Bârlog. Beri cu caracter, demne de domnitori și pentru toți cei care apreciază craftul

Bârlog. Beri cu caracter, demne de domnitori și pentru toți cei care apreciază craftul

Care e legătura dintre legenda lui Matei Corvin și berea lager? Sau dintre paloșul lui Ștefan și berea în stil India Pale Ale? Și de ce s-a infiltrat coșmarul lui Baiazid în ieșirea la bere cu prietenii? Ohoho, dragi băutori de bere și connoisseuri în ale craftului, povestea e veche și totuși nouă. Ea începe în vremea voievozilor și are o întorsătură neașteptată în zilele noastre când berea craft își face loc în România, prin sortimentele Bârlog, care vor să ducă legenda ei către câți mai mulți consumatori. Când au gândit dezvoltarea portofoliului de bază și a sortimentelor principale, specialiștii Bârlog au plecat de la obișnuințele românilor. Și apoi au creat o serie de beri în zona craft, cu gust intens și personalitate distinctă, dar care să fie ușor de adoptat și înțeles de consumatori. Flaviu Odorhean, Somelier de Bere  și Raul Maris, Berar, spun că obișnuințele de consum de bere din România sunt inspirate din cultura germano-cehească, adică în jurul unui produs delicat, relativ simplu, ușor de băut. 

 Suntem o piață de bere definită predominant de berile Lager, în care specialitățile sunt foarte noi în pahare. Și zic asta atât din prisma faptului că sunt rar consumate, cât și pentru faptul că impactul lor asupra oamenilor e mare. Așadar, generează și reacții puternice (fie ele pozitive sau negative).

Plecând de aici, berile Bârlog se adresează băutorilor de bere aflați la începutul experienței în zona de craft. Au primit nume de domnitori, pentru a defini mai bine caracterul fiecărui sortiment. Legenda lui Matei Corvin este o bere de tip lager, un stil comun, dar prezentat într-o versiune mai expresivă, care invită toată lumea la socializare, în timp ce Țeapa lui Vlad este o bere în stil red ale, iar Enigma lui Negru Vodă  e o bere neagră în stil Porter. 

Despre toate legendele, gusturile și domnitorii Bârlog povestim pe îndelete mai jos, cu Flaviu și Raul,. De la piața de craft din România, preferințele băutorilor români, deschiderea consumatorilor la gusturi noi, până la felul în care au fost dezvoltate sortimentele de bere și cum se îmbunătățește constant portofoliul acestui brand. 

 

Beri ușor de adoptat, cu nume de domnitori

Totul a pornit de la oameni. Am ales să ne adresam băutorilor de bere aflați la începutul experienței în zona de craft și să creștem complexitatea sortimentelor în timp, alaturi de ei. Așadar, ne-am propus să avem beri gustoase și accesibile că profil de gust, care să poată fi ușor înțelese și adoptate. În ceea ce privește comunicarea, tema domnitorilor este o ancoră în local, în același timp, fiecare dintre ei creând un set de așteptări legate de produs și definind personalitatea fiecărei beri.

 

Piața de craft în România 

Flaviu: Cuvântul cheie este “expansiune”. Piață de bere craft era în plina creștere în anii 2018 și 2019. Vorbesc la trecut pentru că în 2020 și 2021 a stagnat din cauza pandemiei. Desi vorbim doar de aproape 1% din piață de bere a României, totuși de la aproape zero în 2015, e o creștere considerabila.

Romania este o tara fruntașă în ceea ce privește consumul de bere - în 2019 eram pe locul 6 în Europa*, că volum de consum per capita - deci, suntem foarte “familiarizați” cu produsul. Însă cultura de consum de bere din România este inspirată din cultura germano-cehească, adică în jurul unui produs delicat, relativ simplu, ușor de băut. În momentul în care un om gustă o bere de specialitate, prima reacție este “asta nu e bere!”. Nu suntem obișnuiți că berea să fie complexa, să aibă caracter. Craftul își propune să arate romanilor că berea este extrem de variată și de expresivă. Noi ne-am propus să extindem piața craft, ducând aceste produse la cât mai mulți consumatori.

 

Cum ați gândit specialitățile Bârlog

Raul: Înainte de conceperea rețetelor și lansarea berilor din portofoliu, ne-am uitat puțin la ce se întâmplă în piață. Ce beau oamenii cel mai mult, ce sortimente exista atât pentru larg consum, dar și în zona de specialitate, care sunt tendințele și unde putem raspunde cel mai bine nevoilor. Apoi ne-am așezat la masa și am trasat niste direcții ale viitoarelor lichide. Nu vă ascundem că au urmat multe teste în fabrica și și mai multe degustări.

Flaviu: Ceea ce avem în momentul de față în piață este portofoliul de bază. Aceste 5 etichete sunt extrem de diferite între ele și invită consumatorul să exploreze și să descopere ceea ce îi place mai mult în bere, de fapt. Fiecare dintre cele 5 beri pune în evidență unul sau două dintre ingredientele berii și versatilitatea lor. Spre exemplu, Paloșul lui Ștefan aduce hameiul în prim plan, iar malțul prăjit se exprima foarte puternic în Enigma lui Negru Vodă.

Deși sunt cu caracter puternic, ele sunt construite într-o manieră prietenoasă, nu sunt exclusiviste. Pe scurt, aducem varietate, stiluri care noua ne plac și pe care vrem să le împărtășim cu iubitorii de bere din țoață tara, prin variante clare, ușor de înțeles.

Dar, după cum spuneam, acesta e portofoliul de baza. În momentul de fata lucram la mai multe ediții limitate, câteva specialități cu care ne dorim să venim către cei mai împătimiți ai berii.

Raul: Piață berii craft este una versatila care oferă foarte multe posibilități... Astfel, nefiind încorsetați, am început să punem în practica și unele idei mai neconvenționale, dar, de departe, cel mai important factor luat în considerare în dezvoltarea produselor este calitatea. Din acesta cauza, nu facem rabat de la calitatea materiilor prime, materialelor auxiliare și a proceselor. În plus, ne dorim să avem constanță în calitatea produselor noastre, adică o bere produsa acum 1-2 luni să fie identica cu cea produsa azi, iar aici mă refer la specificațiile lichidului în sticla, la analizele fizico-chimice precum și cele oraganoleptice.

Pe eticheta produselor noastre, pe lângă materiile prime, este specificat și tipul acestora (tipurile de malț folosite; sortimetele de hameiuri și detalii de proces hameiere la rece, bere nefiltrata, etc). Dorim să fim transparenți cu cei care ne încearcă produsele, mai ales că fabrica de bere Bârlog este una vizitabilă.

 

Voievozii și berea cu personalitate

Flaviu: Pe scurt, să zicem așa:

Legenda lui Matei Corvin – este o bere de tip lager, un stil foarte comun, dar prezentat într-o versiune mai expresiva, cu caracter, așa cum era și Matei Corvin, motiv pentru care exista multe legende în jurul sau. Statuia să fiind o emblema a orașului Cluj Napoca – oraș definit de conviețuirea armonioasa a mai multor comunități, un centru studențesc și totodată casa noastră. Ce alta imagine era mai potrivita pentru a invita toate comunitățile de pretutindeni la socializare?

Paloșul lui Ștefan – o bere în stil India Pale Ale, adică un stil care pune hameiul pe primul loc. Este vorba despre cea mai intensa bere din portofoliul nostru, atât din perspectiva aloolemie, dar și a gustului amar.. Așa cum e paloșul intre săbii ... sau în mana lui Ștefan cel ”Mare”.

Țeapa lui Vlad – o bere în stil red ale; cred că e ușor de intuit analogia intre Vlad Țepeș și culoarea berii, Desi crează o imagine agresiva totuși berea e delicatadezvolta o mare varietate de arome, însă nu e nimic ”strapunzator”, care să-ți atace papilele.

Enigma lui Negru Vodă – e o bere neagra în stil Porter, la care am folosit din abundenta malț prăjit. Din nou, cred că analogia e evidenta. Însă Negru Vodă este în sine o enigma, la fel cum porterul este un stil pe care încă îl descoperim

Coșmarul lui Baiazid – o bere în stil wheat ale, adică o bere nefiltrata din grau. Fiind nefiltrata, lichidul este tulbure, la fel cum un coșmar poate tulbura somnul. De altfel, berea e foarte ușoară, parfumata, cel mai puțin alcoolica. E o pozitivitate rezultata dintr-o dubla negație, daca vreți: coșmarul unui personaj negativ.

 

La degustare participă toată echipa

Raul: Atunci când dorim să dezvoltam și să producem un nou sortiment de bere, începem prin fabricarea unei șarje test. Astfel, rețeta parcurge toate etapele aferente procesului tehnologic, iar la final facem degustarea lichidului. În etapa de degustare este implicata toată echipa, și pe baza fișelor de degustare, a parametrilor fizico-chimici decidem viitoarele direcții ale lichidului...

Flaviu: Suntem o echipă restrânsă, cu bugete pe măsură, nu testam produsul pe eșantioane de consumatori înainte sau după lansarea lui.

Feedback-ul îl colectam destul de ”empiric”, din toate direcțiile; recenzii, social media, site-ul și shop-ul nostru, personalul din locațiile în care oamenii ne savurează berile. Ne place să comunicam cu oamenii. Apreciem feedback-ul lor și suntem recunoscători că se gândesc la noi și că își dedica timp pentru a ne transmite ceva. Tocmai din aceasta cauza au apărut V2-urile la unele dintre etichete.

 

Procesul de trecere de la V1 la V2 

Raul: Atunci când decidem să trecem de la versiunea de baza a unei beri din portofoliu, la o noua versiune îmbunătățită, procesul are la bază analiza de produs, dar și un feedback de la consumator. După o discuție internă detaliată, începem etapele procesului de modificare a rețetei astfel încât, viitorul lichid să fie superior față de cel existent. Asta înseamnă să învățam permanent și să ne îmbunătățim continuu.

Flaviu: Procesul depinde de ceea ce ne propunem să modificam. Facem ajustările în rețetă, iar pasul următor este să facem o sarjă de test. Când testul e gata ne strângem echipa în jurul unei mese rotunde și gustam în paralel varianta existenta și varianta noua pentru a vedea daca ”operația” a reușit și efectul e cel scontat. Daca totul e în regula, începem demersurile pentru modificarea etichetei și pentru reautorizarea produsului; dacă nu... mai facem un test .

Ca durata e destul de greu de zis pentru că sunt multe variabile dar în principiu daca totul iese bine de la primul test, cam în 2-3 luni ieșim cu V-ul următor.

 

Reacțiile consumatorilor

Flaviu: Părerile sunt împărțite, așa cum este și normal, dar cifrele de vânzări și mesajele pe care le primim de la oameni sunt încurajatoare. Pentru mine e plăcut să văd în localuri, când cineva încearcă o bere Bârlog o comanda și pe a doua. Desigur, fiecare e cucerit de altceva, unii de etichete, alții de poveste, iar alții de o bere anume, un stil care le place lor în mod special.

Exista și cei care au încercat berea și nu e pe gustul lor. Nu ne-am propus că o bere să fie pe gustul tuturor, ci să producem câte o bere potrivită pentru fiecare.

 

Ce ați descoperit despre băutorii de bere din România 

Flaviu: Înainte de descoperiri vreau să menționez că ne-am confirmat multe despre băutorii de bere din Romania! Suntem o piață de bere definită predominant de berile Lager, în care specialitățile sunt foarte noi în pahare. Și zic asta atât din prisma faptului că sunt rar consumate, cât și pentru faptul că impactul lor asupra oamenilor e mare. Așadar, generează și reacții puternice (fie ele pozitive sau negative).

Însă ce am descoperit e că aceasta noutate polarizează. În sensul că, cele mai apreciate beri Bârlog sunt Legenda lui Matei Corvin și Paloșul lui Ștefan, adică cea mai apropiata variantă a noastră de berea de masă și cea mai îndepărtată varianta față de berea cu care suntem obișnuiți. Extremele! Adică, ori bem ceva cu care suntem obișnuiți, ori ceva care e cât se poate de diferit.

 

Deschiderea românilor față de produsele noi 

Cred că berea, ca produs, este foarte clar definită în mentalul românesc. În momentul în care cineva vine cu o bere care iese complet din acel profil predefinit atunci vedem cu adevărat diferență intre cei „deschiși” și „reticenți”. Cei mai deschiși o vor percepe că pe o băutură diferita și vor face o analiză hedonică, deliberând daca le e pe plac sau nu. Iar consumatorul reticent (în ale berii) este cel care o clasează din start ca „non-bere” și nu mai contează cum e aceasta băutură. Desigur barierele pot fi legate și de preț, dar și de disponibilitate, iar oamenii pot fi mai deschiși la explorare în anumite contexte decât în altele.

Ne-am propus să expunem oamenii la cât mai multe stiluri de bere. Universul berii înglobează peste 100 de stiluri diferite. E normal că unele să fie pe placul tău, iar altele nu. Important e să încerci.

 

Dezvoltarea portofoliului

Raul: Plecând de la zicala “de gustibus non est disputandum”, știm că încă nu exista o bere universal plăcuta de toată lumea. Din această cauză am lansat și vom lansa produse noi, care să acopere o paletă cât mai largă de gusturi și stiluri, ținând cont că diversitatea este o caracteristica a noastră, a oamenilor. Ne place mult să vorbim despre beri, așadar suntem deschiși la orice propuneri, idei și chiar și critici (le preferam însă pe cele constructive) și de acolo pornim procesul de îmbunatățire. Pentru dezvoltarea lichidelor, în Bârlog experimentăm mult, dar pornim mereu din același punct, de la băutorii de bere.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Sectiune



Branded


Related