Ioana Benga, Jidvei: Avem vinuri de talie mondială, cu care ne putem prezenta oriunde, trebuie doar să fim perseverenți

Ioana Benga, Jidvei: Avem vinuri de talie mondială, cu care ne putem prezenta oriunde, trebuie doar să fim perseverenți

Vinul este un stil de viață, iar în fiecare sticlă cu vin se păstrează o parte din povestea locului în care a fost cultivată vița-de-vie, cultura și tradiția vitivinicolă a zonei, crede Ioana Benga, Export Director Jidvei. Ioana este acreditată de The Wine & Spirit Education Trust cu Diploma Level 4 și a participat anul acesta la Mundus Vini, unde vinul românesc a avut ocazia să se afle în centrul atenției. Ioana a prezentat vinurile Jidvei unui public format exclusiv din cunoscători, iar reacțiile în urma degustării au fost de surpriză și încântare. Descoperirea vinurilor românești de către piața internațională are potențial și deschide oportunități noi.

Este, de altfel, un an în care a scăzut puternic producţia de vin din state consacrate precum Italia, Franţa sau Spania, primii trei jucători din lume, în timp ce în România, estimările arată cel mai bun an din ultimii cinci. România e, de altfel, una dintre ţările cu cele mai bune rezultate în 2021, o producţie de 5,3 mil. hectolitri. 

Cu siguranță, reacția a fost 100% pozitivă. Evident, vorbind de cunoscători, cei mai mulți auziseră de România ca țară producătoare de vinuri, dar foarte puțini avuseseră o experiență directă cu vinurile noastre. Cred că cel mai mult i-a încântat varietatea vinurilor prezentate, faptul că zonele viticole ale României chiar reprezintă terroir-uri distincte, spune Ioana. 

Calitatea vinurilor românești merită recunoscută și în afara granițelor la adevărata valoare. Cel mai bun mod prin care poate fi promovat vinul românesc este chiar povestea lui, prin diversitatea soiurilor autohtone, pasiunea oamenilor și locurile speciale în care este creat. În rândurile următoare, vorbim cu Ioana despre exporturile Jidvei, experiența de la Mundus Vini și potențialul vinurilor românești de a fi descoperite la nivel internațional.

 

O întâlnire specială

Întâlnirea a fost oarecum întâmplătoare. Îmi doream să lucrez pe zona de PR, iar compania Jidvei urma să înființeze un departament de PR in-house. La momentul respectiv, nu am realizat cât de mult va ajunge să îmi placă acest domeniu. 

După 2 ani am inclus în activitate și proiecte pentru piețe externe. Primul a fost pentru piața Chinei, a urmat Japonia și ulterior, SUA. În momentul în care am început primul proiect, părea că va fi vorba de activități tipice de marketing și PR, dar au apărut și aspecte legate de vânzări export. Am preluat din ce în ce mai multe responsabilități pe această zonă, iar din 2012 am ales să mă ocup exclusiv de export și de proiecte pe țări terțe.  

 

Ce înseamnă vinul pentru tine

Atunci când am venit la Jidvei, recunosc că eram la nivel de "stiați că...". A trebuit să discut mult cu oamenii din cramă și din vie pentru a putea înțelege complexitatea vinului. În anul 2015 am început cursurile WSET la Londra și, cu cât descopeream mai multe detalii cu atât mă atașam mai mult de ceea ce înseamnă „vin”. Acesta este și motivul pentru care deși, inițial, voiam o simplă sistematizare a cunoștințelor, am definitivat toate nivelurile, absolvind și Diploma în Wines and Spirits în 2019.

De asemenea, ca parte a proiectelor pe țări terțe am avut ocazia să particip ca speaker la evenimente în SUA, am interacționat cu specialiști din diverse țări - viticultori, oenologi, DipWSET, Masters of Wine, Master Sommeliers -, iar schimbul de experiență m-a ajutat să înțeleg și mai bine vinurile, de la producție până la vânzare. 

 

Experiența de la Mundus Vini

A fost pentru prima oară când am avut ocazia să prezint vinurile Jidvei unui public format exclusiv din cunoscători, al căror apetit pentru cunoaștere este la un cu totul alt nivel decât cel al oamenilor de business sau al consumatorilor. Cred că cel mai mult m-a încântat reacția lor în urma degustării. Este plăcut să înțelegi că poate ai fost unul dintre cei care au contribuit la "turnarea fundației" unei impresii favorabile asupra vinurilor românești. Avem vinuri de talie mondială, cu care ne putem prezenta oriunde, trebuie doar să fim perseverenți.   

 

Cum au fost primite vinurile românești

Cu siguranță, reacția a fost 100% pozitivă. Evident, vorbind de cunoscători, cei mai mulți auziseră de România ca țară producătoare de vinuri, dar foarte puțini avuseseră o experiență directă cu vinurile noastre. Cred că cel mai mult i-a încântat varietatea vinurilor prezentate, faptul că zonele viticole ale României chiar reprezintă terroir-uri distincte. 

Cel mai mare interes a fost pentru soiurile autohtone - Fetească Regală și Fetească Albă, atât în varianta monovarietală, cât și în cupaj cu soiuri internationale. O impresie deosebit de plăcută au creat vinurile speciale, precum vinul spumant Mysterium Brut Roze Vintage 2017 – obținut după metoda tradițională - și vinul desert Eiswein Jidvei 2018. 

 

Popularitatea vinurilor românești în afara granițelor

Cred că producătorii români devin din ce în ce mai interesați de piețele de export și acest interes se traduce printr-o prezență mai vizibilă. De asemenea, calitatea vinurilor românești, urmare a investițiilor în viticultură și vinificație, își spune cuvântul. 

La nivel general, și în mod special în lumea vinului, suntem într-o fază de explorare, iar atenția se îndreaptă, tot mai mult, către țări producătoare mai puțin cunoscute. Un exemplu este chiar România care, în anul 2019, a fost subiect de lucrare pentru cursanții Diploma WSET, moment în care ne-am bucurat de atenție la nivel internațional, atât teoretic, cât și practic. 

 

Contextul internațional în 2022

Piața internațională a vinului a avut de suferit încă din 2020 din cauza pandemiei Covid-19. Restricțiile pe scară largă au afectat foarte mult sectorul Horeca, transportul internațional, în special cel maritim, s-a desfășurat cu dificultate, din cauza creșterii prețurilor și a duratei - criza containerelor. În anul 2022, ne confruntăm cu dificultăți de altă natură - creșterea prețurilor la energie, care duce la creștere de costuri pe întreg lanț de producție-distribuție, și scăderea puterii de cumpărare.

 

Povestea Jidvei în afara granițelor

Jidvei a beneficiat de un avantaj considerabil pe piața internațională în zona etnică - notorietatea la nivel național l-a făcut un brand căutat în comunitățile de români de peste granițe. Provocarea a fost și rămâne ieșirea pe piața generală, lucru destul de dificil de realizat în Europa unde sunt multe țări mari producătoare de vinuri. În afara Europei, provocarea este găsirea nișei de piață - vinurile românești nu sunt competitive pe zona entry level, dar nu au nici suficientă notorietate pentru a fi vizibile în zona premium

 

ADN-ul Jidvei

Fiecare zonă viticolă aduce ceva special atunci când se urmărește exprimarea cât mai fidelă a terroir-ului, lucru care este o prioritate pentru Jidvei. Însă, atunci când prezentăm vinurile în premieră unor parteneri sau consumatori, încercăm să facem paralele cu alte zone viticole mai cunoscute pentru a putea identifica un punct de pornire în aprecierea și înțelegerea vinurilor noastre. Ulterior, încercăm să aprofundăm ADN-ul Jidvei: terroir-ul, soiurile autohtone, cupajele neobișnuite, tradiția împletită cu tehnologia modernă. Toate acestea contribuie la acel "ceva" care aparține Jidvei și numai Jidvei.  

 

Cum au evoluat exporturile Jidvei

Exporturile Jidvei sunt în creștere, dar reprezintă o foarte mică parte din cifra de afaceri a companiei. Abordăm două direcții distincte prin deschiderea de noi piețe și consolidarea poziției pe piețe existente. Jidvei exportă în Europa - Italia, Spania, Germania, Polonia, Belgia, Ungaria etc. -, America de Nord – SUA și Canada - și Asia – China și Japonia.

Pe piețele etnice, cele mai exportate sunt vinurile din gamele Tradițional și Grigorescu, iar pe piețele generale - Mysterium, Owner’s Choice – Ana și Maria și vinurile spumante obținute după metoda tradițională. Jidvei Vinars VSOP este, de asemenea, un produs foarte apreciat pe foarte multe piețe. 

  

Strategia de promovare

De-a lungul timpului, la nivel internațional, am comunicat destul de mult pe ideea de vinuri din Transilvania, observând că aceasta are o notorietate mai mare decât România. Dar am întâmpinat anumite idei pe care a trebuit să le demontăm – fie că Transilvania este o zonă imaginară, fie că este o zonă sumbră în care s-au născut legendele vampirilor -, discuțiile au fost foarte interesante. Sigur, după aceste discuții incipiente, urmează integrarea ideii de "vinuri românești", întotdeauna, subliniem calitatea vinurilor, specificul terroir-ului autohton și diversitatea soiurilor locale.

 

Comportamentul consumatorilor de vin

Dacă în urmă cu câțiva ani vinurile din țări considerate benchmark - Franța, Italia, Spania - erau de departe cele mai căutate, acum, observăm clar interesul crescut pentru vinuri produse în zone și din soiuri mai puțin cunoscute. Este, probabil, o consecință a creșterii popularității vinurilor din lumea nouă, popularitate care a avut un efect disruptiv în mentalitatea colectivă. 

În domeniul vinurilor, nevoile și dorințele sunt diferite în funcție de nivelul produsului. Astfel, dacă vinurile entry și medium level sunt căutate pentru raportul calitate/preț, vinurile premium și super-premium trebuie să ofere o experiență deosebită, de la conținut până la cele mai mici detalii ale ambalajului. Vinul este mai mult decât un produs, vinul este un stil de viață.

Probabil, principala diferență între români și ceilalți europeni este preferința pentru vinurile albe, în cazul românilor, versus vinuri roșii – la nivel european și internațional. Dar conform celor mai noi date, această diferență începe să se estompeze.

 

Primele lucruri care merită spuse despre vinul românesc unor străini

Vinul este un produs aparte, strâns legat de locul în care vița-de-vie este cultivată și de modul de vinificație, el aparține unui spațiu cultural și reflectă o tradiție milenară. Fiecare podgorie, fiecare areal viticol are ceva special de oferit, iar diversitatea soiurilor autohtone și pasiunea oamenilor spun în cel mai frumos mod povestea vinului românesc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Oameni

Sectiune



Branded


Related