[Creative Power] Alin Luca: Din perspectiva mea de antreprenor, sunt convins că putem să îi dăm României putere prin implicarea directă în societate

[Creative Power] Alin Luca: Din perspectiva mea de antreprenor, sunt convins că putem să îi dăm României putere prin implicarea directă în societate

Alin Luca a pornit primul start up în facultate, iar experiența aceea a constituit un pas bun înainte pe drumul lui spre antreprenoriat. Chiar dacă proiectul nu s-a dezvoltat cum își dorea, a luat de acolo lecțiile importante pentru viitor. Și-a dat seama că business-ul se învață din mers și că execuția este mult mai importantă decât idea. A înțeles că e esențial să te dedici cu totul afacerii și nu există scurtături.

Înainte de a lansa Flip, a investit mult timp în research, discuții cu service-uri care reparau electronice, alegerea partenerilor potriviți de business și găsirea de investitori. În primele luni de la lansare, el și cei doi colegi ai lui se ocupau de tot - de la suport pentru clienți și campanii de marketing, la testarea unor noi funcționalități și gestionarea zonei financiare. Acum, la doi ani de la lansare, compania are 11o angajați și departamente specializate pe nevoile business-ului, iar Alin și-a câștigat dreptul la weekenduri. 

Oamenii sunt optimiști în ciuda contextului actual. Un antreprenor caută soluții și se adaptează rapid indiferent de condiții, cred că în astfel de situații simțim cu adevărat ce înseamnă să ai un business, spune Alin.

Vorbim cu Alin Luca, în seria Creative Power, susținută de BT, despre optimism și putere, investitori, acceleratoare și motivație, care sunt provocările mediului antreprenorial din România în acest moment și cum s-au adaptat ei la incertitudinile ultimilor doi ani.

 

Începutul în antreprenoriat

Întotdeauna mi-am dorit să pot lucra la proiecte care mă pasionează și sunt convins că acest lucru a contribuit la începerea drumului meu în antreprenoriat. Primul start-up l-am avut în facultate după ce am participat într-un accelerator, la finalul căruia am primit o finanțare. Ideea era similară cu Flip.ro, dar mai puțin sofisticată și cred că a fost experiența din care am învățat ce înseamnă să fii antreprenor. Nu am reușit să duc afacerea acolo unde îmi doream și am renunțat la proiect, dar am realizat că, indiferent de rezultat, îmi place foarte mult să lucrez în mediul de start-up.

 

Momente esențiale în formare

Prima experiență de start-up a fost, cu siguranță, esențială în formarea mea. Atunci mi-am dat seama că business-ul se învață din mers și că execuția este mult mai importanta decât idea. De asemenea, este necesar să fii “all în”, atât tu cât și echipa cu care începi proiectul. Nu exista scurtături. Ulterior, am mai avut mici afaceri în domenii diferite și asta a ajutat să am o înțelegere mai buna a mediului de business. Toate aceste experiențe m-au ajutat să acumulez know-how din mai multe industrii și roluri de business, lucru ce a fost foarte util când am pornit Flip.ro.

 

Cu ce obiective ai pornit Flip

Am cochetat cu ideea de marketplace pentru electronice și în trecut, la primul start-up, dar la vremea respectivă nu am resuit găsesc “product market fit”. Simțeam că experiența oferită de platformele deja existente nu mai era “up to date”, trebuia să existe o soluție mai bună în procesul de vânzare & cumpărare de electronice. Ulterior, într-o discuție cu George, colegul meu, ne-a venit ideea de a crea un marketplace unde produsele sunt verificate - așa a luat naștere Flip.ro.

La început am investit mult timp în research, discuții cu service-uri care reparau electronice, alegerea partenerilor potriviți de business și găsirea de investitori. Din momentul în care am început să lucrăm la idee până când am lansat Flip.ro a fost nevoie de aproximativ 10 luni.

 

Cum a evoluat compania

În primele luni de la lansare eu, Alex și George ne ocupam de tot. Făceam suport pentru clienți, creionam campaniile de marketing, gândeam și testam noi funcționalități pentru platformă și ne ocupam de zona financiară. Ulterior, am început să angajam oameni în zona de suport și după o perioada am decis să internalizam service-ul Flip.ro, astfel că am adus și acolo oameni specializați. La 2 ani jumătate de la lansare am depășit 110 angajați și am creat departamente care se ocupa de toate nevoile business-ului. 


Echipa Flip

 

Planuri

Vrem ca în acest an să creștem local, dar și pe 2 piețe externe. Am lansat deja prima țară, Bulgaria, și în funcție de rezultate avem în vedere lansarea următoarei țări până la final de an.

Telefoanele reprezintă cea mai mare piață și obiectivul nostru este să ne concentram pe maximizarea cotei de piață în acest segment. Totuși, pe viitor, ne uităm și la alte categorii de electronice precum wearables, laptop-uri și tablete.

 

Satisfacții. Momente grele 

Parteneriatul cu eMag a reprezentat un moment important; am simțit cu adevărat că proiectul Flip.ro e un produs de succes. În rest, pot spune că mă bucură orice victorie pe care echipa Flip reușește să o obțină, de la lansarea unei noi țări până la implementarea unei noi funcționalități în platformă.

Cred că începutul pandemiei a reprezentat un moment mai dificil la Flip pentru că urma să ridicam o rundă de finanțare, iar fondurile de investiții deveniseră destul de precaute. Am rămas optimiști, am dovedit cu cifre că avem potențial și am reușit să ridicăm finanțarea de care aveam nevoie.

 

Ce te motivează

E foarte important să-ți placă la ce lucrezi și cu cine lucrezi. Flip și echipa formată în jurul acestui proiect mă țin motivat. Sunt o persoană energică și rareori am momente în care pot spune că mă simt obosit. De altfel, energia vine odată cu motivația, dar tind să cred că “genetic” sunt o persoană optimistă.

 

Rutina care funcționează 

Nu sunt deloc matinal. Recent am început să fac sport dimineața și încerc să ajung la birou până în ora 9:30. Rareori se întâmplă să plec înainte de 21:00-22:00 pentru că îmi face placere să muncesc seara, cred că atunci sunt cel mai eficient, dar și volumul de muncă este încă destul de ridicat. Cu toate acestea, comparat cu primii ani de Flip, programul este mult mai lejer.

 

Timpul liber 

De când am reușit să aducem o echipă completă în zona de business am câștigat niște timp liber în weekend. Totuși, sunt de părere că nu cantitatea de timp liber e cea mai importantă, ci calitatea activităților din zilele în care reușesc să nu fiu conectat doar la muncă.

 

Provocări de antreprenor

Este destul de clar că urmează o perioadă incertă. Atât situația geopolitică cât și cea macroeconomică nu par favorabile și cred că orice antreprenor trebuie să își regândească strategia astfel încât afacerea, angajații și clienții să nu resimtă aceste schimbări.

Mediul antreprenorial s-a schimat mult în bine. Există fonduri de investiții care te pot finanța, business angels care sunt gata să te ajute la început de drum și multă energie focusată în programele de accelerare pentru start-up-uri.

Oamenii sunt optimiști în ciuda contextului actual. Un antreprenor caută soluții și se adaptează rapid indiferent de condiții, cred că în astfel de situații simțim cu adevărat ce înseamnă să ai un business.

 

Lecții din antreprenoriat 

1. Am devenit mult mai răbdător și mi-am dat seama că indiferent de situație trebuie să rămâi optimist. Dacă depui efortul necesar și insiști, lucrurile vor ieși așa cum îți dorești până la urmă.

2. Contează extrem de mult echipa pe care o creezi în jurul produsului. Fară oamenii potriviți, nu poți ajunge departe.

3. Investitorii sunt foarte importanți, indiferent de momentul în care se află start-up-ul. Ai nevoie și de implicarea lor directă pentru că sunt oameni cu experiență de la care merită să primești și sfaturi, nu doar bani. Choose them wisely!

 

Ce înseamnă pentru tine putere

În ziua de azi, consider că puterea constă în libertatea de a alege, un om puternic este, în primul rând, un om liber.

 

Cum putem da putere României

Din perspectiva mea de antreprenor, sunt convins că putem să îi dam României putere prin implicarea directă în societate. Indiferent de domeniul în care activezi sunt ferm convins că există probleme în rezolvarea cărora te poți implica.

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Oameni

Sectiune



Branded


Related