[Creativitate & Tehnologie] Ximena Cilibiu: Va fi in permanenta nevoie de un strop de imperfectiune perfecta, umana, ca sa fie creata o opera de arta

[Creativitate & Tehnologie] Ximena Cilibiu: Va fi in permanenta nevoie de un strop de imperfectiune perfecta, umana, ca sa fie creata o opera de arta

Ximena Cilibiu, Managing Partner Digital Wand, nu crede ca oamenii au monopol pe creativitate. Si nici nu ii e frica de infiltrarea algoritmilor in acest domeniu. Clar, urmeaza o noua era a creativitatii, iar tehnologia va avea un rol important de jucat. E esential, insa, sa nu uitam sa mentinem un echilibru sanatos in aceasta relatie de simbioza.

AI va face multe alte lucruri. Cred ca este doar inceputul. Nu m-a speriat niciodata. Ma face sa simt in continuare curiozitate. Si mai cred in cumpatarea utilizarii acestei tehnologii. Creativitatea poate fi realizata de catre roboti. Insa eu cred ca aceasta creativitate robotizata va fi liniara si va avea limite de originalitate, spune Ximena.

In interviul de mai jos, Ximena povesteste despre schimbarile care au aparut in procesul creativ in ultimii ani, cum vede ea viitorul industriei si ce va face intr-o posibila lume a robotilor. 

In seria editoriala [Creativitate & Tehnologie], sarbatorim deschiderea creativilor de a imbratisa tehnologia si de a gasi in ea resurse noi de evolutie. Inteligenta artificiala e aici, infiltrandu-se in toate domeniile. Si noi avem privilegiul de a descoperi teritorii noi alaturi de ea. In publicitate, design, muzica, fotografie, film, toate formele creatiei. 

Nu stim ce va urma, ce simbioze ale creativitatii artificiale se vor produce. Dar suntem aici, sa spunem mai departe povestile care se formeaza la granita dintre tehnologie, creativitate si umanitate. Vrem sa vorbim de Creativitate & Tehnologie, nu de Creativitate VS Tehnologie. Stim ca AI-ul si tehnologia se vor alatura creativitatii, nu vor concura.

 

Cum e sa lucrezi intr-un domeniu creativ in 2022 in Romania

Eu sunt recunoscatoare si voi fi recunoscatoare ca viata mea profesionala are legatura cu domeniul creativ. Fiecare perioada are nuantele ei, uneori sunt mai vii, alteori mai terne. In 2022 simt o oarecare “trezire” dupa cei doi ani de pandemie. Simt ca oamenii doresc din ce in ce mai mult sa se conecteze emotional la ceilalti si acest lucru il percep si in campaniile de advertising.

 

Partea cea mai frumoasa 

Autenticitatea. Cred ca este definitorie in orice domeniu creativ. In advertising domeniul creativ merge mana in mana cu lucrul in echipa. Si e minunat atunci cand rezultatul creativ are un impact pozitiv, e autentic si respecta obiectivele briefului. Bucuria intregii echipe e priceless.

 

Si cea mai grea

Orgoliul. Creativitatea aduce cu sine si multa implicare emotionala. Si e normal sa fie asa. De aici si ies ideile geniale. Si e greu sa faci compromisuri. E nevoie de multa empatie si neaparat tact in comunicare astfel incat sa se pastreze si sa se execute impecabil ceea ce e mai bun din idee astfel incat sa nu stirbeasca din originalitate, sa aiba un impact pozitiv asupra brandului, sa fie atractiv pentru consumatori si in resursele din brief.

 

Cum s-a schimbat procesul creativ 

Cred ca putem vorbi de trei perioade deja: ante, in timpul si post pandemie in care emotionalul a fost prezent in special in crize si in campaniile de CSR. Procesul creativ tine pasul cu vremurile si cu stilul de comunicare al fiecarei generatii. Imi aduc aminte de inceputurile mele in publicitate, cred ca prin 2002, cand brainstormingurile se tineau in sali cu multi colegi ca si reprezentanti a mai multor departamente implicate in proiect, pe langa echipele de creatie dedicate. Procesul in sine se derula pe mai multe zile, in sesiuni foarte lungi.  Pentru ca da, e nevoie ca ideea creativa sa fie creativa si in implementare.

Brainstormingurile sunt mult mai eficiente acum, zic eu, dar la fel de incarcate de energie. Cred ca e una dintre cele mai frumoase parti din procesul creativ. Despre executii, las creativii sa se pronunte.

Tehnologia este marea schimbare. De la accesul la informatii, pana la transpunerea conceptului in toate livrabilele digitale, toate implica tehnologie, user journey. Chiar si atunci cand suntem la cumparaturi, cu ajutorul telefonului putem accesa instant detalii despre campanie, produs si lumea brandului.  

 

Schimbarea cea mai mare care a influentat domeniul tau 

Sunt enorm de multe schimbari majore datorita tehnologiei, fie ea hardware, software, dar si tipuri de consum de tehnologie din partea targetului brandurilor pe care comunicam, cel mai important fiind de social media.

Totusi cred ca schimbarea care a influentat cel mai mult domeniul comunicarii este accesibilitatea instrumentelor digitale pe care le avem la dispozitie si pe care le putem utiliza sa cream continut, fara sa fim studio audio-video sau sa cream site-uri de la zero fara a dezvolta cod. Cred ca este incredibil ca putem utiliza aceste instrumente astfel incat sa putem avea mai multa autonomie si a genera asseturi creative mult mai usor.

 

Salvam timp

Comunicam, ne informam si realizam punctele de pe to do listul de job si personal mult mai usor. Salvam timp. Totusi ecranele sunt prezente aproape in permanenta in viata noastra. Cred ca depinde foarte tare si de felul cum, cat si pentru ce o utilizezi. Vestea buna este ca exista solutii. Profesand intr-un domeniu creativ, dar competitiv, e important sa fii primul sau printre cei mai buni. E nevoie sa fii diferit. Cred totusi in echilibru si mai ales in bunul simt.  

 

Presiunea de a tine pasul

Oh, da. E important sa stii trendurile. Totusi cred ca e imposibil sa fii la curent cu tot ce e pe net. Nu cred ca e greu, cred ca e imposibil. Cred ca pentru subiectele “hot” e important sa te informezi din mai multe surse ca sa iti formezi o opinie. In ceea ce priveste implementarea unei anumite tehnologii noi, cred ca e important sa faci o analiza SWOT ca sa stii daca poti sa o implementezi cu succes sau e nevoie sa o utilizezi. Sunt adepta inovatiei in comunicare, dar cu sens.

Aportul tehnologiei in munca mea este majoritar. Da, ma inspira si incerc sa adaptez tehnologia in permanenta in proiectele noastre. Cu orice ocazie.

 Tot cu ajutorul tehnologiei ma conectez cu oamenii de cele mai multe ori, mai ales in ultimul timp.

 

AI & creativitatea

AI va face multe alte lucruri. Cred ca este doar inceputul. Nu m-a speriat niciodata. Ma face sa simt in continuare curiozitate. Si mai cred in cumpatarea utilizarii acestei tehnologii.

Creativitatea poate fi realizata de catre roboti. Nu cred ca este o trasatura specific umana. Insa eu cred ca aceasta creativitate robotizata va fi liniara si va avea limite de originalitate. Da, cred ca va oferi acea creativitate pe care datele procesate ii vor spune ca acestea sunt asteptarile majoritatii. Totusi nu cred ca va putea depasi un anumit prag. Va placea cu siguranta, dar nu cred ca va sensibiliza profund.  

Va fi in permanenta nevoie de un strop de imperfectiune perfecta, umana ca sa fie creata o opera de arta. Asadar cred ca putem genera o linie melodica cu ajutorul AI la un story de social media care sa se potriveasca perfect cu footage-ul creat de noi, dar nu cred ca va putea sa creeze o opera muzicala care sa fie memorata de generatiile viitoare.

 

Aportul AI in domeniul tau

Abia astept sa ia sarcinile repetive si cred ca va fi extrem de utila in aria conversationala astfel incat consumatorii sa primeasca raspunsuri in timp real, sa conecteze informatii si sa le traduca. Cu siguranta interpretarea lor va fi realizata de catre oameni.

Caracterele virtuale vor avea din ce in ce mai mult impact. Mai ales in metaverse.

Posibil ca si zona de comunicare sa se ordoneze mai mult. Sunt extrem de curioasa de aceasta noua etapa a civilizatiei noastre.

 

Simbioza dintre creatori & tehnologie

Mi-ar placea sa vad mai multi oameni talentati care pot sa iti exercite harul mult mai usor si sa se faca mai rapid cunoscuti. Atat timp cat exista creativitate, vor exista si solutii pe care sa o sustina sau sa o reinventeze.

Nu ma pot abtine sa nu ma gandesc la perioada cand pentru un videoclip sau pentru o piesa muzicala era nevoie sa lucreze zeci de oameni. Acum sunt instrumente tehnologice, de la banalul telefon, pana la sintetizatoare si social media ca si canal de comunicare pe care cei talentati le pot utiliza inteligent astfel incat sa devina cunoscuti peste noapte. Cred ca va fi o simbioza benefica pentru creatori, atat in spatiul virtual, cat si in cel real.

Vom vedea din ce in ce mai multe structuri realizate 3D, vom avea mai multe obiecte cool si deosebite. Vom fi detinatori de NFT-uri. Si asta pentru inceput.

 

Cum se mentine un echilibru sanatos 

Eu cred in ciclicitate. Bunicii nostri erau tematori in a avea o adresa de email. Era teama de necunoscut. Provocarile majore ale umanitatii sunt in esenta aceleasi, doar ca sunt exprimate in medii diferite. Pentru a mentine un echilibru sanatos intre tehnologie si noi, e important ca noi sa avem un echilibru interior. Si poate nu e gresit sa ne reamintim si sa tindem catre calea de mijloc a lui Aristotel.

 

Ai lasa munca ta pe mana robotilor? :)

As alege sa lucrez si eu, macar part time, asta pentru ca nu cred ca este posibil ca robotii sa ne cloneze 100% munca. Un robot cred ca poate gresi nuante, interpretari. Nu cred ca va exista o lume absoluta a robotilor.  

Dar daca va exista un viitor al robotilor, cred ca as alege tot un domeniu care sa tinda spre o lume mai buna si spre o coeziune armonioasa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related