[Creative Business] Irina Mărășoiu: Tata, în omagiul căruia am numit brandul nostru, deține secretul distilării și are grijă de livezile familiei, care asigură majoritatea materiei prime

[Creative Business] Irina Mărășoiu: Tata, în omagiul căruia am numit brandul nostru, deține secretul distilării și are grijă de livezile familiei, care asigură majoritatea materiei prime

Povestea e, pe cât de simplă, pe atât de frumoasă: familia avea o Țuică foarte bună și a hotărât să îi ofere un ambalaj pe măsură. Au transformat astfel țuica familiei, a cărei rețete e lăsată moștenire din generație în generație, și au promovat-o ca produs premium. Pater e afacerea întregii familii, spune Irina Mărășoiu, fata din povestea PATER. Băutura se face din fructele din livadă, iar mama Irinei scrie manual pe etichete numărul fiecărei sticle și lotul, acesteia iar etichetarea se face doar manual.

Nu este chiar simplu să fii un mic producător de băuturi alcoolice într-o piață dominată de branduri internaționale mari, dar am învățat că fix acesta este atuul nostru și puterea noastră. Dezvoltarea noastră se bazează pe faptul că avem la baza produse artizanale, autentice și de aici trebuie să plece totul, spune Irina.

Clienții sunt din ce în ce mai numeroși și mai diverși. Dacă au pornit în minte cu profilul bărbatului care consumă un cognac fin și bea un whiskey de calitate, pe parcurs cei de la PATER au descoperit că produsul lor este consumat și de tinerii din generația Z, și de doamne și de domnișoare și în general de oameni care vor să descopere sau să redescopere produse autentice. Sunt, însă, la început de drum în educarea gustului românilor, pentru că există o mentalitate greșită, perpetuată de-a lungul timpului, legată de tot ce înseamnă țuică, produse locale, produse artizanale.

Cum au reușit, în ciuda acestor prejudecăți, să facă din țuică un produs premium, povestește mai multe Irina Marasoiu, în cadrul seriei Creative Business, inspirată de BT Mic. E nevoie de multă pasiune și determinare pentru a dezvolta o astfel de afacere de familie, mai ales pe o piață atât de aglomerată. Și mai e nevoie de puterea de a ține piept NU-urilor de tot felul care apar pe drum. Cum au depășit ei piedicile, citiți mai jos. 

 

Familia din spatele businessului

Eu sunt Irina, Fata din Povestea PATER și sunt persoana care iese mereu în față cu brandul nostru, însă în spatele Brandului PATER se află întreaga noastră familie și fiecare membru are rolul său în poveste.

Tata, în omagiul căruia am numit brandul nostru, este maestrul familiei. El deține talentul și secretul distilării și orchestrează tot ce ține de producție. Inginer horticol de meserie, tot el este cel care are grijă de livezile familiei, livezi ce ne asigură majoritatea materiei prime pentru distilatele noastre. 

 

Parcursul către antreprenoriat

Eu am oscilat o perioadă până mi-am găsit drumul, sau până am ajuns să fac ce îmi place cu adevărat. La bază sunt architect, dar s-a dovedit că îmi place mai mult să construiesc povești noi bazate pe tradițiile noastre.

În familia noastră, într-un fel sau altul, toți suntem antreprenori. PATER s-a născut din dorința de a continua o tradiție a familiei, tradiție întemeiată cu peste 5 generații în urmă. Nu ne-am gândit și nu ne gândim nici acum că ar fi o afacere, mai degrabă este o poveste pe care încercăm să o spunem pentru a fi auzită de cât mai multă lume. 

Afacerile și proiectele pe care le aveam deja ne-au dat curajul să încercăm. Avem un lanț de magazine de vinuri și un magazin on-line. În clipa în care ne-am propus să ne autorizăm și să transformăm țuica într-un produs premium, am luat în calcul și varianta cea mai rea, în care am fi nevoiți să vindem toată producția doar în magazinele noastre. 

 

Abilități de antreprenor

Pasiunea. Aceasta este prima care îmi vine în minte. Nu poți să reusești ca antreprenor fără pasiune.

Legat de educație, pe aceasta o poți dobândi de-a lungul timpului. Pe mine facultatea de arhitectură m-a ajutat să îmi dezvolt un gust al frumosului, al lucrului trainic, dar nu m-a pregătit în niciun fel pentru rolul meu în povestea PATER. Am învățat și încă învăț, încerc să acumulez cât mai multe cunoștințe legate de producție și de distilare, fur de la tata, dar caut și varianta academică de studii pentru tot ce înseamnă domeniul distilatelor internaționale.

Printre abilitațile necesare aș mai enumera perseverența și încăpățânarea, acestea făcând parte din puterea de a nu îl accepta pe NU.

Noi ne-am lovit constant de NU-uri și foarte multe piedici, dar în loc să ne dea înapoi, primul NU ne-a întărit și depășirea lui ne-a strecurat convingerea că putem să dărmăm și alte ziduri și bariere din drum.

 

O țuică bună

PATER a apărut din din dorința de a aduce consumatorului de distilate tradiționale un produs premium și acesta a fost primul lucru care ne-a diferențiat în piață. Aveam o Țuică foarte bună și am hotărât să îi oferim un ambalaj pe măsură. Considerăm că am reușit să avem rezultatul droit. În foarte scurt timp de la lansare am primit recunoaștere internațională specializată, câștigând Medalia de Aur, pentru design și concept de produs, la International Wine & Spirit Competition - Design & Media Awards 2018 de la Londra. Au urmat medaliile de Aur, Argint și Bronz, pentru gust de la Spirits Selection și International Wine & Spirit Competition. 

Investiția inițială a fost de aproximativ 50 000 de euro și a presupus utilarea și amenajare distileriei și tot ce înseamnă brandingul și ambalajul produselor. Am făcut totul cu forțe proprii și ne-a ajutat enorm că există deja o infrastructură a micii distilerii (pentru că la noi în familie s-a produs întotdeauna țuică). Am crescut exponențial și tot profitul l-am reinvestit în business.

 

Povestea brandului

“O poveste scrisă cu trudă și cu mult drag de familia noastră. O reteță proprie transmisă din tată în fiu de-a lungul a cinci generații. Tradiție. Dragoste. Devotament. Familie.

Asta înseamnă PATER.”

Acesta este textul trecut pe etichetele noastre și este ceea ce definește acest brand și pe noi ca familie. Tot din crezul nostru face parte și respectul față de clienți și mândria de a fi producători de băuturi alcoolice tradiționale. Ne bucurăm să ducem mai departe această tradiție și să arătăm întregii lumi ce licori bune se pot face în Romania, cu fructele de aici și cu multă pasiune. 

Cât despre brand în sine, numele PATER vine din latină și înseamnă cap de familie, tată, preot. Avem un design simplu și unic, care reprezintă exact povestea și tradiția familiei. Eticheta este realizată în letterpress, prin 3 presări distincte.

Arborele de pe etichetă este un arbore genealogic cu un trunchi sub formă de structură ADN. Acesta conține inițialele liniei barbaților din familie care produc această bautură de mai mult de 5 generații. Coroana copacului este realizată din folie de cupru, făcând trimitere la alambicul de cupru tradițional în care se produce băutura. Mama scrie manual pe etichete numărul fiecărei sticle și lotul acesteia iar etichetarea se face doar manual.

 

Așteptări

Nu știu dacă vreunul dintre noi a avut mari așteptări legate de acest proiect. Am fost și suntem motivați de realizarea lui, prin entuziasm și lupta purtată pentru a-l vedea pus pe picioare.

Nu este chiar simplu să fii un mic producător de băuturi alcoolice într-o piață dominată de branduri internaționale mari, dar am învățat că fix acesta este atuul nostru și puterea noastră. Dezvoltarea noastră se bazează pe faptul ca avem la baza produse artizanale, autentice și de aici trebuie să plece totul. 

La început de drum am crezut că vom ajunge să avem un distribuitor cu o infrastructură de distribuție deja creată și că vom delega partea logistică altcuiva. Această gândire s-a shimbat ”on the business”. Am ales să gestionăm totul noi, așa că putem spune că avem un circuit complet: grija livezilor, culesul, fermentarea, distilarea, învechirea, îmbutelierea, etichetarea manuală, promovarea, livrarea, distribuția si vânzarea directă. 

 

Învățături

Încă învățăm din tot ceea ce facem, dar cel mai important lucru, ceea ce am învățat încă de la început, este că trebuie să nu te lași descurajat de piedicile întâlnite pe parcurs. Suntem convinși că indiferent de domeniu aceste piedici există și nu trebuie să ne lasăm visul să se termine acolo.

Poate o să pară că suntem aroganți, dar nu cred că am face nimic diferit.

 

Provocări din pandemie

Fiind un brand premium, ne-am axat întotdeauna pe vânzarea produselor noastre în restaurante de fine dining, hoteluri și magazine specializate, inclusiv în cele din aeroporturi. Pandemia a lovit tare în toate acestea și automat și pe noi. Ne-am concentrat pe vânzările online și am încercat să aducem PATER mai aproape de clienții săi listând produsele în băcănii și brutării. Nu ne-a fost ușor, dar suntem convinși că cei care au supraviețuit acestei perioade au devenit mult mai puternici și mai încrezători în produsele lor. 

Ne-am concentrat toate puterile pe calitatea produsele nostre și pe dezvoltarea în continuare a businessului existent.

Am folosit timpul avut în dezvoltarea unor proiecte noi, a unei distilerii vizitabile, a lărgirii numărului de sortimente din portofoliu și a găsirii unor canale noi prin care să ajungem la consumatorii nostri.

  

Clienții

Ne-am creionat la început un profil foarte clar al clientului nostru pe care, de-a lungul celor 4 ani pe piață, l-am modificat frecvent, iar acum am ajuns la concluzia că avem consumatori de toate vârstele (sperăm că nu minori) și domenii foarte variate. Dacă inițial aveam în minte profilul bărbatului care consumă un cognac fin și bea un whiskey de calitate, pe parcurs am descoperit că produsul nostru este consumat și de tinerii din generația Z, de doamne și de domnișoare și în general de oameni care vor să descopere sau să redescopere produse autentice de cea mai bună calitate.  

Noi cu PATER suntem la început de drum în educarea gustului românilor. Există o mentalitate greșită, perpetuată de-a lungul timpului, legată de tot ce înseamnă țuică, produse locale, produse artizanale și va dura destul de mult până vom reuși să o schimbăm. Românii sunt încă în acel punct în care au încredere și acceptă să plătească pentru produse de import (în cazul nostru băuturi alcoolice), dar nu înteleg de ce ar trebui să consume și să plătească prețuri similare pentru produsele românești.

Ușor, ușor, am început să creștem o comunitate de consumatori dar mai este mult de lucru în această direcție și noi, ca mic producător, probabil nu vom reuși singuri să facem o diferență reală.

Ce putem spune sigur este că, odată cu premiile internaționale dobândite de PATER, a crescut și consumul produselor noastre în România, lucru care ne face să credem iar că avem nevoie întâi de recunoștința internațională pentru a ajunge să apreciem produsele locale.

 

 

Comunicare & promovare

Nu investim în campanii de promovare clasice. Abordarea noastră este una directă, prin intermediul furnizorilor și a evenimentelor cu degustări pe care le organizăm (organizam) frecvent.

De asemenea participăm la diverse târguri și evenimente, unde căutăm să ne împrietenim direct cu potențialii noștri clienți (Noel, Romanian Design Week,Bucharest International Festival Film, Moldova Film Festival, Târgurile Roditor Food Market, conferințe gastronomice etc.).

 

Cum se menține optimismul

Nu pot spune ce ar trebui să facă alții, pe noi ne-a ajutat să mergem mai departe pe firul poveștii noastre, să ne concentrăm toată atenția pe viitor și pe munca necesară realizării acestuia.

Nu am stat nici măcar o clipă pe loc, chiar dacă piața a fost paralizată. Probabil asta ar putea să îi ajute și pe ceilalți.

 

Planuri pentru 2021

Până la finalul anului sperăm să dăm drumul la un mic circuit turistic în noua distilerie. Să organizăm evenimente, să aducem vânzătorii și consumatorii de PATER să ia pulsul locului si să le oferim o experiență completă, la noi acasă.

Avem în plan să îmbogățim portofoliu nostru cu încă un produs și să readucem în stoc unul din produsele noastre vedetă, vișinata.

Ne dorim cât mai multe degustări, să ne întălnim cu prietenii PATER, să ne facem noi prieteni, să ciocnim, să povestim și să fie totul normal.

 

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim propriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related