[Creative Power] Dorian Sărmășan: Îmi doresc să aduc o schimbare în lume. Ideea că aș putea oferi o soluție la problema cuiva este ceea ce mă motivează să fac o treabă bună

[Creative Power] Dorian Sărmășan: Îmi doresc să aduc o schimbare în lume. Ideea că aș putea oferi o soluție la problema cuiva este ceea ce mă motivează să fac o treabă bună

Dorian Sărmășan a vrut de la început să facă lucrurile în felul lui. El crede că adevărata putere nu stă în a-i influența pe ceilalți, ci în a te controla pe tine însuți. Tocmai de aceea a ales un domeniu creativ în care să își testeze abilitățile de antreprenor, chiar de la 16 ani. A încercat mai multe domenii, dar tema care l-a captat cel mai mult și unde și-a concentrat energia și ideile a fost aceea a jocului. În 2019, a început să lucreze la jocul Word Colony, pe care l-a finalizat în 2021. În primele două luni, a vândut aproape jumătate de stoc. 

Jocul de societate s-a născut dintr-o nevoie pe care a observat-o în societatea actuală: aceea de relaționare într-un cadru ludic, interesant, de a participa la experiențe speciale și memorabile. Word Colony poate fi folosit și ca o metodă de educație alternativă, pentru că îmbină elemente de cultură generală, cât și elemente de strategie și de vocabular, prin crearea de cuvinte și de colonii de cuvinte.

Cea mai mare provocare a fost lipsa de know-how, în special pentru că a intervenit necesitatea unei abordări diferite față de obiectul de activitate precedent. O industrie nouă cere noi abordări și noi informații, care de cele mai multe ori necesitau resurse suplimentare de timp și bani pentru a le obține, povestește Dorian.

La puțin timp după lansare, jocul a fost cumpărat de D-TOYS, cel mai mare producător independent de jocuri și puzzleuri din România, iar Dorian a devenit Directorul de Creație al companiei. Acum lucrează la noi ediții și extensii, inclusiv pentru copii, dar și pentru nevăzători, iar în perioada următoare, jocul va fi disponibil și în limba germană și în limba engleză.

În cadrul seriei Creative Power, susținute de BT, vorbim cu Dorian Sărmășan despre joc și putere, motivație și energie, creativitate și business. 

 

Antreprenoriat de la 16 ani

Primele acțiuni cu iz antreprenorial au fost făcute în jurul vârstei de 16 ani, la acea vreme, în România, nici nu cred că erau cunoscute sub denumirea de freelancing. Am înregistrat prima companie la Registrul Comerțului la vârsta de 22 de ani, pe care prestam servicii grafice, ulterior dezvoltată într-o agenție de publicitate full-service, cu o echipă internă de mai multe persoane specializate pe diferite ramuri, precum design graphic, copywriting, dezvoltare web. În 2017, am înregistrat în Statele Unite o nouă companie care activează în zona de comerț online, creație-import-export de produse.

În 2019 am început să lucrez la jocul Word Colony, până la începutul anului 2021. În acest timp de aproximativ 2 ani, am schițat, am dezvoltat, am produs și am testat, am corectat de n ori și apoi am produs primul lot de test că MVP (Minimum viable product) pe care l-am testat pe piața locală.

Rezultatele nu au întârziat să apară. S-a vândut aproape jumătate de stoc în primele 2 luni de la lansare, retururi zero și feedback din partea celor care l-au cumpărat cel puțin surprinzător.

La puțin timp după, licență de producție și distribuție a jocului a fost achiziționată de D-TOYS S.A., cel mai mare producător independent de jocuri și puzzleuri din Romania. În același timp, am primit și propunerea de a deveni Director de Creație în cadrul D-TOYS S.A.

 

Momente esențiale

Probabil cea mai semnificativă decizie a fost cea luata la vârstă de 19 ani, când m-am decis să plec singur din Sighișoara și să încep o noua viață în București, unde am luat totul de la zero.

Al doilea moment important a fost cel când am semnat primul document oficial de înregistrare a companiei, urmat apoi de experiențe care mai de care mai interesante și un început în a mă dezvolta personal și profesional.

 

Cu ce misiune ai pornit Word Colony

Jocul de societate Word Colony s-a născut dintr-o nevoie pe care am observat-o în societatea actuală. Ultimele decenii au adus cu sine o dezvoltare uriașa a tehnologiei informației, iar apariția și proliferarea internetului a făcut posibila crearea unor rețele globale complexe de interacțiune. Aceste noi tehnologii au transformat fundamental modul în care trăim, atât la nivel individual, cât și la nivel de societăți. Putem folosi internetul pentru a comunica cu oameni din întreagă lume, pentru a face afaceri online, pentru a ne face prieteni noi și pentru a cunoaște diferite culturi.

Această evoluție a adus cu sine diverse oportunități și beneficii din punct de vedere economic și social, dar și apariția unor noi provocări, printre care, distanțarea oamenilor de offline.

Ușurința cu care putem contacta alte persoane a împins multe persoane la a se izola total de orice contact fizic. Acestea preferă să țină legătura cu prietenii și familia doar din spatele unui ecran, fapt ce duce la o distanțare între aceștia și nu mai putem vorbi de relații autentice.

Aristotel definea ființa umana că fiind un „animal social“. Prin intermediul jocului Word Colony îmi doresc că oamenii să aibă interacțiuni și experiențe directe de calitate, memorabile, profunde. Este un joc care îmbină elemente de cultura generala sub forma de întrebări trivia, cât și elemente de strategie și de vocabular, prin crearea de cuvinte și de colonii de cuvinte.

Este un joc versatil care poate fi jucat de un număr destul de mare de jucători, în limita extensiilor disponibile. De exemplu, toți elevii dintr-o sală de clasă ar putea să îl joace, inclusiv prin crearea de alianțe. În unele cercuri este considerat deja o unealta de educare alternativă, fapt care m-a condus la următorul pas, și anume integrarea să în anumite programe punctuale școlare. O alternativă ideală de a învață lucruri noi despre lumea din jur, sau chiar informații relevante pe anumite materii școlare, cum ar fi geografie, biologie, istorie.

În prezent, jocul Word Colony are 5 extensii diferite de joc, Extensia Animale Fantastice, Extensia Corpul Uman, Extensia Gastronomia de pe Mapamond, Extensia în Jurul lumii, Extensia Invenții și inventatori, prin care jucătorii pot adaugă noi întrebări de cultura generala în joc, cu o anumită tematica și pot extinde jocul pentru mai mulți jucători.

 

Provocări

Cea mai mare provocare a fost lipsa de know-how, în special pentru că a intervenit necesitatea unei abordări diferite fata de obiectul de activitate precedent. O industrie nouă cere noi abordări și noi informații, care de cele mai multe ori necesitau resurse suplimentare de timp și bani pentru a le obține.

Recent a fost finalizată ediția 2 a jocului Word Colony, dar și 5 extensii noi de joc, totul sub coordonarea directă a mea, care vor fi disponibile spre achiziție în marile lanțuri de supermarket-uri și librării din țară, dar și online. în diferite marketplace-uri locale.

Momentan se lucrează la noi ediții și extensii, inclusiv pentru copii, dar și pentru nevăzători. În perioada următoare, jocul vă fi disponibil și în limba germană și în limba engleză, destinate unor noi piețe externe.

 

Responsabilitățile tale ca Director Creativ

Ca Director de Creație rolul meu în cadrul D-TOYS S.A. este unul complex. De la coordonarea echipei de creație, până la dezvoltarea de proiecte și produse noi alături de echipa de creație prin planificarea, instruirea și asignarea taskurilor și crearea de proceduri, la desfășurarea de proiecte de cercetare și documentare pe întreg segmental de jocuri și puzzle-uri, dar și de generare de concepte și idei creative pentru întreagă zona de comunicare și marketing a companiei și a produselor, angajarea de noi colegi designeri, specialiști dtp, copywriteri s.a.

 

Planuri pentru 2022

Planurile și obiectivele pentru acest an includ dezvoltarea de noi jocuri și puzzleuri interesante, atât pentru piața din România, cât și pentru cele externe. Dar și analiza gamei de produse actuale, trierea, finisarea și îmbunătățirea lor.

 

Satisfacții

O satisfacție imensă am avut când s-a finalizat producția ediției noi Word Colony și cele 5 extensii noi. Noul joc arată excelent și abia aștept să văd rezultatele din piață. Un alt moment important a fost și cel în care s-a epuizat stocul primei ediții Word Colony, într-un timp relativ scurt, produs în ediție limitată cu certificat de autenticitate înseriat și semnătura autorului. 

 

Motivația

Îmi doresc să aduc o schimbare în lume. Ideea că aș putea oferi o soluție la problema cuiva este ceea ce mă motivează să fac o treabă bună. Este o provocare să lucrezi la un produs, să studiezi despre el și apoi să îi influențezi pe oameni să-l încerce. Îmi place să lucrez în aceste circumstanțe. Când știu că eforturile mele urmează calea corectă, mă încurajează să împing mai mult.

 

Rutina care funcționează

Sunt zile în care mă trezesc la ora 7, citesc 30 de minute, apoi analizez știrile actuale pe scurt. Dar sunt și zile în care programul începe la ora 5, apoi citesc în jur de o oră, iar apoi merg la sala de sport în jur de 70 de minute.

Lucrul cu echipa D-TOYS începe în jurul orei 8:30 în sistem remote și durează de obicei până în jurul orei 18. În tot acest timp dezvoltăm produse noi, facem facelifturi produselor actuale, diferite activități de marketing, dar și multe activități operaționale și de strategie.

În ultima parte a zilei consum foarte mult conținut video educațional, dar și de divertisment. Acesta este momentul în care îmi măresc arsenalul de elemente pe care le dețin în conștient, dar și subconștient și care îmi vor folosi în viitor la următoarele creații de produse, proiecte și concepte noi.

 

Piața de jocuri

Piață de jocuri atât în România, cât și la nivel mondial se află într-o creștere constantă. Se estimează că veniturile globale totale din segmentul de jocuri de societate vor ajunge la 3.450 milioane USD în 2022. Iar până în 2026, venitul total este de așteptat să arate o rată anuală de creștere (CAGR 2022-2026) de 9,59%, rezultând un volum estimat al pieței de 4.976 milioane USD până în 2026. O comparație globala arată că majoritatea veniturilor sunt generate în Statele Unite (1.806 milioane USD în 2022).

În România, deschiderea pentru jocurile de societate este tot mai mare. Cafenelele și localurile de jocuri sunt tot mai numeroase, în special în orașele mari.

Cei mai mulți văd jocurile infantile, jucate doar de copii, “brainless”, fără o valoare reală, o pierdere de timp. Acestea sunt prejudecățile cele mai des întâlnite. Adevărul este că jocurile de societate reprezintă o modalitate ideala de petrecere a timpului liber alaturi de membrii familiei și de prieteni. Dincolo de efectele benefice avute asupra psihicului, prin care este alungat stresul, ele stimulează creativitatea și gândirea strategică. În acest moment exista în piață extrem de multe jocuri, cu o mulțime de tematici și mecanisme de joc. E imposibil ca o persoană să nu găsească cel puțin un joc care să i se potrivească și să îi placă să îl joace.

 

Mediul antreprenorial în România 

Unii spun că sunt un optimist fară un fundament, însă cred că lucrurile merg spre bine. În ultima decadă destul de multe lucruri s-au simplificat din punct de vedere legislativ, financiar și contabil. De asemenea, multe procese și servicii au fost transferate deja în mediul digital, favorizând antreprenorii prin eliminarea timpului pierdut pe la ghișee, prin subțierea anumitor dosare cu acte necesare în anumite demersuri s.a.

Să nu mai vorbim, cu cote modeste, România are deja printre cele mai mici impuneri pe venit din UE.
Evident, avem încă destul de multe neajunsuri, de la timidele programe de educare și încurajare a antreprenorilor la început de drum, până la lipsa unei infrastructuri digitale centralizate eficiente.

 

Lecții de supraviețuire

Antreprenoriatul m-a învățat că trebuie să ai o idee sau un concept unic și funcțional pentru produsul sau serviciul pe care intenționezi să îl oferi. Că trebuie să observi piața și să evaluezi în ce sectoare poți fi de ajutor pentru a îndeplini cerințele consumatorilor. Că după ce identifici nevoile consumatorilor, trebuie să apeși pe butonul intern creativ și să cauți să găsești soluții viabile.

Nu trebuie să inovezi 100%. Se știe deja faptul că avantajul primului venit este extrem de supraevaluat, iar istoria este scrisa de cei care au venit ulterior și au îmbunătățit ideea originala. Facebook nu a fost prima rețea de socializare, Google nu a fost primul motor de căutare, Microsoft nu a fost primul sistem de operare, iar Exploding Kittens nu a fost primul joc de cărți. Acesta din urma fiind cel mai finanțat proiect de crowdfunding din întreagă istorie Kickstarter, 8,8 milioane de dolari. Este perfect în regula că ideea ta să nu fie 100% originala, însă este extrem de importanta execuția și ce aduci în plus fata de ce exista înainte.

Succesul antreprenorial este imposibil fară creativitate și fară un strop inovație. În timp ce inovația și creativitatea joaca un rol important în potențialul succes al unui antreprenor, antreprenorii trebuie, de asemenea, să posede abilitați oarecum opuse, cum ar fi cultura organizațională, gândirea analitica, atenția la detalii, educație financiara etc. Un antreprenor nu poate fi doar un visător. Ei trebuie să aibă abilitățile practice pentru a-și aduce visele și ideile la viață.

 

Ce înseamnă pentru tine putere

În general, puterea poate fi definită în variate feluri, pentru unii înseamnă influență, pentru alții claritate, curaj, informație sau forță financiară. În viziunea mea, adevărata putere nu cred că e cea de a-i influența pe cei din jurul tău, ci mai degrabă să te controlezi pe tine însuți.

 

Cum putem da putere României

României îi putem da putere prin educație. Un popor educat nu poate fi manipulat, ar fi mai implicat și ar lua decizii mai înțelepte, indiferent de domeniul la care ne referim. Îmi doresc să contribui macar cu acele 0,001% procente în a putea îmbunătăți acest aspect pe care îl consider fundamental și care ar putea conduce în primul rând la o autoapreciere și un autorespect, pe care putem ulterior să construim ceilalți piloni importanți ai societății, inclusiv, politic, social, economic, dar și emoțional.

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related