[Creative Power] Mih Lovin: Energia o generez singur din interior ca urmare a ceea ce descopăr și din ea se duce spre proiecte, idei, oameni

[Creative Power] Mih Lovin: Energia o generez singur din interior ca urmare a ceea ce descopăr și din ea se duce spre proiecte, idei, oameni

Cum putem da putere României? Ne-am tot întrebat asta. Au răspuns în cadrul acestei serii editoriale antreprenori din domenii variate: prin colaborare și ajutor, perspective pe termen lung, implicare socială, înțelegerea eșecurilor, dezvoltarea unor comunități educate. Mih Lovin, fondatorul agențiilor L2, Squad și Creative VR, pune altfel întrebarea, aducând-o la o formă primară: cum dai putere unui om, în cazul de față, unui român? Cu răbdare, înțelegere, deschiderea de a vedea mereu cum gândesc ceilalți, căutând împreună soluții. Până la urmă, puterea vine din ascultare și autoreflexie, crede el.

Mih a studiat Dreptul, a lucrat în SUA, a experimentat munca în mai multe agenții de publicitate, a trecut și prin TVR o perioadă și după mai multe de astfel de aventuri în care a acumulat experiență în domenii conexe, a pornit L2, o agenție de digital. A înființat apoi SQUAD, agenția de talent management, și studioul Creative VR

Zona de entuziasm acum în marcom nu vine din digital, sau din PR sau din media, ci din zona de influential, sau în viitor din zona de web3. Hype e mereu în zonele noi, fără că volumele să scadă neapărat din sectoarele vechi, spune Mih.

În seria Creative Power, susținută de BT, vorbim cu Mih Lovin etapele care l-au condus spre antreprenoriat, dezvoltarea L2, timp liber, motivație, putere și întrebarile care contează. 

 

Un test cu bezele

Când eram în școala generală am participat la un test de instant/delayed gratification cu marshmallows. Eu și azi încă mai am acele marshmallows.

Ce a urmat:

Student la Drept și Științe Politice (nicio legătură cu advertisingul)
Câștigat un concurs de comunicare în anul 1 de facultate, la proba Comunicare Politică (nicio legătură directă cu publicitatea)
Internship de vară în agenție, dar la Client Service (nicio legătură directă cu creația din advertising)
Angajat în agenție de BTL (nicio legătură cu digital creative mindset)
Plecat în SUA lucrat în Hospitality (nicio legătură cu advertisingul)
Revenit în RO lucrat în Televiziune (nicio legătură cu advertisingul)
Pornit o agenție cu focus pe BTL (PGM) - încă nicio legătură cu ce știam cel mai bine
Pornit o agenție de digital (L2) - finally !!!
Pornit SQUAD, agenția de talent management. Focus pe TikTok later on, Agenție stand alone dar cumva și complementară L2.
Integrat servicii de VR, AR (Creative VR), studio stand alone, dar cumva și complementar L2.

În esență am învățat din domenii conexe și am făcut deployment în mai mult decât o agenție.

 

Momente esențiale

Nu când am câștigat un concurs de comunicare.
Nu când am descoperit în Cannes Predictions.
Nu când am văzut lucrări finaliste la Golden Drum.

Ci atunci când de bună voie, rațional, am ales să nu mă duc la un examen de la facultate deci implicit să am restanță la Drept, pentru a merge la o prezentare, care nici măcar nu era cea finală în fața clientului. În mod aproape ironic, prezentarea nu a fost atât de importantă, aproape aș zice că nu s-a ținut aproape deloc, dar alegerea mea m-a făcut să înțeleg că ceva deja era mai important pentru mine decât Dreptul, sau facultatea în general. Am realizat atunci ce vreau.

Apoi când mi-am dat demisa de la 2 joburi și nu mi s-a acceptat. Am primit în schimb concediu fără plată. Am realizat atunci că sunt vrut.

Apoi când am făcut primul proiect pentru primul client. Era a lot pentru perioada aia și mai ales pentru vârsta mea! Am realizat atunci că pot.

 

Povestea L2

L2 a apărut dintr-o nevoie.

PGM - agenția noastră de atunci cu poziționare de BTL - nu putea bugeta corespunzător conceptele și execuțiile. Valorau mai puțin doar pentru că veneau de la o agenție de BTL. Am realizat atunci că și o agenție de adv are nevoie de strategie, poziționare și marketing.

Deci L2 a apărut pentru a vinde mai corect hai să zicem la valoarea reală, un skill pe care îl aveam deja: concepte și mecanici de deployment.

L2 nu a mers pe ruta clasică de ATL sau BTL, nici pe ce propuneau agențiile de digital din țară.

Am creat un hibrid: biroul era de fapt un studio cu setup foto video, echipa clasică art + copy era completată de Content Creator (foto,video) + Content Curator. Device-urile de birou nu erau doar iMac + laptops ci telefoane pentru content, aparat foto, obiective, croma, lumini.

 

Cum a evoluat

L2 a fost gândită din start cu mindset de social media și online entertainment. Ce s-a schimbat e doar încrederea pe care am primit-o de la clienți, în timp. Iar asta, as a consequence, ne-a dat voie să fim mai mult din ceea ce eram sau puteam fi. 

Cred că meta-ul evoluției noastre a fost “de la content, la user generated content”. Și ca să ne iasă asta, am știut că trebuie să avem deschidere spre new tech, new trends, new ways. Ca și cum am fi adăugat plugin-uri noi pentru un sistem de operare pe bază de concept. 

 

Planuri, obiective

Să păstrăm un ritm asemănător, deci nici mai mult nici mai puțin.
Să avem eficiență mai mare pe acțiuni, nu mai multe acțiuni.
Focus pe coaching și developing echipe.

 

Zone noi

Consumăm nativ social și entertainment deci vom urmări să avem acces în zona de social entertainment.

Înțelegem că dacă ceva va da fatalitate TV-ului, acel ceva o să fie LIVE streams. Intuim cum sells funnels și engagement-ul se vor manifesta pe Live, deci ne uităm serios la streaming ca la un paradigm shift.

Suntem fluenți în VR, AR, XR deci teza de Metaverse nu doar că ne vine la fix, dar e deja acolo, e ceva ce facem deja de cativa ani. 

Înțelegem ce important e shift-ul adus de web3 și avem avans tacit în thinking crypto, building NFT related ecosystems, marketing on web3.

 

Satisfacții. Momente grele

Am înscris o campanie de Tiktok în 2020 și nu a câștigat niciun premiu.

Am înscris-o din nou în 2021 și a câștigat.

Piața nu era pregătită să înțeleagă de ce o campanie de TikTok era a good decision, pentru că nu exista încă masa critică de înțelegere și un benchmark. Știam că time will do justice.

Am câștigat premiu cu titulatura de “cu unanimitate din voturi” pentru o campanie care includea cursuri de creative hacks, educație pe NFT artworks și în final chiar lansarea unei pop up gallery cu lucrări NFT generate de artiști emergenți, absolvenți ai cursului pe care îl lansasem. Totul pentru un brand-client din portofoliu. 

Satisfacție e să văd că în cele din urmă, sooner or later, lucrurile se duc acolo unde reușim încă să intuim că se duc.

Cât despre momente grele, din astea avem mereu ;) Cum știm să le depășim e ceea ce s-a schimbat: ne e mai ușor să gestionăm greu-ul. Poate e doar un semn de maturizare.

 

Motivația

Mi se pare că dacă am norocul să înțeleg, ar fi și păcat să nu fac.

Știu că nu am am niciun scop în viață decât să trăiesc to the best of my knowledge, dar poate tocmai de asta încerc să o fac cât mai rewarding.

Aleg tot mai mult că acest rewarding să conțină un soi de coaching și proces transformațional nu doar pentru mine ci pentru cât mai mulți din jurul meu. Cred că again, e o dovadă de maturizare probabil.

Cât despre energie, nu o iau în esență de la nimeni sau nimic. Energia o generez singur din interior ca urmare a ceea ce descopăr și din ea se duce spre proiecte, idei, oameni. Cred că poți aprinde multe idei, oameni, proiecte cu spark dintr-o singură sursă de energie: within yourself.

 

Rutina care funcționează

Nu am draperii în casă, deci soarele mă trezește la 8:30-9:00 AM, fix cum îmi și doresc. În perioada asta stau pe terasă la soare până la 10:00 timp în care îmi ordonez gândurile și îmi fac o listă cu lucrurile de făcut. Nu citesc nimic work related.

Calls, Meetings, Emails, Tasks rest of the day până la end of day or later.

Compartimentez de obicei zilele că să pot avea zile doar de brainstorming, sau doar de research, sau doar de meetings externe, sau doar de coaching. Nu îmi prea iese, dar intenția există.

 

Cât timp liber ai?

Cât îmi doresc. ;)

Când îmi doresc realmente timp liber (as in no thinking) stau departe de orice care îmi poate da idei. Mă țin departe de orice, practic încerc să nu consum informație deci să nu interpretez informație. Doar o trăiesc cumva. Sau doar acționez fizic, mă manifest mai mult pentru corp. 

Pe de altă parte, totul trebuie în moderație, inclusiv moderația. Așadar orice tip de entertainment consum (care ar putea fi aprioric considerat timp liber) pentru mine, si pentru cei din industrie mă gândesc, este research. Iar research-ul începe să devină din ce în ce mai util.

Pentru mine o seară de stat pe Twitter, TikTok, YouTube nu e doar una de entertainment deci de timp liber, e și un mod de mă ține constant conectat cu lucrurile. Până sau mai ales și în zona de comments din postări găsesc inspirație și pure entertainment și fac un mai mult decât util social listening. Găsesc insights și într-un stand-up comedy și într-un board de Pinterest, și într-un clip pe Vimeo, și în orice piesă pe Spotify sau clip. Practic am norocul să pot găsi utilitate din tot ce îmi place să consum ca media. Și e tot timp liber de fapt.

Intern în agenție zicem că rezolvăm biefuri pe care încă nu le avem, doar vorbind despre idei plecate din lucruri pe care le descoperim în timp ce ne petrecem timpul liber. 

 

Provocări de antreprenor în 2022

Ideal growth overall pe grup, contraintuitiv pentru ce urmează pe financial markets la nivel global.

Cred în continuare că în orice context dificil de market există și oportunități chiar mai bune de schimbări sau de consolidare. 

La nivel de MarCom nu reușesc să simt antreprenoriatul, e un val care s-a stins (dacă judecăm pur antreprenorial).

Zona de entuziasm acum în marcom nu vine din digital, sau din PR sau din media, ci din zona de influential, sau în viitor din zona de web3. Hype e mereu în zonele noi, fără ca volumele să scadă neapărat din sectoarele vechi. Doar atenția și entuziasmul shiftează.

Fiecare industrie are cicluri și momente de All Time High.

 

Relațiile cu ceilalți antreprenori

Realizez acum că interacțiunile principale pe care le am cu antreprenori sunt mai degrabă cu oameni din corporate din RO și Worldwide, cu antreprenori din non advertising sau cu founders de startup-uri din tech. Cred că edge-ul meu în advertising e că nu mă inspir tot din advertising.  Simt că nu extrag valoare din publicitate ci cumva aduc angle-uri noi, folosesc disruption, sunt un fel de hacker pe advertising. 

Ca și mindset general de business, începe lumea să înțeleagă ce urmează. Ca antreprenor ești cam obligat să poți citi contextele macroeconomice în care te desfășori. Toți încearcă să se poziționeze corespunzător pentru criză.

 

Lecții din antreprenoriat

Take it easy but take it.

Catching up is expensive, so you better be early.

Orice business este de fapt un business de HR.

 

Ce înseamnă pentru tine putere

Mereu a însemnat altceva, dar cumva toate meaning-urile au urmărit aceeași narativă. 

- Să pot să zic NU (e superb)
- Să pot să fiu spontan (e un skill)
- Să plec oriunde fără bagaj de cală (pare greu)
- Să pot să “read the room” și să înțeleg cât de cât psihologia oamenilor (salvează dezamăgiri viitoare)
- Nu doar să locuiesc în orice alt oraș în lume, dar realmente să mă simt bine acolo și integrat (e life changing)
- Să văd că încă mă surprind eu pe mine (e esențial)
- Self awareness. (e de departe cel mai aproape de top most powerful tools)

 

Cum putem da putere României

Damn, that escalated quickly!

Cred că în esență procesele care implică o dificultate macro precum cea din întrebare, pot fi reduse la forma cea mai basic: cum dai putere unui om, în cazul de față unui român. Și chiar și așa întrebarea e grea și rămâne deschisă, dar răspunsul poate fi înțeles mai ușor.

Cu răbdare
Cu coaching
Cu explicații care nu trebuie să fie corect zise de cineva, ci într-un final corect interese de cine trebuie. And that takes time.

În procese transformaționale lucrezi cu “materialul clientului”. Poți fi un bun psiholog, dar doar când studentul e pregătit să audă profesorul. Nu reușești niciodată să nimerești ideal timingul, dar secretul e să fii deschis tot timpul la a vedea cum gândesc unii care pare că au găsit o soluție mai bună. Sau sunt mai liniștiți și poate mai overall happy.

To get to the so called bottom of it, cred că e greu să dai putere, pentru că în esență puterea vine din ascultare și autoreflexie, both common sense features that are not so common.

Puterea de a crea. Puterea de a merge mai departe. Puterea de a te ridica, de a găsi resurse noi, de a depăși limitele. Puterea de a inova. Puterea e de multe feluri, dar în centru are ceva comun: acel motor care transformă lucrurile, energia care le face posibile. În seria Creative Power, realizată în parteneriat cu BT, vorbim cu acei oamenii care, prin business-urile create, inspirația și determinarea lor, dau putere celorlalți, comunităților din jur și, împreună, dau putere României.

Poveștile celor care dau putere și încredere României.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Festivaluri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related