Ana-Maria Diceanu: Dacă ne uităm la cifrele Brain4Strategy, 2020 a fost un an în care am reușit să construim pe capabilitățile agenției, strategie și comunicare de criză

Ana-Maria Diceanu: Dacă ne uităm la cifrele Brain4Strategy, 2020 a fost un an în care am reușit să construim pe capabilitățile agenției, strategie și comunicare de criză

Acum trei ani, dintr-un fel de nebunie, Ana-Maria Diceanu a lansat Brain4Strategy, o agenție destinată să ajute companiile să răspundă tuturor provocărilor de comunicare. Și apoi a venit 2020, cu crize de comunicare de toate intensitățile, cel mai exigent test de PR pentru toate companiile și agențiile din lume. A fost anul în care specialiștii în comunicare au arătat cu adevărat care le sunt puterile. Cea mai importantă lecție pentru Ana-Maria a fost să înțeleagă că nu trebuie să îi fie frică de schimbare. A ieșit din zona de confort, a făcut multe lucruri pentru prima dată, pe care credea că nu le poate face niciodată, iar efortul a fost răsplătit cu multe momente excepționale.

2020 i-a dat, astfel, curajul de a investi mai mult în creșterea agenției și de a o dezvolta chiar în zona ei forte, comunicarea de criză. Rezultatul a fost pe măsură: cifra de afaceri Brain4Strategy a crescut cu 88% în 2020.

Majoritatea clienților noi în 2020 au venit pentru expertiza noastră în zona de comunicare de criză, strategie și training-uri. În 2020 am redactat foarte multe manuale de criză, am dezvoltat numeroase campanii pe zona de comunicare internă, am făcut mapări de risc și simulări de criză. Clienții noi au fost din zona de beauty și lifestyle, industrii grele, asociații profesionale și retail, spune Ana-Maria.

Tot anul trecut, Ana-Maria a lansat și un podcast marca B4S, un proiect care o scoate constant din zona de confort. Despre ce se întâmplă în afara zonei de confort a PR-ului, cum s-a schimbat perspectiva de om de comunicare în pandemie și care sunt planurile de extindere a egenției, povestim cu Ana-Maria după cum urmează. 

 

2020: orice criză poate fi transformată în oportunitate

2020 a fost un roller coaster, ca pentru toți de altfel. Îmi aduc aminte că vorbeam cu un client despre ce se întâmplă în China încă din luna ianuarie, dar părea ceva departe, greu să ajungă la noi. În luna februarie deja începeam să facem planuri de crisis management iar în martie eram prinși în roller coaster derulând acțiuni de comunicare internă și externă pe bandă rulantă.

Putem transforma orice criză într-o oportunitate și asta am văzut cred toți în 2020. Dacă ne uităm la cifrele B4S, 2020 a fost un an în care am reușit să construim pe capabilitățile agenției: strategie și comunicare de criză. 2020 însă nu ar fi fost la fel de bun fără partenerii noștri, clienții noștri care au continuat să aibă încredere în noi și le mulțumesc că au ales să trecem împreună prin încercarea asta atât de dificilă pentru toată lumea.

 

Cele mai grele momente

Martie și aprilie au fost cele mai grele luni ale anului pentru că nu existau suficient de multe informații pentru a lua decizii, și am simțit cum timpul s-a oprit, și odată cu timpul, bugetele.

Am mai avut un hop spre final de an când simțeam presiunea proiectelor, iar eforturile de recrutare nu dădeau roade. Căutam specialiști doar pe piața de muncă din București după tiparul vechi, ca să constat că (și partea asta o trec la lecții învățate) WFH (work from home) mi-a oferit posibilitatea de a descoperi oameni foarte buni în alte orașe.

 

Cele mai importante reușite

Tot ce am realizat în anul 2020 trec la capitolul reușite. Avem clienți care continuă să ne aprecieze serviciile. Acești clienți au continuat să investească în comunicare și ne-au păstrat ca furnizori. Ne-am mărit echipa. Ne-am adaptat și am reușit să integrăm în munca noastră platforme digitale și aici nu mă refer doar la zoom sau teams, ci la instrumente digitale care ne-au ajutat să raportăm mai bine sau să ne coordonăm mai bine la distanță. 

Dacă tot vorbim despre reușite, aș vrea să vorbesc și despre greșeli, pentru că sunt valoroase pentru mine, fără greșeli nu putem să creștem. La final de 2020, când am avut timp să respir și să fac un review al anului, am realizat că au fost câteva decizii pe care le-am tot amânat, până a fost prea târziu și asta a afectat relația cu unii dintre clienți. Am făcut câteva compromisuri care nu mi-au adus decât stres, niciun beneficiu după ce am tras linia. Deci, pentru mine a fost un an reușit și din punct de vedere al lecțiilor învățate din greșeli.

 

Adaptarea

Primul meu gând a fost să ajut la rezolvarea cât mai multor provocări ale companiilor cu care lucram. Cum comunicăm dacă avem cazuri Covid-19 în cadrul companiei, cum ținem colegii motivați în contextul work from home, subiectele noi de presă cum le abordăm? Acestea sunt exemple de provocări pentru care am dezbătut împreună.

A apărut o energie nouă de care m-am bucurat, atunci când am simțit foarte multă empatie din partea clienților noștri, nicio secundă nu am simțit presiune sau stres ci mai degrabă o sinergie frumoasă.

Datorită serviciilor pe care le oferim încă de la lansare nu am avut foarte multe schimbări. Clienții noștri au venit la noi pentru consultanță, strategie, managementul crizei, servicii care au continuat să aducă valoare în 2020.

 

Cum ați reușit să creșteți cifra de afaceri într-un an complicat

Zona de training-uri, simulări de criză, sesiuni de issue mapping și redactarea sau ajustarea manualelor de criză s-a intensificat. De asemenea, am avut noroc de un portofoliu de clienți care a continuat să investească în comunicare și PR și care au avut încredere în noi, adaptând alături de noi proiectele care erau deja în plan pentru 2020.

Încrederea clienților noștri în capabilitățile strategice ale agenției, asta cred că a contat foarte mult, și îmi doresc tare mult ca în 2021 să le păstrăm încrederea.

 

Clienți noi

Majoritatea clienților noi în 2020 au venit pentru expertiza noastră în zona de comunicare de criză, strategie și training-uri. În 2020 am redactat foarte multe manuale de criză, am dezvoltat numeroase campanii pe zona de comunicare internă, am făcut mapări de risc și simulări de criză. Clienții noi au fost din zona de beauty și lifestyle, industrii grele, asociații profesionale și retail.

 

Proiecte importante

Cel mai amplu proiect a fost campania #dreptullabanking pentru Asociația Română a Băncilor. Campania a fost lansată în feb. 2020 și trebuia să se desfășoare 80% offline. În martie am fost nevoiți să ne adaptăm noii realități și să o ducem pe toată în online, obiectivele rămânând aceleași. Campania a fost un succes în anul 2020 iar clientul a decis să continue și în 2021, acest lucru reprezentând barometrul esențial al rezultatelor noastre.

 

Învățături și concluzii

Cea mai importantă lecție a anului este că nu trebuie să ne fie frică de schimbare. În 2020 au fost atâtea lucruri pe care le-am făcut pentru prima dată, atâtea lucruri pe care am zis că nu o să le pot face niciodată și totuși le-am făcut.

Dacă ne uităm la schimbare cu îndrăzneală și cu naivitatea unui copil nu există să nu iasă ceva bun.

Îmi aduc aminte că în luna martie 2020, am avut câteva zile de amorțeală, puțină liniște, după care, telefoanele sunau neîncetat și am început să fac ceea ce îmi place cel mai mult să fac, managementul crizei.

Am mai învățat că timpul de repaus nu este un lucru rău pentru business, din contră, îți oferă posibilitatea de a schimba perspectiva. Am încercat astfel să mă folosesc de primele luni ale lui 2020, când toată lumea parcă era în așteptare, pentru a veni cu idei de noi proiecte. Atunci mi-a venit ideea unui podcast marca B4S, pe care de altfel l-am și lansat și care este proiectul care mă scoate constant din zona de confort.

Și pentru că vorbim de zona de confort, 2020 ne-a arătat că trebuie să facem mai des acest exercițiu de a ieși din zona safe și de a ne antrena creativitatea și pentru momente excepționale.

 

Cum s-a modificat perspectiva

2020 a fost anul PR-ului. 2020 a fost anul în care oamenii de PR au avut ocazia să arate la ce e bun PR-ul. De la comunicare de criză la comunicarea cu angajații, managementul si-a îndreptat atenția către expertiza oamenilor din departamentul lor de PR.

2020 a fost despre transparență, încredere, managementul reputației, autenticitate și toate intră sub umbrela comunicării.

Companiile care nu aveau departament de PR au apelat la agenții pentru comunicarea internă, pentru managementul crizei, pentru revizuirea riscurilor reputaționale ... și lista poate continua.

Dacă ne uităm la audiența știrilor în 2020 o să ne dăm seama că milioane de oameni erau cu ochii pe știri și orice subiect devenea știre cu ușurință. PR-ul știe cum să construiască o știre știrile, știe să trieze știrile și prin urmare calitățile noastre de media relations au fost apreciate mai mult în anul 2020.

 

Ce a schimbat fundamental 2020 

Nu mai este o noutate că toate interacțiunile, comunicările, ședințele s-au mutat în online. Dacă în 2019 era greu spre utopic să convingi un jurnalist să facă interviu pe zoom, acum a devenit normalitate și o să continuăm să vedem noua formulă cu invitați la știri pe zoom/skype sau alte platforme similare. O să fim în continuare invitați virtual în sufrageria sau biroul de acasă al managerilor din România.

În anul 2020 am făcut angajări online, am avut pitch-uri online, am avut conferințe, lansări și interviuri online, iar o parte dintre ele așa o să rămână. Ce am constatat, acum în 2021, este că întâlnirile de business tind să rămână în online, pe când întâlnirile face to face sunt pentru discuțiile informale, socializare și networking, ceea ce nu face decât să mă bucure.

 

Direcția de dezvoltare în 2021

Vom continua să dezvoltăm zona de crisis communication. Atacurile cibernetice sunt în focus, dar ne uităm și la directiva europeană referitoare la whistleblowing care impune noi obligații pentru companii introducând sancțiuni însemnate, vor fi în focus anul acesta.

Ne uităm de asemenea și la o investiție în diverse instrumente digitale precum și la adăugarea de noi servicii și know how în zona crisis communication.

 

Cum s-au schimbat nevoile clienților în 2021

Managementul crizei rămâne un subiect hot. Cu siguranță o să mai redactăm manuale de criză, o să mai facem simulări de criză (chiar și virtuale) și o să continuăm să avem ore de consultanță în zona de mapare a riscurilor.

Odată cu schimbarea paradigmelor de comunicare din 2020 în 2021 ne-am concentrat mult pe mesajele dinamice: video, podcast, videografice etc.

Media relations rămâne o prioritate, mai ales acum când după 2020 a crescut numărul oamenilor care caută știri, se uită la TV și sunt avizi să afle lucruri noi, interesante, pozitive, care dau o stare de bine, care să le ofere o oarecare liniște după un an agitat, stresant, nesigur.

 

Planurile pentru 2021-2022 

Trebuie să recunosc că 2020 mi-a dat curajul să investesc mai mult în creșterea acestei agenții brainy pe care am lansat-o dintr-o nebunie acum 3 ani. Aveam de gând să investesc doar în formarea unei echipe fresh anul acesta, dar 2020 mi-a arătat că trebuie să găsesc resurse să investesc și în diversificarea serviciilor noastre.

ADN-ul agenției cu care am plecat la drum a fost să ajut companiile să răspundă tuturor provocărilor de comunicare. 2020 mi-a arătat că sunt atât de multe nevoi, atât de multe provocări care se arată la orizont, încât mi-am propus să nu las 2021 să treacă fără să lansăm un nou serviciu. Acesta este planul meu ... zicea Goethe la un moment dat „ce nu este început nu poate fi terminat”.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related