[Xmas inspiration] Petre Staicu: Creatorul de frumos nu trebuie să se adapteze cerinţelor generale actuale, care au la bază un consumerism haotic exagerat

[Xmas inspiration] Petre Staicu: Creatorul de frumos nu trebuie să se adapteze cerinţelor generale actuale, care au la bază un consumerism haotic exagerat

Petre Staicu este un artist care vine de la Craiova și creează sculpturi originale cinetice. Sculptează în lemn de cinci ani, după ce a fost scenograf, constructor de decoruri şi ilustrator. În 2017, și-a imaginat o lume pe care a numit-o Automatonia și în care adună lucrările sale unice. Primul automaton l-a construit în joacă, reproducând o lucrare de pe internet, și continuă să producă aceste obiecte, care au devenit foarte apreciate de clienți. O sculptură cinetică este un cadou potrivit pentru orice perioadă a anului, iar pentru un iubitor de artă poate fi un dar inspirat de Crăciun.

"Lucrările mele se adresează tuturor celor care apreciază şi înţeleg cantitatea de muncă şi imaginaţie ce au fost depuse la realizarea lor. Totuşi am observat că publicul şi clientul meu este unul specializat, iubitor de artă şi cu un simţ estetic peste medie".

Povestim cu Petre Staicu despre Automatonia și despre temele în jurul cărora sunt create sculpturile: zborul, visul, mitologia, toate etalate artistic cu un umor subtil.

 

Cum se simt sărbătorile

Anul acesta sărbătorile le voi amâna până în februarie 2022 când voi expune la Elite Art Gallery împreună cu Anca Smărăndache. Un duet artistic pe care îl doream amândoi de ceva vreme se va concretiza în sfârşit la începutul anului viitor. Aşadar pentru mine anul acesta va avea treisprezece luni. Fiecare sculptură a mea este unicat.

 

Colecția de Crăciun

Nu am lucrări dedicate sau care vor fi lansate de sărbătorile de iarnă căci sunt create pentru a fi prezente tot timpul în viaţa celui care le achiziţionează. Sculpturile mele se potrivesc oricărui anotimp şi fiecare are în spate o poveste şi o idee aparte. Nu sunt adeptul epuizării unei teme, ideii de a crea serii mari de lucrări pe același subiect pentru că m-ar limita și m-ar plictisi. Îmi place să trec de la o idee la alta fără un plan bine definit iar această modalitate de lucru mă ajută să păstrez o prospețime în munca mea. Lucrările mele au menirea de a interacționa cu publicul, este o interacțiune tactilă nu doar vizuală de aceea am ales ca material principal de lucru lemnul.

Câteva teme în jurul cărora am gravitat sunt zborul, visul, mitologia, metamorfoza, elemente antropomorfe și architecturale; majoritatea etalând un umor subtil.

 

Comunicarea cu clienții

Îmi ţin clienţii aproape încercând de fiecare dată să îi surprind. Fiecare sculptură la care lucrez este o aventură pentru mine, ideea de baza se transformă pe parcurs iar aceste transformări intermediare încerc să le prezint cât mai des pe canalele de media şi socializare culminând cu prezentarea sculpturilor finale. Nu îmi place insistenţa şi agresivitatea postărilor zilnice pentru că obosesc consumatorul şi banalizează produsul în ochii acestuia fie el chiar consumator de artă. Prefer calitatea nu cantitatea iar acesta este un principiu care mă ajută să menţin un standard ridicat în creaţia mea.

 

Anul 2021 pentru brandul tău

2021 a fost un an cu salturi mici înainte, dar de bun augur. Clienţii m-au căutat relativ constant şi am continuat să lucrez deşi cererea pe piaţa de artă în ultima perioadă a scăzut. În ultimii doi ani oamenii din păcate s-au axat pe nevoile primare lăsând hrana pentru suflet pe un loc secundar. Închei acest an într-un ton optimist pentru că nu mă uit înapoi, ci înainte; înainte către următoarele proiecte, către următoarele provocări.

 

Ghid de supraviețuire pentru micii producători

Aud peste tot în jurul meu cuvinte care se repetă obsesiv cum ar fi "adaptare şi reinventare" sau ''dacă vrem să supravieţuim acestei pandemi trebuie să ne mutăm în online''. Nu cred că există un ghid de supravieţuire care să poată fi aplicat tuturor. Nu cred că există o formulă generală ci doar soluţii particulare fiecărui business. Expunerea în mediul online este într-adevăr o necesitate pentru orice business fie el mic sau mare. În domeniul artistic în care activez cred că mai întâi primează originalitatea, consecvenţa şi perseverenţa.

 

Omul din spatele Automatonia

Sunt născut în Craiova unde am absolvit Liceul de Artă Marin Sorescu secţia pictură murală şi mi-am petrecut primii 20 de ani din viaţă. Restul i-am trăit în Bucureşti unde am absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L.Caragiale secţia scenografie. Sculptez în lemn de cinci ani însă înainte de a porni pe acest drum am fost scenograf, constructor de decoruri şi ilustrator. ''Automatonia'' este lumea pe care am imaginat-o în anul 2017 şi de atunci continui să o populez cu sculpturile cinetice pe care le creez. Este o lume care se măreşte de la an la an cu fiecare lucrare care prinde viaţă prin rotirea unei manivele sau apăsarea unei pârghii. Continui să produc aceste sculpturi în primul rând pentru că îmi place ceea ce fac şi în al doilea rând pentru că şi altora le place ce fac iar asta mă impulsionează şi îmi dă energia de care am nevoie.

 

Povestea brandului

Acum cinci ani am construit în joacă primul meu automaton care era o reproducere după o lucrare văzută undeva pe internet. Mi-am dat seama imediat că pot face lucruri mult mai elaborate din punct de vedere estetic şi mai mult, că pot combina nişte mecanisme de complexitate medie cu elemente sculptate în lemn pentru a crea acest gen de artă cinetică, care în cele mai multe din sculpturile mele are o tenta ludică.

 

Valorile

O valoare de la care nu mă abat niciodată este că şi cel mai mic element al unei sculpturi chiar dacă nu este vizibil ci face parte doar din mecanismul interior, trebuie tratat cu aceeaşi grijă ca toate celelalte. Pe scurt: atenţia pentru detaliu dă valoarea întregii sculpturi. Nu precupeţesc nici un efort pentru a duce la bun sfârşit fiecare lucrare, asta însemnând de cele mai multe ori zeci şi zeci de ore de încercări care duc în final la forma şi mişcarea căutată.

 

Atuurile brandului tău

Pentru mine important este să nu mă repet în ceea ce fac. De exemplu atunci când sunt căutat de clienţi care vor să achiziţioneze o sculptură care a fost deja vândută, propun să le construiesc o lucrare pe aceeaşi temă dar cu elemente noi. Asta îi încântă pentru că vor şti întotdeauna că sunt posesorii unei sculpturi unicat, iar pe mine acest mod de lucu mă ţine alert şi mereu în căutare de idei noi.

 

Cine sunt clienții tăi

Când am început să produc aceste sculpturi cinetice nu am ţintit o categorie anume. Lucrările mele se adresează tuturor celor care apreciază şi înţeleg cantitatea de muncă şi imaginaţie ce au fost depuse la realizarea lor. Totuşi am observat că publicul şi clientul meu este unul specializat, iubitor de artă şi cu un simţ estetic peste medie, iar asta nu face decât să mă încânte şi să mă motiveze în acelaşi timp.

 

Ce au căutat cel mai mult anul acesta

În ceea ce mă priveşte, clienţii mei au găsit ce le-am oferit. Încerc să nu mă las influenţat de ceea ce se cere. Părerea mea este că în domeniul artei, creatorul de frumos nu trebuie să se adapteze cerinţelor generale actuale care au la bază un consumerism haotic exagerat. Artistul trebuie să îşi păstreze pe cât posibil independenţa. Eu încerc să aduc pe piaţă sculpturi originale, care îşi găsesc singure drumul către acel public specializat despre care vorbeam mai devreme.

 

Pregătiri pentru 2022

Îmi este greu să mă pregătesc pentru un viitor plin de necunoscute aşa că prefer să mă bucur de prezent. Prezentul îl folosesc la maxim cu gândul că va duce la un viitor satisfacător. În general îmi place să cred că lucrurile se vor întoarce pe un făgaş normal iar oamenii își vor aduce aminte că nu totul trece prin stomac. În România în special, consumatorul de artă este destul de rar dar spre bucuria mea încă nu este o specie pe cale de dispariţie. Aşa că sunt optimist.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related