.

Aveam un amalgam de gânduri pe atunci: de la senzația că pot mai mult, plăcerea de a lucra cu metalul, amestecate cu un sentiment de ambiție și bucuria de a lăsa o amprentă personală asupra produselor ce trec prin „mâna” mea.

Proiectul Metal Creativ a fost ajutat să ia viață prin două întâmplări pe care le-am trăit și care m-au motivat să pun în practică acest proiect. Prima întâmplare a fost atunci când soția mea mi-a povestit despre un test de personalitate care vorbea despre trăsături-semnătură, adică acele trăsături de personalitate pe care, dacă le folosim în activitatea noastră zilnică, trăim o stare de împlinire personală (starea de flow). Am fost curios să aflu mai multe, însă nu aveam mari așteptări legate de ce aș putea afla nou despre mine, deoarece consideram că mă cunosc destul de bine. M-am considerat mereu o fire practică și ancorată în realitate, însă rezultatul a indicat că trăsătura-semnatură pentru mine este creativitatea.

Asta m-a încurajat să îi dau acestei trăsături de personalitate o imagine pe care o pot vedea și ceilalți oameni, nu numai familia mea, care mereu s-a bucurat de ideile mele creative exprimate prin aranjatul mâncărurilor pe farfurie. Acolo îmi exprimam eu acea creativitate.

 A doua întamplare a fost să îl cunosc pe Andrei, care a devenit colegul meu și managerul de producție al Metal Creativ. Mi s-a părut persoana potrivită cu care pot porni acest proiect, iar rezultatele noastre au confirmat acel gând de început. 

 

Banca DOR

Prima creație, cea care a avut cel mai mare impact a fost banca metalică DOR. Bancă din metal, vopsită alb, perforată și cusută cu motive tradiționale.

Acest produs frumos, cât și cele ce au urmat din gama de mobilier metalic cusut cu lână ne-au asigurat o vizibilitate extraordinară și aprecierile celor care le vedeau. Am participat la târguri de profil și, oriunde mergeam, erau în centrul atenției. Asta datorită puternicului impact vizual între albul mobilierului și contrastul cu lâna roșie și neagră specifică motivelor tradiționale românești, dar și asocierii între metal și lână. 

Între 2016 și 2018 am apărut în toate revistele de mobilă și amenajări, la majoritatea posturilor tv, am fost invitati la evenimente ca expozanți, toate acestea datorită impactului vizual al gamei de mobilier cusut cu motive tradiționale care a atras multe priviri admirative. Mobilierul nostru a fost dorit la diverse evenimente publice sau private, târguri și expoziții. Însă, cu toată această expunere, din păcate nu s-a vândut așa cum ne așteptam.

Avantajul acestui produs, impactul vizual, a fost și dezavantajul lui totodată. Era un produs care cu greu se putea integra într-o amenajare. Era ok de închiriat pentru evenimente, ca să atragă atenția imediat, dar nu era potrivit pe termen lung în amenajări.

 

Direcția pe care o cerea piața

Vizibilitatea aceasta ne-a ajutat să întâlnim arhitecți, designeri, clienți care au apreciat finisajul, calitatea produselor noastre și ne-au întrebat dacă am putea face și alte lucruri. Am fost deschiși către direcția pe care o cerea piața și am adaptat partea de producție, am dezvoltat un atelier în cadrul căruia am început să realizăm mobilier industrial, custom made.

Fiecare produs este unic, fiecare zi de activitate în atelier este plină de creativitate și de stare de bine, de proiecte care ne provoacă și ne aduc un feedback frumos de la clienții noștri. 

 

Așa a pornit proiectul Metal Creativ, un proiect emoțional care s-a adaptat și dezvoltat în timp. Produsele s-au schimbat, ideea principală a rămas. Aceea de a face lucruri frumoase din metal.

Am avut cereri de a face serii, dar nu le-am dat curs, pentru că vrem să păstrăm această energie creatoare care ne motivează. Poate că ar fi mai profitabil să facem lucruri în serie, dar am pierde acea stare de bine pe care o avem în fiecare dimineață la atelier, sentimentul că facem ceva frumos și clienții sunt uimiți în sensul cel mai bun. 

 

Lecții din antreprenoriat 

Pentru a reuși ca antreprenor cred că trebuie să ai încredere în forțele proprii, determinare, cunoștințe despre domeniul în care urmează să intri, răbdare – căci lucrurile nu se întâmplă peste noapte, rezistență la eșec, să crezi că poți face acel lucru mai bine decât alții, să aduci valoare și curaj să te arunci în necunoscut, să ieși din zona ta de confort.

Antreprenoriatul, după părerea mea, nu înseamnă că vei fi propriul șef și vei face ce vrei, dimpotrivă, mai multă muncă, mai puțin timp liber, coordonarea tuturor aspectelor dintr-o afacere: găsirea și menținerea alături a oamenilor potriviți, portofoliu de produse, producție, promovare, vânzare, încasare, contabilitate, protecția muncii, etc.

Rezultatele sunt în măsura resurselor alocate, așa cum am citit undeva: cu cât muncesc mai mult, cu atât am mai mult noroc...

 

Investiția în oameni

Metal Creativ are ca obiect de activitatea realizarea de mobilier industrial. După atâția ani, cumva business-ul s-a stabilizat pe anumite linii de produs, respectiv: Uși metal sticlă glisante, măști calorifere și unități aer AC, balustrade metalice, biblioteci metalice, în general produse de mobilier în stil industrial. Pe lângă aceste produse, avem proiecte din alte domenii, cum ar fi amenajări baruri, execuție sigle metalice, execuție garduri, produse pentru industria publicității, etc.

Toate produsele executate de noi sunt custom made și ne mândrim cu asta.

Business-ul Metal Creativ a fost finanțat din resurse proprii, nu am apelat la surse externe de finanțare, am investit atât cât a fost necesar să meargă, la un monent dat am pierdut firul sumei investite. Investiția principală a fost și este în oameni. Oameni pasionați de metal, din mâinile cărora să iasă lucruri extraordinare. Manopera este cea mai importantă componentă dintr-un produs custom made. Produsele noastre se fac cu migală, în multe ore de producție, finisare, vopsire și apoi montaj. 

 

Valorile brandului

Brandul Metal Creativ și-a făcut un nume în piață prin prisma faptului că noi facem lucruri deosebite din metal. Așa a fost de la început, așa este și acum.

Lucrurile de la care nu ne abatem niciodată sunt calitatea produsului și satisfacția clientului, care merg mână în mână. Nu de puține ori, la începuturi - și din ce în ce mai rar acum - a trebuit să refacem de la zero diverse produse pentru că nu erau cum trebuia să fie. Bineînțeles că au fost pierderi asumate, dar asta ne-a ajutat să creștem pe termen lung. Această asumare ne-a ajutat să creștem și să fim cunoscuți ca o companie serioasă care își respectă angajamentele. Nu suntem genul de companie care livrează un produs îndoielnic însoțit de scuze clienților, ci livrăm produse bine lucrate pentru care suntem apreciați.

 

Așteptările de la început. Perspectiva din prezent

Așteptările mele de la început erau cu totul altele decât cele din prezent. Am creat acel mobilier metalic, cusut cu motive tradiționale, despre care credeam că va face senzație pe piață. Din punct de vedere al vizibiltății nu a făcut doar valuri (ci chiar tsunami), dar din punct de vedere comercial a fost că o picătură de apă într-un lac liniștit. Cu timpul lucrurile s-au așezat, ne-am dus în direcția dorită de clienți.

Ce m-a învățat antreprenoriatul până acum? Am înțeles că antreprenoriatul nu este despre oportunitate în general, ci despre a face ceva mai bine într-un domeniu despre care ai habar. Dacă ar fi să am posibilitatea să repar anumite greșeli, nu m-aș mai băga în lucruri despre care habar nu am și doar cred că vor merge.

Pe de o parte am făcut lucruri care s-au transformat în eșecuri, pentru că nu am reușit să le fac surse de venit. Pe de altă parte, aceste eșecuri m-au învățat cum trebuiesc făcute lucrurile, am învățat din fiecare experiență. Mi-a fost greu să înțeleg că de fapt eșecurile sunt lecții necesare pentru a te putea numi antreprenor.

 

Business în 2021

Din fericire, în perioada pandemiei, Metal Creativ a continuat trend-ul de creștere. Probabil că statul acasă a deteminat clienții noștri să înceapă proiectele amânate.

Provocarea mare a fost să fim atenți, să purtăm mască, să avem grijă, pentru că în cursul anului 2020 am întâlnit oameni mulți. Am luat toate masurile de precauție și am reușit să avem continuitate în business, fară să avem colegi nevoiți să stea acasă în carantină. Am mers cu motoarele turate chiar la maxim, 2020 a fost un an bun, cu câteva proiecte frumoase și mari.

Am reușit să perfecționăm produsul nostru principal și anume partițiile metal sticlă stil industrial, batante sau glisante. Este un produs care se caută, avem peste 100 proiecte finalizate. Pe măsură ce finalizăm proiecte de separare spații cu metal și sticlă și le postăm pe mediile de promovare, primim solicitări de noi lucrări. Clienții au așteptări normale: să primească produse de calitate pentru prețul cerut.

Ne bucură foarte mult să primim aprecierile clienților chiar dacă noi nu am făcut decât să le îndeplinim așteptările, asta ne da energie să mergem mai departe.

 

Promovare

Pentru anul 2021 mergem pe aceleași formule de promovare, care s-au dovedit de succes atât de-a lungul timpului pe H Metal cât și apoi pe Metal Creativ.

Creștere organică, ceea ce presupune muncă de creație, materiale mai multe dar rezultatele sunt bune și de termen lung. Nu mergem pe soluții minune de promovare, preferăm să ne exprimam noi, așa cum suntem și să arătam produsele realizate de noi așa cum sunt. Atunci când avem un prim contact cu un client nu facem decât să continuăm mesajul transmis anterior pe canalele de promovare.

 

Cum se menține optimismul

Optimismul, ca în orice domeniu al vieții, ajută foarte mult. Trebuie însoțit și de măsuri concrete: reevaluări ale situației, redimensionări, adaptabilitate. Cred că optimismul însoțit de adaptabilitatea la situația momentului sunt foarte importante. 

Planurile Metal Creativ de viitor: să ne consolidăm și să continuăm creșterea. Nu avem planuri mari traduse în cifre concrete. Ne dorim să creștem în continuare, suntem atenți ca lucrurile să iasă bine din mâinile noastre și este ok.

 

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranță că putem în România să ne găsim prorpriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Branduri

Sectiune



Branded


Related