Lovituri de imagine. Cazul Alex Leo Serban.

Faptele. Un cotidian central cunoscut pentru apetitul pronuntat catre scandaluri si povesti de alcov publica o serie de fotografii ale unui celebru si apreciat critic de film. Majoritatea pozelor sint nud, una dintre ele - usor hard gay. Pentru ca protagonistul este gay, nu unul dintre aceia care fac parada cu orientarile sale sexuale si nici unul care isi neaga obiceiurile. Un cronicar apreciat si un gay obisnuit.

Subiectul. Ca si in cazul altor subiecte "fierbinti" pe care ziarul a mizat de-a lungul existentei sale, cazul ALS nu aduce nimic nou din punctul de vedere al informatiei. Despre ALS mai toata lumea stia ca face parte dintr-o minoritate sexuala, asa cum unii chiar fantazasera la o partida de sex oral cu Daniela Gyorfi. Articolul si intreaga tevatura creata in jurul sau nu sint decit un alt gest exhibitionist din seria celor menite sa hraneasca perpetua foame a unora de a privi pe gaura cheii. Daca in cazuri precedente era vorba de persoane publice aflate pe valuri destul de inalte ale popularitatii, de aceasta data avem de-a face cu o lovitura de imagine aplicata unui reprezentant al intelighentiei.

Ce invatam noi de-aici? Publicul principal cititor al ziarului respectiv este format, in mare parte, din oameni saracuti cu duhul. Daca un astfel de subiect ar fi ocupat o pagina de ziar pe la inceputul anilor '90, cind intelectualii erau priviti oricum cu suspiciune si banuieli, in ochii maselor intreaga intelectualitate ar fi fost stampilata cu preconceptul de homosexualitate. Nu ne putem plinge de lipsa precedentelor in acest sens, deci logica gregara nu trebuie condamnata in totalitate. Nu-i vorba, posibilitatea ca publicul tintit de ziarul in discutie sa faca astfel de conexiuni inca exista. Dar o demonstratie de acest tip nu face decit sa mai puna o lopata de ciment la temelia proverbialei intolerante romanesti pentru minoritati de orice tip si o cazma de rahat peste credibilitatea presei romanesti in general.

Sursa. Spre deosebire de subiectele anterioare, cazul ALS prezinta o particularitate demna de luat in considerare si motivul principal pentru care am ales sa scriu aceste rinduri. Nu vorbim despre un pictorial paparazzi. Fotografiile au fost descoperite pe un site dedicat homosexualilor, un site pe care ALS isi cauta parteneri de distractie. Sursa este el insusi. Insasi inconstienta de a se expune intr-o lumina nu tocmai favorabila pentru o persoana publica. Personajul a mizat, probabil, pe anonimatul conferit de o comunitate virtuala internationala. Si a gresit. A gresit din pozitia celui care, prin natura profesiei, genereaza atentie si concentreaza interesul publicului.

Ce mai e de spus? Cititorii nostri mai degraba pasionati si mai putin profesionisti in domeniul despre care tot scriem sau exemplificam la IQads.ro au tot dreptul sa se intrebe de ce discutam aici despre acest subiect. Marketingul de persoana publica utilizeaza, in mare, aceleasi principii de piata aplicate unui produs de larg consum, fie el low sau premium. ALS si-a creat singur o bresa in imaginea publica. Saracia, dezinteresul sau chiar dispretul unora dintre personalitatile publice romanesti pentru consultanta de imagine din partea unora care le pot apara, in final, interesele isi prezinta astfel rezultatele. Nu o scriu ca pe o amenintare, dar agentul de relatii publice va fi, in anii urmatori, o necesitate stricta pentru o vedeta, alaturi de galeria formata din contabil si avocat.
In istoria romaneasca a relatiilor publice aplicate, situatia prezentata mai sus ar trebui considerata o noua victorie obtinuta cu pretul victimelor colaterale. In chestionarul pentru "new business" ar trebui sa apara o noua intrebare: "Ati publicat vreodata sau intentionati sa publicati fotografii personale pe un web-site? Daca da, ne puteti descrie natura acestor fotografii?" PR-i angajati ai diverselor companii cu oameni celebri pe piata, aveti tupeul sa va puneti la adapost de o astfel de situatie?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Branduri

Sectiune



Related