[Creativitate & Tehnologie] Horia Manolache: Deocamdată AI poate imita, dar nu știu cât poate „trăi”

[Creativitate & Tehnologie] Horia Manolache: Deocamdată AI poate imita, dar nu știu cât poate „trăi”

Proiectele de fotografie ale lui Horia Manolache vin de fiecare dată cu o schimbare de perspectivă. Fie că e vorba poveștile refugiaților, din Behind the Lens, portretele care reimaginează istoria sau imaginile cu vedete într-o altă viață, mai puțin fericită, fotografiile lui întorc așteptările, obligându-ne să ne interogăm prejudecățile. Creativitatea se hrănește și cu zbaterea printre obstacole și provocări, glumește el. Și depinde, uneori, și de echipamentul pe care îl ai. 

Cred că telefoanele mobile au modificat mult industria foto. Au început să dispară companii producătoare de aparate foto, dar pe de altă parte, eu fac mai multe fotografii acum tocmai pentru că mă pot baza pe un device de mici dimensiuni, spune Horia. 

Povestim cu el, în rândurile următoare, despre cum s-a schimbat procesul creativ în ultimii ani, schimbările importante care influențează domeniul fotografiei, lupta cu rutina, limitele creativității umane și limitele creativității artificiale.

În seria editorială [Creativitate & Tehnologie], celebrăm deschiderea creatorilor de a îmbrățișa tehnologia și de a găsi în ea resurse noi de evoluție. Inteligența artificială e aici, infiltrându-se în toate domeniile. Și noi avem privilegiul de a descoperi teritorii noi alături de ea. În publicitate, design, muzică, fotografie, film, toate formele creației. 

Nu știm ce va urma, ce simbioze ale creativității artificiale se vor produce. Dar suntem aici, să spunem mai departe poveștile care se formează la granița dintre tehnologie, creativitate și umanitate. Vrem să vorbim de Creativitate & Tehnologie, nu de Creativitate VS Tehnologie. Știm că AI-ul si tehnologia se vor alătura creativității, nu vor concura.

 

Cum e să lucrezi într-un domeniu creativ în România

Mult mai bine decât în 2020 și 2021. :) Cred că lumea a venit în anul acesta cu o poftă mai mare de a face lucruri, care cumva sărbătorește senzația de libertate. Realitatea, totuși, este că 2022 a adus alte lucruri rele, care înțeleg că influențează multe proiecte din cinematografie și publicitate, se ezită începerea unor proiecte mari la granița cu un război atât de imprevizibil.

 

Cea mai frumoasă parte

Partea frumoasă e că trebuie să te zbați și prin acest proces devii fără să vrei creativ. Dincolo de glumă, este frumos pentru că nu există rutină. Am lucrat în tot felul de proiecte interesante și am întâlnit oameni incredibili. Au fost și perioade în care am fost descumpănit, dar uitându-mă la portofoliul meu, mi-am dat seama că n-am pierdut vremea și că merită să merg înainte.

 

Și cea mai grea

Incertitudinea care apare uneori. Dar, odată cu timpul, ajungi să o depășești cu ușurință.

 

Cum s-a schimbat procesul creativ 

Experiența m-a învățat că trebuie să lucrez cu oamenii cu care aș putea face proiectele cât mai interesante. Am învățat să apelez la oameni pregătiți, la oameni care mă pot ajuta să fac un proiect așa cum mi-l imaginez și că nu trebuie să mă limitez la ce știu/pot eu ce fac.

 

Lupta cu rutina

Pentru mine contează echilibrul de zi cu zi. Nu pot să fac lucruri dacă sunt obosit, de exemplu. Trăiesc într-o combinație de rutină cu neobișnuit. Tocmai această rutină și predictibilitate mă ajută să mă concentrez la ce trebuie să fac.

 

Schimbarea cea mai mare care a influențat domeniul tău

Cred că telefoanele mobile au modificat mult industria foto. Au început să dispară companii producătoare de aparate foto, dar pe de altă parte, eu fac mai multe fotografii acum tocmai pentru că mă pot baza pe un device de mici dimensiuni.

 

Cum ți-a schimbat tehnologia viața

În viața de zi cu zi nu este nimic schimbat. Am încercat în ultimii ani căștile de VR, de exemplu, dar tocmai pentru faptul că mă găsesc izolat într-o lume, mă face să nu-l folosesc prea des. Mă fascinează, totuși, animațiile interactive precum Battlescar, Paper birds, filmele documentare făcute special pentru realitatea virtuală. Cred că realitatea augmentată mi se potrivește mai bine.

Muzica o ascult de pe discuri în marea parte a timpului. În schimb, profesional, încerc să mă bazez pe cel mai bun echipament pentru că și creativitatea are limitele ei dacă nu este susținută de timpi rezonabili de lucru. Aș spune că cel mai încântat sunt că lucrez pe o tabletă grafică de mari dimensiuni și editez direct pe imaginile pe care le fac. 

 

Cum ții pasul cu noile tehnologii

Cred că presiunea ar trebui să fie tocmai pentru acești creatori de tehnologii pentru a le face atractive și ușor de folosit. Nu știu dacă NFT-urile se încadrează aici, dar eu n-aș da banii pe așa ceva, drept urmare nici nu fac. Mi se pare un soi de speculă făcută pe un fond emoțional creat de toată vâlva din jurul subiectului – pentru că s-a vândut ceva cu foarte mulți bani hai și noi, poate câștigăm lozul cel mare. :)

Încerc, dar pentru unele proiecte, tehnologia încă nu este acolo unde mi-ar trebui mie să fie, motiv pentru care am tot amânat începerea lor.

 

Cele mai folosite aplicații

Halide, Filmic pro dacă este să vorbesc de aplicații care țin de ce fac. Mi se pare interesantă funcția de scanare LIDAR pe care o au ultimele două generații de iphone –pentru că a fost introdusă pe un device destinat „maselor”.

 

Ce nu va putea înlocui AI la nivel de creație

Fiecare persoană, dintre cele 7 miliarde, are experiențe unice și reacții unice la ele. Plus experiențele înaintașilor noștri. De multe ori depindem de reacțiile chimice pe care le are organismul. Nu știu cum poate cuantifica asta inteligența artificială. Cred că îi trebuie o diversitate enormă și să trăiască printre oameni, să poată reda sensibilitatea oamenilor și în același timp să fie credibil. Deocamdată AI poate imita, dar nu știu cât poate „trăi”.

 

Simbioza dintre creatori și tehnologie

Cred că trebuie păstrat focusul pe echilibru. Cred că adăugarea peste realitatea noastră va funcționa, dar nu și înlocuirea realității. Este de ajutor tehnologia pentru realizarea mult mai ușoară a unor procese. Săptămânile trecute mă jucam cu o aplicație care transformă portrete vechi în filme – procesul până la urmă trece ușor de la senzațional la „creepy”, neverosimil.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related