[Creative Business] Georgiana Ciceo: Monom e un brand care a pornit din dorința de a crea niște bijuterii așa cum nu găseam la momentul respectiv pe piața din România

[Creative Business] Georgiana Ciceo: Monom e un brand care a pornit din dorința de a crea niște bijuterii așa cum nu găseam la momentul respectiv pe piața din România

E mai important să ai grijă de echipa ta decât să faci bani cu orice preț: Cu echipa ta vei merge mai departe și vei reconstrui totul de la zero dacă e cazul. E mai important un client mulțumit decât un profit imediat. Sunt două din regulile cele mai importante pe care le urmează în antreprenoriat Georgiana Ciceo, founder | designer Monom. Arhitectă la bază, Georgiana a intuit de la început că va îmbrățișa antreprenoriatul, dar nu se gândea la design de bijuterie. Ea s-a implicat în mai multe proiecte, a fondat festivalul ZAIN, a deschis un birou de arhitectură și design interior, un program de cursuri pentru creativi și un co-work dedicat creativilor din Cluj. Apoi, în cadrul organizării festivalului ZAIN, a experimentat și designul de bijuterie. 

Am fost implicată în foarte multe proiecte, foarte diverse, extrem de multe activități de voluntariat, îndeosebi în perioada studenției.  Cred că e important să faci multe lucruri și să deprinzi cât mai multe veleități. 

Eu am învățat să fac de toate, și asta include și producția de bijuterie - toate tehnicile noi, modul în care funcționează toată aparatura pe care o folosim. Pentru mine este extrem de important să înțeleg cum funcționează lucrurile, ce înseamnă producția și cum se petrece ea ca să știu ce e de făcut și ce vreau să cer de la echipa mea.  

Cea mai importantă lecție pe care a învățat-o în pandemie a fost că, în momente de criză, comunitatea creată în jurul brandului te poate salva. Și comunitatea e cea care stă la baza valorilor brandului Monom.

Vorbim în continuare cu Georgiana Ciceo despre începuturile ei în antreprenoriat, în cadrul Creative Business, o serie editorială inspirată de BT Mic. Ea povestește despre cât de importantă e disciplina, dar și implicarea în diverse proiecte, cum învață încă arta delegatului, care sunt secretele optimismului în business și cum s-a adaptat și reinventat pe timp de criză. 

 

În spatele businessului

În spatele brandului sunt eu, Georgiana Ciceo, născută și crescută (poate prea înrădăcinată) în Cluj-Napoca. Am terminat Facultatea de Arhitectură de aici  în 2014, am profesat câțiva ani ca arhitect, am chiar predat câțiva ani în cadrul aceleiași Facultăți. În 2014 am fondat, împreună cu câțiva prieteni festivalul ZAIN, iar în 2016 am fondat monom. Alături de mine fost de la început partenerul meu de viață (și ulterior de business) Alexandru Chiș, IT-st și programator.  

 

 

Parcursul spre antreprenoriat

Profesia de arhitect e în sine una liberală, eram cumva conștientă că, de la un punct, voi îmbrățișa antreprenoriatul, însă nu am bănuit în niciun moment că va fi vorba de design de bijuterie - eu cochetam cu ideea de a face asta (mi se părea că nimic din ce e pe piață nu e ce mi-aș dori, prin urmare nu purtam bijuterii) - însă făceam atât de multe lucruri, încât nu părea că aș putea găsi timp și pentru un business de acest fel.

Înainte de a fonda monom, am pornit un birou de arhitectură și design interior, organizam în paralel ZAIN și ZAIN căpătase el însuși niște aripi antreprenoriale - am pornit la un moment dat ZAIN Academy - un program de cursuri pentru creativi și ZAIN Studio - un co-work dedicat creativilor din Cluj.  

În 2016 ne pregăteam de o nouă ediție a festivalului, aveam un program în care diverși designeri lucrau cu meșteșugari locali pentru a dezvolta produse de design prin tehnici tradiționale. Unul din designerii implicați a renunțat la proiect și am decis să încerc să fac eu niște piese de bijuterie așa cum mi le-aș fi dorit. Piesele urmau să fie lucrate cu un meșteșugar local Nádudvary László, iar dacă, în urma expoziției ar fi fost bine primite, aș fi mers mai departe. Feedbackul a fost pozitiv, așa că am pornit un atelier foarte basic inițial, în biroul partenerului meu care în timp a crescut în ceea ce este astăzi monom.  

Foto: Andreea Bogdan

O vreme am desfășurat toate aceste activități în paralel, însă momentan atenția mea este dedicată mai mult designului de bijuterie, de altfel nici nu îmi mai permite timpul să le fac pe toate și am învățat că este mai sănătos să faci mai puține lucruri, dar să le faci bine. 

 

E important să înțelegi cum funcționează lucrurile

Eu cred că pe mine m-au ajutat mult studiile pe care le-am făcut și experiența de până la pornirea businessului - am fost implicată în foarte multe proiecte, foarte diverse, extrem de multe activități de voluntariat, îndeosebi în perioada studenției.  Cred că e important să faci multe lucruri și să deprinzi cât mai multe veleități. N-au cum să îți strice, atâta vreme cât reușești să te concentrezi pe ceea ce este important de făcut. Și aici intervine disciplina, care cred că este crucială atunci când ești antreprenor.  

Eu am învățat să fac de toate, și asta include și producția de bijuterie - toate tehnicile noi, modul în care funcționează toată aparatura pe care o folosim. Chiar dacă nu mai fac producție în majoritatea timpului, sunt anumite procese care depind de aparate mai delicate, iar pe acestea le operez doar eu. Pentru mine este extrem de important să înțeleg cum funcționează lucrurile, ce înseamnă producția și cum se petrece ea ca să știu ce e de făcut și ce vreau să cer de la echipa mea.  

Foto: Denisa Coman

Experiența din diversele proiecte în care am fost implicată mi-a permis să mă ocup de partea de branding și de comunicare în primii ani de business, când nici nu aveam un buget generos pentru asta. Din nou, cred că asta a ajutat în relația oamenilor cu care lucrez acum pe partea de comunicare și cred că a ajutat brandul în sine și felul în care l-am comunicat în toți acești ani. 

Învăț încă delegarea - înțeleg ce este important să fac eu pentru business și ce nu, însă încă nu mi-e ușor să las “din mână” unele lucruri.  

 

Despre business

Suntem un business local, momentan avem 2 puncte de lucru - facem design de bijuterie și producție locală în serie mică. Avem câteva colecții dezvoltate pe parcursul anilor, majoritatea dintre ele au rămas în portofoliul curent și pot fi găsite în magazinul nostru online - www.monom.studio, dar vindem și prin parteneri. Lucrăm cu metale prețioase, în atelierele noastre pe care le-am dotat atât din fonduri proprii, cât și din reinvestirea profitului, dar și din fonduri europene.  

Foto: Andreea Bogdan

În cei 5 ani de activitate de până acum am investit aproximativ 100.000 euro, din care cam jumătate au fost fonduri nerambursabile. Pentru noi au fost soluția cea mai bună, îndeosebi pentru că am început de la zero și am ales să internalizăm producția, deci profitul din primii 4 ani a fost reinvestit aproape integral în dotări și echipamente.  

În timp am realizat că este important pentru clienții noștri să oferim și servicii de personalizare și de bijuterie bespoke - astfel că, de ceva vreme facem și asta. Iar pentru că ne dorim ca bijuteriile noastre să arate cât mai bine, cât mai mult timp, oferim și servicii de “refresh”, prin care reparăm, refinisăm orice piesă are nevoie de asta. 

 

Valori de brand

Monom e un brand care a pornit din dorinta de a crea niște bijuterii așa cum nu găseam la momentul respectiv pe piața din România. Mă inspir mai mereu din backgroundul meu, dar și din ceea ce mă înconjoară. L-am definit ca un brand minimalist, cu accente arhitecturale, aspecte care se văd și în produsele noastre, dar și în imaginea brandului. Deși e mai greu uneori, pentru noi e o mândrie că producem local, în atelierele noastre și îmi doresc să continuăm să facem asta cât mai mult timp. De asemenea, cumpărăm materia primă de la furnizori cu trasabilitate și cu angajamente serioase față de mediu, în atelier încercăm să reciclăm tot ceea ce se poate, tot ce nu se vinde sau are un defect este reciclat și refolosit.  

 Foto: Andreea Bogdan

 

Așteptări & confirmări

Nu am avut multe așteptări la început de drum. Eu am suferit multă vreme de sindromul impostorului și aveam momente în care îmi era greu să cred în mine în această nouă postură de designer de bijuterie pentru care nu mă simțeam pregătită. 

Așa cum spuneam și mai sus, am adaptat multe din cunoștințele mele dobândite până la T zero al monom. Însă au fost multe de învățat “On the business”, fiind și un domeniu foarte specific - am învățat tot ce înseamnă manufactură, producție de bijuterie, toate aspectele legale specifice acestui tip de afacere, am învățat să caut și să păstrez furnizori. E mult despre “try and fail” și nu sunt mulți cei ce sunt dispuși să împărtășească informații. 

 

Clienții

Clienții noștri finali sunt în medie femei cu vârsta peste 26 de ani, cu studii superioare, venituri peste medie, care își doresc accesorii deosebite și care pun preț pe producția locală.

Cred că clienții și-au deschis și mai mult decât înainte  interesul față de produsele de proveniență locală și cred că înțeleg mai bine importanța susținerii businessurilor locale. Cred, de asemenea, că așteaptă de la noi să fim responsabili și transparenți în ceea ce facem. Am descoperit că majoritatea clienților sunt înțelegători în multe privințe, câtă vreme le explicăm cum se întâmplă lucrurile și de ce uneori nu putem să le oferim ceea ce ei își doresc.  

Ca și modificări în comportamentul de consum consider că nu este deloc de neglijat dezvoltarea comerțului online, care a avut o creștere spectaculoasă în 2020 și noi am simțit-o bine de tot, mai ales având shopul din 2016, fapt ce ne-a permis să facem niște comparații. 

 

Strategia de comunicare în 2021

Atât în comunicare, dar și în celelalte lucruri pe care le facem încercăm să fim decenți și responsabili.  

Ne dorim să îi aducem pe oameni mai aproape de ceea ce facem și să înțeleagă mai bine ce înseamnă produsele noastre. Lucrăm la niște materiale care să surprindă procesele de producție, ne dorim să comunicăm mai mult din partea aceasta.  

 

Ce te-a învățat antreprenoriatul 

M-a învățat că trebuie să “know your shit” ca să fii luat în serios și că nimeni nu știe tot de la început. M-a mai învățat și că burnout-ul e ceva real și că, dacă nu înveți să echilibrezi lucrurile, îți poate afecta business-ul, îndeosebi într-o afacere mică în care multe depind de tine.  

Dacă aș lua-o de la capăt cred că aș fi mai selectivă în ceea ce privește colaborările în care ne-am implicat și, mai ales, în ceea ce privește timpul meu și al nostru ca business.   

 

Provocările pandemiei 

Cel mai greu a fost in primele 3 luni ale pandemiei, îndeosebi pentru că businessul nostru presupune si producție și procesele acestea nu se pot întâmpla de la distanță. Noi am închis tot și am trimis pe toată lumea acasă în 11 martie 2020, cu 4 zile înainte să se declare stare de urgență. Avem și persoane mai în vârstă în echipă, nu știam ce înseamnă acest virus și ce se poate întâmpla și am decis că e mai bine să luăm această măsură până când urma să ne lămurim.  

În primele săptămâni nu aveam nici măcar vizitatori pe site. Intram din când în când să verific și apărea mereu “0 vizitatori online”. Ne-am folosit de acest timp să facem tot ce s-a putut online - am optimizat site-ul, am urcat poze noi, am prelucrat fotografii ce așteptau să fie editate, am urcat pe site piese și servicii ce nu apucaseră să fie lansate, pe scurt, am încercat să folosim acest timp într-un mod cât mai util cu putință. Apoi am început să merg singură la studio și să mă ocup de cele câteva comenzi care apăreau - eu locuiam cel mai aproape și puteam să merg pe jos, mai aveam stoc de dinainte să ne oprim activitatea. Când au început să se miște lucrurile am încercat să simplificăm procesele și ce se mai putea lucra de acasă se lucra de acolo, în rest am încercat să compensez eu cât de mult se putea și am lucrat foarte mult în acea perioadă.  

Anul 2020 urma să fie un an foarte plin pentru noi - aveam multe expoziții și târguri la care urma să luăm parte, între care si Milano Design Week, Milano Jewellery Week și altele. Până la urmă am rămas acasă și ne-am concentrat toată atenția pe promovarea online, ceea ce cred că s-a văzut și  ne-a ajutat foarte mult. 

 

Adaptare

Ne-am concentrat pe ce era controlabil și pe ce se putea face în contextul dat. Ne-am focusat pe online și am încercat să o facem cât mai bine. Am încercat să rămânem temperați în comunicare, dar nici să nu ne oprim. Oamenii care ne urmăresc aveau nevoie nu de noi neapărat, dar aveau nevoie să vadă si alte lucruri decât știri, statistici, tabele și toate cele lucruri de care am ajuns să fugim și să ne ferim fiecare mai devreme sau mai târziu.  

De undeva de la mijlocul lunii iunie ne-am reînceput activitatea, am lansat colecția “MINIM” - piese minimaliste de mici dimensiuni, comode și ușor de purtat de acasă, iar mai apoi am lansat colecția Forma, care a fost foarte bine primită, poate și pentru că era o gură de aer proaspăt, ceva nou, ce te-ar fi putut face să te simți ceva mai bine, chiar dacă doar stăteai acasă, pe ZOOM, întreaga zi.  

 

Cum se menține optimismul

Eu m-am panicat inițial pentru că, evident, nu mai trecusem prin asta. Mă temeam că toată munca mea din ultimii 4 ani urma să se ducă pe apa sâmbetei. Apoi am înțeles că nimeni nu mai trecuse prin așa ceva și că nimeni nu are o rețetă, nimeni nu știe ce trebuie făcut. De la un punct am căpătat o liniște, cum era vorba aceea din popor - un fel de “eu te-am făcut, eu te omor”. Momentul în care am înțeles că monom a pornit de la zero, mai putea porni o dată, dacă ar fi fost nevoie, a fost cel în care m-am liniștit și am înțeles ce aveam de făcut.  

Ne-am bucurat de susținerea extraordinară a comunității noastre, căreia nu îi putem mulțumi îndeajuns. Am avut cliente care ne-au sunat să ne întrebe dacă suntem ok și dacă avem nevoie să facă mai multe comenzi și faptul că nu numai că ne-au sunat să ne întrebe de sănătate, dar că nu a fost nevoie și am reușit să supraviețuim a fost extraordinar pentru optimismul nostru. 

 

3 lecții

 1. Comunitatea brandului tău te poate salva în momente de criză. 

2. Echipa pe care o ai e acolo să te ajute, dar are în același timp nevoie de tine. 

3. Sunt momente in care e mai bine să aștepți puțin înainte să acționezi, alteori e de preferat să intervii mult mai devreme. Alegerile mai puțin populare nu sunt neapărat rele. Vezi principiul “Pulling the Goalie” al lui Malcolm Gladwell. 

 

3 reguli

  1. Ține mereu în cont bani pentru chirie și salarii pe minim 3 luni. 
  2. E mai important să ai grijă de echipa ta decât să faci bani cu orice preț. Cu echipa ta vei merge mai departe/vei reconstrui totul de la zero dacă e cazul. 
  3. E mai important un client mulțumit decât un profit imediat. 

 

Planuri pentru 2021

Pentru 2021 ne dorim să continuăm să creștem, să continuăm să le oferim clienților noștri bijuteriile pe care și le doresc și pe care le face plăcere să le poarte.  

Ne dorim mai multă expunere internațională, participare la evenimente și mai multe canale de vânzare din afară. 

Dupa experiența lui 2020, vom vedea ce ne mai aduce anul și ce reușim să facem :). 

 

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim prorpriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related