[Creative Business] Octavia și Lucian Loiș: Am observat setea oamenilor de a avea obiecte personalizate, cu poveste, cu suflet

[Creative Business] Octavia și Lucian Loiș: Am observat setea oamenilor de a avea obiecte personalizate, cu poveste, cu suflet

Trăiește simplu. Urmează-ți instinctul. Nu începe orice cu gândul la profit. Acestea sunt cele mai importante trei lecții pe care le-au învățat Octavia și Lucian Loiș în ultimii șapte ani, de când sunt antreprenori. Au pornit Șezi cu gândul în facultate și l-au transformat în realitate în atelierul de tâmplărie al unchiului din Bucovina. Nu știau că acest proiect îi va purta pe tot felul de drumuri, mai puțin bătute, și îi va așeza apoi la Hăpria, în comuna Ciugud. Așa că au renunțat la viața activă de la oraș pentru liniștea și inspirația de pe deal. 

De altfel, în ultima perioadă, declanșată și de pandemie, s-a accentuat nevoia oamenilor de a se întoarce la lucruri simple și de a se preocupa mai mult de interior. Interiorul sufletesc, dar și cel al caselor. Clienții caută obiecte personalizate mai mult ca oricând, observă fondatorii Șezi: de la măsuțe de cafea cu blat crestat și picioare strunjite, la paturi și dulapuri pictate. Băncuțe jucăușe, cuiere decorative, oglinzi sculptate, scaune cu spătar decupat, mese pentru familie și pentru toți prietenii.

Oamenii au comandat mai mult ca niciodată. Au pus preț pe energia locului în care trăiesc și au investit în armonia interiorului, spun Octavia și Lucian Loiș.

Vorbim mai pe larg cu fondatorii Șezi în cadrul seriei Creative Business, inspirată de BT Mic. Octavia și Lucian povestesc cum a fost pentru ei antreprenoriatul până acum, ce au învățat important în cei 7 ani de Șezi și care sunt planurile pentru următorii. Cel mai important, cred ei, e să ai răbdare și să nu fie câștigul pe primul plan, cel puțin nu de la început. Pentru că trăim în perioada în care toți vor să câștige cât mai bine cu muncă puțină.

 

Povestea Șezi

O idee desenată și gândită timp de câteva luni, prin facultate, s-a transformat în realitate în atelierul de tâmplărie al unchiului din Bucovina. Era vorba despre două „scaune de lemn pentru casă de piatră”, un cadou de nuntă pe care l-am oferit unor prieteni.

Nu știam că acest proiect ne va purta pe drumul artei, cum nu știam nici că vom avea vreodată un atelier de tâmplărie. Totul e simplu când îți urmezi instinctele și ai încredere în tine. Nu cred că există o rețetă pentru succes. Dar cred că e importantă șansa. Noi am avut șansa ca familia doctorilor Loiș, părinții lui Lucian, să creadă în noi și să investească în atelierul de tâmplărie din curtea casei lor de vacanță. Așa ne-am și mutat aici, la Hăpria, comuna Ciugud, la 9km de Alba Iulia, după 7-8 ani în care am stat în Cluj.

Am renunțat la viața activă de la oraș pentru liniștea și inspirația de pe deal. Comenzile erau tot mai multe, cererile tot mai mari și, după mai multe colaborări cu diferite ateliere, fabrici, sculptori, cnc-uri, am ales să mărim echipa și așa l-am cunoscut pe Viorel Bota. Probabil că suntem antreprenori, dar mai avem multe de învățat.

 

Echipa Șezi

Octavia și Lucian Loiș, iar în ultimii doi ani, Viorel Bota. Am absolvit Facultatea de Arhitectură și Urbanism la Cluj. Octavia e din Deva, Lucian din Alba Iulia, ne-am cunoscut la Cluj.

În ultimii ani de facultate ne-am îndreptat atenția spre folclor, am început să studiem simboluri, mobilier românesc și tradiții. Viorel Bota este sculptor, tâmplar, cu o experiență de peste 30 de ani, omul de bază al echipei.

 

Abilități de antreprenori

Intuiție, ambiție, pasiune, echilibru. Important e să ai răbdare și să nu fie câștigul pe primul plan, cel puțin nu de la început. Trăim în perioada în care toți vor să câștige cât mai bine cu muncă puțină și folosesc termenul „bănuți” când vorbesc de mii de euro. Noi observăm zi de zi cum banii nu mai au valoare și materia primă este tot mai scumpă.

Ce ne rămâne atunci? Să facem ce ne place. De-a lungul celor 7 ani de Șezi, adică puțini, ne-am îmbunătățit metodele de lucru, am acceptat ca tehnologia să vină în ajutorul sculpturii manuale, am învățat să eficientizăm proiectarea, am asimilat multă informație pe care o accesăm și o dezvoltăm la infinit. Am învățat să colaborăm, să comunicăm cu oamenii, să simțim dorințele lor și să le materializăm.

 

Investiția

Inițial a fost o investiție din partea familiei Loiș: atelierul, utilat cu scule de tâmplărie de mici dimensiuni (circular cu roti, mașină de rindeluit, strung, mașină mare de șlefuit). Am vrut să vedem dacă suntem în stare să facem asta și am avut toată susținerea familiei.

Am încercat să accesăm fonduri, dar atât de complicat a fost pentru noi în acel moment, încât am renunțat după ce a fost aprobat proiectul cu punctaj maxim. Între timp afacerea a evoluat, atelierul s-a extins puțin, avem utilaje performante. Pe viitor ne dorim să păstrăm bucuria de a face prototipurile în atelier, pentru că ne place procesul prin care un obiect devine realitate, dar poate vom găsi o fabrică sau un atelier care să facă mici serii ale produselor care se repetă deja de sute de ori.

 

Valorile brandului

Pornim dintre esențe, dinspre rădăcini, totul are o poveste. Nimic nu e întâmplător. Totul se leagă.

 

Clienții

Clientul nostru are simț artistic. Îi place lemnul masiv și îl înțelege. Apreciază lucrul cu mâinile și face parte din povestea noastră, pătrunde în universul simbolurilor.

Ei caută obiecte personalizate. Totul pare să aibă sens, caută esența lucrurilor. De la mici măsuțe de cafea cu blat crestat și picioare strunjite, la paturi și dulapuri pictate. Băncuțe jucăușe, cuiere decorative, oglinzi sculptate, scaune cu spătar decupat, mese pentru familie și pentru toți prietenii. Oamenii au comandat mai mult ca niciodată. Au pus preț pe energia locului în care trăiesc și au investit în armonia interiorului.

 

În pandemie

Nu s-a schimbat nimic. De fapt s-au cam dublat comenzile. Am fost liniștiți, relaxați, fără nici o restricție. Depinde cum alegi să trăiești. Am observat setea oamenilor de a avea obiecte personalizate, cu poveste, cu suflet. Și cum nu au mai plecat în prea multe concedii, oamenii și-au îmbunătățit locul în care își petrec o mare parte din timp: casa. Aici am intervenit noi. Am realizat amenajări, piese noi de mobilier, colecții noi. Am avut și timp pentru proiectele noastre de care nu aveam timp înainte, pentru că făceam prea multe drumuri.

Nu am schimbat nimic, totul a decurs normal. Am observat că toate urgențele alea cu care te presează oamenii nu sunt de fapt urgențe și mai pot aștepta. Poate am învățat să ne relaxăm în timp ce lucrăm la 10 comenzi în paralel. Altă dată ne-am fi panicat.

 

3 lecții învățate

Trăiește simplu.

Urmează-ți instinctul.

Nu începe orice cu gândul la profit.

 

Dorințe în 2021

Să reușim să finalizăm la timp toate proiectele începute. Să găsim o echipă care să realizeze în serie unele piese de mobilier. Să construim în livadă un birou. Cam atât.

E nevoie de mai multe povești de business, credem noi. Povești reale, în care să dăm mai departe optimismul și inspirația, dar să nu ocolim dificultățile, obstacolele și provocările antreprenorilor din România. Poveștile acestea, sperăm noi, creează solidaritate și dau încredere. Ne dau speranța că putem în România să ne găsim prorpriul drum. În Creative Business, seria editorială inspirată de BT Mic, adunăm poveștile despre creativitate, reinventare și adaptare ale micilor antreprenori din România.


Poveștile celor care găsesc mereu soluții și ne arată că se poate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related