Un loc redat comunității: Bârlog a venit natural pe un loc unde berea a existat încă din secolul XIV

Un loc redat comunității: Bârlog a venit natural pe un loc unde berea a existat încă din secolul XIV

Reperele unei comunități sunt locurile în care oamenii reușesc să găsească, în mai multe etape ale istoriei, valorile care îi unesc și îi fac să se bucure împreună. Sunt acele spații care au rezistat timpului și continuă să fie relevante în prezent. În Cluj, un astfel de spațiu legendar este Fabrica de Bere, cu o istorie care coboară mult în timp și spune povestea locuitorilor orașului. Închisă la un moment dat, transformată în restaurant pentru o perioadă, fabrica și-a regăsit menirea când, în 2018, echipa Bârlog a hotărât să o refacă și să o transforme în casa noilor beri lansate în România.

Ne-am dorit să aducem berea mai aproape de oameni, într-un loc în care să le fie accesibilă și să adăugăm procesul de fabricare a berii pe harta turistică a țării. Acum, în acest loc în care s-a scris istoria berii în România, dăm un reset și alegem să construim viitorul craftului local, spun cei din echipa Bârlog.

Lucrările de restaurare au durat doi ani, iar echiparea fabricii a fost realizată în parteneriat cu echipa Inotec, având o mare complexitate, potrivită unui obiectiv ambițios. Fabrica din centrul Clujului este iar deschisă și poate fi vizitată de marți până sâmbăta între 12:00 și 20:00, iar vizitatorii sunt așteptați cu povești despre bere, istoria orașului și, bineînțeles, bere rece pentru toate gusturile.

O vizită în fabrica Bârlog nu este doar pentru cunoscători, ci o experiență care îmbină captivant componente de istorie, tehnologie și știință. Despre cum s-a transformat Fabrica în Bârlogul unor beri noi, povestesc în rândurile de mai jos Dan Filip, Production Manager Bârlog și Călin Osan, Emil Ciumbrudean, Dan Hurgoiu, Razvan Timariu, Sandor Horvath, oamenii din echipa Inotec, principalul partener în construcția fabricii.

 

Istoria Fabricii

Despre Fabrica de bere a auzit toată lumea din oraș și nu numai. Fabrica de bere și alte câteva companii din oraș au fost cele care, pe vremuri, au imprumutat numele zonelor în care se află. Sunt folosite ca reper de toată comunitatea și am observat că și după închiderea fabricii de la Cluj, locuitorii au continuat să numească locul la fel: “la Fabrica de bere”.

Faptul că restaurantul a păstrat denumirea, dar și obiectul de activitate, la o scară mai mică, pentru tot acest timp, n-a făcut decât să întărească percepția acestui spațiu ca un punct de întâlnire în Cluj, un loc pentru socializare, evenimente pentru comunitate și bere bună.

 

În mijlocul comunității

Am plecat la drum cu intenția nu de a construi o altă fabrică, ci de a reda comunității un loc care a fost mereu în centrul ei. Bârlog a venit natural pe un loc unde berea a existat încă din secolul XIV și însăși denumirea a apărut ca o recunoaștere a istoriei locului. Brandul care dă numele companiei de care ținem este născut și crescut în Cluj, iar locul a fost parte din comunitate pentru o perioadă lungă de timp. Ne-am dorit să aducem berea mai aproape de oameni, într-un loc în care să le fie accesibilă și să adăugăm procesul de fabricare a berii pe harta turistică a țării.

Acum, în acest loc în care s-a scris istoria berii în România, dăm un reset și alegem să construim viitorul craftului local.

 

Reconstrucția

Lucrările au început în 2018 și au durat undeva în jur de doi ani, având atât o parte de restaurare a clădirii istorice, dar și construire și amenajare a unor zone noi.

Lucrările de curățare și consolidare a subteranelor au început în a doua jumătate a anului 2018 și nu putem spune că s-au terminat nici până acum. Zidurile unor încăperi aveau umiditate crescută, iar pentru înlăturarea acesteia am folosit procedee tehnologice speciale. Cu toate acestea, unele dintre ele sunt încă în proces de uscare.

În același timp, lucrările de amenajare a spațiilor noi din fabrică au început în anul 2019 și au durat aproximativ 2 ani. Partea tehnologică ne-am propus să fie gata într-un an și jumătate, astfel încât să putem îmbutelia primele sticle de bere în finalul lunii august 2020. Și așa am și făcut.

 

Provocările

Dan Filip: Principalele provocări au apărut la restaurarea clădirii istorice. Clădirea fabricii a fost edificată cu peste un secol în urmă și, în tot acest timp, spațiile au suferit multe schimbări de rol. În procesul de modernizare și extindere de după al doilea război mondial s-au construit spații noi de producție, ceea ce a dus la scăderea interesului pentru zonele subterane ale vechii clădiri și implicit degradarea lor. În plus, infiltrațiile din pânza freatică au degradat în bună măsură infrastructura clădirii care a avut nevoie de un proces extins de consolidare.

Spațiile relativ mici din subteran și căile de acces limitate au îngreunat extrem de mult lucrările de construcții. Astfel, a fost un efort uriaș și s-au transportat manual zeci de tone de materiale atât din subteran în afara, cât și invers.

Echipa Inotec: Cea mai mare provocare a fost faptul că a trebuit să adaptăm procesul tehnologic și echipamentele astfel încât să poată fi integrate în spațiile avute la dispoziție. În plus, a fost un proces anevoios să convertim încăperile existente (anterior au avut alte destinații) într-o formă care să poată fi propice atât pentru procesele de producție cât și pentru vizitatori. De exemplu, dacă veți vizita berăria Bârlog, veți vedea că moara este construită în pod.

Și pentru că trebuia și ea menționată, pandemia a crescut considerabil complexitatea proiectului, întrucât a generat dificultăți legate de termenele de livrare a echipamentelor și materialelor, dar și o nevoie mult mai mare de organizare internă și protecție pentru evitarea contaminării angajaților.

 

Partea bună

Dan Filip: Poate pare simplu, dar cea mai plăcută parte a fost să vedem evoluția de la o zi la alta și cum lucrurile se transformau chiar sub ochii noștri. Primele vase din inox instalate în fabrică au adus strălucire și ne-au dat încredere că vom avea un rezultat extraordinar.

Noile fațade ale clădirilor, atât spre străzile Mănăștur și Berăriei, cât și cele interioare, scot în evidență elementele arhitecturale originale ale clădirii (pe care nici măcar nu le observam înainte) și, în același timp, permit trecătorilor de pe stradă să vadă ceea ce se întâmplă înăuntru. Când le-am văzut gata, am simțit că suntem aproape de ceea ce visasem să construim. Faptul că în fiecare zi trecătorii se opresc, privesc prin ferestre și fotografiază este dovada că tot efortul din spate a meritat.

Echipa Inotec: Într-adevăr satisfacția a fost dată de felul în care s-au schimbat clădirea și curtea fabricii de bere, în mai puțin de un an. Pentru noi, fiecare moment a fost unul care merita sărbătorit: dezvelirea fațadelor, finisarea pivnițelor, prima șarjă, prima bere degustată, primul tur de fabrică și, iată, de la prima bere filtrată avem chiar și o poză.

 

Surprize

Cea mai interesantă descoperire a fost o încăpere subterană care nu exista în niciunul dintre planurile noastre - o încăpere plină cu apă. Nici până acum nu am reușit să aflăm care era rolul ei inițial, întrucât nici măcar foștii colegi cu activitate îndelungată în fabrică nu știau de existența ei. Era cât pe-aici să ne întârzie lucrările, însă cu eforturi mari am reușit să trecem peste asta fară impact în planul de proiect.

De asemenea, putem confirma cu plăcere că am găsit și tuneluri subterane de comunicație între zonele vechii fabrici. Totuși, n-am dat de niciun drum care să meargă către exterior, deși legendele din comunitate spun că ar fi existat.

 

Povești din culise

Echipa Inotec: Într-o perioadă atât de aglomerată și plină de muncă, ne-am găsit tot felul de surse de amuzament și bucurii. Ne aducem aminte cu drag cum prima dată când s-a ridicat fumul alb (condensul) din hornul cazanului de fiert, Dan Toader a comentat pe Whatsapp „Habemus Papam”. Sau cum prima tranșă de borhot a ajuns pe pardoseala zonei de fierbere, în loc să intre în tanc. Și că tot veni vorba de tancul de borhot - când a ajuns în curte, avea forma unei nave spațiale, așa că l-am botezat simplu „Sputnik”.

Noi încă am rămas cu o glumă în legătură cu tancurile din pivniță. Introducerea vaselor în pivnițe s-a făcut printr-o gaură precisă din pardoseala fierberii. Vasele se introduceau în poziție orizontală, trecând la 2-3 centrimetri de marginile deschiderii. Abia după ce ajungeau jos în pivnițe, se ridicau în picioare. Acum, când totul este pe poziție și au dispărut toate urmele căilor de access de șantier, este foarte greu de imaginat acest proces și am fost întrebați de multe ori: “Măi, dar cum ați băgat tancurile astea aici?”. Le zicem mereu că vasele s-au introdus dezumflate și s-au umflat cu aer la fața locului.

 

Experiența parteneriatului

Dan Filip: Nu putem spune decât că alegerea Inotec ca partener în acest proiect a fost o decizie inspirată. Inotec are mai multă experiență aplicată în acest domeniu probabil decât orice altă companie din România și a contribuit decisiv atât la concept, cât și transformarea lui în realitate. În ciuda provocărilor întâmpinate, cu ajutorul unui project management sănătos și stabilirea împreună a unor obiective și milestone-uri pe parcurs, am reușit să finalizăm proiectul într-un timp rezonabil.

Echipa Inotec: Parteneriatul între cele două companii este de lungă durată (încă de la înființarea INOTEC). Și în acest proiect, încrederea a definit relația între parteneri. Am căutat împreună soluțiile potrivite, am transferat cu încredere informații și experiențe astfel încât proiectul să fie realizat conform planificării.

 

Complexitatea proiectului

Dan Filip: Echipamentele sunt relativ standard pentru o fabrică de bere, dar gândite astfel încât să ofere fabricii atât o capacitate de producție importantă, cât și flexibilitatea necesară pentru a produce aproape orice fel de bere.

Condițiile din teren, însă, au transformat proiectul într-unul cu complexitate ridicată. Introducerea și instalarea echipamentelor în subteran, construirea unora dintre echipamente la fața locului în subteran sau asamblarea multor kilometri de conducte într-un spațiu foarte mic, au fost doar câteva dintre lucrările complexe care au trebuit gestionate cu grijă și precizie de către echipa de construcție.

Echipa Inotec: În faza de concept, s-au ales ca și referință pentru această fabrică mică, tehnologiile aplicate în fabricile mari și moderne. Complexitatea procesului a venit din nevoia de miniaturizare a unei fabrici mari și super performante. Acest lucru s-a atins în fierbere și îmbuteliere în proporție de 100%, iar în fermentare s-a mers pe o direcție mixtă în care procesele automatizate sunt combinate cu cele manuale specifice berăriilor tradiționale.

În plus, pentru Bârlog, am reușit să realizăm nu doar o berărie, ci un mic „muzeu”, un loc care să poată fi vizitat. Proiectarea s-a făcut luând în considerare atât aspectele tehnice, cât și cele estetice, astfel încât berăria să fie și un loc de atracție turistica pentru Cluj.

 

Capacitatea fabricii

Capacitatea de producție maximă a fabricii este de 25.000 de hectolitri pe an, iar berea produsă este ambalată și livrată în sticle nereturnabile și în butoaie tip Keg.

Promisiunea noastră este de transparență completă față de vizitatori, așadar pot vedea întreg procesul de fabricare a berii, de la moară până la ambalare.

Unul dintre elementele definitorii și interesante din Bârlog este amestecul de vechi și nou. Avem pivnițele cu ziduri originale vechi de un secol, în care se pot vedea echipamente tehnologice de cea mai nouă generație; avem fotografii istorice din fabrică de acum 70-80 de ani, în care se poate vedea cum se făcea manual un proces întreg care acum se întâmplă fară nicio atingere, pe parcursul unei rotiri pe o bandă mecanică; avem încăperile cu bolți din cărămidă restaurată și cu graffiti pe pereți, în care vizitatorii pot degusta cele mai proaspete beri produse chiar în încăperea de lângă. Și, evident, avem angajații din fabrică pregătiți și dornici să povestească despre tot ceea ce facem în Bârlog și să răspundă oricăror întrebări.

 

Ce ar trebui să știe vizitatorii

În primul rand, ar trebui să știe că există din nou o fabrică de bere în inima Clujului și că producem bere artizanală, Bârlog și Azuga.

Apoi am vrea să știe că îi așteptăm pe Calea Mănăștur, nr 2-6, cu porțile deschise (și bere la rece), de marți până sâmbătă între 12:00 și 20:00 (ultimul tur începe la ora 18:00).

O vizită în fabrica Bârlog nu este doar despre bere și nu e doar pentru cunoscători. Este o experiență care îmbină armonios și captivant componente de istorie, tehnologie și știință. Spunem povestea întreagă a berii, de la ingredientele folosite și cum influențează ele produsul finit, până la cum se degustă corect o bere. Facem o incursiune în istoria producției berii în acest loc și ne întoarcem pe liniile de fabricare și îmbuteliere din prezent, astfel încât să plece de la noi cu o imagine completă despre acest produs și să le deschidem apetitul pentru explorarea de gusturi noi.

 

Reacții

Reacțiile vizitatorilor au fost excelente - de la dorința de a face cât mai multe poze, până la a ne transmite mesaje de mulțumire după ce ajung acasă sau a ne spune că nu și-ar fi putut imagina că așa ceva există în Cluj. Cel mai bun feedback pe care l-am primit, însă, este faptul că oamenii ne-au recomandat mai departe și am avut deja mai multe grupuri care ne-au călcat pragul auzind de această experiență de la prieteni.

Fiecare e impresionat de altceva, în funcție de așteptările cu care intră în fabrică. Unii se bucură de experiența senzorială cu ingredientele, de degustarea berii de la final sau de pasiunea cu care le vorbesc cei care le fac turul. Alții sunt surprinși de curățenia exemplară și de transparența cu care le arătam tot ce facem.

 

Rolul fabricii în construcția brandului

Fabrica este un element esențial în construcția brandului. În primul rând, ea ne ancorează în comunitatea din Cluj și ne definește rădăcinile (în istorie, în oraș, pe scena socială). Încă de la început, prin denumirea brandului Bârlog, am vrut să recunoaștem importanța istorică a locului în care ne producem berea. În construcția fabricii, am păstrat cât mai mult din investiție local, dând înapoi orașului care ne găzduiește. Când vremurile ne-o vor permite, ne dorim să readucem acest loc în centrul comunității, transformându-l în punct de atracție pentru socializare, cultură, dar și pentru turism.

În plus, fabrica este o reprezentare a valorilor Bârlog, calitatea și transparența stând la baza tuturor acțiunilor noastre. Vizitându-ne, oamenii pot vedea cu ochii lor procesul prin care facem berea, rigurozitatea cu care respectăm regulile de calitate și securitate, pot cunoaște oamenii din spate, pot sta de vorbă și pune întrebări.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related